ITALIENS GP 2011 - AUTODROMO DI MONZA. Lopp 13 av 19
-
Ja, Trulli fick tillbaka sin placering när det visade sig att McLaren ljugit om vad som hade hänt (att man avsiktligen släppt förbi Trulli under SC efter att han varit av och Lewis regelrätt tagit hans placering) och istället blev Hamilton bestraffad. Kan hålla med om att det var en skitgrej fram till dess att man ljög för domarna för egen vinning.
-
Jag tittade på ett gammalt sammandrag av 1994 men de visade bara en omkörning men jag är säker på att det var mer än så. Finns det någonstans man kan se en inspelning av formationsvarvet?LuckyStrike1 skrev:Nej, Silverstone 1994 var nog enda gången och "gång på gång" tror jag är lite överdrivet.Krassegrand skrev:Det kan ha varit vid ett annat tillfälle som han körde om Hill gång på gång under formeringsvarvet!
Nu vill jag veta hur bra/dåligt mitt minne är.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Krasse, det blir nästan lite patetiskt när du i din iver att försöka smutskasta Schumacher kommer farandes med rena osanningar.
Händelseförloppet förlöpte sig exakt så som LS1 tidigare beskrev det. Att det skulle vara flera omkörningar stämmer alltså inte.
Värre var det snarare ett år senare när Hill försökte sig på en riktig idiotmanöver till omkörning av Schumacher nere vid Priory. Där kan du tala om hur man inte skall bete sig vid omkörningsförsök.
Lite senare det året - på Monza - gjorde inte Hill ens en ansats till att köra om utan drog rätt in i arslet på sin medtävlare Schumacher istället. Och båda fick bryta.
Det kan man kalla riktigt schysst racing...
Händelseförloppet förlöpte sig exakt så som LS1 tidigare beskrev det. Att det skulle vara flera omkörningar stämmer alltså inte.
Värre var det snarare ett år senare när Hill försökte sig på en riktig idiotmanöver till omkörning av Schumacher nere vid Priory. Där kan du tala om hur man inte skall bete sig vid omkörningsförsök.
Lite senare det året - på Monza - gjorde inte Hill ens en ansats till att köra om utan drog rätt in i arslet på sin medtävlare Schumacher istället. Och båda fick bryta.
Det kan man kalla riktigt schysst racing...
Ferrari.
-
-
Jag tror att jag har blandat ihop det med en annan tävling där den som startade på P2 körde om "gång på gång" men inte så övertydligt som Schumis gjorde -94 på Silverstone utan bromsade direkt och gick tillbaka till P2. Man kan ju i det fallet bortförklara med att man värmer däck och bromsar.Eau Rouge skrev:Krasse, det blir nästan lite patetiskt när du i din iver att försöka smutskasta Schumacher kommer farandes med rena osanningar.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Lite sent in i matchen, men Schumi gjorde samma manöver i Brasilien samma år och då var det ingen som ens höjde på ögonbrynen. Där körde han dessutom om Senna efter Sena S, och det var ingen "aningen framför", utan en plattan i mattan omkörning med rejäl lucka. Även andra förare har gjort samma sak, men efter Schumis bestraffning på Silverstone 1994 blev det rätt städade formationsvarv.Krassegrand skrev:Jag tittade på ett gammalt sammandrag av 1994 men de visade bara en omkörning men jag är säker på att det var mer än så. Finns det någonstans man kan se en inspelning av formationsvarvet?LuckyStrike1 skrev:Nej, Silverstone 1994 var nog enda gången och "gång på gång" tror jag är lite överdrivet.Krassegrand skrev:Det kan ha varit vid ett annat tillfälle som han körde om Hill gång på gång under formeringsvarvet!
Nu vill jag veta hur bra/dåligt mitt minne är.
Jörgen
På Silverstone körde Schumi om Hill två gånger, men det beror på att det blev omstart när DC fick motorstopp på gridden. Schumi gjorde alltså samma manöver vid båda starterna, och han låg före Hill ända till Hangar Straight.
Steve Matchett som var rear jack man i Benetton påstår att dom ska ha fått bestraffningen meddelad för sent, och FIA ska ha skrivit Parade lap (alltså när förarna åker lasbilsflak) istället för Formation lap. Steve Hobbs påstår i samma sändning att det var första gången han hört talas om regeln, och att det inte var ovanligt med "fel" ordning på formationsvarvet. Allt detta finns att se/höra på Formula one decade som producerades av Speed 2004, och för den intresserade går den säkert att "fiska" upp på nätet. Plankan ska enligt samma gosse ha haft skåror som kom från kerbsen när Schumi gjorde en piruett i Puhon.
Tilläggas ska att det inte var tillåtet att köra om på formationsvarvet, så bestraffningen var inte felaktig. Men med tanke på att ingen bestraffats för det tidigare kan jag förstå Benettons reaktion.
-
-
-
-