Inför Montreal
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Montoya körde 1.15,960 som snabbaste varv och han kvalificerade på 1.12,836
Nu till helgen skall vi få svar på det som har diskuterats här på Forza flitigt under vintern. Vert hamnar Bräck & co i förhållande till F1?
Nu har ju inte Cart bilarna så stora skillnader på kvaltiderna och snabbaste varv som Monty hade här, men skall vi sätta igång att gissa?
En annan kul grej vore ju att gissa toppfarten på långa rakan.
Var det inte 335km som Ralph hade?
Här borde ju Cart bilarna vara ganska jämna med F1.
Nu är jag osäker på om Cart har infört antispinn ännu.
Men Montrealbanan är ju en bana där F1 bilarna knappt går rent någonstans på grund av att antispinnen jobbar mest hela tiden.
Så det kan ju ha stor inverkan.
Jag gissar att Cart har antispinn så då blir min gissning (önsketänkande) som följer:
1.17,2 som snabbaste varv 1.16,6 i kvalet och 337 på rakan
Någon annan?
Nu till helgen skall vi få svar på det som har diskuterats här på Forza flitigt under vintern. Vert hamnar Bräck & co i förhållande till F1?
Nu har ju inte Cart bilarna så stora skillnader på kvaltiderna och snabbaste varv som Monty hade här, men skall vi sätta igång att gissa?
En annan kul grej vore ju att gissa toppfarten på långa rakan.
Var det inte 335km som Ralph hade?
Här borde ju Cart bilarna vara ganska jämna med F1.
Nu är jag osäker på om Cart har infört antispinn ännu.
Men Montrealbanan är ju en bana där F1 bilarna knappt går rent någonstans på grund av att antispinnen jobbar mest hela tiden.
Så det kan ju ha stor inverkan.
Jag gissar att Cart har antispinn så då blir min gissning (önsketänkande) som följer:
1.17,2 som snabbaste varv 1.16,6 i kvalet och 337 på rakan
Någon annan?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja okay då. Mina riktiga prognoser för kvalet. De bästa CART bilarna kommer att kvala in på tider som skulle ha räckt till platserna runt 17 i F1 fältet.
I loppet är det svårare att sia eftersom de sunkiga depåstoppsreglerna i CART kommer att leda till helt andra bränslestoppstrategier. Men jag skulle bli förvånad om CART bilarna på tre stopp kan matcha F1 bilarna på ett stopp.
I loppet är det svårare att sia eftersom de sunkiga depåstoppsreglerna i CART kommer att leda till helt andra bränslestoppstrategier. Men jag skulle bli förvånad om CART bilarna på tre stopp kan matcha F1 bilarna på ett stopp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 683
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om någon orkar kan ni ju titta på tiderna som de andra racingserierna gör i Montreal, eller snarare hur mycket långsammare de är än F1, och sedan jämföra med hur mycket långsammare de är CART på de banor som de och CART kör på. Det borde ju ge en ungefärlig fingervisning. Formula Atlantic har väl t.ex. kört i Montreal förut, liksom de under samma år kört på Laguna Seca, Road America, etc.?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
OK, jag har litet att göra på jobbet så en snabbkoll ger:
2001 CART v Atlantic pole
Laguna Seca: 1.09.5 / 1.19.9
Portland: 58.7 / 1.06.8
Toronto: 58.1 / 1.05.6
Monterey: 1.18.9 / 1.28.6
2001 F1 v Atlantic pole
Montreal: 1.15.8 / 1.36.1
Slutsats:
F Atlantic är alltså ca 12-13% långsammare än CART och ca 20% långsammare än F1. Vilket ger att CART är 6-7% långsammare än F1!
2001 CART v Atlantic pole
Laguna Seca: 1.09.5 / 1.19.9
Portland: 58.7 / 1.06.8
Toronto: 58.1 / 1.05.6
Monterey: 1.18.9 / 1.28.6
2001 F1 v Atlantic pole
Montreal: 1.15.8 / 1.36.1
Slutsats:
F Atlantic är alltså ca 12-13% långsammare än CART och ca 20% långsammare än F1. Vilket ger att CART är 6-7% långsammare än F1!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Formel Atlantic hade en poletid i Montreal på 1,36 tydligen .... och de är 12-13 % långsammare än CART ... har jag räknat så jävla fel...och fel har jag inte räknat. Är Formel Atlantic 12-13 % långsammare än CART och FA hade en poletid på 1,36 så bör CART hamna på 1,24.
