Crazy F1 skrev:Hm jaha Jo jag är nog rätt svart och vit i mitt seende men det är väl för att jag blir så besviken på vissa saker.
Okej jag visste inte att det sett ut så under tidigare tester faktiskt. Men rent logiskt sett så borde det ju vara bättre att kunna testa mer och ha några inovativa saker som fungerar än att inte få ha dem alls. Speciellt om man har hittat något som ingen annan har utvecklat lika mycket. Anledningen till att jag är så pessimistisk här är för att jag gör bedömningen att RB och Maclaren ligger så långt före så de andra teamen behöver verkligen hitta något nytt för att komma ikapp.
Det är inte säkert att det alltid är bättre att vara med på alla tester beroende på var man är i processen. Man måste räkna in att det tar en massa tid från annat utvecklingsarbete, som i slutänden kan vara det som gör skillnad under säsong.
Är man dock klar med "allt" förarbete är det förstås bra att få så många kilometer som möjligt på banan, så man kan optimera inställningar och göra småjusteringar.
LuckyStrike1 skrev:Vem trodde 2008 att Brawn skulle dominera VM 2009?
Brawn har fått oförtjänt mycket beröm för den säsongen med tanke på att Honda utvecklade bilen i flera år innan de lade ner och Brawn tog över.
Jörgen
Undrar om Honda visste vilken bra bil de hade på gång, när de beslutade att sälja stallet?
Fast det var väl inte samma personer som drev stallet, som tog beslutet att lägga ner.
Männen med plånböckerna funderade nog inte så mycket på eventuella framgångar utan såg till kostnaden och värdet av den i den huvudsakliga verksamheten. Ett par miljarder i tillskott är inte fy skam i en vikande konjunktur.
LuckyStrike1 skrev:Vem trodde 2008 att Brawn skulle dominera VM 2009?
Brawn har fått oförtjänt mycket beröm för den säsongen med tanke på att Honda utvecklade bilen i flera år innan de lade ner och Brawn tog över.
Jörgen
Det var ju samma organisation och flera år är lite överdrivet. Snarare flera månader.
Hondas styrelse sålde teamet till Ross Brawn som redan var stallchef, och även om de avskedade ett stort antal personer så var kärnan av organisationen som utvecklade bilen kvar.
Brawn .. Honda ... det är ett namnbyte och ett ägarbyte bara.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Vem trodde 2008 att Brawn skulle dominera VM 2009?
Brawn har fått oförtjänt mycket beröm för den säsongen med tanke på att Honda utvecklade bilen i flera år innan de lade ner och Brawn tog över.
Jörgen
Det var ju samma organisation och flera år är lite överdrivet. Snarare flera månader.
Hondas styrelse sålde teamet till Ross Brawn som redan var stallchef, och även om de avskedade ett stort antal personer så var kärnan av organisationen som utvecklade bilen kvar.
Brawn .. Honda ... det är ett namnbyte och ett ägarbyte bara.
Med andra ord tycker jag inte alls att de får oförtjänt mycket beröm utan de får det beröm de förtjänat. De gjorde en fantastisk säsong lite mot alla odds. Faktiskt väldigt mycket mot alla odds.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Brawn .. Honda ... det är ett namnbyte och ett ägarbyte bara.
Jag missförstod Dig!
Det var detta jag höll med om!
Pressen och sportjournalister tog Brawn som exempel på ett privatstall som vann VM! Det är oförtjänt mycket beröm!
LuckyStrike1 skrev:Brawn .. Honda ... det är ett namnbyte och ett ägarbyte bara.
Jag missförstod Dig!
Det var detta jag höll med om!
Pressen och sportjournalister tog Brawn som exempel på ett privatstall som vann VM! Det är oförtjänt mycket beröm!
Jörgen
De var i alla fall inget biltillverkarägt team.
De var ett team som förlorat sin ägare med kort varsel, tappat 70 % (minst) av sin driftsbudget och tvingats avskeda en stor del av personalstyrkan.
