CART kopplar bort antispinn

The American zone...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Läser Pook min hjärna? Man kan nästan tro det när manläser nyheten om att CART kommer att skippa TC nästa år eftersom Cosworht blir ensam leverantör. Bra beslut. I nyheten fälls en kommentar om att varvtalbegränsingen kanske ger lite tristare racing. Om det är 700 eller 850 hästar spelar inte så stor roll enligtmin mening. Det som avgör om racingen blir kul att titta på är däckens egenskaper. Inte heller där bör CART ha något problem att komma överens om vad man vill ha från Bridgestone. Med lite sämre grepp i däcken bör det inte bli någon större skillnad mellan 700 och 850 hästar. En annan fördel med att bara ha en däcklevernatör är ju att de kan leverera hårda däck som inte ger en massa gummirester utanför idealspåret. Vi bör se betydligt fler omkörningar nästa år om CART genomför dessa förändringar.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Herkules
Inlägg: 28
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sollentuna

Inlägg av Herkules »

Det där låter ju kanon Tärnström!
Äntligen kommer racingkänslan tillbaka.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Här kan man fundera lite grann över hur snabbt besluten fattas jämfört med F1. CART kommer att överleva, det är min fasta övertygelse. Förhoppningsvis kommer serien tillbaka i samma fina form som i mitten på 90-talet.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Håller med om att det är helt rätt väg att gå med dessa regeländringar. Trevlig läsning!

Är dock inte lika säker på att serien kommer att överleva tyvärr. I alla fall inte i nuvarande format. In med fler amerikanare i serien eller fler internationella lopp så att kapital kan fås in.

/Martin
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Bra. Utvecklingen i F1 är inte annat än pinsam. Antispinn, växlingar med automatik. Det enda som saknas är låsningsfria bromsar. Sen kan världens bästa förare göra upp under riktiga pensionärsförhållanden.
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Jaha, jag läser nu att Green och Ganassi går till IRL. Nu tror jag loppet är kört för CART. Nästa år är CARTs sista säsong. Tack för det j-a kaffet.
/Jan
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-09-05 14:06, ANFRAN wrote:
Utvecklingen i F1 är inte annat än pinsam
Pinsam, ja, men ofrånkomlig. FIA försökte ju förbjuda hjälpmedlen men det gick inte. Vad göra?
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Införa dödsstraff? Nej, jag vet inte...
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Om man kan gömma antispinn i datorer och mjukvaror, så borde man kunna hitta dom. Om FIA ville så skulle dom kunna bygga upp en organisation och ett regelverk som gör att det blir mycket svårt att fuska med antispinn. Men det kostar mycket och tar tid och det orkar man väl inte med. Det funkar ju så bra som det gör, varför ändra nåt. Det kostar ju bara pengar.
Jag kom inte sist!
Lotus 78
Inlägg: 572
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Lotus 78 »

Jahapp, tror vi Kenny följer med till IRL?

Om inte vad är alternativen, byta stall i CART, NASCAR, kasta in hansken(-arna)?

Fan, IRL får inte vinna kampen mot CART. Där kan vi snacka om riktig SUNK-racing. Tvi för den lede...
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jag tror på en framtid för CART. Att man är lyhörda för snabba förändringar borgar gott. Om bara tank/depåstopps regeln försvann vore det bra.
Sen har kanske inte alla beslut vart bra långsiktigt. Men man ska inte förakta att de största CART-evenemangen går utanför USA. För att få upp intresset i USA krävs några Amerikaner och ett eller ett par stora oval-lopp Daytona tex vore väl inte fel :smile:

När CART började var det bara en lansvägsbana på programmet har jag för mig. Watkins Glen.

Den stora fördelen för IRL är just att alla lopp går i USA, men även IRL ska ju börja köra utomlans nu.
Tv-mässigt vet jag inte hur stora skillnaderna är, men Speedtv har iaf högre tittarsiffror än ESPN hade förra året. Publikmässit är inte IRL i närheten av CART om man räknar bort Indy 500.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ähh, va fan, mjuka däck skall det vara. Inga puckar som man känner en halvmil innan de släpper. Det skall vara grepp så in i [...] med höga g-krafter, för att sedan tvärsläppa. Sorterar ut blåbären också är det kul med våldsamma kurvhastigheter, inget touringåkande genom kurvorna.

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Faran för IRL är väl att de får en massa brassar och andra icke-amerikaner på topp, vilket gör att de om några år är i samma sits som CART hamnade i, men på en lägre nivå.

Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-09-05 15:16, AndersF1 wrote:
Faran för IRL är väl att de får en massa brassar och andra icke-amerikaner på topp, vilket gör att de om några år är i samma sits som CART hamnade i, men på en lägre nivå.
Det kanske svänger helt så att toppstallen och förarna flyttar över till IRL medan B-stallen och B-förarna (=amerikanerna) tvingas över till CART :wink:
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

On 2002-09-05 14:34, jajo wrote:
Jaha, jag läser nu att Green och Ganassi går till IRL. Nu tror jag loppet är kört för CART. Nästa år är CARTs sista säsong. Tack för det j-a kaffet.
/Jan
Ja, stämmer detta är det ytterligare ett tjog spikar i kistan helt klart.

Förstår inte var det gick fel, serien var så bra under 90-talet ändå.

/Martin
Användarens profilbild
llowgren
Inlägg: 805
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Hällingsjö

Inlägg av llowgren »

Det som gick fel, eller det som är fel, är ju det där racet, Indy 500. Det loppet är ju totalt överskattat i USA och när IRL tog med sig det så var ju CART egentligen redan på väg utför. Sen sköttes det ju vansingigt dåligt under några år med höjd punkt föra året.