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-08-21 14:55 ]</font>
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-08-21 14:55 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
ja jo men hur mycket snabbare var det för F1 då? Dra av 4 sekunder för de förändringarna så är det ändå 1,20 för CART i Montreal... vilket är långt efter F1.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, det är väl inget att tjafsa om. F1 är snabbare än CART, det vet vi ju innan loppet är kört. Frågan är vad det säger. Är snabbare bättre? Inte nödvändigtvis enligt min mening. Standarvagnsracingen på 60-talet var fan så mycket roligare än någon form av motorsport av idag att titta på. Ändå gick det långsammare än vad det gör med min Peugeot 406. Jag tycker mer att det handlar om det visuella intrycket. Ser det ut att gå fort? Det är det som är grejen. Ljudet förstärker också intrycken av fart. Rent visuellt tycker jag att CART-kärrorna gör ett bra intryck. Tyngden i dem gör att förarna får brottas lite mer, i stället för nervösa släpp blir det lite redigare ställ att reda ut för förarna. Roligare att se på. Har alltid förespråkat högre minimivikt på F1:orna men tyvärr vill inte Mosley lyssna på det örat.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag menar förstås inte att vi ska sluta gissa. Jag drog iväg lite bara i en anknytande bana.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad får dig att tro det?
En F1:a och en CART-kärra har ungefär lika många hk, men F1:orna är mindre, så med lite vinge borde väl de kunna köra lika fort som CART-bilarna. De ligger väl någonstans kring 360 km/h(?) redan nu som värst på vanlig bana(Monza?), så det borde väl gå att öka det betydligt med ännu mindre vinge.
En F1:a och en CART-kärra har ungefär lika många hk, men F1:orna är mindre, så med lite vinge borde väl de kunna köra lika fort som CART-bilarna. De ligger väl någonstans kring 360 km/h(?) redan nu som värst på vanlig bana(Monza?), så det borde väl gå att öka det betydligt med ännu mindre vinge.
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
OM inte jag har helt fel så kräver ju inte banan i Montreal så mycket vinge (läs min kommentar om antispinn), det är väl därför F1:orna har så hög fart på den långa rakan.
Var det inte 335 på Ralph?
Jag har ju redan gissat att Cart kommer att spöa det med ett par km.
Är det ingen kalenderbitare här som kommer ihåg de exakta farterna?
Var det inte 335 på Ralph?
Jag har ju redan gissat att Cart kommer att spöa det med ett par km.
Är det ingen kalenderbitare här som kommer ihåg de exakta farterna?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Håller med AF1, det är inte säkert att en CART-bil slår en F1 på en superspeedway. Om man säger att de har samma hk-antal så har F1-bilen fördelen av att vara lättare medan CART-bilens fördel är "venturin" på undersidan (jag är ingen CART-expert, men visst har dom det fortfarande?). Lättare bil betyder högre kurvhastighet. Å andra sidan behöver en F1a kanske mer vinge för downforce, vilket ger större luftmotstånd. CART-bilens "venturi" ger i stället downforce med mindre luftmotstånd.
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Toppfarten i Montreal kommer att vara ganska exakt detsammt för CART som för F1. Det är i inbromsningar och kurvor som CART bilarna är mycket långsammare än F1:orna. Så 335 km/t är väl ungefär vad CART kommer att prestera också.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det beror ju lite på var de mäter, men jag antar att de mäter maxhastighet på rakan och inte i en speciell punkt. Vet vi att CART kommer att mäta på samma sätt vid samma raka?
F1:orna har högre utgångshastighet ur kurvorna, accar snabbare ifrån låga hastigheter, då hk/vikt-förhållandet betyder mest och bromsar senare, vilket betyder att de kan acca längre. Å andra sidan kan CART-bilarna ha mindre motstånd, då de inte har samma downforce och därmed får lägre inducerat(downforce-beroende motstånd) motstånd. Å andra sidan kan nog F1:orna har 15% mindre frontarea, vilket i runda slängar kan betyda 15% lägre motstånd vid samma CW(luftmotståndskoefficient).
Vilken är CART-bilarnas högsta hastighet på en icke-oval? På Road America har de ju långa rakor och jag har för mig att de knappt tar sig över 300 km/h där. Tror därför på 324 km/h som högst i Montreal.
F1:orna har högre utgångshastighet ur kurvorna, accar snabbare ifrån låga hastigheter, då hk/vikt-förhållandet betyder mest och bromsar senare, vilket betyder att de kan acca längre. Å andra sidan kan CART-bilarna ha mindre motstånd, då de inte har samma downforce och därmed får lägre inducerat(downforce-beroende motstånd) motstånd. Å andra sidan kan nog F1:orna har 15% mindre frontarea, vilket i runda slängar kan betyda 15% lägre motstånd vid samma CW(luftmotståndskoefficient).
Vilken är CART-bilarnas högsta hastighet på en icke-oval? På Road America har de ju långa rakor och jag har för mig att de knappt tar sig över 300 km/h där. Tror därför på 324 km/h som högst i Montreal.
