SYDKOREAS GP 2012 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 16 av
-
- Mr Forza Motorsport
SYDKOREAS GP 2012 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 16 av
Loppets officiella namn: 2012 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Korean International Circuit
Banlängd: 5.615 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.195 km, distans: 308.630 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Depåfönster, 55 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43
Tidschema (Bästa tid från 2011 inom parantes)
Fredag 2012-10-12, CEST
Träning 1 03:00-04:30 (M.Schumacher - Mercedes 2:02.784)
Träning 2 07:00-08:30 (L.Hamilton - McLaren 1:50.828)
Lördag 2012-10-13, CEST
Träning 3 04:00-05:00 (J.Button - McLaren 1:36.910)
Kvalificering 07:00-08:00 (L.Hamilton - McLaren 1:35.820)
Söndag 2012-10-14, CEST
Lopp 08:00-10:00
Alla två; segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:38:01,994
2010: Fernando Alonso - Ferrari # 2:48:20,810
Alla två; kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2011: Lewis Hamilton - McLaren # 1:35,820
2010: Sebastian Vettel - Red Bull # 1:35,585
© Forza Motorsport 1998 - 2012. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
Lite synd att det inte är några jättediskussioner på F1-forumet längre, jag skulle vilja veta vad bb-mobben hade sagt om konspirationsteorierna mot Alonso?
Vad fick Farbror Långsam för reprimand på träningen igår? För att han viftade med handen mot de la Rosa?
Vad fick Farbror Långsam för reprimand på träningen igår? För att han viftade med handen mot de la Rosa?
I was misled and that is the way it went
-
Anfall är bästa försvar..Cheever skrev:Lite synd att det inte är några jättediskussioner på F1-forumet längre, jag skulle vilja veta vad bb-mobben hade sagt om konspirationsteorierna mot Alonso?
Det vet väl alla att Alonso har hela maffian bakom, med Luca M. och tidigare anställde hantlangare Jean Todt i spetsen,,
Luca ska ju bli premiärminister tror han,, så här ska vinnas..
Saknar de gamla mästarna...
-
-
Ja merccan kan inte på ren fart komma mer än p7- p8, om man tittar i konstruktörsvm så är det ju inte ens säkert de kan behålla sin 5eplats.
Jag håller faktiskt lite på Hamilton för jag tycker han haft otur med att sakerna inte hållit för honom, hade de haft den tillförlitlighet som Ferrari så hade han varit i ledning vm.
Jag håller faktiskt lite på Hamilton för jag tycker han haft otur med att sakerna inte hållit för honom, hade de haft den tillförlitlighet som Ferrari så hade han varit i ledning vm.
-
Nej det hade han inte. Dessutom var dagens insats ett riktigt lågvattenmärke. Att han inte lärt sig att ta han om däcken. Uppenbart hur han föröskte raca ifrån Massa och ikapp Alonso i andra stinten, däcken tålde inte det.Crazy F1 skrev: Jag håller faktiskt lite på Hamilton för jag tycker han haft otur med att sakerna inte hållit för honom, hade de haft den tillförlitlighet som Ferrari så hade han varit i ledning vm.
Massa var riktigt vass idag också. Tyvärr omöjliggjorde ju ställningen i VM en pallplats. Visserligen tråkigt, men full förståeligt.
Bra taktik av Williams att tvinga Maldonado till en enstoppare. Då lär han sig att bli mer försiktig.
-
Japp,, du har rätt som vanligt PerP...
http://www.planetf1.com/driver/18227/81 ... ost-Lewis-
Själv tror jag att det är Sam Michael, som är själva problemet..
http://www.planetf1.com/driver/18227/81 ... ost-Lewis-
Själv tror jag att det är Sam Michael, som är själva problemet..
-
-
Fokus...
...vet inte riktigt om jag är med på att det är oturen som grinar Lewis i ansiktet, enbart i alla fall. Ligger väl inte så väldigt långt borta att få tankar som Pigge&Gnidde i studion (Viasats stjärnduo) hade, att namnteckningen på nya kontraktet kan ha en viss inverkan på, vad ska man säga, skärpan hos nämnda Lewis.
-
-
,,nä,, en krängningshämmare mer eller mindre,, ska ju inte ha nån betydelse....EsaF skrev:...näe, men han kan ju ha tappat lite av skärpan, det kombinerat med att saker inte riktigt flyter så har du hans rejs idag. En Lewis med skärpa hade kanske inte "brännt" däcken så snabbt.
-
Ordningen återställd i VM-sammandraget. Det var på tiden.
Massa har verkligen börjat leverera igen. Flera riktigt bra insatser på sistone, och idag tror jag han hade besegrat Alonso om han hade fått. Det blir ju lite lustigt när teamet måste säga åt honom att "nu går det lite väl fort, du får inte pressa Fernando." Det känns som att Felipe årgång 2008 är på gång igen.
Hülkenberg har också imponerat på sistone. Snygg dubbel-omkörning på Hamilton och Grosjean!
En GP-seger för Räikkönen känns allt mer avlägsen i år. Det är lite synd att Lotus inte lyckades vinna i de lopp de hade chansen tidigare i år, för det ser inte ut att bli några fler möjligheter. Att de ska lyckas vända på trenden och ännu kunna utmana om mästerskapet kan jag inte tro. Om Kimi lyckas bevara tredjeplatsen i mästerskapet vore det riktigt bra, men det blir inte heller lätt.
McLaren har en konstig upp-och-ner-säsong. Katastrofalt resultat idag, och Hamilton kan nog vinka adjö till titeln nu.
Massa har verkligen börjat leverera igen. Flera riktigt bra insatser på sistone, och idag tror jag han hade besegrat Alonso om han hade fått. Det blir ju lite lustigt när teamet måste säga åt honom att "nu går det lite väl fort, du får inte pressa Fernando." Det känns som att Felipe årgång 2008 är på gång igen.
Hülkenberg har också imponerat på sistone. Snygg dubbel-omkörning på Hamilton och Grosjean!
En GP-seger för Räikkönen känns allt mer avlägsen i år. Det är lite synd att Lotus inte lyckades vinna i de lopp de hade chansen tidigare i år, för det ser inte ut att bli några fler möjligheter. Att de ska lyckas vända på trenden och ännu kunna utmana om mästerskapet kan jag inte tro. Om Kimi lyckas bevara tredjeplatsen i mästerskapet vore det riktigt bra, men det blir inte heller lätt.
McLaren har en konstig upp-och-ner-säsong. Katastrofalt resultat idag, och Hamilton kan nog vinka adjö till titeln nu.
-
...men, va vi inte "eniga" om att det där mer handlade om stallets sätt att "hjälpa till med en förklaring"Lenny skrev:,,nä,, en krängningshämmare mer eller mindre,, ska ju inte ha nån betydelse....EsaF skrev:...näe, men han kan ju ha tappat lite av skärpan, det kombinerat med att saker inte riktigt flyter så har du hans rejs idag. En Lewis med skärpa hade kanske inte "brännt" däcken så snabbt.
Ärligt talat så reagerade jag på när dom visade från hans kamera när han passerade start/mål...verkade mer vingligt än hos många andra.
-
Japp är rätt uppenbart att Massa hade kommit tvåa i loppet om han fått köra för sig själv. Men som omständighterna ser ut så är det inte mycket annat att göra.
Dock mycket oroande för Alonsos VM-chanser. Känns som om uppdateringarna passat Massa bättre, vilket jag iofs jag tackar för eftersom det visar att Massa tillhör topp 5. Men samtidigt så ser jag gärna att Alonso vinner VM. När han inte kan slå soppan Webber, när Massa uppenbart hade grejat det så är det oroande.
Får hoppas på att Vettel bryter något lopp nästan. Om inte de kommande uppdateringarna passar Alonso bättre.
Dock mycket oroande för Alonsos VM-chanser. Känns som om uppdateringarna passat Massa bättre, vilket jag iofs jag tackar för eftersom det visar att Massa tillhör topp 5. Men samtidigt så ser jag gärna att Alonso vinner VM. När han inte kan slå soppan Webber, när Massa uppenbart hade grejat det så är det oroande.
Får hoppas på att Vettel bryter något lopp nästan. Om inte de kommande uppdateringarna passar Alonso bättre.
-
japp TVÅ bra lopp har Massa denna säsong och dessa kan rädda hans plats hos Ferrari, skulle Massa nu helt plötsligt fått likvärdigt material som Alonso de senaste loppen? Självklart inte, han har inte kört bra på hela året men i de sista loppen har han utnyttjat bilen som han borde men man kan ju glömma det där med att han inte får samma möjligheter att vara snabb som Alonso för det får han, att han dock inte FÅR KÖRA förbi är en annan sak men helt självklart när alonso jagar Vm med 5 lopp kvar.
Det ska bli intressant att se om Massa kan fortsätta så här i flera lopp för då får han nog nytt kontrakt!
Det ska bli intressant att se om Massa kan fortsätta så här i flera lopp för då får han nog nytt kontrakt!
-
-
-
-
-
Då har du nog inte sett samma dokumentärer och kommentarer från andra förare, stallchefer och journalister som jag, vill du ha länkar så fixar jag det gärna?
Dålig oavsett bil? Det kan du väl inte säga då han inte suttit i en bra bil de senaste tre åren bortsett från de fem första loppen....och de bröt han samtliga pga tekniska problem....Han låg klar tvåa i ett och fyra i ett av dessa så det är väl inte helt dåligt....
Dålig oavsett bil? Det kan du väl inte säga då han inte suttit i en bra bil de senaste tre åren bortsett från de fem första loppen....och de bröt han samtliga pga tekniska problem....Han låg klar tvåa i ett och fyra i ett av dessa så det är väl inte helt dåligt....
-
-
Men alltså, Alonso har två titlar. Och har goda chanser att vinna en tredje. Schumacher har sju. Hamilton, Button och Räikkönen har varsin och alla kunde med lite tur haft två. Massa har en moralisk titelZwonk skrev:Vettel är den bästa föraren i dagens startfält. Konstigt att folk inte har insett det ännu, trots att han vunnit två raka titlar och har goda chanser att vinna en tredje.
-
Sant och schumi med lite tur hade kunnat haft 9 iaf...åtinstånde 8 utan benbrottet 99.
Klart Vettel är bra, någon som säger annat har nog inte följt F1 men det är inte helt självklart att han är bättre än alonso eller Hamilton heller för den delen men det är min åsikt för Hamilton hade också han kunnat haft 2 titlar med lite tur....men det där med otur och tur tror inte LS på
Lite ligger det väl i det också, turen går upp och ner under en säsong och sett över en karriär kanske det jämnar ut sig.
Klart Vettel är bra, någon som säger annat har nog inte följt F1 men det är inte helt självklart att han är bättre än alonso eller Hamilton heller för den delen men det är min åsikt för Hamilton hade också han kunnat haft 2 titlar med lite tur....men det där med otur och tur tror inte LS på
Lite ligger det väl i det också, turen går upp och ner under en säsong och sett över en karriär kanske det jämnar ut sig.
-
-
Du kan få tro på att en världsmästare vinner på ren tur om du villCrazy F1 skrev:Sant och schumi med lite tur hade kunnat haft 9 iaf...åtinstånde 8 utan benbrottet 99.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
I dagsläget är ingen bättre än Vettel, och så har det sett ut de senaste åren. Ja, t.ex. Schumacher var bäst en gång i tiden, men ingen kan ju påstå att han är det idag. Jag fokuserar på nutiden.PerP skrev: Men alltså, Alonso har två titlar. Och har goda chanser att vinna en tredje. Schumacher har sju. Hamilton, Button och Räikkönen har varsin och alla kunde med lite tur haft två. Massa har en moralisk titel
Hehe, Massa har inte ens en moralisk titel.
-
Coulthard om schumi:
"At the peak of his career, in a good car, Michael was unbeatable. Now, while he's not as good as he was, he's certainly not as bad as some make out. The perfect way to go would've been the fairytale ending in a title-winning car, but it wasn't to be so this is the memory we'll be left with."
Ligger lite i vad du säger där Swonk, i nuläget är väl vettel bäst eftersom han leder, sen så är det alltid intressant att spekulera i hur det kunnat varit med andra förare i andra team etc men det får vi tyvärr aldrig veta...
"At the peak of his career, in a good car, Michael was unbeatable. Now, while he's not as good as he was, he's certainly not as bad as some make out. The perfect way to go would've been the fairytale ending in a title-winning car, but it wasn't to be so this is the memory we'll be left with."
Ligger lite i vad du säger där Swonk, i nuläget är väl vettel bäst eftersom han leder, sen så är det alltid intressant att spekulera i hur det kunnat varit med andra förare i andra team etc men det får vi tyvärr aldrig veta...
-
Sätt Massa i en RedBull så skulle han också vinna. Är man snabbare än Alonso är man bra. Massa har också visat sig stark i riktigt bra bilar.
Du kan inte komma och säga att Vettel är bäst bara genom att hävda att han har vunnit på slutet. Men så gör du eftersom du deklarerat att du inte gillar Hamilton och Alonso.
Förövrigt har Kimi den här säsongen visat vem som är bäst. Att prestera med Lotus är riktigt bra.
Angående den moraliska titeln. Jag pratar om detta lopp: https://f1.tauzero.se/
Det loppet måste strykas efter att den äckliga pedofilen Briatore beordat idioten Piquet att krascha för att se till Alonso fick "den startpostion han förtjänade". Att sådant manipulerat lopp kan inte få avgöra VM. Därför bör Massa tilldelas guldmedaljen. Gärna dela en med Lewis, men han förtjänade det årets titel. Något annat går inte att säga.
Hela min favorisering av Massa beror på just detta faktum. När jag upptäckte hur Renault manipulerat så började jag gilla Alonso mindre (numera så gillar jag honom enbart för att han är en bra förare) och när jag väl förstod hur Massas titel försvann pga fusket så började jag stödja Massa fullt ut.
Nästa år kommer Massa att vinna VM. Kom ihåg vart ni läste det först!
Du kan inte komma och säga att Vettel är bäst bara genom att hävda att han har vunnit på slutet. Men så gör du eftersom du deklarerat att du inte gillar Hamilton och Alonso.
Förövrigt har Kimi den här säsongen visat vem som är bäst. Att prestera med Lotus är riktigt bra.
Angående den moraliska titeln. Jag pratar om detta lopp: https://f1.tauzero.se/
Det loppet måste strykas efter att den äckliga pedofilen Briatore beordat idioten Piquet att krascha för att se till Alonso fick "den startpostion han förtjänade". Att sådant manipulerat lopp kan inte få avgöra VM. Därför bör Massa tilldelas guldmedaljen. Gärna dela en med Lewis, men han förtjänade det årets titel. Något annat går inte att säga.
Hela min favorisering av Massa beror på just detta faktum. När jag upptäckte hur Renault manipulerat så började jag gilla Alonso mindre (numera så gillar jag honom enbart för att han är en bra förare) och när jag väl förstod hur Massas titel försvann pga fusket så började jag stödja Massa fullt ut.
-
-
Lotus ligger ju faktiskt bara ca 30 poäng efter tvåan i konstruktörsvm och det beror ju nästan enbart på att en viss fransman har klantat bort sig rätt många gånger....
Samma sak med merccan, de hade inte varit hotade av Sauber om inte MS bil gått sönder 6 gånger pga tekniska problem....men då har vi det där roliga ordet OM
Samma sak med merccan, de hade inte varit hotade av Sauber om inte MS bil gått sönder 6 gånger pga tekniska problem....men då har vi det där roliga ordet OM
-
Hallå. Lotus och Ferrari ligger bra till i konstrukturstävlinngen tack vare Alonso och Räikkönen.
Att Mercedes ligger så dåligt till med en bil som under största delen av säsongen varit bättre än de båda beror på Schumis krascher och dåliga körning samt Rosbergs oförmåga att plocka poäng.
Nu verkar dock Mercedes tappat emot alla, har de slutat uppdatera?
Att Mercedes ligger så dåligt till med en bil som under största delen av säsongen varit bättre än de båda beror på Schumis krascher och dåliga körning samt Rosbergs oförmåga att plocka poäng.
Nu verkar dock Mercedes tappat emot alla, har de slutat uppdatera?
-
Tror att Kimi kommer vara vassare 2013. Får väl ge han ett år att komma tillbaka .... vilket han i och för sig mer eller mindre redan bevisat att han gjort.... första gången för Kimi i korea och han tar en femte plats är väl ett bra betyg. Han ligger trea i vm tabellen vilket också säger en del.
Vad gäller Massa så gillar jag honom... visst han är lite ojämn men en riktigt duktig förare när han sätter den sidan till
Vad gäller Massa så gillar jag honom... visst han är lite ojämn men en riktigt duktig förare när han sätter den sidan till
-
Enskilda lopp skulle han säkert vinna, ja. Tror inte att han skulle prestera på Webbers nivå, men kanske inte så långt ifrån.PerP skrev:Sätt Massa i en RedBull så skulle han också vinna. Är man snabbare än Alonso är man bra. Massa har också visat sig stark i riktigt bra bilar.
Nåväl, i slutändan handlar det om att jag tycker att Vettel har imponerat stort under hela sin karriär. Han lyckades vinna en tävling redan när han körde för Toro Rosso, och sedan han kom till Red Bull har han mer eller mindre dominerat F1-serien vid en mycket ung ålder. En prestation utan dess like. Vilka är då hans främsta utmanare? Alonso, Kimi och Hamilton, skulle jag säga.PerP skrev:Du kan inte komma och säga att Vettel är bäst bara genom att hävda att han har vunnit på slutet. Men så gör du eftersom du deklarerat att du inte gillar Hamilton och Alonso.
Hamilton var jäkla bra i början av karriären, men i mina ögon dras hans betyg ner av att han under senare år varit inblandad i lite väl mycket trubbel och dessutom ifjol blev ifrånkörd av Jenson Button. Alonso är definitivt på samma nivå som Vettel. Det som gör att jag ändå inte är lika övertygad som många andra om hans storhet är att han sällan har ställts mot en riktigt vass stallkamrat. Enda gången det har skett var under McLaren-året, och då fick han ju faktiskt stryk.
Jag skulle gärna skriva under på att Kimi är bäst av dem alla, men jag tycker att hans kvalfart borde bli lite bättre först.
Fast man kan ju inte direkt påstå att det var Flavios fel att Ferrari klantade sig i depån. Visst har du en poäng i att loppet kanske borde ha ogiltigförklarats så här i efterhand, men det känns lite som en bortförklaring av Massa-fansen att skylla den förlorade titeln på Singapores GP. Man kan också se det som att han förlorade VM p.g.a att han ett par gånger bröt efter egna misstag. Överlag tycker jag Hamilton var mera förtjänt av titeln det året.PerP skrev:Angående den moraliska titeln. Jag pratar om detta lopp: https://f1.tauzero.se/
-
-
Nja. Vettel är väldigt beronde av det som Newey gör.Krassegrand skrev:Zwonk skrev:Vettel är den bästa föraren i dagens startfält. Konstigt att folk inte har insett det ännu, trots att han vunnit två raka titlar och har goda chanser att vinna en tredje.
Alonso har en förmåga att ta nacksving på en bil som kanske inte alltid är så där jättebra och därför håller de flesta Alonso före Vettel rent förarmässigt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Det ligger mycket i det med jag tog nog med en hel del av den trevlighet som det verkar som att Vettel har mer av än de flesta i F1-världen idag. Kolla bara på småpratet mellan Vettel och Kimi efter Spa iår. Det var riktigt intressant att höra och se. Kimi pratar faktiskt gärna om han finner samtalsämnet intressant.
Hoppas nu att de kan finjustera coanda-avgasen så att de får lite mer hkr till Indien.
Vilken förare som är bäst kan vi aldrig komma överens om eftersom olika förare är bättre eller sämre under olika förhållanden. Kolla bara senaste loppet när Felipe säger "I am faster than Fernado".
Jag tar tillbaka mitt men jag gillar forfarande Vettel och för den delen också Alonso och Kimi.
Jörgen
Hoppas nu att de kan finjustera coanda-avgasen så att de får lite mer hkr till Indien.
Vilken förare som är bäst kan vi aldrig komma överens om eftersom olika förare är bättre eller sämre under olika förhållanden. Kolla bara senaste loppet när Felipe säger "I am faster than Fernado".
Jag tar tillbaka mitt men jag gillar forfarande Vettel och för den delen också Alonso och Kimi.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
-
Jag vet inte exakt men den "nya" utformningen gav lite mindre kraft i motorn (färre hästkrafter) än den gamla.PC: skrev:På vilket sätt ger det fler hästkrafter? Får gasen högre hastighet ur röret, eller...?Krassegrand skrev:Hoppas nu att de kan finjustera coanda-avgasen så att de får lite mer hkr till Indien.
Jörgen
-
-
Jag förstår fortfarande inte hur avgaser som redan lämnat utblåset skulle kunna ha en menlig effekt på effekten...Krassegrand skrev:Jag vet inte exakt men den "nya" utformningen gav lite mindre kraft i motorn (färre hästkrafter) än den gamla.PC: skrev:På vilket sätt ger det fler hästkrafter? Får gasen högre hastighet ur röret, eller...?Krassegrand skrev:Hoppas nu att de kan finjustera coanda-avgasen så att de får lite mer hkr till Indien.
Jörgen
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
-
-
Man kan sätta ett "lock" 10mm från slutet på röret! Det skulle ge sämre effekt. Kanske skulle det ge downforce om man vinklar locket lite.PC: skrev:Sista sektionen av avgasröret skall vara ett rakt, cylindriskt rör med max diameter 70 mm och minsta längd 100 mm. Detta går inte att bolla med...
Bara för att påpeka hur komplicerat det kan vara.
Trattar på insuget ger bättre fart på insugsluften än raka rör. airodynamik är inte simpelt.
Jörgen