Finska rallyt
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Då var det dags återigen för en av årets bästa tävlingar.
F-n va ja gillar den tävlingen skulle nog vilja påstår att det är en av motorsporten mest svåra tävling att vinna om du inte finne så klart.
Alla dessa hopp breda vägar långt ifrån glamuoren i F1 här är det verkligen Man eller mus!!!
Bara sitta å njuta hela helgen!!!=)
F-n va ja gillar den tävlingen skulle nog vilja påstår att det är en av motorsporten mest svåra tävling att vinna om du inte finne så klart.
Alla dessa hopp breda vägar långt ifrån glamuoren i F1 här är det verkligen Man eller mus!!!
Bara sitta å njuta hela helgen!!!=)
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håller helt med att den är körmässigt den ballaste tävlingen som förare betraktat...... Kommer ihåg första gången när man var där och tränade när min Kartis "spex" skrek att jag var tvungen att stanna och backa och släppa av honom så han fick se hur långt jag kunde få Gr N tränings Suzukin att hoppa 24 meterOn 2002-08-08 17:26, RALLYTOK wrote:
Då var det dags återigen för en av årets bästa tävlingar.
F-n va ja gillar den tävlingen skulle nog vilja påstår att det är en av motorsporten mest svåra tävling att vinna om du inte finne så klart.
Alla dessa hopp breda vägar långt ifrån glamuoren i F1 här är det verkligen Man eller mus!!!
Bara sitta å njuta hela helgen!!!=)
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Urja kanske sträckan hette som du tänker på, själv stog jag också där under en träning och kolla. Bäst av allt, var att när vi prova hur "sakta" vi skulle köra för att inte slå sönder bilen kom en lokal chaffis åkande med en Volvo bergboggi och fick den att lätta med framhjulen.
Efter första sträckan av årets rally i Findland så går det inte så bra för "oss" bästa finne på femte plats och bästa svensk på nionde. Dock har Daniel Carlsson visat framfötterna som vanligt och tagit täten i grupp N klassen.
1. Richard BURNS (GB) 0:00:00.0
2. Carlos SAINZ (E) +0:00:00.8
3 Petter SOLBERG (N) +0:00:00.8
4. Colin MCRAE (GB) +0:00:01.1
5. Marcus GRÖNHOLM (FIN) +0:00:01.3
6. Harri ROVANPERÄ (FIN) +0:00:01.4
7. Markko MÄRTIN (EE) +0:00:01.5
8 Armin SCHWARZ (D) +0:00:01.5
9. Thomas RADSTROM (S) +0:00:01.6
10. Kenneth ERIKSSON (S) +0:00:02.1
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-08 20:25 ]</font>
Efter första sträckan av årets rally i Findland så går det inte så bra för "oss" bästa finne på femte plats och bästa svensk på nionde. Dock har Daniel Carlsson visat framfötterna som vanligt och tagit täten i grupp N klassen.
1. Richard BURNS (GB) 0:00:00.0
2. Carlos SAINZ (E) +0:00:00.8
3 Petter SOLBERG (N) +0:00:00.8
4. Colin MCRAE (GB) +0:00:01.1
5. Marcus GRÖNHOLM (FIN) +0:00:01.3
6. Harri ROVANPERÄ (FIN) +0:00:01.4
7. Markko MÄRTIN (EE) +0:00:01.5
8 Armin SCHWARZ (D) +0:00:01.5
9. Thomas RADSTROM (S) +0:00:01.6
10. Kenneth ERIKSSON (S) +0:00:02.1
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-08 20:25 ]</font>
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 665
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 1394
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Trippel peugeot efter ss4. Grönholm låter Burns tro att han kan vinna ett tag till
Grönholm har visst fixat in en ny finländare till Peugoet stallet 2003.
Jusso Pykalisto set to enter five World Rally Championship rounds next year in a customer spec 206 after Gronholm convinced team boss Corrado Provera to give the 27-year-old his chance.
Grönholm har visst fixat in en ny finländare till Peugoet stallet 2003.
Jusso Pykalisto set to enter five World Rally Championship rounds next year in a customer spec 206 after Gronholm convinced team boss Corrado Provera to give the 27-year-old his chance.
"Inget är mer outhärdligt än en dumbom som har turen med sig."
CICERO
CICERO
Nisse, du ska inte hitta på egna namn på sräckorna och jag har sagt det förut.
Tommi, jag lär bli helnykterist och helvetet lär frysa till is innan en finne INTE vinner i Jyväskylä. Den enda icke nordbo som vunnit där är El Matador och han är helgonförklarad i Finland. (Jag räknar inte Auriols uppkörda 92)
Tommi, jag lär bli helnykterist och helvetet lär frysa till is innan en finne INTE vinner i Jyväskylä. Den enda icke nordbo som vunnit där är El Matador och han är helgonförklarad i Finland. (Jag räknar inte Auriols uppkörda 92)
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Så du tror på finsk vinst i år med Jari?
Nog verkar det så, Grönholm bara 8 sekunder efter Burs trots sämre förutsättningar.
Trist att det går så dåligt för svenskarna, iofs fick rådström till det hyggligt på SS7, men han ligger på tok för långt bak (där han hör hemma möjligen). Men det är skoj att se Daniel Carlsson vinna sträckseger på sträckseger i grupp N. och att Oscar Svedlund ligger sjua i samma klass. Sämre går det för Patrik Malteskog som ligger bland de sista i klassen. Men han kommer kanske igång han med...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: KGB den 2002-08-09 15:33 ]</font>
Nog verkar det så, Grönholm bara 8 sekunder efter Burs trots sämre förutsättningar.
Trist att det går så dåligt för svenskarna, iofs fick rådström till det hyggligt på SS7, men han ligger på tok för långt bak (där han hör hemma möjligen). Men det är skoj att se Daniel Carlsson vinna sträckseger på sträckseger i grupp N. och att Oscar Svedlund ligger sjua i samma klass. Sämre går det för Patrik Malteskog som ligger bland de sista i klassen. Men han kommer kanske igång han med...
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: KGB den 2002-08-09 15:33 ]</font>
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Jari. Jag orkar inte bry mig om att leta rätt på stavningen. Däremot är det intresantare och veta vad som har hänt.
En kul notering är att den ende finne som är bäst i sitt stall av toppteamen är Jani Paasonen (nöjd med stavvninngen Jaaaari ) Toni med Skodan har ju ingen kolega längre.
Rådström kämpar väl på ganska bra med cittran men den verkar inte hänga med riktigt.
En kul notering är att den ende finne som är bäst i sitt stall av toppteamen är Jani Paasonen (nöjd med stavvninngen Jaaaari ) Toni med Skodan har ju ingen kolega längre.
Rådström kämpar väl på ganska bra med cittran men den verkar inte hänga med riktigt.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
En som ja är j-vligt nöjd med är D Carlsson körning igår.
Hans sträcktider på de 6 sträckor han körde var mycket bra det ger ett stort hopp till svensk rallysport igen.
Nu gäller bara att någon hjälper honom fram till WRC styrning tror att han en stor potential om han utveklas i en WRC bil.
Apropå T Rådström så tycker jag att han ha skärpt till sig nu kört bättre än Loeb.
Och Oscar körde ochså bra igår (endast 22år gammal).
Hans sträcktider på de 6 sträckor han körde var mycket bra det ger ett stort hopp till svensk rallysport igen.
Nu gäller bara att någon hjälper honom fram till WRC styrning tror att han en stor potential om han utveklas i en WRC bil.
Apropå T Rådström så tycker jag att han ha skärpt till sig nu kört bättre än Loeb.
Och Oscar körde ochså bra igår (endast 22år gammal).
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jari. Det har du helt rätt i. Det var ju några som skadade bilarna i landningarna.
Tänkte skriva i fredags att det nog skulle bli svårt för Burns att behålla ledningen, men raderade för att annars skulle det bara bli så därför.
Är inte helt på det klara med reglerna för startordningen i rally. Den som leder brukar få starta först, men är det bara på efterföljande sträcka eller gäller det hela dagen?
Var det inte på tal att ändra reglerna så man skulle få välja startposition, ungefär som i utförsåkning.
Tänkte skriva i fredags att det nog skulle bli svårt för Burns att behålla ledningen, men raderade för att annars skulle det bara bli så därför.
Är inte helt på det klara med reglerna för startordningen i rally. Den som leder brukar få starta först, men är det bara på efterföljande sträcka eller gäller det hela dagen?
Var det inte på tal att ändra reglerna så man skulle få välja startposition, ungefär som i utförsåkning.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Omvänt bland de 15 första, dvs den som låg på femtonde plats dagen före startar först hela dagen. Precis som i utförsåkning.
Daniel C lyckades ju förresten laga elfelet (efter 12 minuter) men bara för att upptäcka att servon spruckit. Trist, men man får förmoda att något team får upp ögonen för honom snart (bara det inte blir Skoda som det varit snack om, han förtjänar bättre).
Kul förresten att Oscar lyckades bli tvåa i Grupp N, ser bra ut för återväxten. Skall också bli skoj att se om "lill-Eken" Johansson kan bli bättre än sin farsgubbe. Han har ju fått en halvskaplig nybörjarbil att leka med (Mitsubishi Evo 7)...
Daniel C lyckades ju förresten laga elfelet (efter 12 minuter) men bara för att upptäcka att servon spruckit. Trist, men man får förmoda att något team får upp ögonen för honom snart (bara det inte blir Skoda som det varit snack om, han förtjänar bättre).
Kul förresten att Oscar lyckades bli tvåa i Grupp N, ser bra ut för återväxten. Skall också bli skoj att se om "lill-Eken" Johansson kan bli bättre än sin farsgubbe. Han har ju fått en halvskaplig nybörjarbil att leka med (Mitsubishi Evo 7)...
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
Så sant.
D Carlsson behöver ett bra test med Hyndan nu, men framför allt är ett kontrakt med dom just nu guld värt. Det Juha inte kan lära honom om rally, det är inte värt att veta, men köra måste han själv och få kan ge mer eller bättre tips heller. En plats i hyndan vore kanske det bästa för Carlsson ur framtidsperspektiv? I Peugeot skulle han få det för tufft och Subarun verkar vara en bitch som tappar fart medans man tittar.
D Carlsson behöver ett bra test med Hyndan nu, men framför allt är ett kontrakt med dom just nu guld värt. Det Juha inte kan lära honom om rally, det är inte värt att veta, men köra måste han själv och få kan ge mer eller bättre tips heller. En plats i hyndan vore kanske det bästa för Carlsson ur framtidsperspektiv? I Peugeot skulle han få det för tufft och Subarun verkar vara en bitch som tappar fart medans man tittar.
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Visst vore det skoj om Hyundaitestet utmynnade i ett kontrakt. Daniel verkar nöjd även om det bara var ingenjörer närvaranade vid testet. Han kommer troligtvis att prova en Focus WRC i hhöst och möjligen någon annan bil också.
Sedan kommer kanske Oscar Svedlunds andraplats att utmynna i ett kontrakt med Subaru att köra deras nya Grupp N-utmanare. Har för mig att han skall testa den inom kort (om han inte redan gjort det).
Sedan kommer kanske Oscar Svedlunds andraplats att utmynna i ett kontrakt med Subaru att köra deras nya Grupp N-utmanare. Har för mig att han skall testa den inom kort (om han inte redan gjort det).
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Ja tror att Daniel är nycklen till svensk rallysport nu han kan insperera de andra talanger vi har.
Daniel test med hyndauien är ett steg i rätt riktning och han håller på att utveklas till en bra allrounder.
Vad han behöver nu är bara att någon börja tror på han som kan hjälpa han.
Som Jussi fick av Marcus Grönholm är ett bra exempel , men samtidigt kan det vara en fördel som daniel gjort nu han ha skött det mesta av förhandlingarna , jobbat i motgång ,kämpat.
Jag komihåg när han drog igång satsningen förra året med Toyotan
vilken gör det i Sverige???
Bara här är han en vinnare utanför banan och jag tror att han är väldigt mentalt stark som förare.
Nu hoppas jag bara att det här bli ringar på vattnet , väntar på två andra förare som skall få känna på 4wd och turbo.
Dessa två är väldigt snabba som förare allt handla bara nu om hu de klara av det andra utanför banan.
Daniel test med hyndauien är ett steg i rätt riktning och han håller på att utveklas till en bra allrounder.
Vad han behöver nu är bara att någon börja tror på han som kan hjälpa han.
Som Jussi fick av Marcus Grönholm är ett bra exempel , men samtidigt kan det vara en fördel som daniel gjort nu han ha skött det mesta av förhandlingarna , jobbat i motgång ,kämpat.
Jag komihåg när han drog igång satsningen förra året med Toyotan
vilken gör det i Sverige???
Bara här är han en vinnare utanför banan och jag tror att han är väldigt mentalt stark som förare.
Nu hoppas jag bara att det här bli ringar på vattnet , väntar på två andra förare som skall få känna på 4wd och turbo.
Dessa två är väldigt snabba som förare allt handla bara nu om hu de klara av det andra utanför banan.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
De har startat företagen och drivit dem med framgång i många år bara för att de senare ska kunna sponsra dem i deras framtida rallykarriärer.
Kan nog vara av nytta senare i karriären att ha bra insikt i hur arbetet med sponsorer och liknande fungerar, för man hoppas och tror att den tar ett steg uppåt inom kort. Rådström börjar ju bli till åren och det går ju mest i cirklar( dags för rallycross snart )
Kan nog vara av nytta senare i karriären att ha bra insikt i hur arbetet med sponsorer och liknande fungerar, för man hoppas och tror att den tar ett steg uppåt inom kort. Rådström börjar ju bli till åren och det går ju mest i cirklar( dags för rallycross snart )
Timo J?On 2002-08-14 00:38, RALLYTOK wrote:
Visst måste man komma imål men varför bli det så tyst när börja komentera Daniels körning i Finland med en trasig växellåda????
Utan Timo J hjälp så hade finnarna ochså fått gå den långa vägen
som alla andra.
Tror du Jussi och Paasonen ha fixat sina kontrakt + bra sponsorer själva utan hjälp??
Inte för att verka spydig eller nå't så verkar det som en finne idag måste vara dubbelt så bra som en engelsman för att få köra i ett bra stall och med tanke på den mördande konkurrensen som finns där så är det inte lika lätt att ta sig upp till toppnivå, vilket en hel drös med oerhört duktiga finnar fått erfara. Jag kommer bland de första att tänka på Sebastian Lindholm, Janne Tuohino, Toni Gardemeister, Juuso Pykälistö osv. Visst kvaliten har ökat riktigt häftigt i WRC, men de finska förarna har hängt med bra. Timo Salonen som var världsmästare på 80-talet var med i finska rallyt och kom i mål över 17 minuter efter vinnaren Grönholm. Likadant går det för Hannu Mikkola, en ännu äldre världsmästare i finska historic rally trophy-cupen där han ligger på en delad 59-plats. Stig Blomkvist (jämförbar) kommer aldrig att kunna rasa så mycket i en svensk motsvarighet, för så många snabbare kommer inte finnas förrän han slutat (men det kanske han redan gjort?).
Finnarna har gått den långa vägen, men de har tagit lärdom av varandra på vägen. Framgång föder ju som bekant bakfylla, förlåt framgång och på den vägen är det. I Sverige uppskattas inte killar som verkligen kan köra fort på samma sätt. Här är det bättre om dom kan hålla i ett tennisrack/golfklubba/pingisrack, för där blir ingen skadad. Vill man bli riktigt wild and crazy så tar man ungarna på fotboll och skriker könsord åt domarna.On 2002-08-14 00:38, RALLYTOK wrote:
Visst måste man komma imål men varför bli det så tyst när börja komentera Daniels körning i Finland med en trasig växellåda????
Utan Timo J hjälp så hade finnarna ochså fått gå den långa vägen
som alla andra.
Tror du Jussi och Paasonen ha fixat sina kontrakt + bra sponsorer själva utan hjälp??
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Var lagom snorkig. Så alla finnar kom i mål i rallyt? .On 2002-08-13 23:09, regenmeister wrote:
Alla, DC kom ju inte i mål. Han körde sönder sina kablar och så vinner man inga rallyn.
Orsaken till att DC bröt var materialfel, remskivan till servon sprack vilket inte hade något med elfelet att göra. Elfelet var att en sensor på kamaxeln gick sönder, men det lyckades DC laga och upptäckte sedan att bilen kokade när den inte fick kylning.
Vaddå, måste man komma i målTack Regen! Jag trodde att herr rallyredaktör märkte det själv
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Vi ha ochså haft förare som fått erfara den tuffa konkurensen i rally som ej ha kunnat kommit längre p.g.a sponsorbrist t.ex Mats Jonsson , Tomas "gullabo" Johansson , Ingvar Carlsson och Lars Erik Torph.
Du ha rätt att vi ha massa andra sporter som få mer media utrymmen fotboll , friidrott , skidskytte ,hopp med ett ben i 10 meter , bågskytte och trampolin hopp från 30 meter.
Nä fort vi få framgång så tror jag att det kan vända lite i media och samtidigt hoppas jag att rallysporten här , ha lärt sig av sina misstag annars ha vi stora problem.
Däremot ha vi en massa talanger nu har nog aldrig varit med om det förut.
Jag vet att det ha startat några nya projekt få fram dessa talanger.
Du ha rätt att vi ha massa andra sporter som få mer media utrymmen fotboll , friidrott , skidskytte ,hopp med ett ben i 10 meter , bågskytte och trampolin hopp från 30 meter.
Nä fort vi få framgång så tror jag att det kan vända lite i media och samtidigt hoppas jag att rallysporten här , ha lärt sig av sina misstag annars ha vi stora problem.
Däremot ha vi en massa talanger nu har nog aldrig varit med om det förut.
Jag vet att det ha startat några nya projekt få fram dessa talanger.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Håller med om att sponsorbrist drabbat många talanger, Johan Kressner är ett annat som kommer upp.
Torph var väl på G att få kontrakt när han omkom?
Nåja, som sagt kommer det många talanger. PG, Tobias Söderqvist, Martin Hjelmar, OScar Svedlund m.fl.
Tobias är den som jag tror på, inte bara för att han är från samma trakter som jag kommer ifrån utan för att han verkar köra med huvudet och inte bara fort. LIte kaxig är han, som i tredje SM-deltävlingen i år när han var så överlägsen så han stannade på sista sträckan och tackade sin hejjarklack för att sedan köra i mål och vinna med över en minut till godo i alla fall...
Dessutom har han bra backning från bröderna Eljas först med Polon och han kommer möligen också att få köra den Mitsubishi Evo 7 som de nu håller på att bygga.
Torph var väl på G att få kontrakt när han omkom?
Nåja, som sagt kommer det många talanger. PG, Tobias Söderqvist, Martin Hjelmar, OScar Svedlund m.fl.
Tobias är den som jag tror på, inte bara för att han är från samma trakter som jag kommer ifrån utan för att han verkar köra med huvudet och inte bara fort. LIte kaxig är han, som i tredje SM-deltävlingen i år när han var så överlägsen så han stannade på sista sträckan och tackade sin hejjarklack för att sedan köra i mål och vinna med över en minut till godo i alla fall...
Dessutom har han bra backning från bröderna Eljas först med Polon och han kommer möligen också att få köra den Mitsubishi Evo 7 som de nu håller på att bygga.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Kom inte ihåg hu gammal Torph va nä han omkomm men ja vet att han hade ekonomiska bekymmer med sitt rallytävlande.
Tobias Söderqvist ha ett mycket bra facit i år och han "ha det" tror att han kan gå långt och en annan vi inte få glömma är PG han "ha det" ochså.
Dessa två som jag tror mycket på utöver D Carlsson .
Tobias J och Oscar Svedlund står under tillväxt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 11:00 ]</font>
Tobias Söderqvist ha ett mycket bra facit i år och han "ha det" tror att han kan gå långt och en annan vi inte få glömma är PG han "ha det" ochså.
Dessa två som jag tror mycket på utöver D Carlsson .
Tobias J och Oscar Svedlund står under tillväxt.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 11:00 ]</font>
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Grupp N har under många år dominerats totalt i Sverige av Walfridsson och Bäcklund, men i 4WD så är det Mats Jonsson som varit oslagbar. Numer finns det några som krigar med honom, men med mycket bättre material.
Ta Dick Wicksell som kör vad jag skulle vilja klassa som den mest potenta rallybilen i Sverige, en WRC-Subaru (från -99 har jag för mig). Han har inte varit i närheten av att vinna över Mats, en av få som hela tiden krigar om segern är Mats Thorszelius i en WRC-Toyota.
Johan Kressner kör fort i sin Subaru också, men har inte så många resultat än.
Vi får se hur det går med WRC-bilarna nu när de inte skall få köras i EM längre. Kanske går ner i pris så att fler får råd att köpa och köra i SM då, även om startfältet i år är rätt bra.
Ta Dick Wicksell som kör vad jag skulle vilja klassa som den mest potenta rallybilen i Sverige, en WRC-Subaru (från -99 har jag för mig). Han har inte varit i närheten av att vinna över Mats, en av få som hela tiden krigar om segern är Mats Thorszelius i en WRC-Toyota.
Johan Kressner kör fort i sin Subaru också, men har inte så många resultat än.
Vi får se hur det går med WRC-bilarna nu när de inte skall få köras i EM längre. Kanske går ner i pris så att fler får råd att köpa och köra i SM då, även om startfältet i år är rätt bra.
-
- Inlägg: 512
- Blev medlem: tor mar 28, 2002 01:00
Ja ha ett oförglömmigt minne ifrån iår det va PG Andersson körning i Finnskoga rallyt under första dagen då han låg på en 6:e plats totalt i GP N clio med 20-30 andra WRC och 4wd GP N bilar!!!
Ja tror att han vann sin klass med sex minuter totalt de var väl 20-30 startande ihans klass!!!
Det inger lite hopp faktiskt!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 12:05 ]</font>
Ja tror att han vann sin klass med sex minuter totalt de var väl 20-30 startande ihans klass!!!
Det inger lite hopp faktiskt!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: RALLYTOK den 2002-08-14 12:05 ]</font>
Jag anser att Mats Jonson är en av talangerna som kom bort. Han hade förmågan, när han fick chansen att köra lika fort som toppförarna i Svenska, men inte blev han väl helt utan chanser?
Skall man kröka till så hårt att man bryter benet i en hotelltrapp innan ett VM-rally har man lite mer än bara otur. Det var bland annat han jag tänkte på när jag sa att man måste komma ända fram...
Skall man kröka till så hårt att man bryter benet i en hotelltrapp innan ett VM-rally har man lite mer än bara otur. Det var bland annat han jag tänkte på när jag sa att man måste komma ända fram...
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 734
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror nog att jari vet det också, han menade bara att Mats Jonsson fick några chanse, men inte kom ända fram. Han körde ju bl.a. för Subaru tillsammans med McRae och Sainz -95 i Svenska men McRae och Jonsson fick bryta sista dagen med motorproblem.
Att den sista meningen i Jaris inlägg syftar på Rådis tror jag alla som är intresserade av rally inser, enligt rykten (obs. bara rykten) jag hört var det pg.a. för mycket festande som Fred Gallagher hoppade av samarbetet med Rådis under pågående säsong.
Att den sista meningen i Jaris inlägg syftar på Rådis tror jag alla som är intresserade av rally inser, enligt rykten (obs. bara rykten) jag hört var det pg.a. för mycket festande som Fred Gallagher hoppade av samarbetet med Rådis under pågående säsong.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
När det gäller Rådis drickande skulle det vara kul att veta hur mycket sanning det ligger i dem. Nere i Kenya var han på fest med hela Ford-stallet och i samband med den blev han troligtvis som alla andra onykter. Om raset i trappan berodde på spritintaget eller inte vet jag inget om.
Att han skulle ha supit bort samarbetet med Fred Gallagher tror jag inte.
Den information och intryck jag har om Rådis så är det väl snarare så att han varit för seriös som inneburit att han inte fått någon riktig sitts. Trots allt så tjänar han en och annan krona och har mig veterligt inte köpt sig platsen med hjälp av sponsorer eller käningar utan helt och hållet på egna meriter.
Bland de Svenskar som gjort bort sig så vet jag en Svensk mästare som efter bärgat SM-guld fick frågan av Jan Svanlund på presskonferensen om utlandssatsningar och gav svaret rakt in i TV-kameran att han skulle få en styrning nere i Tyskland och det kunde väl vara trevligt att komma ner dit och dricka öl. Hur konstigt det än kan låta så kör han inte bil längre.
Att han skulle ha supit bort samarbetet med Fred Gallagher tror jag inte.
Den information och intryck jag har om Rådis så är det väl snarare så att han varit för seriös som inneburit att han inte fått någon riktig sitts. Trots allt så tjänar han en och annan krona och har mig veterligt inte köpt sig platsen med hjälp av sponsorer eller käningar utan helt och hållet på egna meriter.
Bland de Svenskar som gjort bort sig så vet jag en Svensk mästare som efter bärgat SM-guld fick frågan av Jan Svanlund på presskonferensen om utlandssatsningar och gav svaret rakt in i TV-kameran att han skulle få en styrning nere i Tyskland och det kunde väl vara trevligt att komma ner dit och dricka öl. Hur konstigt det än kan låta så kör han inte bil längre.
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Torph tillhörde de som kom fram i början på 80-talet. Han togs under armarna av en gammal legend som hette Sigvard Andersson som hade sitt säte hos VAG och fick chansen att köra Golf.
Fick sedan en sits hos TOYOTA tyvär var det med Grupp B-Celican med enbart bakhjulsdrift. Och reultaten uteblev.
Kom igen med förnyad hjälp från Sigvard och var på gång med nya förhandlingar om fabrikskontrakt när han olyckligt gick bort.
Lars Erik Torph
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-14 16:57 ]</font>
Fick sedan en sits hos TOYOTA tyvär var det med Grupp B-Celican med enbart bakhjulsdrift. Och reultaten uteblev.
Kom igen med förnyad hjälp från Sigvard och var på gång med nya förhandlingar om fabrikskontrakt när han olyckligt gick bort.
Lars Erik Torph
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Nisse den 2002-08-14 16:57 ]</font>