Idag kör Schumacher F2002!!!

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Idag ska den provköras...........Den nya F2002 som är Ferraris nya skapelse.....
Hopppas att den går fort och att schumi är nöjd med den.
Boy

Inlägg av Boy »

Om Schumi inte är nöjd med den kanke dom bygger om den. :grin:
/Boy
Android

Inlägg av Android »

Är det bara Schummi som får testa den idag?

Jnyastaden.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är klar att det bara är [Schumacher] som får testa. Denna dag är upkallad till skummitestardagen. :grin:
Användarens profilbild
Viktor

Inlägg av Viktor »

Och det blev nytt varv rekord på Fiorano direkt för den nya bilen :smile:. Det är underbart att vara Ferrari fan en sådan här dag :smile:
Källa: AtlasF1

/Viktor
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

"The F2002 took to the track for the first time this morning at the Italian circuit, were hundreds of fans gathered to see Schumacher in action with the new machine with which the Italian squad will try to retain both the drivers' and constructors' titles won last year.

"Schumacher set a quickest lap of 58.620, more than one tenth of a second quicker than his previous best (58.783), set at the start of this year when the four-time champion returned to the wheel for the first time since the end of last season"

Det berömda varvrekordtricket som Jari brukar säga. Go Maestro :rock:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Och nu ser jag fram emot en säsong där Maestro använder sig av både det berömda poleplaceringstricket, vinnaloppettricket, samt det berömda vinna-vm-tricket. Är det någon som inte har väntat sig det? :grin:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Här finns några bilder från testet.

http://www.formel-1-online.de/bilder/20 ... r//ms1.jpg

http://www.formel-1-online.de/bilder/20 ... r//ms2.jpg

http://www.formel-1-online.de/bilder/20 ... r//ms3.jpg

Inga barge-boards :???:
Sen är den lilla extravingen på side-podsen tillbaka fast i ny utformning

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: regenmeister den 2002-02-10 19:43 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Bild

Ännu en bild. Man kan se en ny lite fena på "krockskydden" vid förarens huvud och en ny utformninga av inloppet till kylarna. Undrar om Barge-boardsen bara var till för att täcka över den delen.
Fortsatt spekulation, har man valt den utformningen där istället för att gå Sauber och mclarenvägen med "dubbelköl"?
Användarens profilbild
Bernie

Inlägg av Bernie »

Detta är en vinnarbil!
Boy

Inlägg av Boy »

Dom har ändrat avgassystemet vad jag förstod...Varför det? Det gamla var väl ganska bra, eller?
/Boy
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Allt kan bli bättre. Der är jätteviktigt att avgassystemet är anpassat till motorn. Eftersom Ferrari har en ny motor, så får man även anpassa avgassystemet till den. Det kan ge ca 15-20 hästar...
TorQ

Inlägg av TorQ »

Det är för lätt att vara Ferrarifan. Alldeles för lätt...synd att man inte är det.
Bugge

Inlägg av Bugge »

Skönt att man inte är det skulle jag vilja säga..
Användarens profilbild
gringo

Inlägg av gringo »

Du milde! Vilken vacker bil! Älskar utformningen av luftintaget till kylarna! Från nosen till luftintaget alltså! Utan bardge boards är det bara snyggare! Det här mina vänner är en vinnare!

/gringo
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

On 2002-02-11 09:35, Pastis wrote:
Allt kan bli bättre. Der är jätteviktigt att avgassystemet är anpassat till motorn. Eftersom Ferrari har en ny motor, så får man även anpassa avgassystemet till den. Det kan ge ca 15-20 hästar...
Vad jämför du med då Pastis? Eftersom det är tryckfallet som man vill ha bort så har jag svårt att se att det skulle gå att göra så mycket från förra året, jag antar att dom inte åkte omkring med 2cv avgarrör då utan att det var optimerat så frågan är hur dopm skulle kunna hitta så mycket. Vilka faktorer mer är tryckfallet spelar in i avgasrörsdesign? Är det någon som är en fena på det?
Ursus

Inlägg av Ursus »

En uppenbar parameter är var man har plats att leda rören. Det är inte lika mycket plats innanför karossen i bakändan av bilen i år, så då får man göra nåt annorlunda. (eller snarare att man bestämt sig för att inte ge lika mycket plats). Jag misstänker starkt att att det är därför man har en ny variant.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Kanske det, men avgasystemet är en hel vetenskap och bland annat motorn körbarhet påverkas. När man utvecklar en motor, så är designen av avgassystemet integrerat.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jo allt som på något sätt är kopplat till motorn påverkar naturligtvis motornskörbarhet och jag kan tänka mej att tryckfallet över avgasröret påverkar utblåskanalen med ventiler och dylikt. Jag har bara lite svårt att det skulle ge 15-20 hästar mer än vad dom hade förra året bara pga ett bättre designat avgasrör.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

Inte mera hästar! Men en F1-motor utan anpassat avgassystem kan förlora upp till 15-20 hästar... :roll:

Bara min sunk volvo har avgassystem som ger 6 hästar mera än originalet...
Ursus

Inlägg av Ursus »

On 2002-02-11 12:38, Pastis wrote:
Kanske det, men avgasystemet är en hel vetenskap och bland annat motorn körbarhet påverkas. När man utvecklar en motor, så är designen av avgassystemet integrerat.
Men motorn integreras med chassiet ochså, det är ju hela paketet som ska fungera.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Då blir det mer begripligt, jag tror nog att man kan tappa mer är 15-20 hästar, fast vill man förstöra så går det ofta bra :wink:

Häng på ett stuprör så kan du nog klämma ut ett par häster till och ta bort de fjantiga ljuddämparna, em motor skall låta mycket :rock:

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag vill minnas att ifjol sades det att Jordan hade 10 hästar mer än BAR i början på säsongen pga bättre utformning på avgasrören. BAR fixade (eller försökte i alla fall) till det någon gång under säsongen.
Användarens profilbild
Engis

Inlägg av Engis »

Jo det kan kanske stämma, 10 hk är ca 1% och 20 är följdaktligen ca 2% så det kanske har gått att klämma ut 2% mer med bättre krökar, men jag tycker det låter mycket, rörkrökarna var med största sannorlikhet väloptimerade redan förra året.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Den ser läcker ut, jag undrar när nästa chassi är fördigproducerat???
De behöver ju 2 bilar om två veckor i Melbourne....

Vet någon vilket chassinummer bilen(chassit) har??
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport

Inlägg av Pastis »

217
Corsa

Inlägg av Corsa »

Avgaserna ger en förbättring av flödet under bakre vingen. Ferrari har labbat med olika avgastemperaturer för att erhålla olika mycket downforce. Nog är det viktigt med avgassystemet alltid.

Ciao
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

On 2002-02-11 08:56, Boy wrote:
Dom har ändrat avgassystemet vad jag förstod...Varför det? Det gamla var väl ganska bra, eller?
Hört talas om utveckling???

-Red Bull Racing
Boy

Inlägg av Boy »

On 2002-02-12 13:02, Freddan wrote:
On 2002-02-11 08:56, Boy wrote:
Hört talas om utveckling???

Tyken du är. Jag bara tänkte, dom andra har ju länge försökt härma Ferrari på den punkten. Jag ville bara få höra andras kommentarer...
/Boy
Användarens profilbild
Freddan

Inlägg av Freddan »

Gothenburg rules!!!!!

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Freddan den 2002-02-12 14:49 ]</font>