Finska rallyt

Rally, rallycross, GT, F3, Formel ford, m.m.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Då var det dags återigen för en av årets bästa tävlingar.
F-n va ja gillar den tävlingen skulle nog vilja påstår att det är en av motorsporten mest svåra tävling att vinna om du inte finne så klart.
Alla dessa hopp breda vägar långt ifrån glamuoren i F1 här är det verkligen Man eller mus!!!
Bara sitta å njuta hela helgen!!!=)
SLC

Inlägg av SLC »

On 2002-08-08 17:26, RALLYTOK wrote:
Då var det dags återigen för en av årets bästa tävlingar.
F-n va ja gillar den tävlingen skulle nog vilja påstår att det är en av motorsporten mest svåra tävling att vinna om du inte finne så klart.
Alla dessa hopp breda vägar långt ifrån glamuoren i F1 här är det verkligen Man eller mus!!!
Bara sitta å njuta hela helgen!!!=)
Håller helt med att den är körmässigt den ballaste tävlingen som förare betraktat...... Kommer ihåg första gången när man var där och tränade när min Kartis "spex" skrek att jag var tvungen att stanna och backa och släppa av honom så han fick se hur långt jag kunde få Gr N tränings Suzukin att hoppa :crazy: 24 meter :razz:
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Urja kanske sträckan hette som du tänker på, själv stog jag också där under en träning och kolla. Bäst av allt, var att när vi prova hur "sakta" vi skulle köra för att inte slå sönder bilen kom en lokal chaffis åkande med en Volvo bergboggi och fick den att lätta med framhjulen.

Efter första sträckan av årets rally i Findland så går det inte så bra för "oss" bästa finne på femte plats och bästa svensk på nionde. Dock har Daniel Carlsson visat framfötterna som vanligt och tagit täten i grupp N klassen.

1. Richard BURNS (GB)   0:00:00.0 
2. Carlos SAINZ (E)  +0:00:00.8 
3 Petter SOLBERG (N)  +0:00:00.8 
4. Colin MCRAE (GB)  +0:00:01.1 
5. Marcus GRÖNHOLM (FIN)  +0:00:01.3 
6. Harri ROVANPERÄ (FIN)  +0:00:01.4 
7. Markko MÄRTIN (EE)  +0:00:01.5 
8 Armin SCHWARZ (D)  +0:00:01.5 
9. Thomas RADSTROM (S)  +0:00:01.6 
10. Kenneth ERIKSSON (S)  +0:00:02.1 

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-08 20:25 ]</font>
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Tyvärr är det så nog att skomakarn skulle aldrig klara av det här tror att det finns en övetro bland F1 förare det är det högtsa man kan komma inom motorsport inom körskicklighet.
Ja ha sagt det förut Rally är det svåraste du kan hålla på inom motorsport!!!
Användarens profilbild
Tommi

Inlägg av Tommi »

Men jösses.
Vad pysslar lokalbefolkningen med?
Den där tabellen där ovan ser inte alls bra ut.

/ Tommi

Häkkinen - Räikkönen - Kovalainen
Användarens profilbild
MGRacing

Inlägg av MGRacing »

On 2002-08-08 21:35, Tommi wrote:
Men jösses.
Vad pysslar lokalbefolkningen med?
Den där tabellen där ovan ser inte alls bra ut.

/ Tommi

Första "sträckan" är väl en super-special.. sånt har dom inte i skogarna så lokalbefolkningen kan träna. :grin:
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Trippel peugeot efter ss4. Grönholm låter Burns tro att han kan vinna ett tag till :wink:

Grönholm har visst fixat in en ny finländare till Peugoet stallet 2003.

Jusso Pykalisto set to enter five World Rally Championship rounds next year in a customer spec 206 after Gronholm convinced team boss Corrado Provera to give the 27-year-old his chance.

"Inget är mer outhärdligt än en dumbom som har turen med sig."
CICERO
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nisse, du ska inte hitta på egna namn på sräckorna och jag har sagt det förut. :down:
Tommi, jag lär bli helnykterist och helvetet lär frysa till is innan en finne INTE vinner i Jyväskylä. Den enda icke nordbo som vunnit där är El Matador och han är helgonförklarad i Finland. (Jag räknar inte Auriols uppkörda 92)
KGB

Inlägg av KGB »

Så du tror på finsk vinst i år med Jari?
Nog verkar det så, Grönholm bara 8 sekunder efter Burs trots sämre förutsättningar.

Trist att det går så dåligt för svenskarna, iofs fick rådström till det hyggligt på SS7, men han ligger på tok för långt bak (där han hör hemma möjligen). Men det är skoj att se Daniel Carlsson vinna sträckseger på sträckseger i grupp N. och att Oscar Svedlund ligger sjua i samma klass. Sämre går det för Patrik Malteskog som ligger bland de sista i klassen. Men han kommer kanske igång han med...

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: KGB den 2002-08-09 15:33 ]</font>
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Jari. Jag orkar inte bry mig om att leta rätt på stavningen. Däremot är det intresantare och veta vad som har hänt.

En kul notering är att den ende finne som är bäst i sitt stall av toppteamen är Jani Paasonen (nöjd med stavvninngen Jaaaari :finger: ) Toni med Skodan har ju ingen kolega längre.
Rådström kämpar väl på ganska bra med cittran men den verkar inte hänga med riktigt.

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

En som verkligen imponerar är Loix När han och Tommi körde Mitsubishi såg han ut som ett riktigt bojsänke. När han nu fick köra Hyundai och Tommi fick en Subaru så har han inga som helst problem att hänga med i ett tempo som jag i alla fall inte trodde Hyundaien var kapabel till.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Loix är nog ett bojsänke. Mäkinen verkar dock ha tappat rätt mycket. Han är nog slut?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Loix tävlade ju säkert på samma villkor som Mäkinen i Mitsubishi. :roll:
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Burns verkar det gå bra för, 6 sträcksegrar på de 10 första.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-08-09 19:15, regenmeister wrote:
Loix tävlade ju säkert på samma villkor som Mäkinen i Mitsubishi. :roll:
Mja, han var inte lika nära Mäkinen som Barrichello är [Schumacher] :razz:

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-08-09 19:57, regenmeister wrote:
Burns ska fan inte vinna! Han ska förnedras!
CICERO
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

En som ja är j-vligt nöjd med är D Carlsson körning igår.
Hans sträcktider på de 6 sträckor han körde var mycket bra det ger ett stort hopp till svensk rallysport igen.
Nu gäller bara att någon hjälper honom fram till WRC styrning tror att han en stor potential om han utveklas i en WRC bil.
Apropå T Rådström så tycker jag att han ha skärpt till sig nu kört bättre än Loeb.
Och Oscar körde ochså bra igår (endast 22år gammal).
Gäst

Inlägg av Gäst »

:aha:
Hallå i skogen! Klart som korvspad att en finne vinner i Finland, men att jämföra Loix och Tommi samma dag är som att jämställa Schumi med Katayama. Man kör det material man gjort sig förtjänt av och Daniel C måste i första hand ta sig i mål nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-09 19:57, regenmeister wrote:
Burns kan köra fort, men man skall ta sig i mål också.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Glöm inte bort att D Carlsson fick elfel men han gjorde vad han skulle visade sin snabbhet.
På de 6 sträckor han körde var 1,2,1,1,1,1!!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-11 08:58 ]</font>

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-11 08:59 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jari. Det har du helt rätt i. Det var ju några som skadade bilarna i landningarna.
Tänkte skriva i fredags att det nog skulle bli svårt för Burns att behålla ledningen, men raderade för att annars skulle det bara bli så därför.

Är inte helt på det klara med reglerna för startordningen i rally. Den som leder brukar få starta först, men är det bara på efterföljande sträcka eller gäller det hela dagen?
Var det inte på tal att ändra reglerna så man skulle få välja startposition, ungefär som i utförsåkning.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Förr körde man så att ordningen efter föregående dag bestämde startordningen. Nu är det omvänt bland de första.
KGB

Inlägg av KGB »

Omvänt bland de 15 första, dvs den som låg på femtonde plats dagen före startar först hela dagen. Precis som i utförsåkning.

Daniel C lyckades ju förresten laga elfelet (efter 12 minuter) men bara för att upptäcka att servon spruckit. Trist, men man får förmoda att något team får upp ögonen för honom snart (bara det inte blir Skoda som det varit snack om, han förtjänar bättre).

Kul förresten att Oscar lyckades bli tvåa i Grupp N, ser bra ut för återväxten. Skall också bli skoj att se om "lill-Eken" Johansson kan bli bättre än sin farsgubbe. Han har ju fått en halvskaplig nybörjarbil att leka med (Mitsubishi Evo 7)...
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Grönholm visade vem som ska bli mästare i år. Lät Burns leda ett tag för att sedan sno åt sig ledningen och rulla i mål ohotad. Som kattens lek med råttan :cool2:

CICERO
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så sant.
D Carlsson behöver ett bra test med Hyndan nu, men framför allt är ett kontrakt med dom just nu guld värt. Det Juha inte kan lära honom om rally, det är inte värt att veta, men köra måste han själv och få kan ge mer eller bättre tips heller. En plats i hyndan vore kanske det bästa för Carlsson ur framtidsperspektiv? I Peugeot skulle han få det för tufft och Subarun verkar vara en bitch som tappar fart medans man tittar.
KGB

Inlägg av KGB »

Visst vore det skoj om Hyundaitestet utmynnade i ett kontrakt. Daniel verkar nöjd även om det bara var ingenjörer närvaranade vid testet. Han kommer troligtvis att prova en Focus WRC i hhöst och möjligen någon annan bil också.

Sedan kommer kanske Oscar Svedlunds andraplats att utmynna i ett kontrakt med Subaru att köra deras nya Grupp N-utmanare. Har för mig att han skall testa den inom kort (om han inte redan gjort det).
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Ja tror att Daniel är nycklen till svensk rallysport nu han kan insperera de andra talanger vi har.
Daniel test med hyndauien är ett steg i rätt riktning och han håller på att utveklas till en bra allrounder.
Vad han behöver nu är bara att någon börja tror på han som kan hjälpa han.
Som Jussi fick av Marcus Grönholm är ett bra exempel , men samtidigt kan det vara en fördel som daniel gjort nu han ha skött det mesta av förhandlingarna , jobbat i motgång ,kämpat.
Jag komihåg när han drog igång satsningen förra året med Toyotan
vilken gör det i Sverige???
Bara här är han en vinnare utanför banan och jag tror att han är väldigt mentalt stark som förare.
Nu hoppas jag bara att det här bli ringar på vattnet , väntar på två andra förare som skall få känna på 4wd och turbo.
Dessa två är väldigt snabba som förare allt handla bara nu om hu de klara av det andra utanför banan.

Gäst

Inlägg av Gäst »

Vi får inte glömma bort att det finns en hel del talanger i Finland också som skall försöka testa sig till stallplatser. Paasonen bland annat.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

On 2002-08-13 15:42, Jari wrote:
Vi får inte glömma bort att det finns en hel del talanger i Finland också som skall försöka testa sig till stallplatser. Paasonen bland annat.
Finland ??????????
Gäst

Inlägg av Gäst »

Mmm, överraskad?
Antalet WRC-bilar är just nu begränsat och stallen vill antingen ha de bästa (från Finland) eller representanter för stora marknader GB och mellaneuropa. En svensk får kvala in på samma premisser som vilken finne som helst och måste därför åka lika fort och säkert.
KGB

Inlägg av KGB »

-jari
Och vilken finne åkte ifrån Daniel C i likvärdig bil i Finland i år?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Alla, DC kom ju inte i mål. Han körde sönder sina kablar och så vinner man inga rallyn. :saucy:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Regen! Jag trodde att herr rallyredaktör märkte det själv :grin:
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Visst måste man komma imål men varför bli det så tyst när börja komentera Daniels körning i Finland med en trasig växellåda????
Utan Timo J hjälp så hade finnarna ochså fått gå den långa vägen
som alla andra.
Tror du Jussi och Paasonen ha fixat sina kontrakt + bra sponsorer själva utan hjälp??
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

De har startat företagen och drivit dem med framgång i många år bara för att de senare ska kunna sponsra dem i deras framtida rallykarriärer. :razz:
Kan nog vara av nytta senare i karriären att ha bra insikt i hur arbetet med sponsorer och liknande fungerar, för man hoppas och tror att den tar ett steg uppåt inom kort. Rådström börjar ju bli till åren och det går ju mest i cirklar( dags för rallycross snart :wink:)

Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-14 00:38, RALLYTOK wrote:
Visst måste man komma imål men varför bli det så tyst när börja komentera Daniels körning i Finland med en trasig växellåda????
som alla andra.
Tror du Jussi och Paasonen ha fixat sina kontrakt + bra sponsorer själva utan hjälp??
Timo J?
Inte för att verka spydig eller nå't så verkar det som en finne idag måste vara dubbelt så bra som en engelsman för att få köra i ett bra stall och med tanke på den mördande konkurrensen som finns där så är det inte lika lätt att ta sig upp till toppnivå, vilket en hel drös med oerhört duktiga finnar fått erfara. Jag kommer bland de första att tänka på Sebastian Lindholm, Janne Tuohino, Toni Gardemeister, Juuso Pykälistö osv. Visst kvaliten har ökat riktigt häftigt i WRC, men de finska förarna har hängt med bra. Timo Salonen som var världsmästare på 80-talet var med i finska rallyt och kom i mål över 17 minuter efter vinnaren Grönholm. Likadant går det för Hannu Mikkola, en ännu äldre världsmästare i finska historic rally trophy-cupen där han ligger på en delad 59-plats. Stig Blomkvist (jämförbar) kommer aldrig att kunna rasa så mycket i en svensk motsvarighet, för så många snabbare kommer inte finnas förrän han slutat (men det kanske han redan gjort?).
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-08-14 00:38, RALLYTOK wrote:
som alla andra.
Finnarna har gått den långa vägen, men de har tagit lärdom av varandra på vägen. Framgång föder ju som bekant bakfylla, förlåt framgång och på den vägen är det. I Sverige uppskattas inte killar som verkligen kan köra fort på samma sätt. Här är det bättre om dom kan hålla i ett tennisrack/golfklubba/pingisrack, för där blir ingen skadad. Vill man bli riktigt wild and crazy så tar man ungarna på fotboll och skriker könsord åt domarna.
KGB

Inlägg av KGB »

On 2002-08-13 23:09, regenmeister wrote:
Alla, DC kom ju inte i mål. Han körde sönder sina kablar och så vinner man inga rallyn. :saucy:
Var lagom snorkig. Så alla finnar kom i mål i rallyt? :spec:.
Orsaken till att DC bröt var materialfel, remskivan till servon sprack :saucy: vilket inte hade något med elfelet att göra. Elfelet var att en sensor på kamaxeln gick sönder, men det lyckades DC laga och upptäckte sedan att bilen kokade när den inte fick kylning.
Tack Regen! Jag trodde att herr rallyredaktör märkte det själv
Vaddå, måste man komma i mål :quest:
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Vi ha ochså haft förare som fått erfara den tuffa konkurensen i rally som ej ha kunnat kommit längre p.g.a sponsorbrist t.ex Mats Jonsson , Tomas "gullabo" Johansson , Ingvar Carlsson och Lars Erik Torph.
Du ha rätt att vi ha massa andra sporter som få mer media utrymmen fotboll , friidrott , skidskytte ,hopp med ett ben i 10 meter , bågskytte och trampolin hopp från 30 meter.
Nä fort vi få framgång så tror jag att det kan vända lite i media och samtidigt hoppas jag att rallysporten här , ha lärt sig av sina misstag annars ha vi stora problem.
Däremot ha vi en massa talanger nu har nog aldrig varit med om det förut.
Jag vet att det ha startat några nya projekt få fram dessa talanger.
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Skälet till att Torph inte kom så långt med sin karriär är väl mer tragisk än sponsorbrist? Hur gammal var han när hans karriär fick ett abrupt slut?
Jag kom inte sist!
KGB

Inlägg av KGB »

Håller med om att sponsorbrist drabbat många talanger, Johan Kressner är ett annat som kommer upp.
Torph var väl på G att få kontrakt när han omkom?

Nåja, som sagt kommer det många talanger. PG, Tobias Söderqvist, Martin Hjelmar, OScar Svedlund m.fl.

Tobias är den som jag tror på, inte bara för att han är från samma trakter som jag kommer ifrån utan för att han verkar köra med huvudet och inte bara fort. LIte kaxig är han, som i tredje SM-deltävlingen i år när han var så överlägsen så han stannade på sista sträckan och tackade sin hejjarklack för att sedan köra i mål och vinna med över en minut till godo i alla fall...
Dessutom har han bra backning från bröderna Eljas först med Polon och han kommer möligen också att få köra den Mitsubishi Evo 7 som de nu håller på att bygga.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Kom inte ihåg hu gammal Torph va nä han omkomm men ja vet att han hade ekonomiska bekymmer med sitt rallytävlande.
Tobias Söderqvist ha ett mycket bra facit i år och han "ha det" tror att han kan gå långt och en annan vi inte få glömma är PG han "ha det" ochså.
Dessa två som jag tror mycket på utöver D Carlsson .
Tobias J och Oscar Svedlund står under tillväxt.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 11:00 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Låter bra att det finns hopp för återväxten. :up:
Annars förknippar jag mest SM med Walfridssons överallt.
KGB

Inlägg av KGB »

Grupp N har under många år dominerats totalt i Sverige av Walfridsson och Bäcklund, men i 4WD så är det Mats Jonsson som varit oslagbar. Numer finns det några som krigar med honom, men med mycket bättre material.

Ta Dick Wicksell som kör vad jag skulle vilja klassa som den mest potenta rallybilen i Sverige, en WRC-Subaru (från -99 har jag för mig). Han har inte varit i närheten av att vinna över Mats, en av få som hela tiden krigar om segern är Mats Thorszelius i en WRC-Toyota.
Johan Kressner kör fort i sin Subaru också, men har inte så många resultat än.

Vi får se hur det går med WRC-bilarna nu när de inte skall få köras i EM längre. Kanske går ner i pris så att fler får råd att köpa och köra i SM då, även om startfältet i år är rätt bra.
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

Ja ha ett oförglömmigt minne ifrån iår det va PG Andersson körning i Finnskoga rallyt under första dagen då han låg på en 6:e plats totalt i GP N clio med 20-30 andra WRC och 4wd GP N bilar!!!
Ja tror att han vann sin klass med sex minuter totalt de var väl 20-30 startande ihans klass!!!
Det inger lite hopp faktiskt!!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 12:05 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag anser att Mats Jonson är en av talangerna som kom bort. Han hade förmågan, när han fick chansen att köra lika fort som toppförarna i Svenska, men inte blev han väl helt utan chanser?
Skall man kröka till så hårt att man bryter benet i en hotelltrapp innan ett VM-rally har man lite mer än bara otur. Det var bland annat han jag tänkte på när jag sa att man måste komma ända fram...
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Det var väl Rådis som ramlade i trappen, inte Jonsson?
Jag kom inte sist!
KGB

Inlägg av KGB »

Tror nog att jari vet det också, han menade bara att Mats Jonsson fick några chanse, men inte kom ända fram. Han körde ju bl.a. för Subaru tillsammans med McRae och Sainz -95 i Svenska men McRae och Jonsson fick bryta sista dagen med motorproblem.

Att den sista meningen i Jaris inlägg syftar på Rådis tror jag alla som är intresserade av rally inser, enligt rykten (obs. bara rykten) jag hört var det pg.a. för mycket festande som Fred Gallagher hoppade av samarbetet med Rådis under pågående säsong.
Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

När det gäller Rådis drickande skulle det vara kul att veta hur mycket sanning det ligger i dem. Nere i Kenya var han på fest med hela Ford-stallet och i samband med den blev han troligtvis som alla andra onykter. Om raset i trappan berodde på spritintaget eller inte vet jag inget om.
Att han skulle ha supit bort samarbetet med Fred Gallagher tror jag inte.

Den information och intryck jag har om Rådis så är det väl snarare så att han varit för seriös som inneburit att han inte fått någon riktig sitts. Trots allt så tjänar han en och annan krona och har mig veterligt inte köpt sig platsen med hjälp av sponsorer eller käningar utan helt och hållet på egna meriter.

Bland de Svenskar som gjort bort sig så vet jag en Svensk mästare som efter bärgat SM-guld fick frågan av Jan Svanlund på presskonferensen om utlandssatsningar och gav svaret rakt in i TV-kameran att han skulle få en styrning nere i Tyskland och det kunde väl vara trevligt att komma ner dit och dricka öl. Hur konstigt det än kan låta så kör han inte bil längre. :wink:

Användarens profilbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Torph tillhörde de som kom fram i början på 80-talet. Han togs under armarna av en gammal legend som hette Sigvard Andersson som hade sitt säte hos VAG och fick chansen att köra Golf.

Fick sedan en sits hos TOYOTA tyvär var det med Grupp B-Celican med enbart bakhjulsdrift. Och reultaten uteblev.
Kom igen med förnyad hjälp från Sigvard och var på gång med nya förhandlingar om fabrikskontrakt när han olyckligt gick bort.

Lars Erik Torph

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-14 16:57 ]</font>