Ungerns GP

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Jaha..

Efter en räcka tråkiga helger med simning och fri-idrott och annat dravel är det då äntligen dags för lite manlig openwheel racing igen :smile:

Va tror ni om loppet i helgen?
Själv tycker jag Ungerns GP brukar vara en rätt medioker tillställning, har väl eg bara vart ett spännade race där om jag inte minns fel.
Tror ni Macarna och BMW har filat på formen under ledigheten eller är Ferrari fortfarande i en klass för sig?
Själv hoppas jag på ett spännande race, särskilt nu som VM är avgjort (för förare i vart fall) så kan man ju hoppas att själva racen är täta åtminstone.

//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-13 09:59, mopar wrote:
Efter en räcka tråkiga helger med simning och fri-idrott och annat dravel är det då äntligen dags för lite manlig openwheel racing igen :smile:
Önskar jag kunde dela din entusiasm men F1-loppen idag är erbarmligt enformiga eftersom ett stall är så fullständigt överlägset. Eftersom omkörningar bara sker i samband med depåstoppen är bästa sättet att banda loppet så att man kan snabbspola mellan... Då kan jag faktiskt också gå och titta på friidrotts-SM :wink:
Zetor

Inlägg av Zetor »

Coulthard kommer före Kimi, nåt mer ni vill veta?
KGB

Inlägg av KGB »

-Zetor
Ja, jag skulle vilja veta om du vaknat än?
Coulthard kommer möjligen före om Kimis bil går sönder...
Zetor

Inlägg av Zetor »

Jag är klarvaken,läste just nu en tabell
KGB

Inlägg av KGB »

OK, trodde du hade somnat, men nu förstår jag att du bara kastat om namnen när du läste tabellen
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Här är tabellen!

1 Michael Schumacher 106
2 Juan Pablo Montoya 40
3 Ralf Schumacher 36
4 Rubens Barrichello 35
5 David Coulthard 32
6 Kimi Räikkönen 17

"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
KGB

Inlägg av KGB »

Jasså, det var bara statistik :wink:

Jo, det beror på hrmm....
ööhhh...
otur?
sämre material?
mindre erfarenhet?

Han kommer igång, finnen. Var så säker!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Japp, jag är med. Coulthard må vara duktig som attan, men före Kimi kommer han inte.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fungerar bara Kimis skitbil som det är tänkt så kör han kalsongerna av DC.

Det är nästa år som är DC´s år. :wink:
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Hur som helst så kommer Kimi och DC före Yoong.. för han får inte vara med (äntligen)
Lät som om Renault kommer med upphottad motor.. kanske dom kan överaska oss?
Någon som minns om det brukar vara ett eller två depåstopp i Ungern?

//mopar
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Wow, TV4 sänder ett studioprogram inför F1'en på söndag! :eek:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-08-13 15:46, Jari wrote:
Japp, jag är med. Coulthard må vara duktig som attan, men före Kimi kommer han inte.
Nu är varken DC duktig som attan och Kimi före DC...

:read: Jari :read:

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det där har inget med racingen att göra. Det är däremot ett bra kvitto på att McLaren inte varit tillfölitliga. På banan finns inga poäng, dem delar man ut först senare.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Då var första träningen över, med Massa 3a och Ville 4a ska man nog inte dra för stora växlar av dagens första pass. Ser ut som att Bridgestone har ett övertag när det gäller däcken i varje fall.
Från Forzas resultat kan man se att Yoong kört idag. :wink:
A.Davidson som ersätter Yoong har inte hunnit få nån riktig racedräkt fixad. Så han kommer att köra i en av mekarnas overall som är en del för stor.
“If I look a bit like Jacques Villeneuve this weekend don't be surprised,” :grin:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

On 2002-08-16 12:14, regenmeister wrote:
Ser ut som att Bridgestone har ett övertag när det gäller däcken i varje fall.
Dagens understatement :wink:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Skulle Räkan och Sato byta plats så skulle alla 8 Bridgestonebilarna vara på topp följt av de 12 Michelinskodda ekipagen. Hmm, lustigt att både Ville och Massa, samt Webber och McNish kom in på samma tusendel.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Davidson har ingen helt lätt uppgift att köra en bil som han aldrig kört förut på en banan som han heller aldrig har kört. Dessutom påstås det ju att "andrabilen" i Minardi ofta är någon sämre. Starkt att då redan nu komma före Webber, men vi får väl se efter kvalet.

