Ungerns GP
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Jaha..
Efter en räcka tråkiga helger med simning och fri-idrott och annat dravel är det då äntligen dags för lite manlig openwheel racing igen
Va tror ni om loppet i helgen?
Själv tycker jag Ungerns GP brukar vara en rätt medioker tillställning, har väl eg bara vart ett spännade race där om jag inte minns fel.
Tror ni Macarna och BMW har filat på formen under ledigheten eller är Ferrari fortfarande i en klass för sig?
Själv hoppas jag på ett spännande race, särskilt nu som VM är avgjort (för förare i vart fall) så kan man ju hoppas att själva racen är täta åtminstone.
//mopar
Efter en räcka tråkiga helger med simning och fri-idrott och annat dravel är det då äntligen dags för lite manlig openwheel racing igen
Va tror ni om loppet i helgen?
Själv tycker jag Ungerns GP brukar vara en rätt medioker tillställning, har väl eg bara vart ett spännade race där om jag inte minns fel.
Tror ni Macarna och BMW har filat på formen under ledigheten eller är Ferrari fortfarande i en klass för sig?
Själv hoppas jag på ett spännande race, särskilt nu som VM är avgjort (för förare i vart fall) så kan man ju hoppas att själva racen är täta åtminstone.
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Önskar jag kunde dela din entusiasm men F1-loppen idag är erbarmligt enformiga eftersom ett stall är så fullständigt överlägset. Eftersom omkörningar bara sker i samband med depåstoppen är bästa sättet att banda loppet så att man kan snabbspola mellan... Då kan jag faktiskt också gå och titta på friidrotts-SMOn 2002-08-13 09:59, mopar wrote:
Efter en räcka tråkiga helger med simning och fri-idrott och annat dravel är det då äntligen dags för lite manlig openwheel racing igen
-
- Inlägg: 410
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Då var första träningen över, med Massa 3a och Ville 4a ska man nog inte dra för stora växlar av dagens första pass. Ser ut som att Bridgestone har ett övertag när det gäller däcken i varje fall.
Från Forzas resultat kan man se att Yoong kört idag.
A.Davidson som ersätter Yoong har inte hunnit få nån riktig racedräkt fixad. Så han kommer att köra i en av mekarnas overall som är en del för stor.
“If I look a bit like Jacques Villeneuve this weekend don't be surprised,”
Från Forzas resultat kan man se att Yoong kört idag.
A.Davidson som ersätter Yoong har inte hunnit få nån riktig racedräkt fixad. Så han kommer att köra i en av mekarnas overall som är en del för stor.
“If I look a bit like Jacques Villeneuve this weekend don't be surprised,”
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Davidson har ingen helt lätt uppgift att köra en bil som han aldrig kört förut på en banan som han heller aldrig har kört. Dessutom påstås det ju att "andrabilen" i Minardi ofta är någon sämre. Starkt att då redan nu komma före Webber, men vi får väl se efter kvalet.
Är det förresten någon som har skämtteckningen med den uppoffrande Irvine som får beröm för att han vill bo nära banan? Hittar den inte längre, men den var lite kul.
Är det förresten någon som har skämtteckningen med den uppoffrande Irvine som får beröm för att han vill bo nära banan? Hittar den inte längre, men den var lite kul.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Fisichella Tog skrotet till en femteplats på gridden. Imponerande.
Ralf
The second coming of Senna (JPM)
Sändningen började med att Eje skröt häcken av sig om vilken otrolig kvalförare Montoya är. Otrooooooligt härligt att alla tittare fick konstatera att så är fallet
Ralf
The second coming of Senna (JPM)
Sändningen började med att Eje skröt häcken av sig om vilken otrolig kvalförare Montoya är. Otrooooooligt härligt att alla tittare fick konstatera att så är fallet
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nicolas,
jag förstår att du är knäckt nu:
Hur står det till med vinststatistiken?
Sopan JPM har endats vunnit ett lopp då han var den enda tävlanden. Raffe sopar ånyo banan med JPM.
Det är fan så jag har lust att skriva pajasarna på fria ordet på näsan men de skulle väl bara skylla på att Raffe fått fördelar av BMW och att JPM kört på diesel eller liknande.
Jag får hålla till godo med Nicolas och Lucys klena ursäkter.
Ännu en härlig dag.
Tror ni förresten att Montoyas usla resultat beror på att han nu fått reda på att han inte får stanna till nästa år???
/E
jag förstår att du är knäckt nu:
Hur står det till med vinststatistiken?
Sopan JPM har endats vunnit ett lopp då han var den enda tävlanden. Raffe sopar ånyo banan med JPM.
Det är fan så jag har lust att skriva pajasarna på fria ordet på näsan men de skulle väl bara skylla på att Raffe fått fördelar av BMW och att JPM kört på diesel eller liknande.
Jag får hålla till godo med Nicolas och Lucys klena ursäkter.
Ännu en härlig dag.
Tror ni förresten att Montoyas usla resultat beror på att han nu fått reda på att han inte får stanna till nästa år???
/E
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
Var ju inte det mest spännande kval jag sett, märktes att Renault fått ny kvalmotor.. undrar om dom tappar imorrn.
Tyckte Rubens förtjänade pole, han körde snyggt idag.
Kan inte vara kul för McLaren, detta måste väl vara deras sämsta kval på år och dagar.
Toyota är otroligt långt efter och det verkar som om dom tappar för varje tävling..
Kul för Minardi att ha två bilar på gridden...
//mopar
Tyckte Rubens förtjänade pole, han körde snyggt idag.
Kan inte vara kul för McLaren, detta måste väl vara deras sämsta kval på år och dagar.
Toyota är otroligt långt efter och det verkar som om dom tappar för varje tävling..
Kul för Minardi att ha två bilar på gridden...
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
-
- Inlägg: 89
- Blev medlem: fre maj 17, 2002 02:00
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Minardi är ett bra stall. De har en hög föraromsättning och och drar till sig och F1 en massa uppmärksamhet genom det samtidigt som de utbildar många unga förare genom att ge dem chansen i F1.
Jag tror helt klart att Minardi skapar mer uppmärksamhet till F1 än t ex BAR gör eller Arrows gör. Tänk bara på Minardis alla evenemang med tvåsitsbilarna.
Minardi är mer än bara det minsta stallet.
Jag tror helt klart att Minardi skapar mer uppmärksamhet till F1 än t ex BAR gör eller Arrows gör. Tänk bara på Minardis alla evenemang med tvåsitsbilarna.
Minardi är mer än bara det minsta stallet.
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
Fast lite märkligt är det ändå. Men det kanske är Minardis genom att skapa alla dessa små kontakter genom evenemangen som gör att Minardi lyckats hänga kvar. Många vill synas i F1 och då är kanske Minardi ett bra budgetalternativ?
Kanske?
Någon som vet hur tvåsitsevenemangen hänger ihop med F1-stallet? Är Minardi billigare än andra stall?
Kanske?
Någon som vet hur tvåsitsevenemangen hänger ihop med F1-stallet? Är Minardi billigare än andra stall?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om man tittar på gridden så är det faktiskt inget blåbär som inte håller riktig F1-standard med och ingen riktig paydriver heller. Med paydriver menar jag någon som antingen betalar själv, eller har någon stor egen sponsor som betalar för att han skall köra, främst p.g.a. personens nationalitet eller popularitet i ett visst land. Sato kan väl kanske misstänkas vara lite av den typen p.g.a. Honda, men han har trots allt vunnit brittiska F3 och kan nog sägas köra på egna meriter. De flesta har förresten vunnit någon hyfsat stor racingserie i sin karriär, eller i varje fall varit högt placerad. En sån gridd måste nästan vara unik?
1 R.Barrichello
2 M.Schumacher
3 R.Schumacher
4 JP.Montoya
5 G.Fisichella
6 J.Trulli
7 F.Massa
8 N.Heidfeld
9 J.Button
10 D.Coulthard
11 K.Räikkönen
12 O.Panis
13 J.Villeneuve
14 T.Sato
15 P.de la Rosa
16 E.Irvine
17 M.Salo
18 A.McNish
19 M.Webber
20 A.Davidson
1 R.Barrichello
2 M.Schumacher
3 R.Schumacher
4 JP.Montoya
5 G.Fisichella
6 J.Trulli
7 F.Massa
8 N.Heidfeld
9 J.Button
10 D.Coulthard
11 K.Räikkönen
12 O.Panis
13 J.Villeneuve
14 T.Sato
15 P.de la Rosa
16 E.Irvine
17 M.Salo
18 A.McNish
19 M.Webber
20 A.Davidson
Faktum är att jag läst nånstans att den inte hinner bli klar förrän till nästa år.Regen wrote: En orsak till att Toyota tappar lär ju vara att de jobbar stenhård med sin 03-bil för att ha den klar innan teststoppet i november(?).
On 2002-08-18 01:06, Hampus wrote:
vad jag har hört så skall de även ha satsat främst på hållbarhet.
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-18 03:32 ]</font>
-
- Inlägg: 215
- Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag läste att BAR-mekarna inte hade satt fast golvet på Villes bil riktigt, så den var tydligen riktigt usel att köra. Det var väl därför han helt plötsligt var över en sekund snabbare i sitt sista försök. Det var väl i Australien som han tappade bakvingen och ifjol nån gång så var reservbilen 1,5 sekunder snabbare än den ordinarie, utan att de kunde svara på varför. Sedan var det något år som de glömde koppla in hans bakbromsar också - spännande.
Panis verkar inte heller helt nöjd med teamet efter kvalet, snarare lite småsur:
"The frustration is that all weekend, I have been working hard with the team to find the right technical direction but one of the problems still remains and it is difficult to accept. It shows we still have more work to do on the detail of a race weekend before the team can think about competing with the front-runners. [...] On the other hand, I would like to say that Geoff Willis and his people at the factory have done a good job of improving the car for this weekend and the proof of that was shown in this morning's session. I would at least like to thank them for that."
Konstigt att de lägger in ett så pass kritiskt uttalande i sin officiella pressrelease.
Panis verkar inte heller helt nöjd med teamet efter kvalet, snarare lite småsur:
"The frustration is that all weekend, I have been working hard with the team to find the right technical direction but one of the problems still remains and it is difficult to accept. It shows we still have more work to do on the detail of a race weekend before the team can think about competing with the front-runners. [...] On the other hand, I would like to say that Geoff Willis and his people at the factory have done a good job of improving the car for this weekend and the proof of that was shown in this morning's session. I would at least like to thank them for that."
Konstigt att de lägger in ett så pass kritiskt uttalande i sin officiella pressrelease.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Var det inte ifjol som mekarna i BAR satte på hjulen på fel sida på Villes bil? Och vid ett annat lopp (har för mig det var Kanada 2000) satte dom på torrdäck fast det hade börjat regna och Jacques hade sagt till innan han svängde in i depån att han ville ha regndäck.
Ibland undrar man inte om mekarna i BAR jävlas med Villeneuve med flit. Dom kanske tycker han är en överbetald bortskämd gris.
Ibland undrar man inte om mekarna i BAR jävlas med Villeneuve med flit. Dom kanske tycker han är en överbetald bortskämd gris.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tidigare i år så var det någon lampa som tändes på Villes ratt som sa att han omedelbart skulle in i depån och när han kom in stod alla bara och tittade på honom, så han fick köra ut igen. Dessutom hade radion lagt av just då så han kunde inte heller fråga varför han skulle in.
Ja, man kan verkligen undra, de kanske vrider sig av skratt efter varje gång de lyckas jävlas med honom...
Ja, man kan verkligen undra, de kanske vrider sig av skratt efter varje gång de lyckas jävlas med honom...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
-
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor feb 14, 2002 01:00
- Ort: Skånepåg
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 2688
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Solna
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Omkörd i samband med depåstoppen av McLaren som stannade ute längre och satte flera snabba varv innan de gick in i depån för sitt andra och sista stopp.On 2002-08-18 18:19, JBS wrote:
Vad hände med Fisi, jag gick fråm tv'n en liten stund och då hade han halkat ner från 4 till 6 tror jag. Eller minns jag fel?
Fisi, Massa och de två McLaren bilarna kämpade. Fisi stoppade först av de tre och klarade med nöd och näppe av att komma förbi Massa efter dennes sista stopp. McLaren stannade kvar ute längre och kunde tack vare bra stopp och snabba varvtider klara av både Fisi och Massa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad Sweden
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jaha, de tre första på gridden höll sina positioner...
Montoya hade verkligen en höjdarhelg... Ralf gjorde väl ungefär vad han skulle. DC skötte sig också hyfsat. Kimi var vass, han brukar ofta vara snabb i starten, eller rättare sagt igenom de första kurvorna och inte nödvändigtvis ifrån depårutan - gjort en hel del omkörningar där. Kul med omkörningen av Montoya också.
Nåt så helt vansinnigt vad överlägsen Ferrari var, de höll ju ett par sekunder långsammare än max och ändå vann de helt ohotad. Lite småtaskigt av Schumi att släppa och sätta det där enstaka snabba varvet. Kanske ett tecken på frustration över kvalresultatet? Lite dumt att starta alla spekulationer om stallorder, nåt som Ferrari verkligen inte behöver. Ser att det finns en del spån på div. forum som menar att det var ett bevis för att Schumi kunde ha kört om Rubens om han velat - och Rubens körde förstås fullt vid tillfället... Som bl.a. Kimi och DC visade så kan man vara flera sekunder snabbare utan att ha en chans att komma om den framför.
Nu är det ju inte omöjligt att MS kunnat vinna om han verkligen velat, men det där enstaka varvet säger absolut ingenting, förutom att Ferrarin var helt överlägsen. Han hade förresten säkert kunna köra ytterligare några tiondelar snabbare. I starten hade han ju helt uppenbarligen ingen chans att komma före Rubens, utan omkörningen hade möjligen kunna ske i samband med depåstoppen och där såg det verkligen ut som om både Rubens och Schumi satsade fullt, men Rubens kom ut först ur den striden. Naturligtvis svårt att veta.
Angående snabbaste varv så kan man ju konstatera att det inte skett så mycket utveckling hos McLaren det senaste året:
Snabbaste varv:
DC, 2001: 1'17.054
DC, 2002: 1'17.290
MH, 2001: 1'16.723
KR, 2002: 1'16.926
Kval:
DC, 2001: 1'14.860
DC, 2002: 1'15.223
MH, 2001: 1'15.411
KR, 2002: 1'15.243
Nu kan det ju förstås vara olika förutsättningar olika år, men märkligt lika är det, medans både Williams och Ferrari ligger ca en sekund snabbare i både kval och snabbaste varv, jämfört med deras respektive prestanda ifjol.
Montoya hade verkligen en höjdarhelg... Ralf gjorde väl ungefär vad han skulle. DC skötte sig också hyfsat. Kimi var vass, han brukar ofta vara snabb i starten, eller rättare sagt igenom de första kurvorna och inte nödvändigtvis ifrån depårutan - gjort en hel del omkörningar där. Kul med omkörningen av Montoya också.
Nåt så helt vansinnigt vad överlägsen Ferrari var, de höll ju ett par sekunder långsammare än max och ändå vann de helt ohotad. Lite småtaskigt av Schumi att släppa och sätta det där enstaka snabba varvet. Kanske ett tecken på frustration över kvalresultatet? Lite dumt att starta alla spekulationer om stallorder, nåt som Ferrari verkligen inte behöver. Ser att det finns en del spån på div. forum som menar att det var ett bevis för att Schumi kunde ha kört om Rubens om han velat - och Rubens körde förstås fullt vid tillfället... Som bl.a. Kimi och DC visade så kan man vara flera sekunder snabbare utan att ha en chans att komma om den framför.
Nu är det ju inte omöjligt att MS kunnat vinna om han verkligen velat, men det där enstaka varvet säger absolut ingenting, förutom att Ferrarin var helt överlägsen. Han hade förresten säkert kunna köra ytterligare några tiondelar snabbare. I starten hade han ju helt uppenbarligen ingen chans att komma före Rubens, utan omkörningen hade möjligen kunna ske i samband med depåstoppen och där såg det verkligen ut som om både Rubens och Schumi satsade fullt, men Rubens kom ut först ur den striden. Naturligtvis svårt att veta.
Angående snabbaste varv så kan man ju konstatera att det inte skett så mycket utveckling hos McLaren det senaste året:
Snabbaste varv:
DC, 2001: 1'17.054
DC, 2002: 1'17.290
MH, 2001: 1'16.723
KR, 2002: 1'16.926
Kval:
DC, 2001: 1'14.860
DC, 2002: 1'15.223
MH, 2001: 1'15.411
KR, 2002: 1'15.243
Nu kan det ju förstås vara olika förutsättningar olika år, men märkligt lika är det, medans både Williams och Ferrari ligger ca en sekund snabbare i både kval och snabbaste varv, jämfört med deras respektive prestanda ifjol.