De ägdes av några privatpersoner.
Så tja, de gick och vann VM. Nog förtjänar de allt lite beröm tycker jag.
Hur många VM har du eller jag vunnit?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:De var i alla fall inget biltillverkarägt team.
Bilen utvecklades av Honda som är en bitillverkare!
LuckyStrike1 skrev:De var ett team som förlorat sin ägare med kort varsel, tappat 70 % (minst) av sin driftsbudget och tvingats avskeda en stor del av personalstyrkan.
Men kärnan var kvar
LuckyStrike1 skrev:De ägdes av några privatpersoner.
Det är sant men förutsättningarna var mycket ovanliga.
LuckyStrike1 skrev:Så tja, de gick och vann VM. Nog förtjänar de allt lite beröm tycker jag.
Alla som vinner VM förtjänar en hel del beröm men förutsättningarna var inte normala för ett privatteam.
LuckyStrike1 skrev:Hur många VM har du eller jag vunnit?
När Du och jag vinner VM i F1 med våra resurser så förtjänar vi all världens beröm!
Detta gillar jag inte! http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12944.html
Detta är ju egentligen inget nytt, det finn redan på många bilar, fast oftast bak. Att använda det även fram tycker jag vore en god idé med tanke utveckling på personbilar.
Skämt åsido, det var dömt att förbjudas förr eller senare. Det som förvånar mig är att det kom så fort, jag trodde att dom skulle får köra den här säsongen i alla fall med tanke på att FIA godkänt det först.
LuckyStrike1 skrev:Med andra ord tycker jag inte alls att de får oförtjänt mycket beröm utan de får det beröm de förtjänat. De gjorde en fantastisk säsong lite mot alla odds. Faktiskt väldigt mycket mot alla odds.
Tror ni inte Honda fått nästan lika mycket beröm om de inte sålt stallet, med tanke på vad de presterat åren innan? Ungefär som om Williams skulle bli världsmästare 2012.
Nu är ju detta rent hypotetiskt, men det borde väl gått lika bra för stallet även med Honda som ägare.
LuckyStrike1 skrev:Med andra ord tycker jag inte alls att de får oförtjänt mycket beröm utan de får det beröm de förtjänat. De gjorde en fantastisk säsong lite mot alla odds. Faktiskt väldigt mycket mot alla odds.
Tror ni inte Honda fått nästan lika mycket beröm om de inte sålt stallet, med tanke på vad de presterat åren innan? Ungefär som om Williams skulle bli världsmästare 2012.
Nu är ju detta rent hypotetiskt, men det borde väl gått lika bra för stallet även med Honda som ägare.
Om inte om vore och så men ja, det tror jag. Det hade betraktats som en av F1-historiens mest anmärkningsvärda vändningar.
How Honda finally delivered on that unfulfilled potential in a remarkable turn of events och The peculiar revenge of Button, how he took Honda back to the top och Ross Brawn delivers on Honda potential in fantastic turnaround ...
Det hade absolut slagit an rejält.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Krassegrand skrev:Detta gillar jag inte! http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12944.html
Detta är ju egentligen inget nytt, det finn redan på många bilar, fast oftast bak. Att använda det även fram tycker jag vore en god idé med tanke utveckling på personbilar.
Jörgen
Jag missuppfattede den "innovation" jag trodde att det var en helt mekanisk utformning så som tex de-dion axel bak (Smart) eller svängarmarna på de större Citroën med mera men här använder man oljetrycket i bromsarna för att korrigera höjden på framfjädringen. Nu förstår jag lite bättre varför det förbjöds, inte för att jag tycker att det var rätt men.....
70-tals bilarna var överlag bra mycket vackrare, detta är snarare 50-tal. Fy djävulen vad den ser ut och Ferrarin kommer tydligen ha samma typ av nos den...
Krassegrand skrev:Detta gillar jag inte! http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12944.html
Detta är ju egentligen inget nytt, det finn redan på många bilar, fast oftast bak. Att använda det även fram tycker jag vore en god idé med tanke utveckling på personbilar.
Jörgen
Jag missuppfattede den "innovation" jag trodde att det var en helt mekanisk utformning så som tex de-dion axel bak (Smart) eller svängarmarna på de större Citroën med mera men här använder man oljetrycket i bromsarna för att korrigera höjden på framfjädringen. Nu förstår jag lite bättre varför det förbjöds, inte för att jag tycker att det var rätt men.....
Krassegrand skrev:Detta gillar jag inte! http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12944.html
Detta är ju egentligen inget nytt, det finn redan på många bilar, fast oftast bak. Att använda det även fram tycker jag vore en god idé med tanke utveckling på personbilar.
Jörgen
Jag missuppfattede den "innovation" jag trodde att det var en helt mekanisk utformning så som tex de-dion axel bak (Smart) eller svängarmarna på de större Citroën med mera men här använder man oljetrycket i bromsarna för att korrigera höjden på framfjädringen. Nu förstår jag lite bättre varför det förbjöds, inte för att jag tycker att det var rätt men.....
LuckyStrike1 skrev:Brawn .. Honda ... det är ett namnbyte och ett ägarbyte bara.
...och byte av motorleverantör...
Honda hade väl knappast förberett bilen för en mercedesmotor?
Underliga äro herrens vägar!
Någon gång på -70-talet tog man en March F2a och satte en F1 motor i den och vips, den blev bättre än den nya F1an som March hade utvecklat för en massa pengar. Det var det nog inte heller någon som hade räknat med!
Jag måste säga att teamen verkligen skurit ner på kostnaderna i samband med lanchering, förr var det ju värsta partyt vet jag...nu är det inte så mycket alls.
Någon gång på -70-talet tog man en March F2a och satte en F1 motor i den och vips, den blev bättre än den nya F1an som March hade utvecklat för en massa pengar. Det var det nog inte heller någon som hade räknat med!
Jörgen
Kanske är det dock inte helt långsökt och tänka sig att Brawns erfarenheter från F1 underlättade anpassningen till den nya motorleverantören? Kanske jobbade man en del övertid med det under vintern 2008/2009?
Läser man en del poster här ovan kan man ju tro att man köpte en helt färdig bil.
Klart att bilen inte var färdig och med tanke på tidigare säsonger fanns det ju inget som tydde på ett trendbrott men de hade en stor tur med dubbeldiffen.
Fredrik i Trollhättan skrev:Kanske är det dock inte helt långsökt och tänka sig att Brawns erfarenheter från F1 underlättade anpassningen till den nya motorleverantören? Kanske jobbade man en del övertid med det under vintern 2008/2009?
Läser man en del poster här ovan kan man ju tro att man köpte en helt färdig bil.
Det jobbades säkert en hel del även efter att Honda lämnade men trenden under säsongen var rätt tydlig. I slutet av säsongen vann inte Brawn så mycket.
Någon gång på -70-talet tog man en March F2a och satte en F1 motor i den och vips, den blev bättre än den nya F1an som March hade utvecklat för en massa pengar. Det var det nog inte heller någon som hade räknat med!
Jörgen
Kanske är det dock inte helt långsökt och tänka sig att Brawns erfarenheter från F1 underlättade anpassningen till den nya motorleverantören? Kanske jobbade man en del övertid med det under vintern 2008/2009?
Läser man en del poster här ovan kan man ju tro att man köpte en helt färdig bil.
Helt färdig var den nog inte, men han var ju stallchef 2008 hos Honda så självklart var han delaktig i bygget. Hans erfarenhet och kontaktnät var säkert viktigt för att få ett motoravtal på plats. Som stallchef lär han dock inte varit inblandad "hands on" utan som chef helt enkelt.
Teamet tappade sin ägare, tillika huvudsponsor och motorleverantör bara månader före säsongsstart.
De lyckas rädda teamet med en managment buy-out. Avstår samtliga tester inför säsongen pga. att de inte har en motorleverantör och säkrar en motorleverantör bara kort innan det sista testet, och tvingas kompromissa för att överhuvudtaget för ner motorn i en bil designad för en annan motortyp. De väntar in i det sista med att göra klart med förarna inför det sista försäsongstestet.
De går och vinner VM.
Det är en historisk bragd i F1-termer mätt.
Här kan vi sitta och diskutera och vända ut och in på vilka konsekvenser det får när en F1-förare blir förkyld i några dagar när det är försäsongstest, att ett team missar en testdag och gud vet var.
Här kan vi snacka om att alla odds och alla förutsättningar totalt talar emot ett stall att ens komma till start, än mindre vända ett par års fiasko till halfhyfsade resultat och så gör de inte bara det utan går och inte bara vinner VM utan dominerar halva säsongen fullkomligt på en driftsbudget andra team spenderar på catering för några race...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Konstig diskussion det här egentligen.
Teamet tappade sin ägare, tillika huvudsponsor och motorleverantör bara månader före säsongsstart.
De lyckas rädda teamet med en managment buy-out. Avstår samtliga tester inför säsongen pga. att de inte har en motorleverantör och säkrar en motorleverantör bara kort innan det sista testet, och tvingas kompromissa för att överhuvudtaget för ner motorn i en bil designad för en annan motortyp. De väntar in i det sista med att göra klart med förarna inför det sista försäsongstestet.
De går och vinner VM.
Det är en historisk bragd i F1-termer mätt.
Här kan vi sitta och diskutera och vända ut och in på vilka konsekvenser det får när en F1-förare blir förkyld i några dagar när det är försäsongstest, att ett team missar en testdag och gud vet var.
Här kan vi snacka om att alla odds och alla förutsättningar totalt talar emot ett stall att ens komma till start, än mindre vända ett par års fiasko till halfhyfsade resultat och så gör de inte bara det utan går och inte bara vinner VM utan dominerar halva säsongen fullkomligt på en driftsbudget andra team spenderar på catering för några race...
Kan bara hålla med... det Brawn GP åstadkom 2009 saknar motstycke i F1-historien.
Om förutsättningarna var så bra varför gjorde de då så stora förändringar till året efter?
Jörgen
Därför att de Stora och Starka, Mercedes i detta fall, alltid tror att de kan göra saker och ting bättre...
Jämför med när Mugen levererade Honda-spisar till Jordan och när Honda sedan skulle sköta ruljangsen själva. Både Jordan och BAR blåste morötter på löpande band och Jordans stjärna började dala...
Om förutsättningarna var så bra varför gjorde de då så stora förändringar till året efter?
Jörgen
Därför att de Stora och Starka, Mercedes i detta fall, alltid tror att de kan göra saker och ting bättre...
Jämför med när Mugen levererade Honda-spisar till Jordan och när Honda sedan skulle sköta ruljangsen själva. Både Jordan och BAR blåste morötter på löpande band och Jordans stjärna började dala...
Om Ross Brawn är så duktig borde han väl förutsett hur det skulle gå med eller utan Mercedes?
Jag tror att han visste att han inte skulle ha en chans 2010.
Den här betalförar-cirkusen är rätt komisk. Nu är Karthikeyan tillbaka hos HRT, trots att han mer eller mindre fick sparken därifrån under fjolårssäsongen. Antar att han fått ordning på sponsorerna.
De la Rosa och Karthikeyan. Oerhört spännande föraruppställning.
Karthikeyan hade ju problem med sena betalningar från sina sponsorer förra vändan har jag för mig, och därmed inte sagt att stallet var missnöjd med hans prestation. Återstår väl att se om autogirot funkar den här gången
PC: skrev:70-tals bilarna var överlag bra mycket vackrare, detta är snarare 50-tal. Fy djävulen vad den ser ut och Ferrarin kommer tydligen ha samma typ av nos den...
Jag tycker att Ferrarin på minner om en val som silar små fisk, mycket skumt.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "