Varifrån kommer all desinformation?

Kungaklassen av motorsport...
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-24 08:41, Pastis wrote:
Fy fan vilken dålig förlorare du är Jari! Inse att Kimi gjorde ett misstag och föll på eget grepp. Att skylla på Schumi är patetist av dig!
Om jag visste att Schumi bedömdes likadant som t.ex. Montoya i motsvarande situation skulle jag inte tveka att ge efter, men historien har lärt oss att han har ett eget regelverk som är oantastligt. Jag medger att just det här racet vanns av Schumi, men jag tycker att det blev med fadd eftersmak bara.

Du vet själv att jag också ville att Kimi skulle vinna och jag svor utan bara fan när det hela inträffade. Objektivitet, vet du vad det är för något Jari? NÄÄÄÄ, kunde väl tro det... :down:
Du vet mycket väl hur jag reagerade och precis som RD så accepterar jag hur domarna dömt. Men det gav onekligen lite extra ström till ett ganska platt och tråkigt VM. Se min inför i morgon.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Jag läste att vid förhöret efteråt sa [Schumacher] att han inte hade sett Kimi och därför råkat trycka honom av banan. Autosport hade en bra kommentar till det: "Not the first time that his peripheral vision has failed him when a World Championship was at stake!"

Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-24 12:58, AndersF1 wrote:
Nej, den som är på banan skall lämna plats till den som är på väg in, om det är möjligt.
Tycker du verkligen att det var "möjligt" just i det fallet, MS kunde ju inte med säkerhet vet att Kimi överhuvudtaget skulle klara av att komma tillbaka. Han väjde för oljan och valde då spår in i kurvan. Menar du att han skulle ha tvärnitat och väntat för att se om Kimi skulle reda upp situationen?
Däremot kan det ju diskuteras om Schumi i det här fallet kunde släppa in Kimi utan att förlora allt för mycket fart själv. Lite tveksamt kanske, men nog tyckte jag att Schumi tog ut svängen lite extra för att trycka av Kimi.
Du borde efter att ha blivit så pass duktig på gokart som du är (credit!) veta att det inte är så d-a enkelt att bara svänga till höger så där 3 meter i utgången av kurvan.
Dessutom låg Kimi före Schumi när han hade fått tillbaks en del av bilen på banan och med tanke på gulflagg så borde kanske inte Schumi köra så hårt att han ligger på gränsen till att klara kurvan och måste hålla ut så långt att han åker upp på kurbsen vid utgången och trycker av Kimi.
Aha, så vad du säger är att det är fel när MS tar i och racear, är det bara Montoya som får göra det?
Att dessutom säga att det var Kimis fel som bromsade på sig är enbart löjligt
Det är väl inte så många som säger det på allvar, tvärtom hade nog de flesta sett Kimi som segrare. Möjligen är detta en nyttig läxa för en färsking för det lär ju hända alla att de tappar en hyfsat säker seger och i detta fall skedde det ju på ett schysst sätt, dvs McNish släppte knappast ut oljan med flit...
Med tanke på att Kimi inte åkte av banan allt för långt tyder väl på att han trots allt inte låg så nära gränsen i gulflaggsområdet. Schumi å andra sidan, som blev förvarnad av Kimis låsta däck hann ju gira undan oljan men bromsade tydligen så på gränsen att han inte ens klarade kurvan utan att köra upp på kurbsen vid utgången och trycka av Kimi som då iallafall delvis kommit in på banan igen. Är det att visa nödvändig hänsyn under gulflagg?!
Oavsett vilket så var det Kimi som åkte på oljan och körde av, man kan även se det som att Maestro förhindrade en kollision genom att väja för oljan, annars hade han kanske rammat Kimi bakifrån och vi vet ju vem som fått skulden för det i så fall... nu var detta en helt vanlig racingincident och att bjäbba om specialregler etc som vissa gör blir bara lite trist... Jag tycker att det tydligt visades att Schumi inte kan göra vad som helst, varför fick han annars straff för sin vita linje-körning?

/E
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-26 01:30, AndersF1 wrote:
Jag läste att vid förhöret efteråt sa [Schumacher] att han inte hade sett Kimi och därför råkat trycka honom av banan. Autosport hade en bra kommentar till det: "Not the first time that his peripheral vision has failed him when a World Championship was at stake!"
Nu var väl Kimi av banan helt på egen hand utan "hjälp" av Schumi eller var det kanske den berömda extraknappen på ferraris ratt som utlöste oljeläckaget på Toyotans motor?

Söte Jesus!

