Är det någon som vågar sig på en kvalificerad gissning av ventilens acceleration eller genomsnittshastighet kanske är enklare, när den rör på sig som fortast i en F1-motor?
Jag har för mig att den lyfter någonstans kring 17 mm, eller knappt 20 mm iallafall och den följer ju i princip kolven på upp och nedväg, så det borde inte vara så svårt att räkna ut.
Ventilacceleration/hastighet
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Med 19mm ventillyft och 19krpm borde väl medelhastigheten bli ung. 3m/s.
Om man antar att acceleratinen på ventilen är linjär så att den når max hastighet halvvägs. Så ska den på 9,5mm. accelerera till en hastighet av ca 6 m/s under en tid av 1/38000minut(en vetilrörelse sker väl under ett motorvarv) viket ger en acceleraion på hela 3800m/s^2. Mosvarande ungefär 380g.
Har antagligen gjort en massa fel men det verkar inte helt orimligt.
Om man antar att acceleratinen på ventilen är linjär så att den når max hastighet halvvägs. Så ska den på 9,5mm. accelerera till en hastighet av ca 6 m/s under en tid av 1/38000minut(en vetilrörelse sker väl under ett motorvarv) viket ger en acceleraion på hela 3800m/s^2. Mosvarande ungefär 380g.
Har antagligen gjort en massa fel men det verkar inte helt orimligt.
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Den följer ju kolven fram till nästan halva slaglängden, eller kanske ca 40% ungefär, där den stannar på fullt öppet ett tag. Så man kan väl räkna med att den har nästan samma acceleration som kolven och att den alltså även gör en sinusrörelse likt kolven. Jag har för mig att Mario Illien sa att ventilen konstant höll sig 0.2 mm ifrån kolven under sin rörelse, så att man kunde så optimalt som möjligt utnyttja ventilens öppettider.
Den gäller alltså insugsventilerna och för avgas blir det samma sak fast där håller de sig nära kolven vid stängning. Då vill man inte ha ventilflyt p.g.a. taskigt fjäderstål... Tur de kör pneumatiskt.
Vore kul att se hur kamprofilerna ser ut, de lär ju vara ganska branta.
Den gäller alltså insugsventilerna och för avgas blir det samma sak fast där håller de sig nära kolven vid stängning. Då vill man inte ha ventilflyt p.g.a. taskigt fjäderstål... Tur de kör pneumatiskt.
Vore kul att se hur kamprofilerna ser ut, de lär ju vara ganska branta.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00