KANADAS GP 2011 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 7 av 19
-
-
-
-
-
Tiden stoppas enligt vad de sa på BBC!Crazy F1 skrev:Jävligt bra taktik i så fall, här borde ju Brawn som var den stora mästertaktikern se och lära men även blådårarna i Ferrari. De borde ju kunnat räkna ut att de skulle bli rödflagg när det regna så mycket.
Är det någon som vet hur det funkar med två timmarsregeln när det rödflaggas? Räknas tiden eller har vi stoppat tiden? Annars är det ju bara 23 min kvar...
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
-
-
-
-
-
-
Gubben slut???? skulle inte tro det, fan han lyckades hålla en RB bakom sig i tio varv, hade det inte varit för DRS hade han nog fan tagit pallen. Körde dessutom rent och snyggt och stod för många fina omkörningar. Vilken insats!
Men BUTTON HELVETE VAD BRA KÖRT!!!!!! GRYMT , den bilen gick som fan och han hade verkligen allt emot sig, helt sjukt!
Kul att vettel kunde göra misstag, det visar att när han blir ordentligt pressad så kan även han missa. Synd bara att inte Vettel satte sig i muren för då hade det blivit mer tätt i VM.
Massa gjorde det bra tills han snurra och Heidi får snart leta ny styrning tror jag.
Men BUTTON HELVETE VAD BRA KÖRT!!!!!! GRYMT , den bilen gick som fan och han hade verkligen allt emot sig, helt sjukt!
Kul att vettel kunde göra misstag, det visar att när han blir ordentligt pressad så kan även han missa. Synd bara att inte Vettel satte sig i muren för då hade det blivit mer tätt i VM.
Massa gjorde det bra tills han snurra och Heidi får snart leta ny styrning tror jag.
-
Nu vann Button idag. McLaren stallet kommer inte klaga om stötet emellan racer kamrater tror jag.Crazy F1 skrev:Jag satt och skrek idiot först men i ärlighetens namn så prejar faktisk Button in Hamilton, det är lite som Vettel förra året, det finns liksom ingenstans att ta vägen för Lewis där.
Button kommer gå vidare med fina poäng....
-
Button är bara bäst! Inget tvivel om den saken. Sicken körning!
Gammel gubben var lite mindre gammal idag. Hamilton är en idiot, Hedifeld kör som en idiot.
Koba är grym.
Massa är klantig, Ferrari borde sparka sina strateger och skärpa sig. När de för en gångs skull ser bra ut så skall det krånglas till. Så var det ju även i fiol i Monaco. (Då ett förarmisstag, nu allehanda misstag av både förare och strateger).
Gammel gubben var lite mindre gammal idag. Hamilton är en idiot, Hedifeld kör som en idiot.
Koba är grym.
Massa är klantig, Ferrari borde sparka sina strateger och skärpa sig. När de för en gångs skull ser bra ut så skall det krånglas till. Så var det ju även i fiol i Monaco. (Då ett förarmisstag, nu allehanda misstag av både förare och strateger).
-
Rosberg hade tydligen gjort samma dumma sak som Sutil gjorde på honom, kört in i häcken på Kobba verkar det som, han den killen börjat tappa greppet eller har han bara haft otur? Han hade ju en tung race helg i monaco också och även loppet innan det var han efter MS.
FAn jag är ännu mer förbannad idag över att DRS finns idag blev det extra tydligt att en förare som är bra på att försvara sig inte har något att sätta emot då rakan är tillräckligt lång. Men det är ju lika för alla iof sig.
FAn jag är ännu mer förbannad idag över att DRS finns idag blev det extra tydligt att en förare som är bra på att försvara sig inte har något att sätta emot då rakan är tillräckligt lång. Men det är ju lika för alla iof sig.
-
Ja det börjar räcka nu,, t.o.m. när Lewis trycks upp i muren är det han som är en "idiot"...REP skrev:Nu vann Button idag. McLaren stallet kommer inte klaga om stötet emellan racer kamrater tror jag.Crazy F1 skrev:Jag satt och skrek idiot först men i ärlighetens namn så prejar faktisk Button in Hamilton, det är lite som Vettel förra året, det finns liksom ingenstans att ta vägen för Lewis där.
Kanske svårt att se ordentligt i regndiset, men Button fick en dålig utgång och borde ana att han inte var ensam på banan..
Saknar de gamla mästarna...
-
Precis, lika för alla, för att slippa URTRISTA lopp som vi sett tidigare år när kvalet avgör hur loppet ska gå, och alla åker på led oavsett hur snabb man är.Crazy F1 skrev:FAn jag är ännu mer förbannad idag över att DRS finns idag blev det extra tydligt att en förare som är bra på att försvara sig inte har något att sätta emot då rakan är tillräckligt lång. Men det är ju lika för alla iof sig.
/Fredrik
-
Varför får inte Button flytta sig i sidled på rakan när alla andra får? Inte för att jag gillar det, men det är väl lika för alla... eller...?Lenny skrev:Ja det börjar räcka nu,, t.o.m. när Lewis trycks upp i muren är det han som är en "idiot"...REP skrev:Nu vann Button idag. McLaren stallet kommer inte klaga om stötet emellan racer kamrater tror jag.Crazy F1 skrev:Jag satt och skrek idiot först men i ärlighetens namn så prejar faktisk Button in Hamilton, det är lite som Vettel förra året, det finns liksom ingenstans att ta vägen för Lewis där.
Kanske svårt att se ordentligt i regndiset, men Button fick en dålig utgång och borde ana att han inte var ensam på banan..
För övrigt så såg han nog inte ens Hamilton och Lewis har en tendens att stoppa in näsan i tveksamma situationer så jag är inte förvånad över det som hände.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
Jag tror också han hade klarat en pallplats om det varit fråga om riktig racing, men nu sabbade återigen den här förbannade DRS-skiten ett riktigt bra lopp. Synd, det hade faktiskt varit riktigt kul att se karln på pallen!Crazy F1 skrev:Gubben slut???? skulle inte tro det, fan han lyckades hålla en RB bakom sig i tio varv, hade det inte varit för DRS hade han nog fan tagit pallen. Körde dessutom rent och snyggt och stod för många fina omkörningar. Vilken insats!
Rätt snyggt av Button att vinna tävlingen efter att ha varit i depå 6 gånger. Karriärens bästa lopp?
-
-
Nä det är det inte LS, men absolut han tjänade en plats med hjälp av DRS.
Men det har ingen betydelse, jag tycker inte om det ändå.
Vadå har någon sagt att Button inte får flytta sig i sidled på rakan?
Eller det är väl otillåtet, schumi blev ju rätt bestraffad då han nästan tryckte in RB i muren förra året, skillnaden i går var att det var blött och att Button inte såg något bakåt. Å andra sidan så får man ju byta spår en gång och det gjorde button, att Hamilton skulle hamna i kläm är väl inte Buttons fel eller....Jag säger det igen, de får dela på detta, både var lite för överoptimistiska men jag kan faktiskt inte bara skylla på Hamilton efter att ha sett manövern innifrån Lewis bil för han är så pass högt uppe att det inte finns något ställe att ta vägen.
Vadå har någon sagt att Button inte får flytta sig i sidled på rakan?
Eller det är väl otillåtet, schumi blev ju rätt bestraffad då han nästan tryckte in RB i muren förra året, skillnaden i går var att det var blött och att Button inte såg något bakåt. Å andra sidan så får man ju byta spår en gång och det gjorde button, att Hamilton skulle hamna i kläm är väl inte Buttons fel eller....Jag säger det igen, de får dela på detta, både var lite för överoptimistiska men jag kan faktiskt inte bara skylla på Hamilton efter att ha sett manövern innifrån Lewis bil för han är så pass högt uppe att det inte finns något ställe att ta vägen.
-
Alla som tyckte Vettel körde idiotiskt ifiol bör ju titta på Hamilton, mannen kör som en galning helt utan tanke på konsekvenser. Hur han puttade Webber av banan var riktigt fult tex. Hade blivit säkert Drive-Thruogh om han inte försökt sig på en idiotisk omkörningsförsök på Schumi och sedan försöka köra om Button där det inte fanns plats. Den mannen bör lugna ner sig några hektogram.
Att skylla på DRS är bara tröttsamt, specielt eftersom Schumi också använt DRS. DRS gör att loppen, men framförallt kvalen blir mer strategiska och det är främst det jag gillar med motoraceing.
Att skylla på DRS är bara tröttsamt, specielt eftersom Schumi också använt DRS. DRS gör att loppen, men framförallt kvalen blir mer strategiska och det är främst det jag gillar med motoraceing.
-
Jag tycker inte heller om DRS men det är fel att säga att DRS gjorde att Schumacher förlorade en pallplats.Crazy F1 skrev:Nä det är det inte LS, men absolut han tjänade en plats med hjälp av DRS.
DRS gjorde att han var med och slogs upp en pallplats till att börja med.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
-
Jo, Button såg inte att han hade en bil bredvid, det säger han ju själv,, oavsiktligt så klart..
Tänk nu tanken att rollerna varit ombytta,, att det var Lewis som inte såg Button och tryckt upp honom i muren så han krachar ut,,
,,vågar knappt tänka på reaktionerna,, det skulle bli ett oherrans väsen, med krav på svartflagg, avstängning och bestraffningar..
Det är detta jag menar när jag skriver att "det räcker nu"..
Hur som helst,, Button gjorde verkligen jobbet med både Hamilton och Alonso,, vad mera kunde Vettel önska sig,,
,,inte mer än rätt att han "släppte" Button på sista..
Tänk nu tanken att rollerna varit ombytta,, att det var Lewis som inte såg Button och tryckt upp honom i muren så han krachar ut,,
,,vågar knappt tänka på reaktionerna,, det skulle bli ett oherrans väsen, med krav på svartflagg, avstängning och bestraffningar..
Det är detta jag menar när jag skriver att "det räcker nu"..
Hur som helst,, Button gjorde verkligen jobbet med både Hamilton och Alonso,, vad mera kunde Vettel önska sig,,
-
Lenny jag fattar vad du menar, beroende på vilken förare som är inblandad så reagerar folk olika, och om man tittar på Hamilton och Button så är det ju rätt lätt att se vem som folk mest kommer att lägga skulden på.
LS, nä det fattar jag med att det inte enbart berodde på det, Merccan är inte tillräckligt snabb, i så fall hade ju inte Button och Webber varit på DRS avstånd från första början...
LS, nä det fattar jag med att det inte enbart berodde på det, Merccan är inte tillräckligt snabb, i så fall hade ju inte Button och Webber varit på DRS avstånd från första början...
-
På A svarar jag Schumacher och på B svarar jag också Schumacher...Crazy F1 skrev:Lenny jag fattar vad du menar, beroende på vilken förare som är inblandad så reagerar folk olika, och om man tittar på Hamilton och Button så är det ju rätt lätt att se vem som folk mest kommer att lägga skulden på.
-
Du har din egen logik du..PC: skrev:På A svarar jag Schumacher och på B svarar jag också Schumacher...Crazy F1 skrev:Lenny jag fattar vad du menar, beroende på vilken förare som är inblandad så reagerar folk olika, och om man tittar på Hamilton och Button så är det ju rätt lätt att se vem som folk mest kommer att lägga skulden på.
Fast den gäller bara för dig..
-
PC:s logik gäller för fler än du tror.Lenny skrev:Du har din egen logik du..PC: skrev:På A svarar jag Schumacher och på B svarar jag också Schumacher...Crazy F1 skrev:Lenny jag fattar vad du menar, beroende på vilken förare som är inblandad så reagerar folk olika, och om man tittar på Hamilton och Button så är det ju rätt lätt att se vem som folk mest kommer att lägga skulden på.
Fast den gäller bara för dig..
I was misled and that is the way it went
-
LuckyStrike1 skrev:
Jag tycker inte heller om DRS men det är fel att säga att DRS gjorde att Schumacher förlorade en pallplats.
DRS gjorde att han var med och slogs upp en pallplats till att börja med.
Du har säkert rätt. Jag minns inte när Schumacher gjorde sina omkörningar, om det var före eller efter att DRS fick användas. Blev ju en lång kväll igår!
Ja, Vettels konkurrenter kämpar verkligen hårt för att ge honom en så enkel väg mot titeln som möjligt.Lenny skrev: Hur som helst,, Button gjorde verkligen jobbet med både Hamilton och Alonso,, vad mera kunde Vettel önska sig,,
Med den här farten är ju mästerskapet avgjort efter halva säsongen. Någon som vet vad rekordet i "snabbast säkrade mästerskap" är? Skomakaren har väl vunnit titeln med 6 lopp kvar, eller något sånt?
-
Schumi vann 02 i frankrike med 11/17 lopp och då var det snabbaste någonsin.
Schumi körde om 2 med hjälp av DRS så nu vet du det
Dock så tycker jag att det är rätt intressant att ta upp diskussionen även om vi aldrig får veta svaret.
T. ex Button hade säkert kommit förbi MS utan DRS, Webber hade inte gjort det.
Schumi körde väl om Webber med DRS och den andra (tror det var en Renault inte helt säker ska kolla reprisen med hjälp av drs igen.. Schumi hade kanske inte kommit om Webber utan DRS men troligtvis den andra så i så fall kan man säga att han hade varit med och slagits om pallplatsen ändå...Dock är det svårt att resonera om saken för man vet inte hur mycket snabbare vissa bilar var än andra och exakt hur mycket snabbare man var tvungen att vara för att ta sig om.
En sak är säker och det är att det gick att köra om utan DRS, schumi tappade ingen plats(pga ren omörning) då det var blött men då det var tortt gjorde han det.
Ls kan man ändå inte säga att DRS bidrog mer till att han tappade en pallplats än tvärtom då?
Har nu kollat, såg bara att MS körde om en bil med DRS....
Schumi körde om 2 med hjälp av DRS så nu vet du det
Dock så tycker jag att det är rätt intressant att ta upp diskussionen även om vi aldrig får veta svaret.
T. ex Button hade säkert kommit förbi MS utan DRS, Webber hade inte gjort det.
Schumi körde väl om Webber med DRS och den andra (tror det var en Renault inte helt säker ska kolla reprisen med hjälp av drs igen.. Schumi hade kanske inte kommit om Webber utan DRS men troligtvis den andra så i så fall kan man säga att han hade varit med och slagits om pallplatsen ändå...Dock är det svårt att resonera om saken för man vet inte hur mycket snabbare vissa bilar var än andra och exakt hur mycket snabbare man var tvungen att vara för att ta sig om.
En sak är säker och det är att det gick att köra om utan DRS, schumi tappade ingen plats(pga ren omörning) då det var blött men då det var tortt gjorde han det.
Ls kan man ändå inte säga att DRS bidrog mer till att han tappade en pallplats än tvärtom då?
Har nu kollat, såg bara att MS körde om en bil med DRS....
-
-
Nu ska vi inte glömma att det var blött och till att börja med bara fanns ett spår att köra i, därför kunde ett långsammare ekipage hålla flera snabbare bakom sig i flera varv, vilket bevisar att DRS fyller sin funktion, snabbare förare kan köra om trots vädret.Crazy F1 skrev:Gubben slut???? skulle inte tro det, fan han lyckades hålla en RB bakom sig i tio varv, hade det inte varit för DRS hade han nog fan tagit pallen. Körde dessutom rent och snyggt och stod för många fina omkörningar. Vilken insats!
-
-
-
-
Andra team kan inte köra samma setup som RB eftersom RBn har så mycket bättre downforce i kurvorna...Fredrik i Trollhättan skrev:Ska man slå redbull gäller det att lista ut vad dom gjort och sedan chansa på något annat. Samma typ av setup har man inte en chans i dagsläget.
-
-
-
Jodå, precis som i Monaco var det fritt fram att ändra inställningar och delar på bilen. Som jag fattat det är det endast förbjudet att byta till en ny del av annan specifikation än den som redan satt på bilen.PerP skrev:Nu kan jag vara ute och cykla men det var väl förbjudet att ändra setup under rödflaggan?
-
Det stämmer Peppe. Jag tycker att de ska ändra reglerna för det känns ju inte helt rätt iaf inte då rödflaggen blir till på detta sättet. De har ju ändrat reglerna så mycket de senaste åren så ingen vet ju fan vad som gäller
Förr hade man ett reglemente och det var endast små förändringar men sen tyckte man att Ferrari var för överlägsna och då börjades det experimentera hejvilt.
Förr hade man ett reglemente och det var endast små förändringar men sen tyckte man att Ferrari var för överlägsna och då börjades det experimentera hejvilt.
-
Det där är mer en säkerhetsfråga, den måste gå först och anledningen till att reglen ser ut som den gör nu för rödflagg och säkerhetsbil är att det är bedömt som det säkraste.
Det är omöjligt att skapa regler som alltid är helt rättvisa i alla lägen och när det dessutom är säkerhetsfrågor måste dessa gå först.
En säkerhetsbil t.ex. drabbar alltid ledaren extra hårt och orättvist. En rödflagga används vid extrema situationer och att man får göra jobb på bilen när loppet är avbrutet är en säkerhetsfråga också mer än något annat. Det dummaste man kan göra är att ändra på den regeln utifrån hur det såg ut i Monaco som var ett väldigt undantagsfall.
Det är omöjligt att skapa regler som alltid är helt rättvisa i alla lägen och när det dessutom är säkerhetsfrågor måste dessa gå först.
En säkerhetsbil t.ex. drabbar alltid ledaren extra hårt och orättvist. En rödflagga används vid extrema situationer och att man får göra jobb på bilen när loppet är avbrutet är en säkerhetsfråga också mer än något annat. Det dummaste man kan göra är att ändra på den regeln utifrån hur det såg ut i Monaco som var ett väldigt undantagsfall.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
-
Jag tror att Schumi passar bra i sprintlopp numera!Crazy F1 skrev:Vissa anstränger sig visst för att inte behöva erkänna att schumi faktiskt körde bra igår...Ge karln cred då han förtjänar det istället(typ igår), ros får han så fort han kör på en mus
Hur var det körde man 10-12 varv åt gången?
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
Jag skrev samma typ av setup. Typ som i torr-setup och regn-setup...PC: skrev:Andra team kan inte köra samma setup som RB eftersom RBn har så mycket bättre downforce i kurvorna...Fredrik i Trollhättan skrev:Ska man slå redbull gäller det att lista ut vad dom gjort och sedan chansa på något annat. Samma typ av setup har man inte en chans i dagsläget.
-