När MS fiskörs så gnälls det att han inte tar i... när han tar i och racear tufft så gnälls det över att han är oschysst... hur ska ni ha det egentligen?

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Det verkar ju väldigt underligt att han inte såg Kimi :???:

Mytomanen kan ljuga ihop enorma historier, allt för att bygga upp en skenexistens :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och hade han kört på Kimi bakifrån hade han beskyllt Kimi för att ha försökt mörda honom ändå.
Enzo, du borde lära dig "specialregeln" som gäller vid gulflagg.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-07-26 12:24, Jari wrote:
Och hade han kört på Kimi bakifrån hade han beskyllt Kimi för att ha försökt mörda honom ändå.
Enzo, du borde lära dig "specialregeln" som gäller vid gulflagg.
Du menar den att "om det är finnar som kör av så måste efterföljande bilar stanna för att vänta och se om de möjligen reder upp situationen och har en chans att ta sig upp på banan igen."

Var det den du menade?

/E
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: Nej, men det var ett bra försök. Du borde försöka imponera på mig genom att faktiskt VETA vad gulflagg betyder. Gärna ordagrant. Eller vill du översätta det åt mig om jag tar fram det?
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Gulflag betyder att man ska vinka åt funktionärerna under kvalvarv, nu när vi är inne på specialregler... :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Då antar jag att helt utan hjälp av nicolas denna gång lyckats knäcka er...
Ron sa till Autosport;
"In fact, I'm still a little bit sore about it. I think the Autosport photograph showed the situation, with Kimi's wheels on the rumble strip. As far as I'm concerned, Kimi was on the circuit and Michael overtook him. Michael has even said that he was waiting for the instruction to let Kimi back though again.”

PS

Inlägg av PS »

För att fortsätta använda Autosport (jäkligt bra tidning faktiskt) som referens, så skrev Nigel Roebuck följande i sin kolumn om ovan nämnda incident:

"The question was: had Schumacher passed Raikkonen while yellows - warning of McNish's stranded car - were being waved? Technically, the answer seemed to be yes, but in the circumstances surely this was an irrelevance, given that not only had the hazard already been passed, but also Kimi was actually off the road at the time. Was Michael expected to hang back, to follow his rival on to the grass, or what?
Ultimately, the stewards decided no further action was deemed necessary. Everyone, including McLaren folk, seemed happy with that.

Ni som läser Autosport regelbundet vet att Nigel Roebuck i allmänhet inte har mycket till övers för Michael Schumacher och hans körstil. Men omkörningen av Kimi på Magny-Cours verkade han inte bli det minsta upprörd över. :cool:
RALLYTOK

Inlägg av RALLYTOK »

ja vet inte vem man skall hålla på för att bli en i gänget!!!
Men ja vet varför Ron ha valt svart som huvudfärg inte är det för sponsorn!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-07-29 23:47, RALLYTOK wrote:
ja vet inte vem man skall hålla på för att bli en i gänget!!!

Fisichella är ett hett tips. Alla förståndiga människor ser hans storhet. Han förnedrade bla Ralf och Ralf förnedrar Montoya, då kan du själv tänka dig hur bra han är om han får chansen i rätt bil.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det finns en person Nigel Roebuck gillar mindre än Michael och det är Ron, så jag vilar min väska.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-07-29 23:57, zz wrote:
Fisichella är ett hett tips. Alla förståndiga människor ser hans storhet. Han förnedrade bla Ralf och Ralf förnedrar Montoya, då kan du själv tänka dig hur bra han är om han får chansen i rätt bil.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

zz
På dig låter det som om det finns många förståndiga personer?
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Det går ju lite rykten om att Irvine kan bli Fisichellas stallkamrat nästa år. Det ska bli intressant att se om Irvan kan krossa Fisichella. Det borde han ju göra han är ju näst bäst i världen enligt sig själv :grin:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ozi, över en hel sässong har ännu ingen förnedrat Fisichella. (av hans stallkamrater)

Öjvin har världens näst största käft (den största har jag. :smile: )
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

det skulle i allafall bli roligt att se hur det går. Irvine är väl känd för att psyka sina stallkamrater och Fisichella verkar vara en känslig kille.
"Inget är mer outhärdligt än en dumbom som har turen med sig."
CICERO
Användarens profilbild
JBS

Inlägg av JBS »

Suck Jari, du är dej lik.

Observera att jag inte ändrade min signatur till "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!" när lillfinnen gjorde bort sig.
Jag kom inte sist!
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

http://www.autosport.com/featuresasknig ... =20093&s=5

Intressant artikel om det är någon som missat den.
"Inget är mer outhärdligt än en dumbom som har turen med sig."
CICERO