On 2002-07-24 12:58, AndersF1 wrote:
Nej, den som är på banan skall lämna plats till den som är på väg in, om det är möjligt.
Tycker du verkligen att det var "möjligt" just i det fallet, MS kunde ju inte med säkerhet vet att Kimi överhuvudtaget skulle klara av att komma tillbaka. Han väjde för oljan och valde då spår in i kurvan. Menar du att han skulle ha tvärnitat och väntat för att se om Kimi skulle reda upp situationen?
Däremot kan det ju diskuteras om Schumi i det här fallet kunde släppa in Kimi utan att förlora allt för mycket fart själv. Lite tveksamt kanske, men nog tyckte jag att Schumi tog ut svängen lite extra för att trycka av Kimi.
Du borde efter att ha blivit så pass duktig på gokart som du är (credit!) veta att det inte är så d-a enkelt att bara svänga till höger så där 3 meter i utgången av kurvan.
Dessutom låg Kimi före Schumi när han hade fått tillbaks en del av bilen på banan och med tanke på gulflagg så borde kanske inte Schumi köra så hårt att han ligger på gränsen till att klara kurvan och måste hålla ut så långt att han åker upp på kurbsen vid utgången och trycker av Kimi.
Aha, så vad du säger är att det är fel när MS tar i och racear, är det bara Montoya som får göra det?
Att dessutom säga att det var Kimis fel som bromsade på sig är enbart löjligt
Det är väl inte så många som säger det på allvar, tvärtom hade nog de flesta sett Kimi som segrare. Möjligen är detta en nyttig läxa för en färsking för det lär ju hända alla att de tappar en hyfsat säker seger och i detta fall skedde det ju på ett schysst sätt, dvs McNish släppte knappast ut oljan med flit...
Med tanke på att Kimi inte åkte av banan allt för långt tyder väl på att han trots allt inte låg så nära gränsen i gulflaggsområdet. Schumi å andra sidan, som blev förvarnad av Kimis låsta däck hann ju gira undan oljan men bromsade tydligen så på gränsen att han inte ens klarade kurvan utan att köra upp på kurbsen vid utgången och trycka av Kimi som då iallafall delvis kommit in på banan igen. Är det att visa nödvändig hänsyn under gulflagg?!
Oavsett vilket så var det Kimi som åkte på oljan och körde av, man kan även se det som att Maestro förhindrade en kollision genom att väja för oljan, annars hade han kanske rammat Kimi bakifrån och vi vet ju vem som fått skulden för det i så fall... nu var detta en helt vanlig racingincident och att bjäbba om specialregler etc som vissa gör blir bara lite trist... Jag tycker att det tydligt visades att Schumi inte kan göra vad som helst, varför fick han annars straff för sin vita linje-körning?
/E