MONACOS GP 2011 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
MONACOS GP 2011 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
Loppets officiella namn: FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO 2011
Banbeskrivning: Monte Carlo
Banlängd: 3.340 km, antal varv: 78, startförskjutning: 0.000 km, distans: 260.52 km
Bensinförbrukning 2008: 1.71 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.26 sekunder
Depåfönster, 78 varv
1 stopp: 44-51
2 stopp: 25-32, 48-55
3 stopp: 18-24, 34-40, 52-58
Tidschema (Bästa tid från 2010 inom parantes)
Torsdag 2011-05-26, CET
Träning 1 10:00-11:30 (F.Alonso - Ferrari 1:15.927)
Träning 2 14:00-15:30 (F.Alonso - Ferrari 1:14.904)
Lördag 2011-05-28, CET
Träning 3 11:00-12:00 (R.Kubica - Renault 1:14.806)
Kvalificering 14:00-15:00 (M.Webber - Red Bull 1:13.826)
Söndag 2011-05-29, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 57 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Mark Webber - Red Bull # 1:50:13,355
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:40:44,282
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 2:00:42,742
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:40:29,329
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:43:43,116
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:43:51,210
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:45:46,601
2003: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:42:19,0121
2002: David Coulthard - McLaren # 1:45:39,0551
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:47:22,561
2000: David Coulthard - McLaren # 1:49:28,213
1999: Michael Schumacher - Ferrari # 1:49:31,812
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:51:23,595
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 2:00:05,654
1996: Olivier Panis - Ligier # 2:00:45,629
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:53:11,258
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:49:55,372
1993: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:10,947
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:50:59,372
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:02,334
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:52:46,982
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:53:33,251
1988: Alain Prost - McLaren # 1:57:17,077
1987: Ayrton Senna - Lotus # 1:57:54,085
1986: Alain Prost - McLaren # 1:55:41,060
1985: Alain Prost - McLaren # 1:51:58,034
1984: Alain Prost - McLaren # 1:01:07,740
1983: Keke Rosberg - Williams # 1:56:38,121
1982: Riccardo Patrese - Brabham # 1:54:11,259
1981: Gilles Villeneuve - Ferrari # 1:54:23,380
1980: Carlos Reutemann - Williams # 1:55:34,365
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:55:22,480
1978: Patrick Depailler - Tyrrell # 1:55:14,660
1977: Jody Scheckter - Wolf # 1:57:52,770
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:59:51,470
1975: Niki Lauda - Ferrari # 2:01:21,310
1974: Ronnie Peterson - Lotus # 1:58:03,700
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:57:44,300
1972: Jean-Pierre Beltoise - BRM # 2:26:54,700
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:52:21,300
1970: Jochen Rindt - Lotus # 1:54:36,600
1969: Graham Hill - Lotus # 1:56:59,400
1968: Graham Hill - Lotus # 2:00:32,300
1967: Denny Hulme - Brabham # 2:34:34,300
1966: Jackie Stewart - BRM # 2:33:10,500
1965: Graham Hill - BRM # 2:37:39,600
1964: Graham Hill - BRM # 2:41:19,500
1963: Graham Hill - BRM # 2:41:49,700
1962: Bruce McLaren - Cooper # 2:46:29,700
1961: Stirling Moss - Lotus # 2:45:50,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 2:53:45,500
1959: Jack Brabham - Cooper # 2:55:51,300
1958: Maurice Trintignant - Cooper # 2:52:27,900
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 3:10:12,800
1956: Stirling Moss - Maserati # 3:00:32,900
1955: Maurice Trintignant - Ferrari # 2:58:09,800
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 3:13:18,700
Alla 57 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2010: Mark Webber - Red Bull # 1:13,826
2009: Jenson Button - Brawn GP # 1:14,902
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:15,787
2007: Fernando Alonso - McLaren # 1:15,726
2006: Fernando Alonso - Renault # 1:13,962
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 2:30,323
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:13,985
2003: Ralf Schumacher - Williams # 1:15,259
2002: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:16,676
2001: David Coulthard - McLaren # 1:17,430
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,475
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:20,547
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:19,798
1997: Heinz-Harald Frentzen - Williams # 1:18,216
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:20,356
1995: Damon Hill - Williams # 1:21,952
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:18,560
1993: Alain Prost - Williams # 1:20,557
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:19,495
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:20,344
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:21,314
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:22,308
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:23,998
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:23,039
1986: Alain Prost - McLaren # 1:22,627
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:20,450
1984: Alain Prost - McLaren # 1:22,661
1983: Alain Prost - Renault # 1:24,840
1982: Rene Arnoux - Renault # 1:23,281
1981: Nelson Piquet - Brabham # 1:25,710
1980: Didier Pironi - Ligier # 1:24,813
1979: Jody Scheckter - Ferrari # 1:26,450
1978: Carlos Reutemann - Ferrari # 1:28,340
1977: John Watson - Brabham # 1:29,860
1976: Niki Lauda - Ferrari # 1:29,650
1975: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,400
1974: Niki Lauda - Ferrari # 1:26,300
1973: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:27,500
1972: Emerson Fittipaldi - Lotus # 1:21,400
1971: Jackie Stewart - Tyrrell # 1:23,200
1970: Jackie Stewart - March # 1:24,000
1969: Jackie Stewart - Matra # 1:24,600
1968: Graham Hill - Lotus # 1:28,200
1967: Jack Brabham - Brabham # 1:27,600
1966: Jim Clark - Lotus # 1:29,900
1965: Graham Hill - BRM # 1:32,500
1964: Jim Clark - Lotus # 1:34,000
1963: Jim Clark - Lotus # 1:34,300
1962: Jim Clark - Lotus # 1:35,400
1961: Stirling Moss - Lotus # 1:39,100
1960: Stirling Moss - Lotus # 1:36,300
1959: Stirling Moss - Cooper # 1:39,600
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:39,800
1957: Juan Manuel Fangio - Maserati # 1:42,700
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 1:44,000
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 1:41,100
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 1:50,200
© Forza Motorsport 1998 - 2011. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Nu har iaf Aldo Costa fått "andra" arbetsuppgifter....det märks rätt tydligt att även Ferrari saknar Rory Byrne och det är ju rätt tydligt hur det temaet gått neråt sedan schumi lämnade, 07 kunde de ju vinna men då red de på en våg som todt/Byrne, Brawn och Schumi byggt upp men nu är det ju tydligt att de inte är i RB och Maclarens liga.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Bagdad Bob i farten:
"Pirelli motorsport boss Paul Hembery says two-stop strategies should be feasible in the Monaco Grand Prix, despite the use of the supersoft rubber."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91691
Kan bli intressant på slutet med slitna däck i Monaco...
"Pirelli motorsport boss Paul Hembery says two-stop strategies should be feasible in the Monaco Grand Prix, despite the use of the supersoft rubber."
http://www.autosport.com/news/report.php/id/91691
Kan bli intressant på slutet med slitna däck i Monaco...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om det är någonstans det är aktuellt så är det väl i Monaco med tanke på att det är närmast omöjligt att köra om.
Det var väl bara för något år sen som vissa chansade med däcken och hade tvärslut däck i slutet och ändå var det så de nästan kunde hålla andra bakom sig.
Göra många depåstopp i Monaco och fastna bakom andra bilar under racet, klart snabbare men hopplöst att ta sig om är ju ingen höjdare.
Det var väl bara för något år sen som vissa chansade med däcken och hade tvärslut däck i slutet och ändå var det så de nästan kunde hålla andra bakom sig.
Göra många depåstopp i Monaco och fastna bakom andra bilar under racet, klart snabbare men hopplöst att ta sig om är ju ingen höjdare.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Kan bli intressant med DRS i loppet också. Att släppa förbi en snabbare bil på rakan är väl inte så svårt, men tänk er en förare som har ett helt koppel med bilar som får öppna vingen bakom sig. Vart ska han ta vägen i första kurvan? Vem ska han svänga in framför? Kedjereaktioner och masskrascher är att vänta, gissar jag, er domedagsprofet.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Nu ser jag att räddningstjänsten redan har fått öva lite i första kurvan. Det kan ju vara bra.
http://www.hunnyf1.com/2011/05/24/fire- ... in-monaco/
http://www.hunnyf1.com/2011/05/24/fire- ... in-monaco/
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag tvivlar på att DRS kommer att ha den minsta effekt i Monaco.
Det hade ju i stort sett noll effekt i Spanien och där har de ju faktiskt en raksträcka till skillnad från Monaco som bara har kurvor.
Så DRS tror jag inte kommer att ha den minsta påverkan på racen om den inte fastnar i öppet läge för någon stackare som kraschar förstås.
Det hade ju i stort sett noll effekt i Spanien och där har de ju faktiskt en raksträcka till skillnad från Monaco som bara har kurvor.
Så DRS tror jag inte kommer att ha den minsta påverkan på racen om den inte fastnar i öppet läge för någon stackare som kraschar förstås.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Lite kanske men även om det gör det ska man ju passera bilen framför också och det är omöjligt. Det är superlätt för den framför att blockera på start/målrakan i Monaco även om den bakom har högre toppfart.ANFRAN skrev:DRS lär väl ändå påverka hastigheten över start-och-mål?
I Spanien såg man ju att vingen gav klart högre toppfart, men ändå kunde ingen passera.
Och tur är väl det, bilar som kör om varandra på raksträckorna enbart för att de kan trycka på en knapp är väl ungefär lika upphetsande som att se målarfärg torka.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det glädjer mig att LH visar att han har något under huven, men att Alonso är så snabb det förvånar mig.
Är det någon som såg det live? Tom tank kanske?
Är det någon som såg det live? Tom tank kanske?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Den var braPC: skrev:Med tom tank går det väl inte särskilt fort...platt skrev:Det glädjer mig att LH visar att han har något under huven, men att Alonso är så snabb det förvånar mig.
Är det någon som såg det live? Tom tank kanske?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag läste just http://www.formula1.com/news/features/2011/5/12096.html
Min taktik skulle vara att starta på mjuka, få dem att räcka längre än konkurrenternas och komma ut på hårda framför resten efter stoppet.
Kom igen! Hur tror Ni att man vinner i Monaco imorgon?
Jörgen
Min taktik skulle vara att starta på mjuka, få dem att räcka längre än konkurrenternas och komma ut på hårda framför resten efter stoppet.
Kom igen! Hur tror Ni att man vinner i Monaco imorgon?
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag måste säga att det låter som en bra taktik men jag undrar om det räcker för när de andra går i depå så har du inte en chans att svara upp mot deras tider om de har fritt spår, om de däremot är uppehållna av långsammare bilar några varv så låter din idé mycket bra. Det lär väl bli en och annan SC också.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ja, jag förutsatte att det skiljer så mycket mellan mjuka och hårda att man kommer att vara långsammare på de hårda. Men det är klart då vore det snabbare att byta till ett nytt set mjuka och köra ifrån mig som kör på hårda.
Jag ska nog inte vara stallchef!
Jag tror dock att däcken håller längre på Monacobanan än på de flesta andra banor.
Jag ska nog inte vara stallchef!
Jag tror dock att däcken håller längre på Monacobanan än på de flesta andra banor.
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
Helvetes jävla skit, den smällen tog hårt, men chassit ser intakt ut. Hoppas han bara blivit mörbultad.
Meningen med livet: Att ha jävligt skôjj!!!
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
http://www.racedog.ws/Motorcalendar.htm
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 749
- Blev medlem: lör mar 09, 2002 01:00
- Ort: Mölndal
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Webber har inte en chans däremot är det synd att inte Hamilton är med för han är nog den enda som kan utmana vettel.
Men det blev ju ett skumt kval, både Rosberg och Hamilton hade nog hamnat högre om inte redflag kommit ut så att säga.
Kul att se att Schumi är topp fem iaf, en bra start på det. . . dock så är det inte lätt att ta placeringar i starten i monaco eftersom det är så kort upp till första kurvan.
Men det blev ju ett skumt kval, både Rosberg och Hamilton hade nog hamnat högre om inte redflag kommit ut så att säga.
Kul att se att Schumi är topp fem iaf, en bra start på det. . . dock så är det inte lätt att ta placeringar i starten i monaco eftersom det är så kort upp till första kurvan.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jag tror nog Button kan bli farlig. McLaren-bilen ser väldigt bra ut och Button starta 2a. Håller han bara Webber i starten tror jag mycket väl att han kan utmana Vettel genom loppet.
Red Bull verkar ha sin fördel i kvalet, men till race brukar förutsättningarna neutraliseras en aning och jag tror nog att Button, med rätt strategi, rent av kan vinna.
Kul att Schumi står topp-5, även om det var med en värdelös tid. Både Hamilton och Rosberg hade förmodilgen käkat upp den om de hade fått göra sina sista rundor på ett ordentligt sätt. Men håller han den femteplatsen i mål skall [Schumacher] vara mer än nöjd.
Red Bull verkar ha sin fördel i kvalet, men till race brukar förutsättningarna neutraliseras en aning och jag tror nog att Button, med rätt strategi, rent av kan vinna.
Kul att Schumi står topp-5, även om det var med en värdelös tid. Både Hamilton och Rosberg hade förmodilgen käkat upp den om de hade fått göra sina sista rundor på ett ordentligt sätt. Men håller han den femteplatsen i mål skall [Schumacher] vara mer än nöjd.
Ferrari.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ta andraplatsen i starten och sen ta Vettel i ett av depåstoppen och så är segern i hamn.Cheever skrev:Jag är skeptisk. Men Webber trodde ju att han kunde vinna från tredje. Det tror inte jag.Krassegrand skrev:Hamilton 7a!
Då blir det omkörningar imorgon eller?
Det kräver väl i och för sig att Webber kör snabbt, bra och är snabbare än Vettel i racet och det har väl bara hänt en gång i år.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
I och med att Schumi kommer stå på insidan i starten kan det finnas en liten chans att plocka Alonso in i Ste. Devote.
Det vore om inte annat riktigt intressant.
Hamilton har för övrigt fått sin tid i Q3 struken efter att han genat i chikanen:
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12107.html
Det vore om inte annat riktigt intressant.
Hamilton har för övrigt fått sin tid i Q3 struken efter att han genat i chikanen:
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12107.html
Ferrari.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hörde det om Hamilton, tycker faktiskt lite synd om honom också för han var väl den som hade kunnat hota polesittern. Dock måste jag säga att om MAclaren bara e 0.5 sek efter i kval så är de nog bättre än RB i race, men kommer Vettel i väg först så blir det tufft, därför hoppas jag på Button.
Skönt att Perez "bara" verkar ha en hjärnskakning.
Vet någon om det skiljer mycket på att starta på innern och yttern här? HUr såg det ut i GP2 loppet t. ex nån som vet?
Jag hörde bara att Ericsson kraschade och han rosar ju inte marknaden just nu.
Skönt att Perez "bara" verkar ha en hjärnskakning.
Vet någon om det skiljer mycket på att starta på innern och yttern här? HUr såg det ut i GP2 loppet t. ex nån som vet?
Jag hörde bara att Ericsson kraschade och han rosar ju inte marknaden just nu.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34