Kommentatorerna

The American zone...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Vad tyckte ni som såg SVT Extra?


Tärnström
Användarens profilbild
MGRacing
Inlägg: 1394
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av MGRacing »

Första gången jag såg ett Cart-lopp på SVT Extra.... hur många gånger blandade dom ihop Ganassi-förarna? :grin:

Ska iofs inte klaga.. bättre än att vänta på ett sammandrag på Eurosport...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Med tanke på att alternativet till SVT Extra är AB Moteurs med franska kommentatorer så... Fast då fattar man inte vad de säger så det finns inget att reta sig på förstås.

Det jag för egen del vill ha av kommentatorerna är information om sådant man inte ser på TV-sändningen. Varför blir det gulflagg, när var den och den inne och tankade senast etc. Så funkar det tyvärr inte utan man får i princip bara kommentarer till det man ser. Sen inser jag förstås också att även det behövs för tittare som inte är så insatta i sporten.

Varför kan inte kommentatorerna (åtminstone Flash) prata svenska: engineer, pit stop etc finns det faktiskt svenska ord för...

Varför måste de vara så enögda och hela tiden försöka hävda att CART är bättre än F1 och att Kennys problem bara beror på bilen eller ingenjören?
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

On 2002-06-03 08:18, Cuscino wrote:
Varför måste de vara så enögda och hela tiden försöka hävda att CART är bättre än F1 och att Kennys problem bara beror på bilen eller ingenjören?
För att det är sant? :grin:
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-06-03 08:18, Cuscino wrote:

Varför måste de vara så enögda och hela tiden försöka hävda att CART är bättre än F1 och att Kennys problem bara beror på bilen eller ingenjören?
Mindrevärdeskomplex kallas det för :wink:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Nu såg jag inte loppet, men med tanke på att du var i studion måste den varit klanderfri. :smile:
Kan tilläggas att vi på chatten hade örnkoll på läget :wave:
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

Örnkoll var ordet.
Jag kom inte sist!
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Förresten, ni som såg loppet på TV, hur såg det ut att vara med publik på läktarna?
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Såg ut att vara så gott som fullt.
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

Tycker att det är alderles för mycket Kenny prat från Svenska kommentatorer, tyvärr. Jag är jätte glad att Kenny kör i CART men det är inte för att höra om honom som jag tittar på CART. Det var bättre förr med Ben Edwards :smile:

För mer kommentarer från mig om detta kan jag hänvisa till ett annat forum, http://www.dailyf1.com/forum/viewtopic. ... forum=4&43. :smile:

/Viktor
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-06-03 17:45, Hampus wrote:
Såg ut att vara så gott som fullt.
Nja, jag tyckte nog det såg ut att finnas ganska gott om platser kvar. Dock inte lika tomt som det brukar se ut på de flesta CART-lopp.

desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Ok, vem av Hampus och Anders behöver köpa nya glasögon? :wink:

Bortsett från Milwaukee har årets säsong börjat bra publikmässigt, förvisso var två (Monterrey och Long Beach) av de tre loppen CART's säkraste kort när det gäller att dra folk. Motegi som är det enda loppet jag har sett på teve i år tyckte jag såg ut att vara välbesökt, visst fanns det tomma stolar, men i jämförelse med tidigare år så såg det ut att vara publikrekord.
Ser man framåt så har man ju gjort sig av med de svagaste banorna när det gäller att dra publik (Michigan, Naz., Detroit), så årets säsong ser ut att kunna bli en publikmässig succe.
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Om vi säger såhär då: Var det bättre eller sämre än SVT:s premiär på Long Beach?


Tärnström
Användarens profilbild
Hampus
Inlägg: 215
Blev medlem: fre feb 22, 2002 01:00

Inlägg av Hampus »

Well, det är möjligt att det var en del tomma platser kvar fast jag tyckte det var fullt på läktarna. Jag tittade inte så mycket på publiken så jag kan ha fel. Sen har de ju tomma läktare i en del kurvor på ovalerna. Vet dock inte om det var likadant på The Milwaukee Mile.

Premiären på Long Beach? -Mitt minne är bra men kort! :wink:
Användarens profilbild
Viktor
Inlägg: 275
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Viktor »

Det var anorlunda, mindre struntprat än första sändningen, men för mycket prat om Bräck. Om de bara kunde prata om loppet och inte Bräck hela tiden så skulle det nog vara riktigt bra :smile:

/Viktor
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

On 2002-06-03 20:26, JTarnstrom wrote:
Om vi säger såhär då: Var det bättre eller sämre än SVT:s premiär på Long Beach?


Tärnström
Jag tycker det var klart bra och bättre än Long Beach, där det var lite väl många uppenbara missar. Annars tycker jag generellt att det gnälls alldeles för mycket på kommentatorerna. Artur och framförallt Jan Svanlund är de enda som jag får kräkattacker av, annars går det att leva med de andra, i olika grad. Det är ju meningslöst att gnälla med utgångspunkt ifrån någon typ av fantomkommentaror som inte existerar. Det enda man kan göra är att jämföra relativt varandra och möjligen sig själv, och då var det klart bra.

Visst är det mycket Kenny-snack, men det tror jag är något som intresserar en stor del av den allmänt intresserade publiken, så det får man nog leva med och så farligt är det ju inte. Det är likadant oavsett vilken internationell sport man tittar på, är det nån enstaka svensk med så tenderar förstås intresset att fokusera på honom.

Med tanke på hur relativt få sågarkommentarer det varit, så får nog kommentatorernas insats räknas som klart godkänt. I annat fall brukar det opåkallat regna kommentarer, när nåt negativt skall sägas.


_________________
/Anders

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: AndersF1 den 2002-06-03 21:01 ]</font>
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

De hade en svår sits igår. Produktionen var inte den allra bästa, många varv där det inte hände ett skvatt (eller ska man skylla på förarna). Ett annat problem är att det är så fördömt svårt att se skillnad på bilarna. Signalen, som sannolikt inte är den bästa med tanke på amerikanernas tv-system, förlorar en del i kvalitet på vägen över, vilket gör det svårt att uppfatta skillnader i färger. Det blir ju inte bättre av att Playerskärrorna är i stort sett identiska förutom den röda färgen på de oläsliga siffrorna på bakvingen. Mattias är inte så van i huvudkommentatorsrollen. Själv tyckte jag att bägge skötte sig jäkligt bra.

Låt inte mina åsikter hindra er att framföra era åsikter. JAg vidareförmedlar det som kan vara värt att föra vidare.

Tärnström
Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

NTSC står inte för Never The Same Colors utan anledning
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Det är en lite lustig situation när huvudkommentatorn bitvis vet mer än expertkommentatorn om vissa saker. Men det tyckte jag de löste ganska bra, där Flash temporärt fick rycka in i kommentatorsrollen och ställa lite frågor till Mattias istället.

De som gnäller över att det ibland missades lite över vem som var vem vet jag inte hur ni är funtade. Jag tycker det är helt omöjligt att ibland se vem som är vem mellan vissa förare. Visst, ibland kan man väl se skillnad på förare som kommentatorerna har missat, men motsatsen är för mig vanligare, att kommentatorerna såg mer skillnad än vad jag gjorde. I Long Beach var det dock inte så, där var det lite väl grova missar ibland. Speciellt eftersom bakvingen på Targetbilarna skiljde sig i färgmönster, vilket väl aldrig upptäcktes.

Är det inte det här NTSC-PAL joxandet som ger en så dålig bild? Resultatet av konverteringen är väl det sämsta av två världar.


Loranga
Inlägg: 2984
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Loranga »

Jo, visst är det konverteringen som ger upphov till den usla bilden. Man borde köra något digialt system, som lätt kan konverteras till både PAL och NTSC, till exempel genom att ha ett format som täcks in av gemensamma nämnare för båda systemen. I vinter-OS och fotbolls-VM har man något dylikt system, då bilderna håller normal PAL-kvalitet trots att mästerskapen äger rum i "NTSC - länder". Det är kanske något sådant som används i "Supersignal" också?
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Jag tycker nog att kommentatorerna var bättre den här gången än förra (SVT Extra). Sen att de har två dagar på sig att få det rätt till vanliga SVT sändningen är ju en annan sak.
TYvärr så hjälpte inte det förra gången.
Den här gången hade ju till och med Flash fattat bränsleregeln :grin:

Men Forzas artikel????
För det första så hyser ju skribenten uppenbart ett förakt mot Cart som sport, men framför allt så känner jag inte igen mig alls om hur det gick till :saucy:
Aftonbladets artikel var ju mer rättvisande, och så kan det ju inte vara :smash:

Vad kommentatorerna inte tänkte på och vad artikeln inte tar upp (men det gör Aftonbladet) är att Kenny valde att gå i depå omedelbart vid en gulflaggssituation (ihop med fyra andra som hade lika dålig koll). När han kom ut var han tvåa, varför det?
Jo vad alla andra visste - inklusive Kennys teamkompis Dixon - var att det var 138 varv kvar till slutet. Och man fick igår köra max 68 utan depåstopp. Alltså om man väntade två varv till innan man gick in så behövde man bara göra ett stopp till.
Så Kennys ledning var konstgjord, de andra väntade tills varv 116 innan de gick in, vilket gjorde att de som hade noll koll var i en falsk ledning.
Kenny påstod i Aftonbladet att detta var ett desperat försök att göra något eftersom det var omöjligt att köra sig uppåt i fältet. Men jag har svårt att se hur den taktiken skulle löna sig. Alla visste ju att Kenny var tvungen att göra ett depåstopp mer än de andra. Även om det hade kommit ett gulflagg så hade ju inte någon annan hängt på Kenny in i depån förrän efter att det var 68 varv kvar, och så länge fick inte han stanna ute.
Nu kom ju gulflagget omedelbart efter att Kenny gjort ett depåstopp under grönflagg, så han förlorade i båda ändar på den stinten. Han passade då på att göra sitt sista obligatoriska stopp medans det fortfarande var gult (inget bränsle), och fölorade ytterligare ett par placeringar. Det hade blivit fler om det inte hade varit så få på ledarvarvet.

Min personliga känsla är att Kenny har fått det sämsta gänget av de tre i Target teamet. Det är inte mycket som stämmer där.
Positivt var att Kenny satte tävlingens snabbaste varv när han hade fritt framför sig i täten.
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Läktarna var lika halvtomma som vanligt vid ett ovallopp, tyvärr.

Kanske ett uns mer
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Kenny gjorde ju sitt tredje stopp på varv 180 under grönflagg dessutom. De andra stannade på varv 184 under gulflagg. En miss av stallet menfrågan är om det spelade någon större roll. Med samma strategi hade Kenny inte legat så långt fram och hans bil verkade inte alls gå bra i trafik.

Tärnström
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Alldeles riktigt, det gjorde nog varken till eller från.
Förutom att bygga upp falska förhoppningar bland de som inte hade koll på bränsleregeln.

Hur kunde kommentatorerna missa det förresten? Det står ju med stora bokstäver i början hur många varv de får köra utan stopp.
Nu hade Mattias tur och hörde de Engelska kommentatorerna nämn det ändå.

Du som verkar ha lite kontakter JT, kan inte du höra med dem om de kan lägga in ett extra ljudspår med de Brittiska kommentatorerna? De svenska lyssnar man ju på när tisdagens sändning sker.
Då haar de ju ringt Kenny och frågat vad som hände :grin:
Life is a Drag,
Get a Grip!
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

On 2002-06-03 23:56, G-town wrote:
...
...Kennys ledning var konstgjord, de andra väntade tills varv 116 innan de gick in, vilket gjorde att de som hade noll koll var i en falsk ledning.
...
Han ville väl upp och känna hur det kändes att leda ett lopp helt enkelt, det var ju ett tag sen sist..... :wink:
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

En fråga: Var stod det att det var 68 varv som gällde? Vi måtte ha missat det. Jag försåg killarna med info om regeln men vi hittade ingenting om vilket intervall det var som gällde. Till slut kom informationen upp på CART:s livetajming och då fick de veta det via lurarna. Det är möjligt att det stod i rutan men det är fruktansvärt lätt att missa den infon om man råkar sitta och prata om något annat. Skyltarna påannonseras ju inte direkt utan läggs ut lite hipp som happ. Jag kan ju i sammanhanget säga att jag har testkommenterat och vet numer vilken tuff sits det är. Mycket lätt att missa något som händer i rutan.

Tycker att Mattias växer med uppgiften. Hans insats som bisittare i Brno när det var ETCC var magnifik.

Det där tipset lär nog inte falla i god jord ;)

Tärnström
Användarens profilbild
MGRacing
Inlägg: 1394
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av MGRacing »

Jag är i alla fall skitnöjd med sändningen och kommentatorerna. :smile:

Beror kanske på att jag precis fått SVT Extra och inte sett dom tidigare racen live. :grin:

Jävla go racinghelg som kommer.... F1, Cart & Speedway. (Var värt varenda spänn att fixa en Comhem-box.)

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: MGRacing den 2002-06-04 08:30 ]</font>
Martin_Granberg
Inlägg: 253
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Martin_Granberg »

Bra att du är där och försöker få lite ordning på dem Tärnis! :smile:

Som svar på om det var bättre än första loppet: JA!

När jag hörde att pajasen var borta från kommentatorssitsen bestämde jag mig för att strunta i den engelska kommentatorsfeeden över nätet som jag valt att lyssna på istället för de svenska. Pajasen fick mig att bli så upprörd att det har varit enda alternativet.

De skötte sig bättre, men de hade fortfarande inte 100% koll på nya bränsleregeln (och en del andra regler) och missade därför mycket av bakgrunden till varför stallen valde den strategi som de valde. Utan att själv se livetiming skulle det bli mycket förvirrande att se loppet.

Mattias är bra, han kan givetvis bli mer säker men för ett första försök som "huvudkommentator" får han mer än godkänt! Flashen är mindre lyckad i många lägen. Har han förresten dragit Fernandez-historien i varenda sändning i år? :smile: Han körde den i första loppet också IIRC. Hans relation till Kenny ger ofta intressanta vinklingar, men han behöver någon som styr upp det hela bättre när han flummar iväg. Oval-racing inte fysiskt krävande??? Hmmm...

Men faktum kvarstår, den internationella kommentatorsfeeden är klasser bättre. Hade det inte varit så mycket fördröjning på den under loppet i söndags hade jag valt den ändå. Inlevelsen, rutinen och kunskapen är ju helt annorlunda. De kan ju säga "när Tracy passerad kommentatorsbåset senaste varvet lät hans motor inte bra alls" tex, den insikten får man bara med "på-plats" kommentatorer. In med internationella kommentatorsfeeden som ett separat ljudspår!

/Martin
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

On 2002-06-03 23:56, G-town wrote:
Men Forzas artikel????
För det första så hyser ju skribenten uppenbart ett förakt mot Cart som sport, men framför allt så känner jag inte igen mig alls om hur det gick till :saucy:
Förakt? Hur då? På vilket sätt känner du inte igen dej?
Jag kom inte sist!
Olof
Inlägg: 102
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Olof »

Klart bättre än tidigare sändningar.

Äntligen har de grep om bränsleregeln. Till deras försvar kan man säga att regeln kom till ganska sent. Det verkar lite som om CART-produktionen inte anpassats riktigt. Antal varv för depåfönstret visas bara en gång och det som verkligen saknas är information under loppet när förare senast gick i depå. I remsan överst, där de visar information som varvtid/hastighet, avstånd, startpos, motor, etc, där skulle de kunna visa vilket varv föraren senast gick i depå (eller när depåfönstret stängs).

Missar man infon i början kan det vara sk-tsvårt att hänga med som tv-tittare/kommentator.

Nu när kommentatorerna har förstått de reglerna, kan jag börja bråka om den gröna depåskylten med plustecknet på, och varför vissa förare stannar ute ytterligare ett varv vid gulflagg :smile: :smile:




<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-06-04 11:03 ]</font>

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Olof den 2002-06-04 11:05 ]</font>
regenmeister
Inlägg: 3633
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av regenmeister »

Forzas racesammanfattning var bra och objektiv, kanske missades lite kommentarer den där 68varvsregeln om den nu påverkade loppet annars var den väl bra.
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

JT!
Det kommer upp en grafik i början på varje lopp med tavlingens namn, antal miles, antal varv, + en del annat inklusive fuel window.


JBS, jag har redan kommenterat det i mitt inlägg.
Jämför det med artikeln
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Problemet är att i studion kan man inte förlita sig på att informationen ska komma upp i rutan. Jag letade förgäves efter informationen på CART:s site men kunde inte hitta den. Jag minns rutan men såg inte att depåstoppen nämndes där. Tyvärr missade även kommentatorerna den informationen. Det är lätt gjort. De kan exempelvis ha haft information i lurarna från producenten eller haft uppmärksamheten någon annanstans. Till Laguna ska jag se till att den infon finns på plats före loppet.

Tärnström
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

På tal om det,
Det börjar väl att bli dags att uppdatera Cart sidan så att man kan se när loppet går, eller vad säger du Pastis?
Life is a Drag,
Get a Grip!
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

On 2002-06-04 23:44, G-town wrote:
JBS, jag har redan kommenterat det i mitt inlägg.
Jämför det med artikeln
Jag har läst ditt inlägg, anledningen till att jag frågar är att jag inte förstår vad du menar. På vilket sätt visar jag att jag hyser uppenbart förakt för CART? Om min artikel tolkas på det viset, är jag tacksam om jag får vet det. Det är inte meningen att läsaren ska få det intrycket.
Jag kom inte sist!
Användarens profilbild
JBS
Inlägg: 5852
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Hemlis

Inlägg av JBS »

On 2002-06-05 01:44, G-town wrote:
På tal om det,
Det börjar väl att bli dags att uppdatera Cart sidan så att man kan se när loppet går, eller vad säger du Pastis?
Skyll inte på stackars Pasttis, det är jag som har glömt att fixa uppdateringen.
Jag kom inte sist!