Kvalet till Indy 500 - Regler?

The American zone...
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

...rätta mig om jag har fel men alla förutom Bruno har väl chans att förbättra sig idag och nästa söndag?

Om jag fattat det rätt så kör alla var sin vända först (lördag) Den som är snabbast är garanterad pole i loppet (Junquiera). På söndag fortsätter kvalet och alla kan ex göra ett kvalförsök med reservbilen. En gridd på 32 bilar kvalar in. Nästa söndag (bump day) riskerar plats 33 att bli bortpetad då några förare får en extra chans att kvala in. Ex de som krashat eller havererat på tidigare försök. Exakt vad som gäller på dessa tre kvaldagar kan säkert CART/IRL proffsen på Forza reda ut. Jag har letat på nätet men inte hittat...

Cheev, JBS, mfl upp till bevis!
"If I was forced to take one lap of F1, and only one.... with me into the grave, without ANY doubt what would be Ayrton Sennas first lap at European GP - Donington Park, 11th April 1993"

Murray Walker
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Indianapolis 500 Qualifying Procedures



1. The qualifying draw for positions is conducted in first-come, first-serve order.



2. The fastest 33 qualifiers start the race, regardless of when or on which day they qualify.



3. The pole position is decided by the fastest qualifier on the first day, or the fastest qualifier after one trip through the original qualifying line, whichever comes LAST.



4. Each car can make three qualification attempts. When a car completes a four-lap, 10-mile qualification attempt, its speed becomes official. The car may not re-qualify. The driver, if the car is bumped or withdrawn, may qualify in another car.



5. When the field is full at 33 cars, the slowest qualifier, regardless of its position in the provisional lineup, is always "on the bubble" and may be bumped by a faster qualifier. A successful qualifier is always inserted into the field according to its speed ranking within the day on which it posted its official time and speed. This process continues until the allotted time for qualifications expires.



6. Each car must take two warm-up laps. The decision to take the green to start the attempt or wave off must be made the second time past the flagstand.



7. The team owner or designated representative must raise the green flag to signify the start of a qualification attempt or the yellow flag will be thrown, aborting the attempt.
Användarens profilbild
Superfan
Inlägg: 768
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sveriges framsida!

Inlägg av Superfan »

Tack!

Det är punkt 4 som verkar lite luddig.

Om en förare gör ett komplett försök med sin ordinarie bil, innebär det att han inte får försöka igen med samma bil?

Måste han och teamet dra tillbaka den satta tiden för att få göra ett försök med reservbilen? (och då få chansen att bättra på sin startposition, eller försämra!)
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

On 2002-05-12 18:51, Superfan wrote:
Tack!

Det är punkt 4 som verkar lite luddig.

Om en förare gör ett komplett försök med sin ordinarie bil, innebär det att han inte får försöka igen med samma bil?

Måste han och teamet dra tillbaka den satta tiden för att få göra ett försök med reservbilen? (och då få chansen att bättra på sin startposition, eller försämra!)
Som jag tolkar det är det tre försök med varje BIL, dvs han får inte göra fler försök med den ordinarie .
Och att man inte behöver dra tillbaka tiden, utan det är tiden som gäller, om jag inte är helt ute och blejdar, vilket inte är helt osannolikt...
Användarens profilbild
AndersF1
Inlägg: 9131
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av AndersF1 »

Lite underliga och tillkrånglade regler. En annan klart underlig sak är att man kan låta en annan chaufför kvala in ens bil. Helt vansinnigt. Om man bara är tillräckligt rik kan man alltså låta nån toppchaffis kvala in bilen, så kliver man själv i och får köra Indy500, oavsett hur usel man är. De är inte riktigt kloka, de där amerikanerna.


Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

nej amerikanare är ju galna. Men den rika "nissen" måste väl ända ha en form av race license. Eller man kanske kan köpa sånt på K Mart och bara sätta sig i en bil och rejsa?
Användarens profilbild
G-town
Inlägg: 480
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Grebbestad, då väl?

Inlägg av G-town »

Jag såg faktiskt CART - licenser på Wal-Mart!
De hängde lite under Tracy's T-shirts :lol:
Life is a Drag,
Get a Grip!
Ozikahn
Inlägg: 1261
Blev medlem: tor feb 07, 2002 01:00
Ort: Syd

Inlägg av Ozikahn »

brevid Taglianis T-Shirt då antar jag. :lol:
desricz
Inlägg: 683
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av desricz »

Takagi måste ha köpt sin där :grin:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-05-12 13:48, Cheever wrote:

4. Each car can make three qualification attempts. When a car completes a four-lap, 10-mile qualification attempt, its speed becomes official. The car may not re-qualify. The driver, if the car is bumped or withdrawn, may qualify in another car.

Det skulle ju kunna bli Ferraris och Schumachers nya strategi ... blir han utkvalad av stallkompisen får han bara ta dennes bil och startplats i loppet :grin:
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
El Scorcho
Inlägg: 1258
Blev medlem: tis apr 16, 2002 02:00
Ort: Landet lagom

Inlägg av El Scorcho »

För att vara lite seriös så är ju Indy500 ett traditionsrikt lopp och reglerna är väl kvar av tradition. En tävling är det i alla fall där även teamkompisen är en medtävlare.

Och amerikanarna är ju inte lika galna som vi européer som tror att F1 är en sport där vem som helst får vinna. Om F1 hade Indy så skulle väl helst fältet bestå av 33st Ferraribilar som bromsade och släppte förbi Schumacher på sista varvet.