Inför Montreal

The American zone...
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Montoya körde 1.15,960 som snabbaste varv och han kvalificerade på 1.12,836

Nu till helgen skall vi få svar på det som har diskuterats här på Forza flitigt under vintern. Vert hamnar Bräck & co i förhållande till F1?

Nu har ju inte Cart bilarna så stora skillnader på kvaltiderna och snabbaste varv som Monty hade här, men skall vi sätta igång att gissa?
En annan kul grej vore ju att gissa toppfarten på långa rakan.
Var det inte 335km som Ralph hade?
Här borde ju Cart bilarna vara ganska jämna med F1.

Nu är jag osäker på om Cart har infört antispinn ännu.
Men Montrealbanan är ju en bana där F1 bilarna knappt går rent någonstans på grund av att antispinnen jobbar mest hela tiden.
Så det kan ju ha stor inverkan.

Jag gissar att Cart har antispinn så då blir min gissning (önsketänkande) som följer:
1.17,2 som snabbaste varv 1.16,6 i kvalet och 337 på rakan :grin:

Någon annan?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag tror det är dags att plocka fram Yoongs varvtider från Montreal och se om CART kan nå de nivåerna först ...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

CART har antispinn, har du inte sett att Nakano är mer på banan än utanför för en gångs skull.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Jag ser inga kvalificerade gissningar här.
Kom igen nu Lucy.
Young körde 1.18,4 i loppet (Ville var långsammare) och 1.17,3 i kvalet.
Skall vi se det som dina prognoser då Lucy?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Nja okay då. Mina riktiga prognoser för kvalet. De bästa CART bilarna kommer att kvala in på tider som skulle ha räckt till platserna runt 17 i F1 fältet.

I loppet är det svårare att sia eftersom de sunkiga depåstoppsreglerna i CART kommer att leda till helt andra bränslestoppstrategier. Men jag skulle bli förvånad om CART bilarna på tre stopp kan matcha F1 bilarna på ett stopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nej, man får nog nöja sig med att gissa på bästa varvtid i loppet.

Jag antar att man inte kör samma antal varv heller?
Life is a Drag,
Get a Grip!
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Om man nu kör exakt samma sträckning så gissar jag 5 - 7 sek. långsammare än Montoyas tider.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Om någon orkar kan ni ju titta på tiderna som de andra racingserierna gör i Montreal, eller snarare hur mycket långsammare de är än F1, och sedan jämföra med hur mycket långsammare de är CART på de banor som de och CART kör på. Det borde ju ge en ungefärlig fingervisning. Formula Atlantic har väl t.ex. kört i Montreal förut, liksom de under samma år kört på Laguna Seca, Road America, etc.?

Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Ifjol körde t.ex. Formula Atlantic i Montreal, 9/6, som supportklass till F1. Resten av säsongen körde de på många av CARTs banor. Bara att leta tider, för den som orkar.
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

OK, jag har litet att göra på jobbet så en snabbkoll ger:

2001 CART v Atlantic pole
Laguna Seca: 1.09.5 / 1.19.9
Portland: 58.7 / 1.06.8
Toronto: 58.1 / 1.05.6
Monterey: 1.18.9 / 1.28.6

2001 F1 v Atlantic pole
Montreal: 1.15.8 / 1.36.1

Slutsats:
F Atlantic är alltså ca 12-13% långsammare än CART och ca 20% långsammare än F1. Vilket ger att CART är 6-7% långsammare än F1!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Dessutom skulle jag gissa att F1 utvecklats mer än CART. Sänkte inte CART turbotrycket till i år förresten, eller var det kanske ifjol? Så jag tror nog att pole-innehavaren i helgens CART-lopp skulle haft problem att kvala in i F1-loppet.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Så en tid på runt 1.23 för CART på Montreal alltså .... CART mästare 2003: Alex Yoong :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Snarare 1:18 kanske. 1:12,836*1,07 = 1:17,935

Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Formel Atlantic hade en poletid i Montreal på 1,36 tydligen .... och de är 12-13 % långsammare än CART ... har jag räknat så jävla fel...och fel har jag inte räknat. Är Formel Atlantic 12-13 % långsammare än CART och FA hade en poletid på 1,36 så bör CART hamna på 1,24.

_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-08-21 14:55 ]</font>
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är bitvis ny bana i år Lucy...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

ja jo men hur mycket snabbare var det för F1 då? Dra av 4 sekunder för de förändringarna så är det ändå 1,20 för CART i Montreal... vilket är långt efter F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Sorry, men det är JAG som räknat fel :wink:

F Atlantic är ca 25% långsammare än F1, vilket ger att CART är kring 11-12% långsammare än F1. Vilket ger en poletid på kring 1.21
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Ja, det är väl inget att tjafsa om. F1 är snabbare än CART, det vet vi ju innan loppet är kört. Frågan är vad det säger. Är snabbare bättre? Inte nödvändigtvis enligt min mening. Standarvagnsracingen på 60-talet var fan så mycket roligare än någon form av motorsport av idag att titta på. Ändå gick det långsammare än vad det gör med min Peugeot 406. Jag tycker mer att det handlar om det visuella intrycket. Ser det ut att gå fort? Det är det som är grejen. Ljudet förstärker också intrycken av fart. Rent visuellt tycker jag att CART-kärrorna gör ett bra intryck. Tyngden i dem gör att förarna får brottas lite mer, i stället för nervösa släpp blir det lite redigare ställ att reda ut för förarna. Roligare att se på. Har alltid förespråkat högre minimivikt på F1:orna men tyvärr vill inte Mosley lyssna på det örat.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Jovisst, men topicen handlade ju bara om att gissa hur stor skillnaden kommer att bli. Åtminstone lägger inte jag nån värdering i det. Olika klasser, olika förutsättningar, det är självklart.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Jag menar förstås inte att vi ska sluta gissa. Jag drog iväg lite bara i en anknytande bana.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Sluta spåra ur Färskrom!
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

Jo, CART bilarna är ju långsammare på varvet, men vet i f-n om de inte kommer vara snabbare på rakan. Kommer inte ihåg riktigt men rakan är ju ganska lång. På en superspeedway skulle F1-orna inte ha en suck.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Vad får dig att tro det?
En F1:a och en CART-kärra har ungefär lika många hk, men F1:orna är mindre, så med lite vinge borde väl de kunna köra lika fort som CART-bilarna. De ligger väl någonstans kring 360 km/h(?) redan nu som värst på vanlig bana(Monza?), så det borde väl gå att öka det betydligt med ännu mindre vinge.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

OM inte jag har helt fel så kräver ju inte banan i Montreal så mycket vinge (läs min kommentar om antispinn), det är väl därför F1:orna har så hög fart på den långa rakan.
Var det inte 335 på Ralph?

Jag har ju redan gissat att Cart kommer att spöa det med ett par km.
Är det ingen kalenderbitare här som kommer ihåg de exakta farterna?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Håller med AF1, det är inte säkert att en CART-bil slår en F1 på en superspeedway. Om man säger att de har samma hk-antal så har F1-bilen fördelen av att vara lättare medan CART-bilens fördel är "venturin" på undersidan (jag är ingen CART-expert, men visst har dom det fortfarande?). Lättare bil betyder högre kurvhastighet. Å andra sidan behöver en F1a kanske mer vinge för downforce, vilket ger större luftmotstånd. CART-bilens "venturi" ger i stället downforce med mindre luftmotstånd.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Den diskussionen är inte relevant över huvud taget!
Vingarna på Cart bilarna i super speedways är resultatet av ett regelverk som vill hålla nere farten.
De agerar mer som luftbroms än skapar marktryck.

Kom igen att gissa toppfarten på Montreal i stället
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Toppfarten i Montreal kommer att vara ganska exakt detsammt för CART som för F1. Det är i inbromsningar och kurvor som CART bilarna är mycket långsammare än F1:orna. Så 335 km/t är väl ungefär vad CART kommer att prestera också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det beror ju lite på var de mäter, men jag antar att de mäter maxhastighet på rakan och inte i en speciell punkt. Vet vi att CART kommer att mäta på samma sätt vid samma raka?
F1:orna har högre utgångshastighet ur kurvorna, accar snabbare ifrån låga hastigheter, då hk/vikt-förhållandet betyder mest och bromsar senare, vilket betyder att de kan acca längre. Å andra sidan kan CART-bilarna ha mindre motstånd, då de inte har samma downforce och därmed får lägre inducerat(downforce-beroende motstånd) motstånd. Å andra sidan kan nog F1:orna har 15% mindre frontarea, vilket i runda slängar kan betyda 15% lägre motstånd vid samma CW(luftmotståndskoefficient).

