Stiggy
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Mystiken tätnar runt vår forne GP-förare. Enligt som vanligt välunderättade källor, så är eller har varit vårt "hopp" Stiggy i Spanien och förhandlat med ett stall inte i 250 utan i nya "500". Och med den eminenta slutledningsförmåga jag besitter så misstänker jag att det är nysattsande MZ det gäller.
Samma källa uppger att Stiggy fortfrande är med i diskutionen i flera 250 stall?
Samma källa uppger att Stiggy fortfrande är med i diskutionen i flera 250 stall?
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Prova http://www.muz.de. Står inte något om deras MotoGP-team dock (ännu?).
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Nu har det hänt saker på MZ:s hemsida. Se http://www.muz.de/presse/comeback.html
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 13
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: örebro
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
"Jose Luis Cardoso has signed a deal with MuZ to ride their 4 stroke MotoGP machine in the 2002 World Championship. The Spanish rider will guide the German factory's latest creation through what will undoubtedly be a season of development.
'The idea of working with a 4 stroke machine is very appealing to me,' said Cardoso. 'The chance to help develop a completely new motorcycle within a team which has Formula 1 engine experience, and is therefore sure to be top quality, is extremely exciting for my career. I hope to get to work as soon as possible.'
Cardoso plans to travel to Germany soon to speak to the team's Sporting Director, Jurgen Zurn, and to visit the centre where the 4 stroke bikes are currently being developed. From there he will have a clearer idea of the MuZ squad's schedule for the next few months. 'At the moment I'm not sure of the detailed plans for preseason,' said Cardoso. 'I know that there is a lot of work to do and that we probably won't be ready to compete until the fourth or fifth Grand Prix of the season. I have been told that I could have a German team-mate, but both his name and the definite calendar have yet to be confirmed.'"
Hittade lite på Dorna.com hoppas att de inte kan skilja på German och Sweden
'The idea of working with a 4 stroke machine is very appealing to me,' said Cardoso. 'The chance to help develop a completely new motorcycle within a team which has Formula 1 engine experience, and is therefore sure to be top quality, is extremely exciting for my career. I hope to get to work as soon as possible.'
Cardoso plans to travel to Germany soon to speak to the team's Sporting Director, Jurgen Zurn, and to visit the centre where the 4 stroke bikes are currently being developed. From there he will have a clearer idea of the MuZ squad's schedule for the next few months. 'At the moment I'm not sure of the detailed plans for preseason,' said Cardoso. 'I know that there is a lot of work to do and that we probably won't be ready to compete until the fourth or fifth Grand Prix of the season. I have been told that I could have a German team-mate, but both his name and the definite calendar have yet to be confirmed.'"
Hittade lite på Dorna.com hoppas att de inte kan skilja på German och Sweden
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
Nu står det en del om stiggy på Eurosport.se
http://www.eurosport.com/sport.asp?Lang ... yID=244025
Där står det att han håller på att förhandla med ett team.
http://www.eurosport.com/sport.asp?Lang ... yID=244025
Där står det att han håller på att förhandla med ett team.
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Waldmann var ju en riktigt bra 250 förare i mitten på 90-talet och kunde säkert blivit världsmästare om han hade haft lite mer flyt.
När han sen skulle köra 500 så gick det ju som bekant inte lika bra, han hade visserligen inte så konkurrenskraftigt metrial.
Nu har ju tiden gått, det är ju faktiskt nästan 10 år sen som han var som bäst.
Han är säkert en guldgruva att ha med i teamet, dels med all erfarenhet och dessutom lär väl hans namn kunna dra med en del tunga tyska sponsorer.
Men om man ser på det, han har väl tidigare inte kört stora fyrtaktare, och vill vi inte minnas honom som en liten ettrig tysk som i sina bästa stunder körde ifrån allt och alla i 250.?
Vet ni förresten något om vad för motor MZ skall köra med och vem som tagit fram den?
När han sen skulle köra 500 så gick det ju som bekant inte lika bra, han hade visserligen inte så konkurrenskraftigt metrial.
Nu har ju tiden gått, det är ju faktiskt nästan 10 år sen som han var som bäst.
