KERS på väg tillbaka

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

men precis silverkatten,det är det jag menar, skiten gör ju ingen skillnad om alla har det för då blir det bara ett evigt tryckande från bägge sidor. Men visst, glömmer en bort att trycka så kanske man kan köra om...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Varför inte.. Ettan får trycka en gång per varv, tvåan två ggr trean tre osv.. Inga tryck de sista 3 varven dock.... :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Crazy F1 skrev:men precis silverkatten,det är det jag menar, skiten gör ju ingen skillnad om alla har det för då blir det bara ett evigt tryckande från bägge sidor. Men visst, glömmer en bort att trycka så kanske man kan köra om...
Låter ju spännande ;) not. Fast det är klart det är väl inte det första VM som avgörs av en feltryckning i så fall, för det var väl det som drabbat Hamilton för några år sedan.

Nä, tanken med att ha en mer fri KERS är ju att den då kommer skilja mellan bilarna. Vissa bilar skulle förmodligen ha mer effekt medan andra skulle kunna använda den under längre period osv.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag tycker att Charlie Whiting borde sköta allas KERS. Han kan följa dem på GPS-skärmen och trycka: on. off. on. off. on. off.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Kers kan annars styras med en slumpgenerator i varje bil :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Petrol skrev:Kers kan annars styras med en slumpgenerator i varje bil :D
Eller som i MarioCart där man kör på kuber och får extra krafter :D
FIA = Ferrari International Assistance
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hehe slumpgenerator my as :D
Björne
Inlägg: 776
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Sverige

Inlägg av Björne »

Kers är nog bra, men det ska inte vara enhetskers utan något som stallen själva utvecklar. Det ska inte vara tidsbegränsning per varv, då tar kersanvändandet ut varandra. Det såg man gång på gång när det användes, försökte nån köra om så tryckte den som låg före på knappen. Möjligtvis ska batterierna vara enhetsklassat.
Jag är tror att kers kan vara en bra miljöprofil för F1
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Petrol skrev:Varför inte.. Ettan får trycka en gång per varv, tvåan två ggr trean tre osv.. Inga tryck de sista 3 varven dock.... :D
Intressant tanke!
Blir det inte en regel lite åt det håller angående vingen som får vinklas? Om man ligger mindre än en viss tid bakom en annan bil får man mickla med vingen?

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Nya regelerna med justerbara bakvingen är ju helsjuk...

Bra när varvningarna kommer,, men två som kubbas om täten kan alltså byta plats varje varv om de ligger inom en sekund..

Mera troligt kommer man vilja ligga tvåa inför sista varvet,, kan ge minst sagt absurda effekter (ingen vill ligga först inför sista varvet)..

Måste vara galet tänkt.. fem tummar,, ner,, :down: :down: :down: :down: :down:
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Shit, s har jag faktiskt inte tänkt på det Lenny men du har ju en poäng i det dock så måste ju fallet i så fall vara att de är i stort sett lika snabba för annars kommer ju den ena dra ifrån...
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Men man bör i alla fall slippa problemet med att en snabbare förare/bil fastnar bakom en långsammare.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Sant!
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Njae, jag tror att vi ska ge det en chans. Kommer effekterna verkligen vara så stora så att det är bättre att ligga tvåa på näst sista varvet, jag tror inte det. Men man vet aldrig.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Cheever skrev:Njae, jag tror att vi ska ge det en chans. Kommer effekterna verkligen vara så stora så att det är bättre att ligga tvåa på näst sista varvet, jag tror inte det. Men man vet aldrig.
Det gäller ju heller inte bara 1an och 2an, de som ligger därefter kan också vinkla ner vingen så om man väljer att inte köra om för att placera sig inför sista varvet kan man själv bli omkörd men jag tror som Dig att det inte kommer att löna sig bättre att ligga 2a än 1a inför sista varvet. Först måste man ju komma ifatt, sen kan man vinkla ner vingen. Då har man ju chans att lägga en sekund mellan sig och bilen bakom och då är problemet löst.
Ett problem de senaste åren är ju att bilen inte fungerar lika bra i oren luft. Om man sätter gränserna rätt för hur mycket man får vinkla så borde det kunna bli så att detta bara kompenserar för den orena luften.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men kommer bilarna att ha en sensor som känner av då man ligger mindre än en sekund bakom och kommer förarna i så fall se det med någon display eller hur fan funkar det?
jag är orolig för jag tycker förarna har tillräckligt med saker att ha koll på och ska de dels använda kers och även vinkla vingar innan bromspunkter så kan detta sluta illa.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Det ligger något i vad Du säger!
Jag har en gammal käpphäst.
Om man skriver in i reglerna att längst fram på bilen ska man ha en lodrät platt yta som ger luftmotstånd men ingen down-force så kommer det att ge mer slipstream utan att man förlorar mer down-force. Storleken på plattan kan säkert någon konstruktör räkna ut.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jävla trams, det är vad jag tycker om bakvingen, oavsett hur många (konstgjorda) omkörningar den kommer bidra till.

Systemet måste vara relativt dyrt att införa också. En billigare lösning hade väl varit att, via GPS-systemet och standard-ECU:n, helt sonika strypa motoreffekten för förarna som ligger en sekund framför en annan bil. Om det är omkörningar man vill skapa kan man ju göra så.

Och förresten, varför nöja sig med detta? Har ledaren ett försprång på mer än tio sekunder? Slå på en tvärnit åt honom. Stallen och arrangörerna måste trots allt tänka på tittarna, och tittarna vill ju se en tät kamp om segern! Förra säsongen fanns varken justerbara bakvingar eller KERS och ingen – INGEN! – tyckte väl att den säsongen bjöd på underhållande lopp. Eller hur fan var det nu...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

ANFrAN :D :up:
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

För mig spelar det ingen roll om den här bakvingen bidrar till så kallad "bättre" racing med fler omkörningar. För mig är det ändå artificiell racing, konstgjord andning och något som försämrar och inte förbättrar.

KERS, Push-to-pass, justerbara vingar x sek per varv och liknande dumheter är för mig bara konstgjord racing och inte riktig racing.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag kan bara hålla med men vem är det som bestämt skiten då?
Det är intressant att man säger att man ska göra F1 mer publikvänligt samma år som man har de högsta tittarsiffrorna någonsin...det betyder att det kan trots allt inte vara så illa...
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vem tror du har bestämt?

Teamen och FIA. I slutändan är det alltid FIA som sätter sådana här regler men teamen är helt överens om denna idioti.

Nu är vi F1-fans inte den stora publiken och för den stora massan, den som är intressant för teamen och F1 tror jag inte justerbara vingar och push-to-pass knappar är något negativt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jojo men det är väl lustigt att de inte lyssnar på oss för det är väl ändå vi som betalar för "skiten".
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Jojo men det är väl lustigt att de inte lyssnar på oss för det är väl ändå vi som betalar för "skiten".
Läs vad jag skrev.

Det är inte vi som är intressanta.

Det är den stora publiken som är intressant och för dem är det inte viktigt om vingarna är justerbara eller inte, eller om det finns omkörningsknapp eller inte bara det är kul att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag läste men det känns ändå som att det är VI som TITTAR som borde vara det intressanta eller genererar vi inte några pengar eller ? Det är väl oss sponsorerna vänder sig till. . .
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Inte ens ett får kan väl tycka det är kul med omkörningar när det finns fuskknappar som hjälper till?

Jag tog ju för givet att alla skulle kunna justera bakvingen, oavsett om man hade en bil framför sig eller bakom sig. Men jag har nog en för konservativ inställning till sånt här med racing.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker att det känns väldigt komplext hur som helst.

Är det någon som vet om det har blivit mer omkörningar i F1 sedan de gjorde bilarna fula och ändrade till slicks??? Det känns ju inte som det gjort någon större skillnad...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det är väl alltid så vilket det än må vara. Vi som redan är intresserade är ju liksom redan nördar som följer med, dom pengarna har dom redan sen är det ju så att dom som har mycket vill ha mer vare sig dom måste offra några suporters på vägen eller inte, men på kort sikt genererar det mer i plånboken för dom som leder genom att dom får med sig lite ny tittare som är villiga att betala och se något lopp nån gång då och då.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Christoffer
Inlägg: 2564
Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Christoffer »

Men det har förut alltid varit förbjudet med rörliga arodynamiska delar.
Bråket om massadämparna handlade ju om det bla. (även om rörligheten inte syntes på utsidan och dämparna i sig har aerodynamiska egenskaper pga sin placering.)
Är detta så klokt egentligen?
Rörliga framvingar märktes ju inte av, och bakvingar som lossnar och flyger av brukar inte heller ge några bättre vägegenskaper.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister