Snart slut på Ferraris framgångar ?
-
- Inlägg: 317
- Blev medlem: sön feb 10, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Enligt BBC http://news.bbc.co.uk/sport/hi/english/ ... 073002.stm så kommer Di Montezumela snart avgå och då kommer dom andra ha chansen igen.... för förra gången Di Montezumela avgick från Ferrari teamet på 70talet tog det bara ett år så var man nere i kön och harvade.
Vilket ju vi alla som gillar riktiga team önskar
Vilket ju vi alla som gillar riktiga team önskar
Moderator-polis
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Anledningen enligt initierade (jag tar tillbaka det om det är fel) källor på Forza Motorsport är att FIAT:s försäljning av en tredjedel av Ferrari beslutades över Luca (behöver hjälp av psykdoktor) Montezemolos huvud och han fick inte reda på detta förrän i sista sekund innan pressereleasen. Tredjedelen kostade den Italienska banken som köpte det 775,2 miljoner Euro.
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 21
- Blev medlem: tor jun 27, 2002 02:00
- Ort: Norrköping, Sweden
Batty Boys är väl ändå en produkt av vad Jean Todt/M Schu ansåg behövdes för att bli bäst igen? Först kom JT alltså är det han som gungat båten och talat om vad som krävs för att han skulle sluta gunga.
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-02 14:06 ]</font>
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-02 14:06 ]</font>
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vad tror ni om efter 2004 då?
Todt verkar väl ganska klar på att han inte skall fortsätta efter det och det är väl även tveksamt om Schumi fortsätter, vilket troligen lär innebära att Brawn skaffar sig något annat att göra än att flänga runt på F1-banor varannan helg, då han sagt att det skulle vara svårt att jobba med någon annan förare. Byrne har ju länge talat om att sluta och behövde vad jag förstått ganska mycket övertalning redan när han gick till Ferrari, för att inte tala om vid senaste kontraktsskrivandet.
Vad Todt säger skall man kanske inte ta allt för allvarligt, men visst kan det mycket väl bli så att Todt, Schumi, Byrne och Brawn lägger av senast efter 2004-års säsong. Visserligen är det en stund till dess, men borde inte Ferrari börja tänka på vad de skall ta sig till då, när de året efter bara har Rubens och en ledarlös skock tekniker, plus att reklamförbudet för tobak är på G i de svängarna också? Dessutom är troligen Fiat borta ur ägarbilden vid den tiden, som det ser ut just nu. Kanske dags för en ny 80- och 90-tals period.
Todt verkar väl ganska klar på att han inte skall fortsätta efter det och det är väl även tveksamt om Schumi fortsätter, vilket troligen lär innebära att Brawn skaffar sig något annat att göra än att flänga runt på F1-banor varannan helg, då han sagt att det skulle vara svårt att jobba med någon annan förare. Byrne har ju länge talat om att sluta och behövde vad jag förstått ganska mycket övertalning redan när han gick till Ferrari, för att inte tala om vid senaste kontraktsskrivandet.
Vad Todt säger skall man kanske inte ta allt för allvarligt, men visst kan det mycket väl bli så att Todt, Schumi, Byrne och Brawn lägger av senast efter 2004-års säsong. Visserligen är det en stund till dess, men borde inte Ferrari börja tänka på vad de skall ta sig till då, när de året efter bara har Rubens och en ledarlös skock tekniker, plus att reklamförbudet för tobak är på G i de svängarna också? Dessutom är troligen Fiat borta ur ägarbilden vid den tiden, som det ser ut just nu. Kanske dags för en ny 80- och 90-tals period.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu ska vi se om jag fattar det rätt:On 2002-07-03 03:17, Jari wrote:
Nerförsbacken har redan börjat. Ingen Ferrari på pole på Silverstone heller blir mitt bevis.
Om man inte tar varenda pole men vinner nästan varje lopp, då är man alltså i nedförsbacke. Men en förare som tar tre pole på raken utan att ta sig i mål, är han i uppförsbacke. Andra förare som bara lyckas halka in på pallen när resten av fältet försvinner, de är också i uppförsbacke.
Förlåt mig för min ignorans, jag är ju ny på detta och har kanske missat vad det går ut på.
/E
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
Schummi stannar till han inte kan konkurrera om segrarna längre. Det är vad jag tror. Han är ju en tävlingsmänniska och jag tror inte att han är beredd att genomlida en ny period, liknande de första åren hos Ferrari. Alternativt lägger han av om det inträffar en allvarlig olycka på banan.
Jag kom inte sist!
Vem har vunnit nästan varje lopp? DC tog en, Barrichello tog två och MS har en futtig också?On 2002-07-03 08:16, EnzoF1 wrote:Nu ska vi se om jag fattar det rätt:On 2002-07-03 03:17, Jari wrote:
Nerförsbacken har redan börjat. Ingen Ferrari på pole på Silverstone heller blir mitt bevis.
Om man inte tar varenda pole men vinner nästan varje lopp, då är man alltså i nedförsbacke.
Försök nu hänga med;
Om man tar pole konstant och vinner därifrån så är man bra, om man slutar ta pole i fyra lopp i rad och dessutom vinner mer sällan så är man sämre. Vad tolkar du det som? Uppförsbacke?
Nej nu börjar din ignorans ta på nerverna. Hur hårt måste du anstränga dig för att kläcka ur dig något så dumt. F1 är inte strömlinjeformat, motorsport i synnerhet blir man aldrig riktigt klok på, men om du tänker efter lite så håller du åtminstone delvis med mig när det gäller Ferraris nuvarande form. Jag påstår inte att de blivit sämre, för det tror jag inte på, men just nu har Williams och McLaren jobbat hårdare och det syns i resultaten. Det som trots allt är lite intressant i årets VM är vad Montoya och Kimi Räikkönen och co gör och hur deras utveckling går. När det gäller Kimi så finns det ett antal parametrar du glömmer bort. Han är inte en fullfjädrad titelkandidat ännu på ett par år och vissa av oss har alltid varit medvetna om det. Förr eller senare komer dock ett lite bättre resultat som ger mersmak och när vinsternma börjar komma, då skall det mycket till att stoppa dom i framtiden. Det gäller likaväl för F1-förare som för allt annat som kommer in i F1 att man behöver ett par läroår. Kimi körde fortfarande i kartingklasser 1999 och fick köra F1 på sällsynt nåder förra året. Den yngste F1-världsmästaren genom tiderna var Emerson Fittipaldi och han var 25 nånting. Det jag hoppas på är att Kimi börjar med att slå det rekordet, sen kan man gå på MS titel- och vinstrekord om man roas av sånt. Man skall bara köra så länge det är kul och sedan sluta och njuta av livet, medan man har något.Men en förare som tar tre pole på raken utan att ta sig i mål, är han i uppförsbacke. Andra förare som bara lyckas halka in på pallen när resten av fältet försvinner, de är också i uppförsbacke.
Förlåt mig för min ignorans, jag är ju ny på detta och har kanske missat vad det går ut på.
/E
Förresten, vad har du emot JPM och KR?
Du har väl ingenting för att klanka på nykomlingar, eller? Är du en sån som gärna kängar till de mindre och svagare? Jag tyckte du hade en fin balans mellan ditt rabiata Ferrari-ältande och en hyfsat sund helhetssyn på F1 när du skrev nyheter. Vad hände med det? Vi har saknat dig. Ferrari kommer ändå att vinna mästerskapen i år så jag vill att du försöker slappna av lite grann.
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Därom kan vi ju diskutera, men visst finns det utvecklingar som ger mer eller mindre och just nu har Williams och McLarens utvecklingar gett mer. Jo, Ferrari kan börja på nästa års bil redan nu, men det löpande måste fortfarande skötas. Om Ferrari skulle sluta utveckla sin bil nu så skulle man ha fullt sjå med att komma på topp sex innan säsongen är slut. Det är ju trots allt en halv säsong kvar och mycket kan hända. (Speciellt om man bortser ifrån en gubbe.)
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Få se nu, ävenom Ferrari skulle skita i resten av loppen, hur skulle de kunna undvika att hamna bland topp sex i något av mästerskapen??? Jag orkar inte räkna nu men det verkar nog matematiskt omöjligt.On 2002-07-04 02:27, Jari wrote:
Därom kan vi ju diskutera, men visst finns det utvecklingar som ger mer eller mindre och just nu har Williams och McLarens utvecklingar gett mer. Jo, Ferrari kan börja på nästa års bil redan nu, men det löpande måste fortfarande skötas. Om Ferrari skulle sluta utveckla sin bil nu så skulle man ha fullt sjå med att komma på topp sex innan säsongen är slut. Det är ju trots allt en halv säsong kvar och mycket kan hända. (Speciellt om man bortser ifrån en gubbe.)
Du menar kanske i loppen, men med tanke på att hälften av toppförarna bryter i varje lopp så känns det som att t o m du skulle lyckas ta dig i mål topp6 i F2002.
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ferraris dominans fortsätter i 2003 och sen tar Williams eller McLaren gradvis över tronen för att slutligen dominera i ett par år innan... och så går det runt och runt och runt i den denna F1 cykel. Så har det alltid gjort och så kommer det alltid att göra.
Så ni Ferrarifans får nog passa på att njuta duktigt just nu för snart är det över
Så ni Ferrarifans får nog passa på att njuta duktigt just nu för snart är det över
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 797
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: 08 land :)
Det är svårt o njuta som det är nu. inte ens kul o se. vill ju se racing inte fis åkning.On 2002-07-04 10:43, LuckyStrike1 wrote:
Ferraris dominans fortsätter i 2003 och sen tar Williams eller McLaren gradvis över tronen för att slutligen dominera i ett par år innan... och så går det runt och runt och runt i den denna F1 cykel. Så har det alltid gjort och så kommer det alltid att göra.
Så ni Ferrarifans får nog passa på att njuta duktigt just nu för snart är det över
Ja, jag menade lopp för lopp. Renault och Sauber kommer, liksom Jordan och co...On 2002-07-04 10:34, EnzoF1 wrote:
Få se nu, ävenom Ferrari skulle skita i resten av loppen, hur skulle de kunna undvika att hamna bland topp sex i något av mästerskapen??? Jag orkar inte räkna nu men det verkar nog matematiskt omöjligt.
Du menar kanske i loppen, men med tanke på att hälften av toppförarna bryter i varje lopp så känns det som att t o m du skulle lyckas ta dig i mål topp6 i F2002.
/E
Toppförarna bryter mindre förhoppningsvis i slutet av säsongen än man gör i början men Barrichello och Montoya kan ju bryta av andra orsaker än tekniska. Naturligtvis även Sato.
_________________
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Jari den 2002-07-04 11:15 ]</font>
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är väl klart att Ferrari inte kan lägga ned utvecklingen av dagens bil för att helt koncentrera sig på nästa års. Så funkar ju inte teknikutveckling och det lär nog Ferraris tekniker veta om. Man behöver inte bara tid för nya tankar och konstruktioner, utan man behöver även verifikationer på att dessa tankar och konstruktioner stämmer med verkligheten, vilket man delvis kan få genom beräkningar och labtestning, typ vindtunneltestning, men man behöver även fullskaletestning på en färdig bil i t.ex. testrigg och framförallt behöver man verkliga tester, inklusive riktiga tävlingsförhållanden.
Så om man börjar konstruera en helt ny bil för nästa år i april, med utgångspunkt för vad man vet om hur årets bil uppför sig och sedan inte förbättrar dagens bil under året så kommer man att ha väldigt lång tid på sig att tänka ut nya tankar och konstruktioner, men ha väldigt lite aning om hur de funkar när nästa års bil är byggd och därmed törs man inte heller gå lika långt i sina nya tankar och djärva konstruktioner.
Om man däremot fortsätter att utveckla den nya bilen året ut och inte börjar konstruera den nya bilen förrän i september eller nåt, så kan man utgå ifrån en bättre produkt och dessutom testa nya saker på den gamla bilen, som däremot kanske inte alltid ger någon större effekt på den gamla bilen men kan ge svar för den nya bilen. Att det går sämre är också ett svar som ibland kan vara nästan lika givande som att det går bättre. Nackdelen är att man inte hinner göra lika många nya konstruktioner och labprovningar av den nya bilen, men däremot kan man mycket väl komma med djärvare ideer eftersom man kanske hunnit testa dem på den gamla bilen.
Så jag tror inte någon av de större stallen ger upp utvecklingen av sin gamla bil under året, eftersom det förbättrar nästa års bil. Frågan är väl närmast hur mycket resurser och energi man lägger på den gamla och den nya bilen, samt att man kanske mer utvecklar den gamla för att testa saker som sedan egentligen skall sitta på den nya bilen. Mindre stall kan förstås helt tvingas ge upp förbättringar av den gamla bilen för att ö.h.t. få ihop en ny bil till nästa år.
När det gäller vilken som kommer att vara snabbast nästa år kan man ju inte vara helt säker på att det är Ferrari, även om den som startar bäst har bäst förutsättningar. Det kan dock vara så att t.ex. McLaren exakt lyckas ta reda på vad som är fel med deras bil och därför kan göra ett relativt större steg, då kanske andra delar av deras bil egentligen var bättre än Ferraris, samtidigt som Ferrari fortsatt i samma, men förstås lite bättre, fotspår och stött på ett nytt problem eller begränsning som de inte så lätt kommer förbi, vilket gör att de fastnar lite i utvecklingen.
Utveckling av hyfsad mogna produkter brukar ju oftast ske i små ganska förutsägbara steg där man utgår ifrån vad man har och fortsätter på ungefär samma sätt. Ända tills man stöter på någon grundläggande problem som gör att det tar stopp och man mest står och stampar tills man med ett lite större kliv löst det och kommer upp på den ursprungliga utvecklingstakten igen. Det blir ju oftast inga jättekliv, men skillnaden mellan t.ex. Ferrari och Williams/McLaren är ju inte heller gigantiska utan handlar kanske om storleksordningen 1%.
Så om man börjar konstruera en helt ny bil för nästa år i april, med utgångspunkt för vad man vet om hur årets bil uppför sig och sedan inte förbättrar dagens bil under året så kommer man att ha väldigt lång tid på sig att tänka ut nya tankar och konstruktioner, men ha väldigt lite aning om hur de funkar när nästa års bil är byggd och därmed törs man inte heller gå lika långt i sina nya tankar och djärva konstruktioner.
Om man däremot fortsätter att utveckla den nya bilen året ut och inte börjar konstruera den nya bilen förrän i september eller nåt, så kan man utgå ifrån en bättre produkt och dessutom testa nya saker på den gamla bilen, som däremot kanske inte alltid ger någon större effekt på den gamla bilen men kan ge svar för den nya bilen. Att det går sämre är också ett svar som ibland kan vara nästan lika givande som att det går bättre. Nackdelen är att man inte hinner göra lika många nya konstruktioner och labprovningar av den nya bilen, men däremot kan man mycket väl komma med djärvare ideer eftersom man kanske hunnit testa dem på den gamla bilen.
Så jag tror inte någon av de större stallen ger upp utvecklingen av sin gamla bil under året, eftersom det förbättrar nästa års bil. Frågan är väl närmast hur mycket resurser och energi man lägger på den gamla och den nya bilen, samt att man kanske mer utvecklar den gamla för att testa saker som sedan egentligen skall sitta på den nya bilen. Mindre stall kan förstås helt tvingas ge upp förbättringar av den gamla bilen för att ö.h.t. få ihop en ny bil till nästa år.
När det gäller vilken som kommer att vara snabbast nästa år kan man ju inte vara helt säker på att det är Ferrari, även om den som startar bäst har bäst förutsättningar. Det kan dock vara så att t.ex. McLaren exakt lyckas ta reda på vad som är fel med deras bil och därför kan göra ett relativt större steg, då kanske andra delar av deras bil egentligen var bättre än Ferraris, samtidigt som Ferrari fortsatt i samma, men förstås lite bättre, fotspår och stött på ett nytt problem eller begränsning som de inte så lätt kommer förbi, vilket gör att de fastnar lite i utvecklingen.
Utveckling av hyfsad mogna produkter brukar ju oftast ske i små ganska förutsägbara steg där man utgår ifrån vad man har och fortsätter på ungefär samma sätt. Ända tills man stöter på någon grundläggande problem som gör att det tar stopp och man mest står och stampar tills man med ett lite större kliv löst det och kommer upp på den ursprungliga utvecklingstakten igen. Det blir ju oftast inga jättekliv, men skillnaden mellan t.ex. Ferrari och Williams/McLaren är ju inte heller gigantiska utan handlar kanske om storleksordningen 1%.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
http://www.formula1.com/news/headlines02/07/s9922.html Silly season är underbart ibland
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det finns ju de som tror på att Ferrari är ett sporstligt stall också ...On 2002-07-04 14:10, EnzoF1 wrote:
Och många trodde att Montoya skulle bli nåt att räkna med i år...
/E
Du som så gärna räknar poäng i mästerskapet som ett tecken på en förares storhet borde väl uppskatta det faktum att Montoya är trea, bara tre poäng från andraplatsen...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 128
- Blev medlem: sön feb 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Om inte Kimi hade haft sådana våldsamma problem med bilen utan lite mer normal dos mekaniska problem så hade det faktiskt varit fem förare som slagits om andraplatsen i VM, vilket inte är så illa. Eftersom jag inte heller räknar fuskaren med F1-historiens bästa och fegaste kontrakt så ser jag årets säsong som väldigt spännande.
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt Rubens Barrichello i senaste F1Racing så har han och Schumi identiska kontrakt frånsett lönen.
F1 racing magazine. July edition. Rubens Barrichello, interviewer Matt Bishop
MB: If, next year, you're ahead of Michael in the championship.do you expect him to be ordered to drive in support of your title bid?
RB: Of course. Our contracts are written exactly the same way. So he'd have to support me. It's in black and white. The person who is behind in the championship must follow team orders. Thats it.
F1 racing magazine. July edition. Rubens Barrichello, interviewer Matt Bishop
MB: If, next year, you're ahead of Michael in the championship.do you expect him to be ordered to drive in support of your title bid?
RB: Of course. Our contracts are written exactly the same way. So he'd have to support me. It's in black and white. The person who is behind in the championship must follow team orders. Thats it.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Tror du på det där själv Lemon?
Först och främst verkar inte Rubens riktigt förstå vad som står i hans eget kontrakt då han ju tydligen var tämligen säker på att han inte skulle behöva göra det han gjort på A1 de senaste två åren... Sedan tvivlar jag starkt på att han har fått lusläsa Schumis kontrakt, varför skulle han få det?
Först och främst verkar inte Rubens riktigt förstå vad som står i hans eget kontrakt då han ju tydligen var tämligen säker på att han inte skulle behöva göra det han gjort på A1 de senaste två åren... Sedan tvivlar jag starkt på att han har fått lusläsa Schumis kontrakt, varför skulle han få det?
-
- Utvisad
- Inlägg: 8219
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men vadå? Rubens låg ju efter MS på A1-Ring, så allt stämmer ju!On 2002-07-05 09:36, AndersF1 wrote:
Tror du på det där själv Lemon?
Först och främst verkar inte Rubens riktigt förstå vad som står i hans eget kontrakt då han ju tydligen var tämligen säker på att han inte skulle behöva göra det han gjort på A1 de senaste två åren... Sedan tvivlar jag starkt på att han har fått lusläsa Schumis kontrakt, varför skulle han få det?
Möjligen trodde Rubens att han skulle ha fler poäng än MS och därigenom slippa ta stallorder.
Som det är nu är ju allt i sin ordning!
Varför skulle han inte få läsa MS kontrakt? Detta kan vi ju bara spekulera i... Ferrari kör med öppna kort och ingen behöver tveka om vad som gäller!
/E
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Från Ferraris hemsida.
With the team so well ahead in the World Championship standings development on this year's car will be stopped at the end of June and future development will then be concentrated on next year's car. There are still plenty of new things in the pipeline for this year's car, the team hoping to race the latest development engine after Silverstone, while there is also a new front wing coming for the car as well as a revised aerodynamic package for Monza.
Should the team clinch the title before the end of the season, it is planned to take the opportunity to experiment in the remaining races of the year with everything from the car itself to the different people
och
Proving that the technical team is not resting on its laurels, Brawn revealed that work on next year’s car had already started some time ago – “as soon as this year’s car started running in fact.”
With the team so well ahead in the World Championship standings development on this year's car will be stopped at the end of June and future development will then be concentrated on next year's car. There are still plenty of new things in the pipeline for this year's car, the team hoping to race the latest development engine after Silverstone, while there is also a new front wing coming for the car as well as a revised aerodynamic package for Monza.
Should the team clinch the title before the end of the season, it is planned to take the opportunity to experiment in the remaining races of the year with everything from the car itself to the different people
och
Proving that the technical team is not resting on its laurels, Brawn revealed that work on next year’s car had already started some time ago – “as soon as this year’s car started running in fact.”