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Nu tycker jag att du börjar låta som Hammarby IFs, populärt kallat Bajens styrelse. "Grabbarna måste spela roligare fotboll, publiken vill ha det. Som på Nackas tid" eller nåt i den stilen...On 2002-08-21 16:01, JTarnstrom wrote:
Ja, det är väl inget att tjafsa om. F1 är snabbare än CART, det vet vi ju innan loppet är kört. Frågan är vad det säger. Är snabbare bättre? Inte nödvändigtvis enligt min mening.
Hur gick det sedan?
De kommer säkert att spela superettans roligaste fotboll!
Analogt med detta - Ingen turbo, ränder i däcken och sedan högre maxvikt. Det är säkert Formel 1, men inte är det motorsportens kungaklass längre om det får fortsätta så. Det blir superettan..
/Jan
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag tycker nog farten har en stor del att göra med varför jag gillar F1, det går helt enkelt sanslöst fort. Sedan är den låga vikten en bidragande faktor till att det ser så våldsamt brutalt ut när de slänger in sina ekipage genom kurvan. Tyvärr syns ju inte det i rutan, där allt tenderar att bli betydligt mjukare än verkligheten. Vilket ju är synd då betydligt fler tittar på F1 genom dumburken. Men låg vikt och sanslös fart, kombinerat med otroligt ljud och de skickligaste förarna gör nog att F1 kommer att överleva. Kan dock erkänna att det är mer likt anabola gokarts än touring/sportvagns-racing, men man kan väl njuta av båda.
Angående 60-tals touringracing är det en fröjd att se Jim Clark i sin Cortina göra sina perfekta och välbalanserade tvåhjulskörningar med lätt uppställ genom hela kurvorna, kurva efter kurva och varv efter varv. Det ser verkligen bra mycket snabbare ut än dagens ETCC, så visst är fartupplevelsen till viss del relativ.
Helt vansinnigt skicklig körning egentligen, dessutom ofta lämnande de andra långt bakom. Visst vore det väl skoj om Schumacher, Montoya och de andra även körde ETCC på sina lediga helger, plus nåt sportvagnslopp då och då. Testandet kan de väl överlämna till testförarna... Det var bättre förr.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-22 02:40 ]</font>
Angående 60-tals touringracing är det en fröjd att se Jim Clark i sin Cortina göra sina perfekta och välbalanserade tvåhjulskörningar med lätt uppställ genom hela kurvorna, kurva efter kurva och varv efter varv. Det ser verkligen bra mycket snabbare ut än dagens ETCC, så visst är fartupplevelsen till viss del relativ.
Helt vansinnigt skicklig körning egentligen, dessutom ofta lämnande de andra långt bakom. Visst vore det väl skoj om Schumacher, Montoya och de andra även körde ETCC på sina lediga helger, plus nåt sportvagnslopp då och då. Testandet kan de väl överlämna till testförarna... Det var bättre förr.
_________________
/Anders
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-08-22 02:40 ]</font>
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
CART:s egna tips: 5 sekunder långsammare pole tid - Yoongs F1 tid klarar sig med någon sekunds marginal alltså
http://www.canada.com/sports/auto/indy2 ... C07A4E2FD0}
http://www.canada.com/sports/auto/indy2 ... C07A4E2FD0}
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
En viktig faktor att ta hänsyn till, som någon nämnde under live-sändningen, är ju däcken. I F1 har ju varvtiderna sjunkit enormt sedan Michelin hoppade in igen. Sedan förra året är varvtiderna tre sekunder snabbare per varv. Jag skulle vilja säga att CART står sig oväntat bra i förhållande till F1. Bridgestone lär leverera betydligt hårdare däck till CART-kärrorna än till F1. Nu kan man förstås hävda att CART-däcken har betydligt mer anläggningsyta mot banan, men i alla fall...
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Ett otroligt spännande kval för övrigt
Nakano, som trivs på banan (han tog till och med poäng här under sin F1 karriär) inledde med att toppa och låg ständigt där uppe.
Alla Toyotor placerade sig överst, förutom Nakano som hamnade på 7:e plats till sist.
Kenny hade mycket strul, körde ut sist av alla och fick sitt andra flygande varv förstört av att kvalet rödflaggades när Tagliani parkerade i en däckstrave. Kenny satte sedan en hyfsad 7:e tid på sitt fjärde flygande varv, tog det sedan lugnt ett varv, antagligen för att hitta fria ytor och satte sedan som fjärde man en tid under 1.20.
Han var en av de sista bilarna i mål efter att målfaggan vajat och hans tid räckte till tredje plats.
Tora Takagi satte också en tid under 1.20 och hamnade på fjärde plats.
Månne tog Kenny rygg på japanen? (eller möjligtvis tvärtom) De var nämligen de sista som satte ett snabbt varv.
I övrigt så lät det som om "stadion" var fullpackad med publik, man kunde höra jublet på livesändningen när Tagliani körde ut på sitt första varv, fantastiskt!
Man diskuterar också att höja depåfarten till 50 mph från nuvarande 35 mph.
Depågatan är bredare än Long beach (som har 50 mph), men framför allt: för att få ner farten till laglig hastighet så tvingas man att bromsa långt före den normala bromspunkten på banan.
Vi som såg F1 minns ju att det var tvärtom där, de som skulle in i depån bromsade ju mycket senare.
Go Kenny, Go!
Nakano, som trivs på banan (han tog till och med poäng här under sin F1 karriär) inledde med att toppa och låg ständigt där uppe.
Alla Toyotor placerade sig överst, förutom Nakano som hamnade på 7:e plats till sist.
Kenny hade mycket strul, körde ut sist av alla och fick sitt andra flygande varv förstört av att kvalet rödflaggades när Tagliani parkerade i en däckstrave. Kenny satte sedan en hyfsad 7:e tid på sitt fjärde flygande varv, tog det sedan lugnt ett varv, antagligen för att hitta fria ytor och satte sedan som fjärde man en tid under 1.20.
Han var en av de sista bilarna i mål efter att målfaggan vajat och hans tid räckte till tredje plats.
Tora Takagi satte också en tid under 1.20 och hamnade på fjärde plats.
Månne tog Kenny rygg på japanen? (eller möjligtvis tvärtom) De var nämligen de sista som satte ett snabbt varv.
I övrigt så lät det som om "stadion" var fullpackad med publik, man kunde höra jublet på livesändningen när Tagliani körde ut på sitt första varv, fantastiskt!
Man diskuterar också att höja depåfarten till 50 mph från nuvarande 35 mph.
Depågatan är bredare än Long beach (som har 50 mph), men framför allt: för att få ner farten till laglig hastighet så tvingas man att bromsa långt före den normala bromspunkten på banan.
Vi som såg F1 minns ju att det var tvärtom där, de som skulle in i depån bromsade ju mycket senare.
Go Kenny, Go!
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Kortare bana? Där ser man. Fan, jag har inte sett något av de senaste fem-sex F1-loppen. Börjar rosta ihop.
Tärnström
Tärnström
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Nja, det rör sig väl inte om mer än 60 m vid hårnålen? Borde inte betyda mer än ca 1 sekund (60 m raksträcka där de håller i snitt 250 km/h ger 0.9 s).On 2002-08-24 02:54, AndersF1 wrote:
Tärnström:
En stor anledning till att tiderna var 3 sekunder bättre i årets F1-lopp var p.g.a. ändrad bana till i år, bl.a. kortare.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
F1 kör med mönstrade däck - CART med slicks. Borde ge en fördel till CART tidsmässigt.On 2002-08-23 23:04, JTarnstrom wrote:
En viktig faktor att ta hänsyn till, som någon nämnde under live-sändningen, är ju däcken. I F1 har ju varvtiderna sjunkit enormt sedan Michelin hoppade in igen. Sedan förra året är varvtiderna tre sekunder snabbare per varv. Jag skulle vilja säga att CART står sig oväntat bra i förhållande till F1. Bridgestone lär leverera betydligt hårdare däck till CART-kärrorna än till F1. Nu kan man förstås hävda att CART-däcken har betydligt mer anläggningsyta mot banan, men i alla fall...
Tärnström
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
Cart bilarna har tydligen en toppfart på 190 MPH, F1 låg på strax över 200 MPH.
Cart bilarna kör med mer downforce än F1, dels på grund av att de inte har tillräckligt med vana av banan, men också för att de är tyngre.
I själva loppet kommer de att köra med ännu mer downforce för att spara däck.
SÅ tyvärr så faller vår lilla diskussion om toppfarterna på denna bana.
Cart bilarna kör med mer downforce än F1, dels på grund av att de inte har tillräckligt med vana av banan, men också för att de är tyngre.
I själva loppet kommer de att köra med ännu mer downforce för att spara däck.
SÅ tyvärr så faller vår lilla diskussion om toppfarterna på denna bana.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Get a Grip!
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Yoong på pole position i Montreal!
Men en tid drygt 1,5 sekunder snabbare än Christiano da Matta tog malaysiern Alex Yoong idag pole position på Gilles Villeneuve banan i Montreal.
Men en tid drygt 1,5 sekunder snabbare än Christiano da Matta tog malaysiern Alex Yoong idag pole position på Gilles Villeneuve banan i Montreal.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden