Ja nu blir det tufft för MS, jag tittar på MS q2tid och den är ju 6 tiondelar snabbare än hans q3 så han måste kört extremt illa där.
Alonso kan man fan aldrig räkna ut för han får i hop det i slutet ändå. Jag tror dock att det kan bli ett riktigt intressant lopp bakom RB i morgon för Jag tror att både Merceders, Renault och Maclaren är rätt jämna.
Den stora frågan är dock, går det att komma i kapp RB??? Tveksamt säger jag, eller jag skulle säga så här, Webber i RB kan de slå men inte Vettel. Det var ungefär som då Ferrari var bra med MS och Rubens, Rubens kunde de slå men inte MS på den tiden. Det känns som att Vettel kör med det självförtroendet som MS hade då och framförallt med den arrogans en världsmästare måste ha. Tar dock Nico starten i morgon så kan det bli kul.
Crazy F1 skrev:Mycket bra kval av Nico men jag undrar vad fan MS gjorde i q3, han måste ju fan missat för han har inte varit 9 tiondelar efter på hela helgen, skumt alltså...
REP skrev:
Se bara senaste Kina GP där loppet avgjorde redan i kvalet.
Tycker du, tyckte det kändes väldigt ovisst vem som skulle vinna fram till att Hamilton började plocka duktigt med tid på Vettel under sista stinten. Och vem hade trott att Webber skulle sluta på pallen efter sitt kvalfiasko.
REP skrev:
Jag känner inte årets regler ordentlig.
Menar du samma kvaldäcken ska gå igenom Q1, Q2, Q3 och även tävlingen söndag ?
Varje förare har tre set däck av varje typ att välja på under kval och rejs. Massa hade använt alla tre nya set av mjuka innan Q3 och hade då att välja på att köra med ett gammalt set mjuka eller ett nytt set hårda.
Red Bull stallet talade ofta om kvalet avgör loppet, dvs välja rätt däck och spara dessa. Kina GP visade vägen...
Så här säger Vettel i Aftonbladet "De är dessutom väldigt viktigt att spara däcken här, men det var en väldigt märklig känsla att ta pole stående i garaget"
Att det blivit mer taktik redan i kvalet håller jag med om, före 2010 spelade man med bränslemängderna i kvalet och i år spelar man med däcken. Man kan välja att kompromissa bort ett optimalt kval för ett bättre rejs eller vice versa.
Att det skulle ta bort spänningen från kvalen håller jag dock inte med om då det fortfarande gäller att sätta ett riktigt bra varv, chansar man sedan på att inte göra mer än ett försök så öppnar man sig för att bli nedpetad om andra går för ett extra försök. Framöver kanske fler väljer att bara göra ett försök som Hamilton i Kina och RBR idag, men spänningen kvarstår. Det enda förlusten med det hela är väl att man får se bilarna på banan lite mindre.
Jag måste säga att det känns som det var rätt länge sen det var så svårt att förutspå ett torrejsresultat efter ett kval som det är i år.
Crazy F1 skrev:Mycket bra kval av Nico men jag undrar vad fan MS gjorde i q3, han måste ju fan missat för han har inte varit 9 tiondelar efter på hela helgen, skumt alltså...
Massa var ute i Q3 men gjorde inte ett komplett varv.
Saxat från http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 12004.html
Felipe Massa (10th, Q3 - no time)
“It was not a good qualifying for me: I did not manage to get a clean lap in Q3 after I made a significant mistake at Turn Nine, when I ended up going off line: we therefore decided it was better to pit and save that set of tyres for the start.
Behöver du hjälp med tolkningen.....Han säger ju att det är ovanligt att han är så långt efter Rosberg och att det är det som är ovanligt, det sklijer ju vanligtvis 2-3 tiondelar inte 1.1 sekunder....och med tanke på hur det såg ut på förmiddagen så förstår man ju honom.
Nja, det här var ju första gången i år som [Schumacher] gick vidare till Q3 – i Q2 har det skilt 0,607 (Kina), 0,647 (Malaysia) och 0,365 sekunder (Australien) mellan dem. De flesta förarna verkar kunna kräma ur några tiondelar till i Q3, men med tanke på att den nya [Schumacher] blir långsammare när det verkligen gäller så var det väl rätt väntat att skulle vara en bit efter idag.
Synd att Schummi inte får till det i kvalen med tanke på starterna han lyckas prestera. Men det är klart det är ju lättare att ta sig förbi långsammare bilar än de som är snabbare.
Nåja, tror att det kan bli ett riktigt bra Schummi race imorgon, med tanke på tempot som Mercan haft denna helg.
Ja men det bygger på att han gör en bra start i morgon men jag är inte så säker på det för att han står på den smutsiga sidan samt att det är en väldigt kort start och målraka.
Crazy F1 skrev:Ja men det bygger på att han gör en bra start i morgon men jag är inte så säker på det för att han står på den smutsiga sidan samt att det är en väldigt kort start och målraka.
Aha, det kanske är därför de är snabba över ett varv men inte över ett helt race.
idag gjorde Nico ett bra lopp men schumi hamnade i problem redan i början och sen var ju hans strategi körd för det loppet, i praktiken betydde det ju att han körde på ett set däck mindre än de andra. Sen kan jag hålla med om att han kanske borde gett petrov mer plats men på reprisen ser man ju att Petrov faktiskt kör in i MS och att han inte är i närheten av att klara kurvan. Sen kan man ju vända på det och säga som Eje att en så pass rutinerad förare borde kunna anat vad som skulle hända....raceincident.
Men att totalsåga honom som Eje gjorde tycker jag var hårt, Button körde ju också på 3 stopp och se hur han hade det i slutet av loppet, det är inte enkelt med gamla däck och skulle MS inte behövt gå in på varv 2 så hade ju han slutat topp 7 max två placeringar bakom Nico, han och Button hade väl slagits om 6e. Men det är ju det här berömda ordet OM. Utan tvekan så är det ju kvalen som ställer till det för MS för han hamnar mitt i skiten.
Alonso var ju grym idag, tänk att han vrider ut så mycket ur den bilen, den mannen har stigit i mina ögon.
Vettel är ju också säkerheten själv även om detta måste varit en enkel seger för honom.
Crazy F1 skrev:Ja men det bygger på att han gör en bra start i morgon men jag är inte så säker på det för att han står på den smutsiga sidan samt att det är en väldigt kort start och målraka.
Crazy F1 skrev:Men att totalsåga honom som Eje gjorde tycker jag var hårt
Nej, det var välförtjänt. Begriper faktiskt inte varför han fortsätter å förnedrar sig. Skulle slutat för länge sen och hela idén med comeback har varit ett fiasko från början till slut.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Crazy F1 skrev:Men att totalsåga honom som Eje gjorde tycker jag var hårt
Nej, det var välförtjänt. Begriper faktiskt inte varför han fortsätter å förnedrar sig. Skulle slutat för länge sen och hela idén med comeback har varit ett fiasko från början till slut.
Ja idag måste jag säga att det kändes illa för bilen framför hade ju fan inte en chans och det var ju många gånger som bilen bakom var om redan innan inbromsningen.
Crazy F1 skrev:Ja idag måste jag säga att det kändes illa för bilen framför hade ju fan inte en chans och det var ju många gånger som bilen bakom var om redan innan inbromsningen.
Om du kan köra fortare än bilen framför så kommer du kunna köra om tack vare DRS, sedan köra ifrån på resten av banan. Om du däremot kör långsammare så hamnar du till slut på den plats du förtjänar.
Crazy F1 skrev:Ja idag måste jag säga att det kändes illa för bilen framför hade ju fan inte en chans och det var ju många gånger som bilen bakom var om redan innan inbromsningen.
Om du kan köra fortare än bilen framför så kommer du kunna köra om tack vare DRS, sedan köra ifrån på resten av banan. Om du däremot kör långsammare så hamnar du till slut på den plats du förtjänar.
Jäpp. Gillar det. Defensiv racing a la Trulli och Skumeländet har jag inte mycket till övers för...
Zwonk skrev:DRS suger verkligen stenhårt. Vi blir ju berövade på en massa fina man-mot-man-kamper, p.g.a. den här skiten.
Jaså? Det är bara på en liten del av banan DRS får användas och jag ser inget fint i att se Skumeländet trycka Barri in i depåmuren eller en Webber som klipper framvingen på Kimi exempelvis.
Det är möjligt att DRS är lite konstlat men det är f-n så mycket bättre än att vingelpellarna kommer någonvart med sin körstil.
En bil som är inställd för att gå fort på rakorna är svår i inbromsningar och kurvor och det är där man skiljer Agne från vettet. Racing handlar om att vara snabb, inte att vara bra på att blocka.
För övrigt så hade väl Macarna en liten man-mot-man-kamp nu sist... trots DRS...
Jag håller helt med de som anser att DRS är artificiellt och dumt.
Hela påfundet med "tryck på knappen för att passera" tycker jag personligen är dumt och har inget med racing att göra till att börja med. När det dessutom kombineras med målade "zoner" på banan, aktivering på en utsedd raksträcka och att bara bilen bakom får använda det ... då tycker jag man kommit förbi och långt bortom det som har med racing att göra.
DRS-omkörningar känns för mig lika upphetsande och spännande som att stå på E4:an och se bilar köra om i vänsterfilen.
Jag har å andra sidan aldrig varit ett fan av de diverse push-to-pass lösningar som har använts i olika, gud ske lov få, serier.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Inga hjälpmedel är fel om man får använda dom hur/ var man vill, att alla ska göra saker samtidigt och på samma plats och på samma tid är löjligt.
Fram med mer hjälpmedel och mer fria händer. Då skulle stallen kunna överaska mer från gång till gång, men som det är nu kommer det aldrig hända.
Byt ut ledningen i FIA!
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Att byta spår en gång är ju inget konstigt. Man har ju rätt att välja spår man vill ta och sen är det upp till den andra att försöka hitta ett annat bättre spår.
Det är vad racing handlar om. Det finns en del bra exempel på bra sådan racing i F1. T.ex. Gilles Villeneuve Spaniens GP 1980 när han försvarar sig mot en hoper bilar utan att vingla och byta spår en massa gånger.
Alonso vs. Schumacher två år i rad på Imola 2004 och 2005 är också bra exempel.
Sen kan domarna bli bättre på att efterleva sin regel om max ett spårbyte men regeln finns ju idag.
Det vore ju helt galet om man inte fick byta spår alls.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
LuckyStrike1 skrev:Att byta spår en gång är ju inget konstigt. Man har ju rätt att välja spår man vill ta och sen är det upp till den andra att försöka hitta ett annat bättre spår.
Det är vad racing handlar om. Det finns en del bra exempel på bra sådan racing i F1. T.ex. Gilles Villeneuve Spaniens GP 1980 när han försvarar sig mot en hoper bilar utan att vingla och byta spår en massa gånger.
Alonso vs. Schumacher två år i rad på Imola 2004 och 2005 är också bra exempel.
Sen kan domarna bli bättre på att efterleva sin regel om max ett spårbyte men regeln finns ju idag.
Det vore ju helt galet om man inte fick byta spår alls.
Problemet är att bilarna idag är mycket mer känsliga aerodynamiskt, så du kan inte ligga lika nära i kurvorna utan att tappa grepp jag vill ge DRS en chans hela säsongen för att sedan utvärdera, hittills gillar jag det även om det va svårt att hålla redan på placeringarna till slut.
Det som är bättre med DRS än utan är att bilarna inte åker på rad i 15 varv för att ev en av dessa kunde köra om i depån, vilket gynnade långsammare förare/bilar som slapp bli omkörda. Händelselösa rejs kommer jag ihåg att det grymtades om rejält om här då.
Zwonk skrev:DRS suger verkligen stenhårt. Vi blir ju berövade på en massa fina man-mot-man-kamper, p.g.a. den här skiten.
+1
+1
-1,5
Jag älskar de där giznosarna =)
Och du galningen!
Om Eje sågar skunkinakki är det riktigt illa och jag tror Herbert har rätt. Han är ute som en snögubbe efter i år för inte kom han in i F1 för att slåss med Karthikeyan om en tolfteplats. Han skulle ju komma in och leverera segrar till Mercedes och blir fullständigt frånåkt av en halvtysk.
Det finns inget annat att säga. Han är washed up och mer over the hill än Damon nånsin blev. Ursäkta swengelskan, men det hade inte låtit lika kul på svenska för det här är ett skittråkigt språk. Inte alls som finskan perrrrrrrrrrrrrrrrkele!
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Jo men man kan ju absolut såga palceingen som han slutade på men efter att ha analyserat farten så visade det ju sig att han hade fart att sluta omkring 6e plats och då är det ju inte schumis fart det är fel på utan hans dumma kollision med Petrov.
Crazy F1 skrev:......då är det ju inte schumis fart det är fel på utan hans dumma kollision med Petrov.
En kommentar på BBC var att det verkar som att MS inte fattar när det är dags att ge upp, till exempel vid Petrovs omkörningsförsök. En smart förare hade bromsat aningen tidigare och sedan kört förbi Petrov på rakan efter. Patrese var mästare på detta.
Så hur som helst är det MS eget fel att han hamnar utanför topp 10.
Det kanske är så att MS inte har så jättestor erfarenhet av att fajtas med andra förare på lika villkor!
PC: skrev:Då säger jag det jag sagt förut.
Slopa vingel-regeln, så kan man skrota DRS också...
Så alla bilar så åka i egna spår runt banan? Räls kanske så slipper vi avåkningar? Kanske ska kolla på Rally? Där vinner den som har snabbaste tiden, igen otäck racing där inte.
Nä, de nya däcken och kanske lite mer ground effect så skulle vi ha ett perfekt F1. Där vi har ett gäng omkörningar men med kamp inför varje försök inte som nu.