Är det förresten någon som har skämtteckningen med den uppoffrande Irvine som får beröm för att han vill bo nära banan? Hittar den inte längre, men den var lite kul.

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Vilka förare har kört på den bananen? Blev det halt?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Inte det??? :lol:

------------------------------
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Och som vanligt krossade Montoya sin stallkompis.... :moon:

Jag väntar på förklaringen nu Lucy! :lol:

/E
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Fy fan vilket uselt kval McLaren gjorde. :cplain:

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Jahapp, om bara Rubens tar starten och Maestro kommer ut tvåa så kommer morgondagen att bli mycket tät och spännande... (NOT!)

/E
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Fisichella :up: :up: Tog skrotet till en femteplats på gridden. Imponerande.

Ralf :grin:

The second coming of Senna (JPM) :down: :down: :down:

Sändningen började med att Eje skröt häcken av sig om vilken otrolig kvalförare Montoya är. Otrooooooligt härligt att alla tittare fick konstatera att så är fallet :smile:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
nicolas

Inlägg av nicolas »

Vad snackar du om, lemon??
5 raka poles, 9 totalt. Vem leder polestatistiken hittills i år...?

Stackars mclaren...mohahaha...
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

Nicolas,

jag förstår att du är knäckt nu:

Hur står det till med vinststatistiken?
Sopan JPM har endats vunnit ett lopp då han var den enda tävlanden. Raffe sopar ånyo banan med JPM.

Det är fan så jag har lust att skriva pajasarna på fria ordet på näsan men de skulle väl bara skylla på att Raffe fått fördelar av BMW och att JPM kört på diesel eller liknande.

Jag får hålla till godo med Nicolas och Lucys klena ursäkter.

Ännu en härlig dag.

Tror ni förresten att Montoyas usla resultat beror på att han nu fått reda på att han inte får stanna till nästa år??? :lol:

/E
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Det enda positiva med kvalet var att Räkan hamnade på en "udda" startposition.... :down:
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Var ju inte det mest spännande kval jag sett, märktes att Renault fått ny kvalmotor.. undrar om dom tappar imorrn.
Tyckte Rubens förtjänade pole, han körde snyggt idag.
Kan inte vara kul för McLaren, detta måste väl vara deras sämsta kval på år och dagar.
Toyota är otroligt långt efter och det verkar som om dom tappar för varje tävling..
Kul för Minardi att ha två bilar på gridden...

//mopar
Zeke

Inlägg av Zeke »

On 2002-08-17 19:21, mopar wrote:

Kul för Minardi att ha två bilar på gridden...

//mopar
Håller med. Idag satt jag och höll tummarna för Davidsson. Märkligt med Minardi. Om jag inte har fattat helt fel så har de den minsta budgeten, men de hänger kvar fast andra stall får vika sig.

//Zeke
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Minardi är ett bra stall. De har en hög föraromsättning och och drar till sig och F1 en massa uppmärksamhet genom det samtidigt som de utbildar många unga förare genom att ge dem chansen i F1.

Jag tror helt klart att Minardi skapar mer uppmärksamhet till F1 än t ex BAR gör eller Arrows gör. Tänk bara på Minardis alla evenemang med tvåsitsbilarna.

Minardi är mer än bara det minsta stallet.
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Fast lite märkligt är det ändå. Men det kanske är Minardis genom att skapa alla dessa små kontakter genom evenemangen som gör att Minardi lyckats hänga kvar. Många vill synas i F1 och då är kanske Minardi ett bra budgetalternativ?

Kanske?

