Vad är det här...

Kungaklassen av motorsport...
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

BAR använde i kanada nån sorts horisontella vingar ung. där barge-boards brukar sita framför luftintagen. Dessa ändrade läge beroende på bilens hastighet. Williams har nåt liknande. (Lägger det i teknikforumet så vi slipper diskutera om de bryter mot reglementet och Ville och Monty är fuskare pga det. :rolleyes:)

Vad kan de ha för funktion?

http://home.iprimus.com.au/schummii/F1% ... trèal.html
Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Dom är till för att göra BAR bilarna ännu mera långsamma?
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-06-24 07:30, mopar wrote:
Dom är till för att göra BAR bilarna ännu mera långsamma?
//mopar
I så fall verkar de fungera ypperligt :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

En gissning skulle vara att de försvårar för luften att läcka in under bilen på ungefär samma sätt som "kjolarna" fungerade för drygt 20 år sedan. Detta skulle alltså "öka undertrycket"(minska trycket ytterligare) under bilen. Möjligen tveksamt rent regelmässigt. Även om de i sig själva inte ger någon lyftkraft(negativ eller positiv) så kan de ju ge upphov till ökad nedåtkraft p.g.a. en effektivare diffuser-effekt. Om det nu är så de används, kan ju även vara så att de har någon annan uppgift som att öka kylningens effektivitet, eller nåt.

Användarens profilbild
mopar
Inlägg: 910
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad Sweden

Inlägg av mopar »

Hade inte BAR ett nytt chassi till Nürburg? I så fall kan man tänka sig att det är en ny innovation dom kommit fram till i vindtunneln.. är den kvar nästa tävling funkade det antagligen och är lagligt.. är den borta var det väl inget att ha.
Själv är jag rätt nyfiken på vad Ferraris lilla sågtandade kant nertill på bargebordsen gör för nått..
Konstigt att inte Ron Dennis har fått magsår över dom..
//mopar
"Ropen skalla - Alfa åt alla!"
Sidecar
Inlägg: 1
Blev medlem: ons jun 26, 2002 02:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Sidecar »

Hej alla
Var det inte så att det för några år sen kördes med bakvingar som böjde sig i hög fart? Har för mig att BAR hade en som kollapsade! Förbjöds detta och i så fall hur mycket får en vinge svickta.

Funderingar från en ny forum-medlem.

Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Det stämmer, det var Ferrari som började, men när andra stall följde efter och började tappa bakvingar, blev det för mycker för FIA.

Nu har man en dragrigg som testar styvheten på bakvingen. Kommer just nu inte på hur många newton och millimeter testet tillåter.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Taggarna på Barge Boardsen är väl till för att få luften i nån form av cirkelrörelse och lättare in i kylarna eller liknande har jag för mig...