Tror nog trotts allt att CART kan överleva om det inriktar sig på den internationella marknaden. Om de kan ta över en del av de banor som F1 lämnar i Europa så tror jag att de kan nå en stor publik.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Att Green går till IRL har ju inte varit nån hemlighet, inte heller att Ganassis sympatier har legat åt samma håll. Alltså ingen överraskning för CART. Inga problem, nya team kommer att ställa upp. Drömmen vore ju om PEnske kunde komma tillbaka. Kanske möjligt med en annan finasniär än Marlboro bakom en CART-satsning i så fall. BÅde CAstroneves och De Ferran har ju sagt att de föredrar CART framför IRL.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Det betyder inte att Penske kommer tillbaka till CART bara för att deras förare vill från IRL. Om de hade fått bestämma från början så hade Penske aldrig bytt serie. CART är förlorat, tyvärr.
/Jan

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: jajo den 2002-09-05 22:29 ]</font>
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Kenny är knappast den hetaste föraren just nu. Frågan är om han kör överhuvudtaget nästa säsong?
Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Kenny får i bästa fall köra NASCAR om han stannar hos Ganassi och blir inkallad till 500an i Maj. Men jag tror han byter stall till CART och hjälper till med lite konstgjord andning nästa år. Dixon är på gång och stannar hos Ganassi. Junqueira vill till F1 men får vänta.
/Jan
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

On 2002-09-05 14:06, ANFRAN wrote:
Bra. Utvecklingen i F1 är inte annat än pinsam. Antispinn, växlingar med automatik. Det enda som saknas är låsningsfria bromsar. Sen kan världens bästa förare göra upp under riktiga pensionärsförhållanden.
Instämmer till fullo... Att samtliga förare enligt uppgift lätt tog sig igenom Eau Rouge med fullt spjäll senast på kvalet är fakta nog. F1 liknar mer TV-spel nu än RACING. CART:s snabba beslut för att få till riktig RACING igen välkomnas....
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-09-05 23:07, Superfan wrote:
Att samtliga förare enligt uppgift lätt tog sig igenom Eau Rouge med fullt spjäll senast på kvalet är fakta nog.
Just detta beror nog snarare på däcksutvecklingen. TCn jobbar nog inte i en fullfartsböj som ER.
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

On 2002-09-05 22:24, JTarnstrom wrote:
Att Green går till IRL har ju inte varit nån hemlighet, inte heller att Ganassis sympatier har legat åt samma håll. Alltså ingen överraskning för CART. Inga problem, nya team kommer att ställa upp. Drömmen vore ju om PEnske kunde komma tillbaka.
Jag tycker nog det är stora problem. Att Penske, Ganassi och Green lämnar CART är ju ungefär som om Williams, McLaren och Jordan lämnar F1.

Man får verkligen hoppas det strömmar in nya team nu, men det ekonomiska läget är ju inte det bästa att hitta stora sponsorer i. Redan 18 bilar är för på tok för få.

Fast stora stall har ju lämnat F1 förr och F1 har kommit tillbaka, låt gå efter en downperiod.

/Martin
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

On 2002-09-06 09:28, Cuscino wrote:
On 2002-09-05 23:07, Superfan wrote:
Att samtliga förare enligt uppgift lätt tog sig igenom Eau Rouge med fullt spjäll senast på kvalet är fakta nog.
Just detta beror nog snarare på däcksutvecklingen. TCn jobbar nog inte i en fullfartsböj som ER.
Eller att det numera finns ordentliga avåkningszooner av asfalt som inte gör kurvan lika farlig. Ingen som kissar på sig i kompressionen längre eftersom ett halvt däck utanför banan inte spelar ngn roll.

Troligtvis en kombination.

/Martin
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-09-05 22:53, jajo wrote:
Kenny får i bästa fall köra NASCAR om han stannar hos Ganassi och blir inkallad till 500an i Maj. Men jag tror han byter stall till CART och hjälper till med lite konstgjord andning nästa år. Dixon är på gång och stannar hos Ganassi. Junqueira vill till F1 men får vänta.
/Jan
I USA ar det svårare att få en plats i NASCAR an i CART så kan inte Kenny få en CART sits så har han inte en chans på en NASCAR sits. Mojligen kan han få gora några enstaka inhopp i en BUSCH bil om han har tur ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

On 2002-09-05 14:34, jajo wrote:
Jaha, jag läser nu att Green och Ganassi går till IRL. Nu tror jag loppet är kört för CART. Nästa år är CARTs sista säsong. Tack för det j-a kaffet.
/Jan
Enligt den här artikeln verkar det inte hugget i sten än:
http://www.speedtv.com/auto/?lvl=3a&cat=20&id=3213

Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Skulle det göra nåt om CART dog ut och IRL tog vid, egentligen?
Skillnaden idag är väl huvudsakligen förarkvaliteten och att IRL bara kör ovaler. Om de bästa CART-stallen byter till IRL så blir klassen på förarna bättre. Och ovallopp är enligt min mening klart roligare än CART-racing mellan cementblock på guppiga stadsbanor.
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

well, det vore trist om cart dog och irl tog vid tycker åtminstone jag.

cart kan vi se live i Sverige (SVT Extra) men IRL kan vi väl bara se sammandrag av...?
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

AB Moteurs visar väl IRL i år?

Och om IRL tar över så kanske SVT Extra hänger på? Förutsätter dock antagligen att Bräckpojken får vara med och leka.