Ventilacceleration/hastighet

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning av ventilens acceleration eller genomsnittshastighet kanske är enklare, när den rör på sig som fortast i en F1-motor?

Jag har för mig att den lyfter någonstans kring 17 mm, eller knappt 20 mm iallafall och den följer ju i princip kolven på upp och nedväg, så det borde inte vara så svårt att räkna ut.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Med 19mm ventillyft och 19krpm borde väl medelhastigheten bli ung. 3m/s.
Om man antar att acceleratinen på ventilen är linjär så att den når max hastighet halvvägs. Så ska den på 9,5mm. accelerera till en hastighet av ca 6 m/s under en tid av 1/38000minut(en vetilrörelse sker väl under ett motorvarv) viket ger en acceleraion på hela 3800m/s^2. Mosvarande ungefär 380g.

Har antagligen gjort en massa fel men det verkar inte helt orimligt.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Den följer ju kolven fram till nästan halva slaglängden, eller kanske ca 40% ungefär, där den stannar på fullt öppet ett tag. Så man kan väl räkna med att den har nästan samma acceleration som kolven och att den alltså även gör en sinusrörelse likt kolven. Jag har för mig att Mario Illien sa att ventilen konstant höll sig 0.2 mm ifrån kolven under sin rörelse, så att man kunde så optimalt som möjligt utnyttja ventilens öppettider.

Den gäller alltså insugsventilerna och för avgas blir det samma sak fast där håller de sig nära kolven vid stängning. Då vill man inte ha ventilflyt p.g.a. taskigt fjäderstål... Tur de kör pneumatiskt.

Vore kul att se hur kamprofilerna ser ut, de lär ju vara ganska branta.

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Jag räknade ju med en massa kraftiga förenklingar, men kort sagt så fick jag fram det lägsta möjliga accelerationsvärde, men medelhastigheten bör stämma.
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Kom på ett stort fel i första uträkningen nyss, har ju räknat i medelhastigheten med att ventilen bara lyfts var fjärde varv, men sen anväde jag den hastigheten i uträkningen av accelerationen. Det ger en faktor 4 fel. 1520g snarare i medelacceleration.
Enligt F1mech har kolven en maxacc på 7000g.