Han är säkert en guldgruva att ha med i teamet, dels med all erfarenhet och dessutom lär väl hans namn kunna dra med en del tunga tyska sponsorer.
Men om man ser på det, han har väl tidigare inte kört stora fyrtaktare, och vill vi inte minnas honom som en liten ettrig tysk som i sina bästa stunder körde ifrån allt och alla i 250.?
Vet ni förresten något om vad för motor MZ skall köra med och vem som tagit fram den?
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Jo, det är sant. Det var ju ett tag sedan han var som bäst, dessutom är det nog inte en helt trivial uppgift att göra come back. Han kommer nog att få den uppgift som du nämner, rådgivning, erfarenhet och PR. Jag kom ihåg att Waldmann demonstrerade MZ:as senaste 1000cc-maskin på Sachsenring i somras (eller sommaren 2000) under stort jubel, så han hade redan sedan tidigare en koppling till MZ.
Motorn är en V4, skall tydligen producera en hel del effekt.
Det skall visst vara en malaysisk sponsor inblandad, men jag tror att de har producerat motorn i egen regi, det finns nog en hel del kunniga firmor i Tyskland som har hjälpt till.
Det som förvånar mig dock är att man inte kallar in en förare med Superbikeerfarenhet. Att man inte har gjort det tror jag bl.a är en anledning till att Yamaha har problem med M1:an. Det verkar ju som om man nu försöker få den att likna en tvåtaktare så mycket som möjligt, vilket kostar både tid och pengar. Checa är lite hjälte i mina ögon, han byggde en racer av en R1:a som han tränade med under hela 2001, vilket verkar ha gett reslutat, då han konsekvent är snabbare än Biaggi, som mest lipar som en bäbis över "stora" problem såsom motorbroms, vilket är nog ganska naturligt på en fyrtaktare.
Jag tror att om man satte en fyrtaktsspecialist på M1:an skulle han inte alls gnälla något över motorbroms och andra väsensegenskaper hos fyrtaktare.
Ursäka urspårningen.
Motorn är en V4, skall tydligen producera en hel del effekt.
Det skall visst vara en malaysisk sponsor inblandad, men jag tror att de har producerat motorn i egen regi, det finns nog en hel del kunniga firmor i Tyskland som har hjälpt till.
Det som förvånar mig dock är att man inte kallar in en förare med Superbikeerfarenhet. Att man inte har gjort det tror jag bl.a är en anledning till att Yamaha har problem med M1:an. Det verkar ju som om man nu försöker få den att likna en tvåtaktare så mycket som möjligt, vilket kostar både tid och pengar. Checa är lite hjälte i mina ögon, han byggde en racer av en R1:a som han tränade med under hela 2001, vilket verkar ha gett reslutat, då han konsekvent är snabbare än Biaggi, som mest lipar som en bäbis över "stora" problem såsom motorbroms, vilket är nog ganska naturligt på en fyrtaktare.
Jag tror att om man satte en fyrtaktsspecialist på M1:an skulle han inte alls gnälla något över motorbroms och andra väsensegenskaper hos fyrtaktare.
Ursäka urspårningen.
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
Ja visst, vad skulle inte en gubbe som Chili kunna uträtta här, han som både kört 500 ( fast det var länge sen )och som fortfarande är vass i SB? Han fyller väl dessutom 38 i år så tiden tickar iväg för honom med.
En annan sak, var tog Bennelli vägen? De var väl med på kvalet i Valencia men körde inte racet. På P.I har jag inte settt till dom alls. Synd, för SB behöver verkligen fler märken och framförallt fler icke-twinnar. Goddard skulle säkert kunna göra bra ifrån sig på P.I så mycket som han kört där.
En annan sak, var tog Bennelli vägen? De var väl med på kvalet i Valencia men körde inte racet. På P.I har jag inte settt till dom alls. Synd, för SB behöver verkligen fler märken och framförallt fler icke-twinnar. Goddard skulle säkert kunna göra bra ifrån sig på P.I så mycket som han kört där.
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 169
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sverige
-
- Inlägg: 5852
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Hemlis
-
- Inlägg: 84
- Blev medlem: tor mar 21, 2002 01:00
-
- Inlägg: 271
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Ume
-
- Inlägg: 2984
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00