SYDKOREAS GP 2012 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 16 av

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:
PC: skrev:Sista sektionen av avgasröret skall vara ett rakt, cylindriskt rör med max diameter 70 mm och minsta längd 100 mm. Detta går inte att bolla med...
Man kan sätta ett "lock" 10mm från slutet på röret! Det skulle ge sämre effekt. Kanske skulle det ge downforce om man vinklar locket lite.
Bara för att påpeka hur komplicerat det kan vara.
Trattar på insuget ger bättre fart på insugsluften än raka rör. airodynamik är inte simpelt.

Jörgen
Jag har lite svårt att se hur den länkade bilden understryker det du säger, surfar på mobilen just nu. Får kolla närmare imorgon på större skärm. Påståendet att en tratt på förgasaren skulle öka farten på insugsluften är lite trubbigt. En venturi ökar farten, en tratt med en rätt utformad ingångsradie minskar det turbulenta flödet och ökar därmed möjligheten till högre fyllnadsgrad.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

PC: skrev:en tratt med en rätt utformad ingångsradie minskar det turbulenta flödet och ökar därmed möjligheten till högre fyllnadsgrad.
Det var ju det jag sa! :up: 8)

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:
PC: skrev:en tratt med en rätt utformad ingångsradie minskar det turbulenta flödet och ökar därmed möjligheten till högre fyllnadsgrad.
Det var ju det jag sa! :up: 8)

Jörgen
Njaa... kan så vara att luftmolekylerna i en laminär luftström har förutsättningen att förflytta sig lite snabbare, men det som verkligen ökar farten är venturin...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

"Venturin" kanske störs när man försöker att utveckla coanda effekten?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Krassegrand skrev:"Venturin" kanske störs när man försöker att utveckla coanda effekten?

Jörgen
Venturin komprimerar och ökar hastigheten. När man talar om coandaeffekt så avlänkas flödet, här styr man flödet dit man önskar genom ett slags negativ gränsskiktsströmmning. Det är inte tillåtet att låta avgasen "krocka" med och styras av en fena, exempelvis. Men flödet kan ändå riktas dit man vill genom att ha det precis intill en välvd yta.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...