Ryktena började florera för ett par veckor sedan men nu är det officiellt:
http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=96143
CART tar (äntligen) avstånd från IRL och fortsätter med Turbo-motorerna.
Tänk, hade den gamla ledningen (Heizler) fattat det, så skulle CART ha 2 motortillverkare till nästa år.
2.65L Turbo V8? Ja Tack
-
- Inlägg: 2144
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Det blir väl två motortillverkare,
MG Rover group annonserades i April
http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=3068
/Jan
MG Rover group annonserades i April
http://www.cart.com/News/Article.asp?ID=3068
/Jan
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
MG Rover skulle tillsammans med Ford och Toyota leverera 3.5-liters sugmotorer enligt det ursprungliga förslaget. Ford Cosworth komemr att bli den enda leverantören. Därmed blir CART en enhets-serie efftersom Lola är den enda chassitllverkaren.
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-06-17 01:31 ]</font>
Tärnström
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: JTarnstrom den 2002-06-17 01:31 ]</font>
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Som F3000 fast på ovalbanor också då ....On 2002-06-17 01:29, JTarnstrom wrote:
Därmed blir CART en enhets-serie eftersom Lola är den enda chassitllverkaren.
Tärnström
_________________
Ferrari, Schumacher och Österrike 2002=SKANDAL.
<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-06-17 09:54 ]</font>
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
(Som svar på mitt egna inlägg)
Nog för att jag hellre skulle se flera motortillverkare i CART så tycker jag att detta är ett bra beslut av Pook & Co (eller åtminstone det ända beslutet de kan ta i detta skede). Varför? Billigare och variabelt turbotryck.
Problemet med nuvarande Turboreglemente var dels för höga hastigheter på ovaler samt för höga kostnader för stallen. Cart var utan tvekan fast i en neråtgående trend. Så sent som förra året var det ~24 bilar på griden, igår fick vi nöja oss med 18. Och Förra året tyckte man 24 bilar var få. Tydligt tecken på att kostnaderna blev för höga är att veteranstall som Gurney's American Racing, Dale Coyne, Della Penna, Cal Wells PPI motorsport, etc, fick kasta in handduken.
Lustigt nog hade många av dessa stall Toyotamotorer under den tid toyotan utvecklades och var inte direkt konkurrenskraftig (Många fans anser väl att Toyota vände ryggen till de stall som hjälpe dem till framgång då de valde att dumpa flera stall i förmån för topstall som Ganassi). Förhoppningsvis får vi se flera av dessa stall komma tillbaka nu när det skall bli betydligt billigare att deltaga i CART.
Många har förespråkat att köra olika turbotryck på ovaler och road-courses för att få bukt med problemet med för höga hastigheter på ovaler. Detta genomfördes aldrig bl a pga detta kunde leda till att Motortillverkarna mer eller mindre fick två utvecklingsprogram för motorerna och i och med det skulle kostnaderna öka ytterligare (Lite samma anledning till att man endast tillåter v10 i F1 idag, Man var orolig att stallen med resurser skulle börja utveckla speciella motorer för höghastighetsbanor som Monza och Hockenheim).
Och framför allt ger detta god tid att utveckla ett nytt motorformat till 2006 som både CART och biltillverkare ser som lönsamt.
Förhoppningsvis blir det en "övergångsperiod" då CART är en enhetsserie, alternativet var kanske ingen serie alls. F.ö. har både CART och F1 överlevt perioder som mer eller mindre enhetsserier. Vissa hävdar till och med att det var bättre då, men vad var inte bättre förr?
Nog för att jag hellre skulle se flera motortillverkare i CART så tycker jag att detta är ett bra beslut av Pook & Co (eller åtminstone det ända beslutet de kan ta i detta skede). Varför? Billigare och variabelt turbotryck.
Problemet med nuvarande Turboreglemente var dels för höga hastigheter på ovaler samt för höga kostnader för stallen. Cart var utan tvekan fast i en neråtgående trend. Så sent som förra året var det ~24 bilar på griden, igår fick vi nöja oss med 18. Och Förra året tyckte man 24 bilar var få. Tydligt tecken på att kostnaderna blev för höga är att veteranstall som Gurney's American Racing, Dale Coyne, Della Penna, Cal Wells PPI motorsport, etc, fick kasta in handduken.
Lustigt nog hade många av dessa stall Toyotamotorer under den tid toyotan utvecklades och var inte direkt konkurrenskraftig (Många fans anser väl att Toyota vände ryggen till de stall som hjälpe dem till framgång då de valde att dumpa flera stall i förmån för topstall som Ganassi). Förhoppningsvis får vi se flera av dessa stall komma tillbaka nu när det skall bli betydligt billigare att deltaga i CART.
Många har förespråkat att köra olika turbotryck på ovaler och road-courses för att få bukt med problemet med för höga hastigheter på ovaler. Detta genomfördes aldrig bl a pga detta kunde leda till att Motortillverkarna mer eller mindre fick två utvecklingsprogram för motorerna och i och med det skulle kostnaderna öka ytterligare (Lite samma anledning till att man endast tillåter v10 i F1 idag, Man var orolig att stallen med resurser skulle börja utveckla speciella motorer för höghastighetsbanor som Monza och Hockenheim).
Och framför allt ger detta god tid att utveckla ett nytt motorformat till 2006 som både CART och biltillverkare ser som lönsamt.
Förhoppningsvis blir det en "övergångsperiod" då CART är en enhetsserie, alternativet var kanske ingen serie alls. F.ö. har både CART och F1 överlevt perioder som mer eller mindre enhetsserier. Vissa hävdar till och med att det var bättre då, men vad var inte bättre förr?
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det är nog ett steg i rätt riktning för CART. Det akuta problemet är ju att hålla ett startfält på minst 18 bilar. Som jag förstår det kan ingångna avtal bli ogiltiga om CART inte ställer upp minst 18 bilar på gridden.
Det största problemet med enhetsklasser brukar ju vara att bilarnas egenskaper blir så lika varandra att omkörningar blir svårare.
Tycker att racingen har tagit ett stort steg framåt jämfört med fjolårets bingo-lotto. POrtland var riktigt bra. Positivt är att med de nya depåreglerna blir startpositionerna viktigare.
Tärnström
Det största problemet med enhetsklasser brukar ju vara att bilarnas egenskaper blir så lika varandra att omkörningar blir svårare.
Tycker att racingen har tagit ett stort steg framåt jämfört med fjolårets bingo-lotto. POrtland var riktigt bra. Positivt är att med de nya depåreglerna blir startpositionerna viktigare.
Tärnström
-
- Inlägg: 8384
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Nära, men ändå inte
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Men antalet omkörningar tycker jag inte varit så imponerande de senaste två racen - nästan färre än F1 och dessutom vanligen i depån...
Det är dock kul att det blir mer F1-likt med fullt race ifrån start till mål och inte en massa bränslesnålande - ger dock mindre "konstgjorda" omkörningar.
Med mindre fullvarvsgult blir det större problem med varvningar på banor som inte är så lätta att köra om på. Det tycker jag nästan de får göra något åt, är man snabb skall man väl få behålla sin stora ledning och inte bli av med den p.g.a. någon taskig stallkompis till den som ligger tvåa, eller liknande. Visst kan det ge lite konstlat tät racing, men känns som mer showhöjande än sportslig racingtävling.
Det är dock kul att det blir mer F1-likt med fullt race ifrån start till mål och inte en massa bränslesnålande - ger dock mindre "konstgjorda" omkörningar.
Med mindre fullvarvsgult blir det större problem med varvningar på banor som inte är så lätta att köra om på. Det tycker jag nästan de får göra något åt, är man snabb skall man väl få behålla sin stora ledning och inte bli av med den p.g.a. någon taskig stallkompis till den som ligger tvåa, eller liknande. Visst kan det ge lite konstlat tät racing, men känns som mer showhöjande än sportslig racingtävling.