Vilken är CART-bilarnas högsta hastighet på en icke-oval? På Road America har de ju långa rakor och jag har för mig att de knappt tar sig över 300 km/h där. Tror därför på 324 km/h som högst i Montreal.

Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

On 2002-08-21 16:01, JTarnstrom wrote:
Ja, det är väl inget att tjafsa om. F1 är snabbare än CART, det vet vi ju innan loppet är kört. Frågan är vad det säger. Är snabbare bättre? Inte nödvändigtvis enligt min mening.
Nu tycker jag att du börjar låta som Hammarby IFs, populärt kallat Bajens styrelse. "Grabbarna måste spela roligare fotboll, publiken vill ha det. Som på Nackas tid" eller nåt i den stilen...
Hur gick det sedan?
De kommer säkert att spela superettans roligaste fotboll!

Analogt med detta - Ingen turbo, ränder i däcken och sedan högre maxvikt. Det är säkert Formel 1, men inte är det motorsportens kungaklass längre om det får fortsätta så. Det blir superettan..
/Jan
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jag tycker nog farten har en stor del att göra med varför jag gillar F1, det går helt enkelt sanslöst fort. Sedan är den låga vikten en bidragande faktor till att det ser så våldsamt brutalt ut när de slänger in sina ekipage genom kurvan. Tyvärr syns ju inte det i rutan, där allt tenderar att bli betydligt mjukare än verkligheten. Vilket ju är synd då betydligt fler tittar på F1 genom dumburken. Men låg vikt och sanslös fart, kombinerat med otroligt ljud och de skickligaste förarna gör nog att F1 kommer att överleva. Kan dock erkänna att det är mer likt anabola gokarts än touring/sportvagns-racing, men man kan väl njuta av båda.

Angående 60-tals touringracing är det en fröjd att se Jim Clark i sin Cortina göra sina perfekta och välbalanserade tvåhjulskörningar med lätt uppställ genom hela kurvorna, kurva efter kurva och varv efter varv. Det ser verkligen bra mycket snabbare ut än dagens ETCC, så visst är fartupplevelsen till viss del relativ.

Helt vansinnigt skicklig körning egentligen, dessutom ofta lämnande de andra långt bakom. Visst vore det väl skoj om Schumacher, Montoya och de andra även körde ETCC på sina lediga helger, plus nåt sportvagnslopp då och då. Testandet kan de väl överlämna till testförarna... Det var bättre förr. :smile:


_________________
/Anders

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-22 02:40 ]</font>
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Tiderna idag blir nog inte så imponerande, det har regnat och bana är säker hal. Vet inte om det fortfarande regnar.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

CART:s egna tips: 5 sekunder långsammare pole tid - Yoongs F1 tid klarar sig med någon sekunds marginal alltså :grin:

http://www.canada.com/sports/auto/indy2 ... C07A4E2FD0}
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Bruno J. var snabbast på första träningen med 1:20.593.
Bättre än vad jag trodde. Kan de få ner den tiden med ett par sekunder så är det ju inte illa alls.


Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Var det inte da Matta som var snabbast?
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Jo, men när jag tittade på live-timingen så var det Bruno J. som stod registrerad för den tiden efter att passet var slut. Men nu ser jag att Bruno och da Matta bytt plats - konstigt. Samma tid i allafall.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

da Mattas "preliminära pole" tid: 1:19.465
En sekund till kan de kanske kapa i morgon, men 1:17,935 (F1:s kvalgräns) kan nog bli svår att slå.


_________________
/Anders

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-23 22:39 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

En viktig faktor att ta hänsyn till, som någon nämnde under live-sändningen, är ju däcken. I F1 har ju varvtiderna sjunkit enormt sedan Michelin hoppade in igen. Sedan förra året är varvtiderna tre sekunder snabbare per varv. Jag skulle vilja säga att CART står sig oväntat bra i förhållande till F1. Bridgestone lär leverera betydligt hårdare däck till CART-kärrorna än till F1. Nu kan man förstås hävda att CART-däcken har betydligt mer anläggningsyta mot banan, men i alla fall...

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Ett otroligt spännande kval för övrigt :smile:

Nakano, som trivs på banan (han tog till och med poäng här under sin F1 karriär) inledde med att toppa och låg ständigt där uppe.
Alla Toyotor placerade sig överst, förutom Nakano som hamnade på 7:e plats till sist.

Kenny hade mycket strul, körde ut sist av alla och fick sitt andra flygande varv förstört av att kvalet rödflaggades när Tagliani parkerade i en däckstrave. Kenny satte sedan en hyfsad 7:e tid på sitt fjärde flygande varv, tog det sedan lugnt ett varv, antagligen för att hitta fria ytor och satte sedan som fjärde man en tid under 1.20.
Han var en av de sista bilarna i mål efter att målfaggan vajat och hans tid räckte till tredje plats.
Tora Takagi satte också en tid under 1.20 och hamnade på fjärde plats.
Månne tog Kenny rygg på japanen? (eller möjligtvis tvärtom) De var nämligen de sista som satte ett snabbt varv.

I övrigt så lät det som om "stadion" var fullpackad med publik, man kunde höra jublet på livesändningen när Tagliani körde ut på sitt första varv, fantastiskt!

Man diskuterar också att höja depåfarten till 50 mph från nuvarande 35 mph.
Depågatan är bredare än Long beach (som har 50 mph), men framför allt: för att få ner farten till laglig hastighet så tvingas man att bromsa långt före den normala bromspunkten på banan.

Vi som såg F1 minns ju att det var tvärtom där, de som skulle in i depån bromsade ju mycket senare.

Go Kenny, Go!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Nakano kör ju Honda om någon inte förstod det :grin:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Tärnström:
En stor anledning till att tiderna var 3 sekunder bättre i årets F1-lopp var p.g.a. ändrad bana till i år, bl.a. kortare.

Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kortare bana? Där ser man. Fan, jag har inte sett något av de senaste fem-sex F1-loppen. Börjar rosta ihop.

Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Trots att Kanadas GP innehåller ett spänningsmoment?
Nämligen hur många kommer att ta muren i världsmästarkurvan :grin:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-24 02:54, AndersF1 wrote:
Tärnström:
En stor anledning till att tiderna var 3 sekunder bättre i årets F1-lopp var p.g.a. ändrad bana till i år, bl.a. kortare.
Nja, det rör sig väl inte om mer än 60 m vid hårnålen? Borde inte betyda mer än ca 1 sekund (60 m raksträcka där de håller i snitt 250 km/h ger 0.9 s).
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-08-23 23:04, JTarnstrom wrote:
En viktig faktor att ta hänsyn till, som någon nämnde under live-sändningen, är ju däcken. I F1 har ju varvtiderna sjunkit enormt sedan Michelin hoppade in igen. Sedan förra året är varvtiderna tre sekunder snabbare per varv. Jag skulle vilja säga att CART står sig oväntat bra i förhållande till F1. Bridgestone lär leverera betydligt hårdare däck till CART-kärrorna än till F1. Nu kan man förstås hävda att CART-däcken har betydligt mer anläggningsyta mot banan, men i alla fall...

Tärnström
F1 kör med mönstrade däck - CART med slicks. Borde ge en fördel till CART tidsmässigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Men hur stor betydelse har de där skårorna i däcken? Är inte gummiblandningen viktigare än om däcket är helt slätt eller inte? Varvtiderna är så pass lägre nu än de var 1997 att jag är skeptisk till det där "det var bättre med slicks än dagens mönstrade betongdäck" som man kan höra på andra forum.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Cart bilarna har tydligen en toppfart på 190 MPH, F1 låg på strax över 200 MPH.

Cart bilarna kör med mer downforce än F1, dels på grund av att de inte har tillräckligt med vana av banan, men också för att de är tyngre.
I själva loppet kommer de att köra med ännu mer downforce för att spara däck.
SÅ tyvärr så faller vår lilla diskussion om toppfarterna på denna bana.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Loppet går över 80 varv och depåregeln kommer att vara 21 varv.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Yoong på pole position i Montreal!

Men en tid drygt 1,5 sekunder snabbare än Christiano da Matta tog malaysiern Alex Yoong idag pole position på Gilles Villeneuve banan i Montreal. :crazy:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Och?
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Kände bara för att skriva en CART nyhet :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish