Ungern information??
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eftersom jag har fått turen att blivit med jobb att vara guide på Ungerns GP för en bunt F1 Fans så vänder jag mig självklart till Forzas specialister som vet allt som är värt att veta om F1 och speciellt Ungern
Speciellt udda kunskaper om Hungaroring sökes och gärna något udda/specialkunskaper om dom mindre teamen som annars inte pratas lika mycket om.. .. så jag kan förmedla det vidare.
Tack på förhand Fredrik Skoghag
SLC
Speciellt udda kunskaper om Hungaroring sökes och gärna något udda/specialkunskaper om dom mindre teamen som annars inte pratas lika mycket om.. .. så jag kan förmedla det vidare.
Tack på förhand Fredrik Skoghag
SLC
Moderator-polis
-
- Inlägg: 253
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Var på Ungerns GP 1997 (då Damon Hill höll på att vinna sensationellt i sin Arrows) så mina erfarenheter är kanska lite gamla.
Det är SVINDYRT att handla käk+dricka i banområdet, typ faktor 4-5 mot andra europeiska lopp. Det finns en prislista för ungrare och en annan för resten av publiken.
På racedagen får man åka ordentligt tidigt från Budapest för att komma fram i tid. En fil på motorvägen är bara för "VIP".
Det blir ofta väldigt varmt och det fläktar inte mycket eftersom banan ligger i en "gryta". Ta med mycket vatten och drick inte för mycket pilsner.
Som alltid finns mycket äckeltyskar där från Schumis arme. Men även många finnar av ngn anledning.
Bra platser att kolla från: Eftersom det knappt är några omkörningar är nog grandstand mitt mot depån det bästa. Man ser de 3-4 sista kurvorna samt raken till första kurvan. Och det händer ju alltid ngt i depån+storbildsTV.
Alla damer som jobbar med försäljning (av mat+dricka+program alltså...) är fenomenalt otroligt vackra. Och alla älskar sverige och skulle gärna åka och hälsa på dig där. Om man har svag karaktär kan man stå och snacka med dem halva dagen istället för att kolla på F1.
Förr var det dåligt med supportrace i Ungern, men det är nog bättre i år tror jag.
/Martin
Det är SVINDYRT att handla käk+dricka i banområdet, typ faktor 4-5 mot andra europeiska lopp. Det finns en prislista för ungrare och en annan för resten av publiken.
På racedagen får man åka ordentligt tidigt från Budapest för att komma fram i tid. En fil på motorvägen är bara för "VIP".
Det blir ofta väldigt varmt och det fläktar inte mycket eftersom banan ligger i en "gryta". Ta med mycket vatten och drick inte för mycket pilsner.
Som alltid finns mycket äckeltyskar där från Schumis arme. Men även många finnar av ngn anledning.
Bra platser att kolla från: Eftersom det knappt är några omkörningar är nog grandstand mitt mot depån det bästa. Man ser de 3-4 sista kurvorna samt raken till första kurvan. Och det händer ju alltid ngt i depån+storbildsTV.
Alla damer som jobbar med försäljning (av mat+dricka+program alltså...) är fenomenalt otroligt vackra. Och alla älskar sverige och skulle gärna åka och hälsa på dig där. Om man har svag karaktär kan man stå och snacka med dem halva dagen istället för att kolla på F1.
Förr var det dåligt med supportrace i Ungern, men det är nog bättre i år tror jag.
/Martin
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På Vaci, (gågatan mitt i centrum) finns McDonalds och Pizza Hut om ni blir sjäsjuka av den ungerska maten. Den är inte dyrare än här, men kaffet är vidrigt. Passa er för stripsyltorna, de har alltid ett trick eller två för att lura av er stora pengar. Transporterna till och från banan kan göras med taxi, men se till att få ett fast och bra pris typ 6000 Fl. Mellan ingångarna till campingen och vägen som går mot banan finns ett stort område med mat/öl och prylar till salu. Där var inte speciellt dyrt. En intressant företeelse på "den gatan" är att tjejer raggar två och två, eller tre och tre. Skulle någon vilja haka på så kan man leta efter denne i en skogsdunge mellan dessa två vägar där bås är uppsatta för ett snabbt pitt-stopp.
De bästa platserna enligt min erfarenhet är Silver 4 som byggts upp ovanför Guld 1. Man ser i stort sett hela banan + depårakan + två storbildsskärmar. Det bästa är närheten till prylkrängartorget och pilsnerstånden. Jag tyckte inte att det var särskilt dyrt med pilsner på området, men då hade vi förberett lite med ett sexpack var från macken på vägen in och en fickplunta med whisky.
Man bör ta en halvdag på Gellert-badet. Det är världens kanske bästa kurbad.
Som vanligt lär det inte bli omkörningar här på grund av banan som är relativt smal, kurvig och hal. (Sand blåser omkring i grytan ofta) Så vad ni än gör, missa inte kvalet för då avgörs loppet.
De bästa platserna enligt min erfarenhet är Silver 4 som byggts upp ovanför Guld 1. Man ser i stort sett hela banan + depårakan + två storbildsskärmar. Det bästa är närheten till prylkrängartorget och pilsnerstånden. Jag tyckte inte att det var särskilt dyrt med pilsner på området, men då hade vi förberett lite med ett sexpack var från macken på vägen in och en fickplunta med whisky.
Man bör ta en halvdag på Gellert-badet. Det är världens kanske bästa kurbad.
Som vanligt lär det inte bli omkörningar här på grund av banan som är relativt smal, kurvig och hal. (Sand blåser omkring i grytan ofta) Så vad ni än gör, missa inte kvalet för då avgörs loppet.
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Skulle vilja påstå att man har jäkligt bra karaktär om man bara står och snackar med dem.On 2002-08-05 13:07, Martin_Granberg wrote:
Alla damer som jobbar med försäljning (av mat+dricka+program alltså...) är fenomenalt otroligt vackra. Och alla älskar sverige och skulle gärna åka och hälsa på dig där. Om man har svag karaktär kan man stå och snacka med dem halva dagen istället för att kolla på F1.
Det skulle jag absolut avråda dig från. Den "pitt-stoppen" kan vara längre än du tror, du kommer att bli omkörd i depån och får stanna i "park-fermé" längre än du skulle vilja. Prisutdelningen kommer Dr. Syfilio Gonnoréasson att ombesörja, den kan du vara utan.On 2002-08-06 00:00, PS wrote:
F-n va bra! Då kan man se kvalet på lördan och sedan satsa på ett pitt-stop hos de trevliga tjejerna på söndan!
Om du måste uppsöka depån föreslår jag medhavda svenska Gisslaved allround. Lita inte på "Franska" Michelingummin, dom slits fort och blir hala med avåkning som resultat. Om det krisar till sig så är det bäst att ombesörja servicen själv, det blir inget haffsverk och du kommer i mål utan "fusk". Se till att göra ditt depåbesök innan loppet så slipper du tänka på hur vältrimmade depåpersonalen i dom andra stallen är.
Ha ett trevligt race och sköt om dig.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: zz den 2002-08-06 00:44 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jadu, Fredrik, de "specialkunskaper" som hittills dykt upp angående Ungern och Hungaroring verkar mest röra horor och sprit... Tydligen ett ämne som forumets medlemmar till fullo verkar behärska...
Vilka är det du skall guida, är det en specialgrupp, eller vanliga ordinära F1-fans? Med specialgrupp menar jag t.ex. gamla förare eller någon annan grupp som kanske har någon speciell typ av kunskap, alternativt åt andra hållet att de inte har en blekaste aning om F1 utan har blivit ivägskickad av företaget på suparesa, för att firman råkar sponsra F1?
När det gäller stallen så kan väl ursprung och några gamla anekdoter om just det stallet vara skoj, speciellt om det rör svenskar. Vilket ju inte lär vara ofta, tyvärr. När du pratar om Williams kan du ju t.ex. nämna nåt av BMW:s motorsportchef, Bergers, roliga påhitt, samt liknande grejer som gör att man kommer ihåg lite efter guidningen. Men nån liten omnämningen om att "i det här stallet körde förresten den svenska föraren N.N.", borde väl kunna gå att få med. Stefan Johansson körde ju i de flesta stall, så några är väl kvar, förutom Ferrari och McLaren...
Annars är ju prestandasiffror skoj, samt budgetar(storleken). Båda är dock lite svåra att få helt korrekta, men det är kanske inte helt noga att det blir exakt. Sånt som att man teoretiskt kan köra uppochned i en tunnel redan i hastigheter klart under 200 km/h, inbromsningar i upp till 4 g och annat kul. Men det är kanske bara ett teknikfreak som jag som är intresserad av sånt?
Vilka är det du skall guida, är det en specialgrupp, eller vanliga ordinära F1-fans? Med specialgrupp menar jag t.ex. gamla förare eller någon annan grupp som kanske har någon speciell typ av kunskap, alternativt åt andra hållet att de inte har en blekaste aning om F1 utan har blivit ivägskickad av företaget på suparesa, för att firman råkar sponsra F1?
När det gäller stallen så kan väl ursprung och några gamla anekdoter om just det stallet vara skoj, speciellt om det rör svenskar. Vilket ju inte lär vara ofta, tyvärr. När du pratar om Williams kan du ju t.ex. nämna nåt av BMW:s motorsportchef, Bergers, roliga påhitt, samt liknande grejer som gör att man kommer ihåg lite efter guidningen. Men nån liten omnämningen om att "i det här stallet körde förresten den svenska föraren N.N.", borde väl kunna gå att få med. Stefan Johansson körde ju i de flesta stall, så några är väl kvar, förutom Ferrari och McLaren...
Annars är ju prestandasiffror skoj, samt budgetar(storleken). Båda är dock lite svåra att få helt korrekta, men det är kanske inte helt noga att det blir exakt. Sånt som att man teoretiskt kan köra uppochned i en tunnel redan i hastigheter klart under 200 km/h, inbromsningar i upp till 4 g och annat kul. Men det är kanske bara ett teknikfreak som jag som är intresserad av sånt?
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 239
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Tror jag satsar på Bridgestones intermediate. De verkar funka bra när det är lite småfuktigt på banan.On 2002-08-06 00:40, zz wrote:
Om du måste uppsöka depån föreslår jag medhavda svenska Gisslaved allround. Lita inte på "Franska" Michelingummin, dom slits fort och blir hala med avåkning som resultat.
Ärligt talat, tack för omtanken men det var högst hypotetiska funderingar jag hade. Jag kommer att följa Ungerns GP framför TV'n med hjälp av Björne och Eje Elgh så det är ingen risk att jag kommer att bli stående för länge i park ferme.
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3664
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Götejävlaborg
Ja, du kan hälsa dem att kortare reklamavbrott under F1-loppen vore att föredra, samt infälld ruta med loppet under avbrotten.On 2002-08-06 12:28, SLC wrote:
halva gänget är från TV4 tydligen
Annars kommer jag att göra livet surt för min granne(som heter Scherman i efternamn) och det vill de väl inte ha på sitt samvete?
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jo du kan ju hälsa att TV4 suger och F1 skall ses på Canal Digital och Blomman skall kommentera...
Skämt åsido, man kan berätta massor om Ungern och Budapest, men ingenting går upp mot att ha varit där. Det är en av världens vackraste städer (på sina ställen), men racingen brukar kunna bli ganska tråkig.
-I år är första gången som allt inte varit slutsålt långt innan till loppet. Mest för att färre finnar åker, men även för att tyskarna verkar vara mätta på F1 nu när Schumi vann så tidigt.
-Ungerns GP kanske körs för sista eller näst sista gången eftersom det finns en hel drös med nya F1-banor som vill arrangera lopp och 17 är ett max-antal.
-Ferrari med Michael Schumacher dominerade fullständigt i kvalet där förra året och tog förra årets tydligaste pole position på bara två försök (6 varv)
-År 2000 hade Schumi pole här, men förlorade i praktiken loppet innan första kurvan när Mika Häkkinen passerade honom och Coulthard och ledde därifrån till mål.
-Bara en annan vinnare av Ungerns GP finns i fältet och det är Jacques Villeneuve som vann 96 och 97, men materialet är inte lika bra idag.
-Michael har 5 pole position och 3 segrar här och med tanke på att han numera är kvalsnigel så bör vi leta efter någon annan vinnare även i år...
Var det något sånt du tänkt dig?
Skämt åsido, man kan berätta massor om Ungern och Budapest, men ingenting går upp mot att ha varit där. Det är en av världens vackraste städer (på sina ställen), men racingen brukar kunna bli ganska tråkig.
-I år är första gången som allt inte varit slutsålt långt innan till loppet. Mest för att färre finnar åker, men även för att tyskarna verkar vara mätta på F1 nu när Schumi vann så tidigt.
-Ungerns GP kanske körs för sista eller näst sista gången eftersom det finns en hel drös med nya F1-banor som vill arrangera lopp och 17 är ett max-antal.
-Ferrari med Michael Schumacher dominerade fullständigt i kvalet där förra året och tog förra årets tydligaste pole position på bara två försök (6 varv)
-År 2000 hade Schumi pole här, men förlorade i praktiken loppet innan första kurvan när Mika Häkkinen passerade honom och Coulthard och ledde därifrån till mål.
-Bara en annan vinnare av Ungerns GP finns i fältet och det är Jacques Villeneuve som vann 96 och 97, men materialet är inte lika bra idag.
-Michael har 5 pole position och 3 segrar här och med tanke på att han numera är kvalsnigel så bör vi leta efter någon annan vinnare även i år...
Var det något sånt du tänkt dig?
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På ovanstående frågor har jag inget svar (för lat för att ta reda på det). Dock kan jag upplysa dig om att det var här som Damon (den sötnosen) höll på att vinna i en Footwork Yamaha. Han ledde med en hel drös sekunder före Tjack. Artur säger "Vad kul för Damon att vinna här med den bilen". Varpå Eje svarar, "det är faktiskt ett helt varv kvar" (något i den stilen).On 2002-08-06 13:16, SLC wrote:
Nån som vet vilken är den sämsta startposition någon vinnare har haft? eller hur ofta polevinnaren även har vunnit tävlingen?
Damons växellåda havererar och hans ledning på ca 40 sek äts upp på det varvet och Tjack vinner före honom med ca 10 sek. Vi snackar om UPPKÖRD.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
År - Vinnare (startposition) - Poleinnehavare
1986 - Piquet(2) - Senna
1987 - Piquet(3) - Mansell
1988 - Senna(1) - Senna
1989 - Mansell(12) - Patrese
1990 - Boutsen(1) - Boutsen
1991 - Senna(1) - Senna
1992 - Senna(3) - Patrese
1993 - Hill(2) - Prost
1994 - Schumacher(1) - Schumacher
1995 - Hill(1) - Hill
1996 - Villeneuve(3) - Schumacher
1997 - Villeneuve(2) - Schumacher
1998 - Schumacher(3) - Häkkinen
1999 - Häkkinen(1) - Häkkkinen
2000 - Häkkinen(3) - Schumacher
2001 - Schumacher(1) - Schumacher
Så av de 16 loppen har vinnarna startat ifrån pole 7 ggr och alla ggr utomför en gång har den slutlige vinnaren startat ifrån top-3 på gridden. Mycket riktigt har Mansell rekordet angående uppkörning, genom att ha startat som 12:a.
1986 - Piquet(2) - Senna
1987 - Piquet(3) - Mansell
1988 - Senna(1) - Senna
1989 - Mansell(12) - Patrese
1990 - Boutsen(1) - Boutsen
1991 - Senna(1) - Senna
1992 - Senna(3) - Patrese
1993 - Hill(2) - Prost
1994 - Schumacher(1) - Schumacher
1995 - Hill(1) - Hill
1996 - Villeneuve(3) - Schumacher
1997 - Villeneuve(2) - Schumacher
1998 - Schumacher(3) - Häkkinen
1999 - Häkkinen(1) - Häkkkinen
2000 - Häkkinen(3) - Schumacher
2001 - Schumacher(1) - Schumacher
Så av de 16 loppen har vinnarna startat ifrån pole 7 ggr och alla ggr utomför en gång har den slutlige vinnaren startat ifrån top-3 på gridden. Mycket riktigt har Mansell rekordet angående uppkörning, genom att ha startat som 12:a.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
FIA har bra och skalbara kartor över alla banor i PDF-format, som även innehåller hastighet, växel samt sidobelastning för alla kurvor, plus lite annan info. Ungern: http://www.fia.com/FreePress/F1_Guide_2 ... ungary.pdf
När det gäller statistik är det kanske lite värre, men Forix har det mesta, men man får dock klicka runt lite för att få med allt.:
http://www.forix.com/asp/ng.asp?z=0&k=0&l=6&r=8611&c=0
När det gäller statistik är det kanske lite värre, men Forix har det mesta, men man får dock klicka runt lite för att få med allt.:
http://www.forix.com/asp/ng.asp?z=0&k=0&l=6&r=8611&c=0
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ZZ, Hill har väl aldrig kört Footwork?
1997 ledde han där med en Arrows/Yamaha. Ett lopp som han startade ifrån tredjerutan och där de största konkurrenterna om "hans" plats i fältet bröt. Bland andra G. Fisichella spann av på varv 42, Mika Häkkinen bröt med hydraulikfel redan på varv 12, Coulthard bröt med elfel på varv 65, Frentzen, då i en Williams bröt på varv 29 med bränsleläckage och så vidare. Värt att nämna är att Johnny Herbert blev trea med en Sauber, så det här var ett av loppen som bekräftar undantagen.
1997 ledde han där med en Arrows/Yamaha. Ett lopp som han startade ifrån tredjerutan och där de största konkurrenterna om "hans" plats i fältet bröt. Bland andra G. Fisichella spann av på varv 42, Mika Häkkinen bröt med hydraulikfel redan på varv 12, Coulthard bröt med elfel på varv 65, Frentzen, då i en Williams bröt på varv 29 med bränsleläckage och så vidare. Värt att nämna är att Johnny Herbert blev trea med en Sauber, så det här var ett av loppen som bekräftar undantagen.
Sunkarrows hette väl Footwork-Hart eller något liknande året innan då (besserwisser). I vilket fall som helst så var det en skitbil både 96 och 97, oavsett vad den råkade heta. Tack gud för att dom konkade så man slipper pinsamheterna på gridden. Det är för många bilar på gridden så det är bara positivt att några stall försvinner, Arrows är lika saknade som tandvärk om natten.On 2002-08-07 04:41, Jari wrote:
ZZ, Hill har väl aldrig kört Footwork?
1997 ledde han där med en Arrows/Yamaha
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu skall du inte vara så känslig Jari, Arrows hette ju Footwork ett tag, dock inte 1997. De bytte tillbaks till Arrows i samband med att Tom W. köpte teamet. Footwork var annars lite speciell för de bytte motorleverantör mitt i säsongen 1991, ifrån Porsche till Ford. Precis då körde Stefan 4 lopp för dem, två lopp före motorbytet och två lopp efter - timing . Eller snarare försökte köra lopp, "lill-lövis" hade serien: DNF(gasreglage), DNQ, DNQ, DNQ i de fyra loppen.
Hmm, -97, var det samma år som Kenny var på G att bli Arrows-chaffis, eller var det kanske året innan det? I så fall hade han kunnat blivit den andre svensk som kört Ungerns GP. Just nu är Stefan Johansson den ende svensk som kört Ungerns GP, 4 ggr:
1986: Ferrari; 4:a
1987: McLaren; DNF, Växellåda
1988: Ligier/Judd; DNF, Gasreglage
1989: Onyx/Ford; DNF, Växellåda
Hur många svenskar är det förresten som har varit så långt på G för ett F1-kontrakt att de testat en F1:a de senaste dryga 10 åren sedan Stefan Johansson avslutade sin F1-karriär?
Det är väl Kenny, om han nu hann testa innan han drog, och Peter Sundberg som testade en Minardi för några år sedan. Någon annan?
Hmm, -97, var det samma år som Kenny var på G att bli Arrows-chaffis, eller var det kanske året innan det? I så fall hade han kunnat blivit den andre svensk som kört Ungerns GP. Just nu är Stefan Johansson den ende svensk som kört Ungerns GP, 4 ggr:
1986: Ferrari; 4:a
1987: McLaren; DNF, Växellåda
1988: Ligier/Judd; DNF, Gasreglage
1989: Onyx/Ford; DNF, Växellåda
Hur många svenskar är det förresten som har varit så långt på G för ett F1-kontrakt att de testat en F1:a de senaste dryga 10 åren sedan Stefan Johansson avslutade sin F1-karriär?
Det är väl Kenny, om han nu hann testa innan han drog, och Peter Sundberg som testade en Minardi för några år sedan. Någon annan?
-
- Inlägg: 275
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är de enda 2 som har varit när F1. Kenny testade ju en Williams 93 och för Arrows 96 (2 dagar i Frankrike om jag inte minns fel). Han var som du säger tänkt som en av förarna 97 men Kenny fick aldrig något klart svar av Tom och orkade inte vänta längre, han fick ju inte testa så mycket som han var låvad heller.On 2002-08-07 10:53, AndersF1 wrote:
Hur många svenskar är det förresten som har varit så långt på G för ett F1-kontrakt att de testat en F1:a de senaste dryga 10 åren sedan Stefan Johansson avslutade sin F1-karriär?
Det är väl Kenny, om han nu hann testa innan han drog, och Peter Sundberg som testade en Minardi för några år sedan. Någon annan?
Får väll hoppas att Wirdheim får testa någon bil iår och sedan bli test förare nästa år.
/Viktor
Vi har flera svenskar på gång, faktifskt fler än nånsin som är ungefär lika mycket på håret som Kenny Knäck var ingen nämnd ingen glömd. Kennys tilltag att skita i F1 för att Tom är idiot tyder lite på att han inte hade vad som krävs för att bli bra i F1 och jag hoppas att de svenska förare som får chansen nästa gång har lite mer innanför pannbenet.
Man börjar inte på toppen i F1, aldrig nånsin om man inte har en pappa som kört och vunnit eller att man är regerande mästare i den klass som är närmast och utgör en stor marknadskraft.
Man börjar inte på toppen i F1, aldrig nånsin om man inte har en pappa som kört och vunnit eller att man är regerande mästare i den klass som är närmast och utgör en stor marknadskraft.
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
VI har flera....? Vadå vi? Blåser det idag, kappan verkar har vridigt sig.On 2002-08-07 14:05, Jari wrote:
Vi har flera svenskar på gång, faktifskt fler än nånsin som är ungefär lika mycket på håret som Kenny Knäck var ingen nämnd ingen glömd. Kennys tilltag att skita i F1 för att Tom är idiot tyder lite på att han inte hade vad som krävs för att bli bra i F1 och jag hoppas att de svenska förare som får chansen nästa gång har lite mer innanför pannbenet.
Man börjar inte på toppen i F1, aldrig nånsin om man inte har en pappa som kört och vunnit eller att man är regerande mästare i den klass som är närmast och utgör en stor marknadskraft.
Jag kom inte sist!
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Skogsägare går också bra...On 2002-08-07 14:09, zz wrote:On 2002-08-07 14:05, Jari wrote:
Man börjar inte på toppen i F1, aldrig nånsin om man inte har en pappa som kört och vunnit eller att man är regerande mästare i den klass som är närmast och utgör en stor marknadskraft.
Att ha en stor plantage av bananer eller coccabuskar är också meriterande.
Lite OT:
Angående Kenny är jag också tveksam till att han hade vad som krävs för att vara en toppförare i F1, men med lite tur hade han kanske ändå kunnat hamna i ett toppstall nåt år, dock tveksamt. Han var ändå med F1-mått mätt ganska gammal för att göra debut 1997 och tro att hade kunnat klättra. Så vad är bäst, harva några år långt bak i F1-fältet för kanske nån enstaka miljon dollar i lön och begränsat marknadsvärde, innan han blir droppad för en ny förmåga, eller bli toppförare i en nån hyfsat stor amerikansk serie till en högre lön och högre marknadsvärd = mer sponsor/reklampengar?
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Har du märkt språket jag oftast använder mig av? Kan bero på den nation jag bor i. Här säger man vi om oss som bor här eller kommer härifrån och förlåt mig om även jag efter 35 år i landet börjat ta till mig sederna. Jag skall försöka skärpa mig.On 2002-08-07 15:18, JBS wrote:
VI har flera....? Vadå vi? Blåser det idag, kappan verkar har vridigt sig.
Kenny är väl inte toppförare ännu va? På väg möjligen i en oändligt lång framtid. Kanske när bara han kör (c)F.A.R.T om något år och alla plantageägarsöner gått över till IRL eller F1.On 2002-08-08 01:16, AndersF1 wrote:
Här ägnar vi oss inte åt petitesser som sanningen, alla brassar är plantageägarsöner, alla colombianer äger minst en cocabuske och alla finnar äger skog.
Vem hörde om den fattige äldre släktingen till Schumacher?On 2002-08-07 16:18, Lemon wrote:
Det var väl ett utedass Räkans föräldrar hade och inte skog? Jag antar att Kimi köpt något mera ståndmässigare till sina föräldrar nu, typ en mulltoa eller nått liknade.
Jag letade lite men hittade inte igen det...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jari:
Jag vet inte vad det där citatet har med Kenny att göra, men om du menar det jag skrev längre upp så anser jag nog att Kenny är en av toppförarna i både CART och när han tidigare körde IRL. Kommar man bland de två första i en serie med hyfsat jämna bilar måste man väl ändå anses tillhöra toppen, eller?
Nej, nu blev det lite väl mycket OT här ett tag...
Jag vet inte vad det där citatet har med Kenny att göra, men om du menar det jag skrev längre upp så anser jag nog att Kenny är en av toppförarna i både CART och när han tidigare körde IRL. Kommar man bland de två första i en serie med hyfsat jämna bilar måste man väl ändå anses tillhöra toppen, eller?
Nej, nu blev det lite väl mycket OT här ett tag...
On 2002-08-08 01:16, AndersF1 wrote:
Här ägnar vi oss inte åt petitesser som sanningen, alla brassar är plantageägarsöner, alla colombianer äger minst en cocabuske och alla finnar äger skog.
Kan Doktorn nämna någon brasse som kört något F1 lopp och inte varit plantageägarson eller kommit från den jordägande överklassen?
Läste i F1 racing (den svenska upplagan som Jari tvingade på mig) att JPM´s föräldrar betalade ca 500.000 sek/år för att deras lilla "Juan" skulle kunna köra racing i de lägre klasserna! Det stod ingenstans i artikeln var pengarna kom ifrån och vad pappa "Montoya" livnärde sig på.
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nu har jag bara en liten sak kvar....
Hur F*n ser man lättast skillnad på teammedlemmarna i dom olika teamen.... vissa vet jag är enkla som t.ex Jordan där han i sandfållan är Sato och Minardi där man iallafall bara har en bil till start (gör ju livet enklare utan stallorder) och Toyota där kilten blåst upp över huvudet på McNish.
Men resten då finns det några enkla lätt sebara skillnader?
Hur F*n ser man lättast skillnad på teammedlemmarna i dom olika teamen.... vissa vet jag är enkla som t.ex Jordan där han i sandfållan är Sato och Minardi där man iallafall bara har en bil till start (gör ju livet enklare utan stallorder) och Toyota där kilten blåst upp över huvudet på McNish.
Men resten då finns det några enkla lätt sebara skillnader?
Det är jättelätt.
Några enkla tips.
Ferarri: Den som bromsar 200 meter innan mållinjen är Rubens.
Williams: Han med rykande motor och bakpulverrester vid näsvingarna är JPM.
Renault: Oviktigt, båda förarna är lika dåliga och ointressanta som förare.
Sauber: Han som vinglar en massa är Massa.
Jaguar: Han som är världens näst bäste förare är Irvine.
(ett annat tips är att ha lite pejl på hur hjälmarna ser ut samt notera de små skillnader som finns på bilarna "kameran ovanför luftintaget" mm)
Några enkla tips.
Ferarri: Den som bromsar 200 meter innan mållinjen är Rubens.
Williams: Han med rykande motor och bakpulverrester vid näsvingarna är JPM.
Renault: Oviktigt, båda förarna är lika dåliga och ointressanta som förare.
Sauber: Han som vinglar en massa är Massa.
Jaguar: Han som är världens näst bäste förare är Irvine.
(ett annat tips är att ha lite pejl på hur hjälmarna ser ut samt notera de små skillnader som finns på bilarna "kameran ovanför luftintaget" mm)
Jo, det är lite synd att behöva nöja sig med näst bäst då diskussionerna alltid blir lite krystade. Du vet vad jag menade med min anmärkning om Kenny. Toppförarna kör för det första F1 och bland blåbärten måste man åtminstone vara en vinnare för att riktigt få vara med under kategorin. Var Stefan Johansson också en toppförare i så fall?On 2002-08-08 09:42, AndersF1 wrote:
Jari:
Jag vet inte vad det där citatet har med Kenny att göra, men om du menar det jag skrev längre upp så anser jag nog att Kenny är en av toppförarna i både CART och när han tidigare körde IRL. Kommar man bland de två första i en serie med hyfsat jämna bilar måste man väl ändå anses tillhöra toppen, eller?
Nej, nu blev det lite väl mycket OT här ett tag...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm