...rätta mig om jag har fel men alla förutom Bruno har väl chans att förbättra sig idag och nästa söndag?
Om jag fattat det rätt så kör alla var sin vända först (lördag) Den som är snabbast är garanterad pole i loppet (Junquiera). På söndag fortsätter kvalet och alla kan ex göra ett kvalförsök med reservbilen. En gridd på 32 bilar kvalar in. Nästa söndag (bump day) riskerar plats 33 att bli bortpetad då några förare får en extra chans att kvala in. Ex de som krashat eller havererat på tidigare försök. Exakt vad som gäller på dessa tre kvaldagar kan säkert CART/IRL proffsen på Forza reda ut. Jag har letat på nätet men inte hittat...
Cheev, JBS, mfl upp till bevis!
Kvalet till Indy 500 - Regler?
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Indianapolis 500 Qualifying Procedures
1. The qualifying draw for positions is conducted in first-come, first-serve order.
2. The fastest 33 qualifiers start the race, regardless of when or on which day they qualify.
3. The pole position is decided by the fastest qualifier on the first day, or the fastest qualifier after one trip through the original qualifying line, whichever comes LAST.
4. Each car can make three qualification attempts. When a car completes a four-lap, 10-mile qualification attempt, its speed becomes official. The car may not re-qualify. The driver, if the car is bumped or withdrawn, may qualify in another car.
5. When the field is full at 33 cars, the slowest qualifier, regardless of its position in the provisional lineup, is always "on the bubble" and may be bumped by a faster qualifier. A successful qualifier is always inserted into the field according to its speed ranking within the day on which it posted its official time and speed. This process continues until the allotted time for qualifications expires.
6. Each car must take two warm-up laps. The decision to take the green to start the attempt or wave off must be made the second time past the flagstand.
7. The team owner or designated representative must raise the green flag to signify the start of a qualification attempt or the yellow flag will be thrown, aborting the attempt.
-
- Inlägg: 768
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sveriges framsida!
Tack!
Det är punkt 4 som verkar lite luddig.
Om en förare gör ett komplett försök med sin ordinarie bil, innebär det att han inte får försöka igen med samma bil?
Måste han och teamet dra tillbaka den satta tiden för att få göra ett försök med reservbilen? (och då få chansen att bättra på sin startposition, eller försämra!)
Det är punkt 4 som verkar lite luddig.
Om en förare gör ett komplett försök med sin ordinarie bil, innebär det att han inte får försöka igen med samma bil?
Måste han och teamet dra tillbaka den satta tiden för att få göra ett försök med reservbilen? (och då få chansen att bättra på sin startposition, eller försämra!)
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Som jag tolkar det är det tre försök med varje BIL, dvs han får inte göra fler försök med den ordinarie .On 2002-05-12 18:51, Superfan wrote:
Tack!
Det är punkt 4 som verkar lite luddig.
Om en förare gör ett komplett försök med sin ordinarie bil, innebär det att han inte får försöka igen med samma bil?
Måste han och teamet dra tillbaka den satta tiden för att få göra ett försök med reservbilen? (och då få chansen att bättra på sin startposition, eller försämra!)
Och att man inte behöver dra tillbaka tiden, utan det är tiden som gäller, om jag inte är helt ute och blejdar, vilket inte är helt osannolikt...
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Lite underliga och tillkrånglade regler. En annan klart underlig sak är att man kan låta en annan chaufför kvala in ens bil. Helt vansinnigt. Om man bara är tillräckligt rik kan man alltså låta nån toppchaffis kvala in bilen, så kliver man själv i och får köra Indy500, oavsett hur usel man är. De är inte riktigt kloka, de där amerikanerna.
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 480
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Grebbestad, då väl?
-
- Inlägg: 1261
- Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
- Ort: Syd
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
On 2002-05-12 13:48, Cheever wrote:
4. Each car can make three qualification attempts. When a car completes a four-lap, 10-mile qualification attempt, its speed becomes official. The car may not re-qualify. The driver, if the car is bumped or withdrawn, may qualify in another car.
Det skulle ju kunna bli Ferraris och Schumachers nya strategi ... blir han utkvalad av stallkompisen får han bara ta dennes bil och startplats i loppet
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 1258
- Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
- Ort: Landet lagom
För att vara lite seriös så är ju Indy500 ett traditionsrikt lopp och reglerna är väl kvar av tradition. En tävling är det i alla fall där även teamkompisen är en medtävlare.
Och amerikanarna är ju inte lika galna som vi européer som tror att F1 är en sport där vem som helst får vinna. Om F1 hade Indy så skulle väl helst fältet bestå av 33st Ferraribilar som bromsade och släppte förbi Schumacher på sista varvet.
Och amerikanarna är ju inte lika galna som vi européer som tror att F1 är en sport där vem som helst får vinna. Om F1 hade Indy så skulle väl helst fältet bestå av 33st Ferraribilar som bromsade och släppte förbi Schumacher på sista varvet.