2.65L Turbo V8? Ja Tack

The American zone...
Olof
Inlägg: 102
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Olof »

Ryktena började florera för ett par veckor sedan men nu är det officiellt:

http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=96143

CART tar (äntligen) avstånd från IRL och fortsätter med Turbo-motorerna.

Tänk, hade den gamla ledningen (Heizler) fattat det, så skulle CART ha 2 motortillverkare till nästa år.

Användarens profilbild
jajo
Inlägg: 2144
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00

Inlägg av jajo »

Det blir väl två motortillverkare,
MG Rover group annonserades i April
http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=3068
/Jan
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

MG Rover skulle tillsammans med Ford och Toyota leverera 3.5-liters sugmotorer enligt det ursprungliga förslaget. Ford Cosworth komemr att bli den enda leverantören. Därmed blir CART en enhets-serie efftersom Lola är den enda chassitllverkaren.

Tärnström

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-06-17 01:31 ]</font>
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Har oxå hört ryktena om att man ska strunta i IRL, men det har kännts för löst för att skriva om.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-06-17 01:29, JTarnstrom wrote:
Därmed blir CART en enhets-serie eftersom Lola är den enda chassitllverkaren.

Tärnström
Som F3000 fast på ovalbanor också då ....

_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-06-17 09:54 ]</font>
Olof
Inlägg: 102
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Olof »

(Som svar på mitt egna inlägg)

Nog för att jag hellre skulle se flera motortillverkare i CART så tycker jag att detta är ett bra beslut av Pook & Co (eller åtminstone det ända beslutet de kan ta i detta skede). Varför? Billigare och variabelt turbotryck.

Problemet med nuvarande Turboreglemente var dels för höga hastigheter på ovaler samt för höga kostnader för stallen. Cart var utan tvekan fast i en neråtgående trend. Så sent som förra året var det ~24 bilar på griden, igår fick vi nöja oss med 18. Och Förra året tyckte man 24 bilar var få. Tydligt tecken på att kostnaderna blev för höga är att veteranstall som Gurney's American Racing, Dale Coyne, Della Penna, Cal Wells PPI motorsport, etc, fick kasta in handduken.
Lustigt nog hade många av dessa stall Toyotamotorer under den tid toyotan utvecklades och var inte direkt konkurrenskraftig (Många fans anser väl att Toyota vände ryggen till de stall som hjälpe dem till framgång då de valde att dumpa flera stall i förmån för topstall som Ganassi). Förhoppningsvis får vi se flera av dessa stall komma tillbaka nu när det skall bli betydligt billigare att deltaga i CART.

Många har förespråkat att köra olika turbotryck på ovaler och road-courses för att få bukt med problemet med för höga hastigheter på ovaler. Detta genomfördes aldrig bl a pga detta kunde leda till att Motortillverkarna mer eller mindre fick två utvecklingsprogram för motorerna och i och med det skulle kostnaderna öka ytterligare (Lite samma anledning till att man endast tillåter v10 i F1 idag, Man var orolig att stallen med resurser skulle börja utveckla speciella motorer för höghastighetsbanor som Monza och Hockenheim).

Och framför allt ger detta god tid att utveckla ett nytt motorformat till 2006 som både CART och biltillverkare ser som lönsamt.

Förhoppningsvis blir det en "övergångsperiod" då CART är en enhetsserie, alternativet var kanske ingen serie alls. F.ö. har både CART och F1 överlevt perioder som mer eller mindre enhetsserier. Vissa hävdar till och med att det var bättre då, men vad var inte bättre förr? :smile:

regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

F1 hade väl i stort sett enhetsmotorer i Fords DFV V8 ett tag på sjuttiotalet, Ferrari tillverkade förstås egna motorer sen kanske det fanns nåt stall som körde på nåt annat men de var väl ändå sist i så fall.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Det är nog ett steg i rätt riktning för CART. Det akuta problemet är ju att hålla ett startfält på minst 18 bilar. Som jag förstår det kan ingångna avtal bli ogiltiga om CART inte ställer upp minst 18 bilar på gridden.

Det största problemet med enhetsklasser brukar ju vara att bilarnas egenskaper blir så lika varandra att omkörningar blir svårare.

Tycker att racingen har tagit ett stort steg framåt jämfört med fjolårets bingo-lotto. POrtland var riktigt bra. Positivt är att med de nya depåreglerna blir startpositionerna viktigare.

Tärnström
Användarens profilbild
Razor
Inlägg: 8384
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Nära, men ändå inte

Inlägg av Razor »

Trist bara att vi dödliga som inte har digital-TV inte kan se loppen i direktsändning utan får hålla till godo med blaskiga sammandrag efter någon vecka eller så.
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Men antalet omkörningar tycker jag inte varit så imponerande de senaste två racen - nästan färre än F1 och dessutom vanligen i depån...
Det är dock kul att det blir mer F1-likt med fullt race ifrån start till mål och inte en massa bränslesnålande - ger dock mindre "konstgjorda" omkörningar.

Med mindre fullvarvsgult blir det större problem med varvningar på banor som inte är så lätta att köra om på. Det tycker jag nästan de får göra något åt, är man snabb skall man väl få behålla sin stora ledning och inte bli av med den p.g.a. någon taskig stallkompis till den som ligger tvåa, eller liknande. Visst kan det ge lite konstlat tät racing, men känns som mer showhöjande än sportslig racingtävling.