Någon som vet hur tvåsitsevenemangen hänger ihop med F1-stallet? Är Minardi billigare än andra stall?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

En orsak till att Toyota tappar lär ju vara att de jobbar stenhård med sin 03-bil för att ha den klar innan teststoppet i november(?).
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

vad jag har hört så skall de även ha satsat främst på hållbarhet.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Om man tittar på gridden så är det faktiskt inget blåbär som inte håller riktig F1-standard med och ingen riktig paydriver heller. Med paydriver menar jag någon som antingen betalar själv, eller har någon stor egen sponsor som betalar för att han skall köra, främst p.g.a. personens nationalitet eller popularitet i ett visst land. Sato kan väl kanske misstänkas vara lite av den typen p.g.a. Honda, men han har trots allt vunnit brittiska F3 och kan nog sägas köra på egna meriter. De flesta har förresten vunnit någon hyfsat stor racingserie i sin karriär, eller i varje fall varit högt placerad. En sån gridd måste nästan vara unik?

1 R.Barrichello
2 M.Schumacher
3 R.Schumacher
4 JP.Montoya
5 G.Fisichella
6 J.Trulli
7 F.Massa
8 N.Heidfeld
9 J.Button
10 D.Coulthard
11 K.Räikkönen
12 O.Panis
13 J.Villeneuve
14 T.Sato
15 P.de la Rosa
16 E.Irvine
17 M.Salo
18 A.McNish
19 M.Webber
20 A.Davidson

Gäst

Inlägg av Gäst »

Regen wrote: En orsak till att Toyota tappar lär ju vara att de jobbar stenhård med sin 03-bil för att ha den klar innan teststoppet i november(?).
On 2002-08-18 01:06, Hampus wrote:
vad jag har hört så skall de även ha satsat främst på hållbarhet.
Faktum är att jag läst nånstans att den inte hinner bli klar förrän till nästa år.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-08-18 03:32 ]</font>
Användarens profilbild
Hampus

Inlägg av Hampus »

Min kommentar om hållbarhet var menat inför Ungerns GP och inte nästa års bil.

:smile:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag läste att BAR-mekarna inte hade satt fast golvet på Villes bil riktigt, så den var tydligen riktigt usel att köra. Det var väl därför han helt plötsligt var över en sekund snabbare i sitt sista försök. Det var väl i Australien som han tappade bakvingen och ifjol nån gång så var reservbilen 1,5 sekunder snabbare än den ordinarie, utan att de kunde svara på varför. Sedan var det något år som de glömde koppla in hans bakbromsar också - spännande.

Panis verkar inte heller helt nöjd med teamet efter kvalet, snarare lite småsur:
"The frustration is that all weekend, I have been working hard with the team to find the right technical direction but one of the problems still remains and it is difficult to accept. It shows we still have more work to do on the detail of a race weekend before the team can think about competing with the front-runners. [...] On the other hand, I would like to say that Geoff Willis and his people at the factory have done a good job of improving the car for this weekend and the proof of that was shown in this morning's session. I would at least like to thank them for that."

Konstigt att de lägger in ett så pass kritiskt uttalande i sin officiella pressrelease.

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Var det inte ifjol som mekarna i BAR satte på hjulen på fel sida på Villes bil? Och vid ett annat lopp (har för mig det var Kanada 2000) satte dom på torrdäck fast det hade börjat regna och Jacques hade sagt till innan han svängde in i depån att han ville ha regndäck.

Ibland undrar man inte om mekarna i BAR jävlas med Villeneuve med flit. Dom kanske tycker han är en överbetald bortskämd gris.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Tidigare i år så var det någon lampa som tändes på Villes ratt som sa att han omedelbart skulle in i depån och när han kom in stod alla bara och tittade på honom, så han fick köra ut igen. Dessutom hade radion lagt av just då så han kunde inte heller fråga varför han skulle in.

Ja, man kan verkligen undra, de kanske vrider sig av skratt efter varje gång de lyckas jävlas med honom... :smile:

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Som mekarna på Barrichellos bil gör med andra ord? :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Fy fan vilket jävla sömnpiller :burger:

Kattens lek med råttan. Och idag ska råttan få leva vidare. Råttan ska nämligen bli tvåa i VM

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

KAn bara hålla med Lemon :zz:
Ankan

Inlägg av Ankan »

Säger detsamma. jag somna efter 1 timme :grin:
Användarens profilbild
Integralmannen

Inlägg av Integralmannen »

Kunde ju blivit betydligt mer spännande om inte Button lämnat plats åt Räikönnen...
Annars var det väll som sagt omkörningen av Montoya (skadad bil eller ej)som var höjdpunkten.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Vad hände med Fisi, jag gick fråm tv'n en liten stund och då hade han halkat ner från 4 till 6 tror jag. Eller minns jag fel?
nicolas

Inlägg av nicolas »

men monty kom i mål, bilen krånglade efter att ha haft kontakt med buttons bil.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-08-18 18:19, JBS wrote:
Vad hände med Fisi, jag gick fråm tv'n en liten stund och då hade han halkat ner från 4 till 6 tror jag. Eller minns jag fel?
Omkörd i samband med depåstoppen av McLaren som stannade ute längre och satte flera snabba varv innan de gick in i depån för sitt andra och sista stopp.

Fisi, Massa och de två McLaren bilarna kämpade. Fisi stoppade först av de tre och klarade med nöd och näppe av att komma förbi Massa efter dennes sista stopp. McLaren stannade kvar ute längre och kunde tack vare bra stopp och snabba varvtider klara av både Fisi och Massa.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
mopar

Inlägg av mopar »

Som vanligt gick årets sämsta lopp på årets sämsta bana..
Kan man inte slippa Ungerns GP snart.

//mopar
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jaha, de tre första på gridden höll sina positioner...
Montoya hade verkligen en höjdarhelg... Ralf gjorde väl ungefär vad han skulle. DC skötte sig också hyfsat. Kimi var vass, han brukar ofta vara snabb i starten, eller rättare sagt igenom de första kurvorna och inte nödvändigtvis ifrån depårutan - gjort en hel del omkörningar där. Kul med omkörningen av Montoya också.

Nåt så helt vansinnigt vad överlägsen Ferrari var, de höll ju ett par sekunder långsammare än max och ändå vann de helt ohotad. Lite småtaskigt av Schumi att släppa och sätta det där enstaka snabba varvet. Kanske ett tecken på frustration över kvalresultatet? Lite dumt att starta alla spekulationer om stallorder, nåt som Ferrari verkligen inte behöver. Ser att det finns en del spån på div. forum som menar att det var ett bevis för att Schumi kunde ha kört om Rubens om han velat - och Rubens körde förstås fullt vid tillfället... :roll: Som bl.a. Kimi och DC visade så kan man vara flera sekunder snabbare utan att ha en chans att komma om den framför.

Nu är det ju inte omöjligt att MS kunnat vinna om han verkligen velat, men det där enstaka varvet säger absolut ingenting, förutom att Ferrarin var helt överlägsen. Han hade förresten säkert kunna köra ytterligare några tiondelar snabbare. I starten hade han ju helt uppenbarligen ingen chans att komma före Rubens, utan omkörningen hade möjligen kunna ske i samband med depåstoppen och där såg det verkligen ut som om både Rubens och Schumi satsade fullt, men Rubens kom ut först ur den striden. Naturligtvis svårt att veta.

Angående snabbaste varv så kan man ju konstatera att det inte skett så mycket utveckling hos McLaren det senaste året:
Snabbaste varv:
DC, 2001: 1'17.054
DC, 2002: 1'17.290
MH, 2001: 1'16.723
KR, 2002: 1'16.926
Kval:
DC, 2001: 1'14.860
DC, 2002: 1'15.223
MH, 2001: 1'15.411
KR, 2002: 1'15.243

Nu kan det ju förstås vara olika förutsättningar olika år, men märkligt lika är det, medans både Williams och Ferrari ligger ca en sekund snabbare i både kval och snabbaste varv, jämfört med deras respektive prestanda ifjol.

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-14 21:42, EnzoF1 wrote:
Nu är varken DC duktig som attan och Kimi före DC...

:read: Jari :read:

/E
Nå, vill du utveckla det där en aning? :read: Enzo :read: