KERS på väg tillbaka
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Låter ju spännande not. Fast det är klart det är väl inte det första VM som avgörs av en feltryckning i så fall, för det var väl det som drabbat Hamilton för några år sedan.Crazy F1 skrev:men precis silverkatten,det är det jag menar, skiten gör ju ingen skillnad om alla har det för då blir det bara ett evigt tryckande från bägge sidor. Men visst, glömmer en bort att trycka så kanske man kan köra om...
Nä, tanken med att ha en mer fri KERS är ju att den då kommer skilja mellan bilarna. Vissa bilar skulle förmodligen ha mer effekt medan andra skulle kunna använda den under längre period osv.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Sverige
Kers är nog bra, men det ska inte vara enhetskers utan något som stallen själva utvecklar. Det ska inte vara tidsbegränsning per varv, då tar kersanvändandet ut varandra. Det såg man gång på gång när det användes, försökte nån köra om så tryckte den som låg före på knappen. Möjligtvis ska batterierna vara enhetsklassat.
Jag är tror att kers kan vara en bra miljöprofil för F1
Jag är tror att kers kan vara en bra miljöprofil för F1
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Intressant tanke!Petrol skrev:Varför inte.. Ettan får trycka en gång per varv, tvåan två ggr trean tre osv.. Inga tryck de sista 3 varven dock....
Blir det inte en regel lite åt det håller angående vingen som får vinklas? Om man ligger mindre än en viss tid bakom en annan bil får man mickla med vingen?
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Nya regelerna med justerbara bakvingen är ju helsjuk...
Bra när varvningarna kommer,, men två som kubbas om täten kan alltså byta plats varje varv om de ligger inom en sekund..
Mera troligt kommer man vilja ligga tvåa inför sista varvet,, kan ge minst sagt absurda effekter (ingen vill ligga först inför sista varvet)..
Måste vara galet tänkt.. fem tummar,, ner,,
Bra när varvningarna kommer,, men två som kubbas om täten kan alltså byta plats varje varv om de ligger inom en sekund..
Mera troligt kommer man vilja ligga tvåa inför sista varvet,, kan ge minst sagt absurda effekter (ingen vill ligga först inför sista varvet)..
Måste vara galet tänkt.. fem tummar,, ner,,
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Det gäller ju heller inte bara 1an och 2an, de som ligger därefter kan också vinkla ner vingen så om man väljer att inte köra om för att placera sig inför sista varvet kan man själv bli omkörd men jag tror som Dig att det inte kommer att löna sig bättre att ligga 2a än 1a inför sista varvet. Först måste man ju komma ifatt, sen kan man vinkla ner vingen. Då har man ju chans att lägga en sekund mellan sig och bilen bakom och då är problemet löst.Cheever skrev:Njae, jag tror att vi ska ge det en chans. Kommer effekterna verkligen vara så stora så att det är bättre att ligga tvåa på näst sista varvet, jag tror inte det. Men man vet aldrig.
Ett problem de senaste åren är ju att bilen inte fungerar lika bra i oren luft. Om man sätter gränserna rätt för hur mycket man får vinkla så borde det kunna bli så att detta bara kompenserar för den orena luften.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Men kommer bilarna att ha en sensor som känner av då man ligger mindre än en sekund bakom och kommer förarna i så fall se det med någon display eller hur fan funkar det?
jag är orolig för jag tycker förarna har tillräckligt med saker att ha koll på och ska de dels använda kers och även vinkla vingar innan bromspunkter så kan detta sluta illa.
jag är orolig för jag tycker förarna har tillräckligt med saker att ha koll på och ska de dels använda kers och även vinkla vingar innan bromspunkter så kan detta sluta illa.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Det ligger något i vad Du säger!
Jag har en gammal käpphäst.
Om man skriver in i reglerna att längst fram på bilen ska man ha en lodrät platt yta som ger luftmotstånd men ingen down-force så kommer det att ge mer slipstream utan att man förlorar mer down-force. Storleken på plattan kan säkert någon konstruktör räkna ut.
Jörgen
Jag har en gammal käpphäst.
Om man skriver in i reglerna att längst fram på bilen ska man ha en lodrät platt yta som ger luftmotstånd men ingen down-force så kommer det att ge mer slipstream utan att man förlorar mer down-force. Storleken på plattan kan säkert någon konstruktör räkna ut.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jävla trams, det är vad jag tycker om bakvingen, oavsett hur många (konstgjorda) omkörningar den kommer bidra till.
Systemet måste vara relativt dyrt att införa också. En billigare lösning hade väl varit att, via GPS-systemet och standard-ECU:n, helt sonika strypa motoreffekten för förarna som ligger en sekund framför en annan bil. Om det är omkörningar man vill skapa kan man ju göra så.
Och förresten, varför nöja sig med detta? Har ledaren ett försprång på mer än tio sekunder? Slå på en tvärnit åt honom. Stallen och arrangörerna måste trots allt tänka på tittarna, och tittarna vill ju se en tät kamp om segern! Förra säsongen fanns varken justerbara bakvingar eller KERS och ingen – INGEN! – tyckte väl att den säsongen bjöd på underhållande lopp. Eller hur fan var det nu...
Systemet måste vara relativt dyrt att införa också. En billigare lösning hade väl varit att, via GPS-systemet och standard-ECU:n, helt sonika strypa motoreffekten för förarna som ligger en sekund framför en annan bil. Om det är omkörningar man vill skapa kan man ju göra så.
Och förresten, varför nöja sig med detta? Har ledaren ett försprång på mer än tio sekunder? Slå på en tvärnit åt honom. Stallen och arrangörerna måste trots allt tänka på tittarna, och tittarna vill ju se en tät kamp om segern! Förra säsongen fanns varken justerbara bakvingar eller KERS och ingen – INGEN! – tyckte väl att den säsongen bjöd på underhållande lopp. Eller hur fan var det nu...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För mig spelar det ingen roll om den här bakvingen bidrar till så kallad "bättre" racing med fler omkörningar. För mig är det ändå artificiell racing, konstgjord andning och något som försämrar och inte förbättrar.
KERS, Push-to-pass, justerbara vingar x sek per varv och liknande dumheter är för mig bara konstgjord racing och inte riktig racing.
KERS, Push-to-pass, justerbara vingar x sek per varv och liknande dumheter är för mig bara konstgjord racing och inte riktig racing.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Vem tror du har bestämt?
Teamen och FIA. I slutändan är det alltid FIA som sätter sådana här regler men teamen är helt överens om denna idioti.
Nu är vi F1-fans inte den stora publiken och för den stora massan, den som är intressant för teamen och F1 tror jag inte justerbara vingar och push-to-pass knappar är något negativt.
Teamen och FIA. I slutändan är det alltid FIA som sätter sådana här regler men teamen är helt överens om denna idioti.
Nu är vi F1-fans inte den stora publiken och för den stora massan, den som är intressant för teamen och F1 tror jag inte justerbara vingar och push-to-pass knappar är något negativt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Läs vad jag skrev.Crazy F1 skrev:Jojo men det är väl lustigt att de inte lyssnar på oss för det är väl ändå vi som betalar för "skiten".
Det är inte vi som är intressanta.
Det är den stora publiken som är intressant och för dem är det inte viktigt om vingarna är justerbara eller inte, eller om det finns omkörningsknapp eller inte bara det är kul att se på.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det är väl alltid så vilket det än må vara. Vi som redan är intresserade är ju liksom redan nördar som följer med, dom pengarna har dom redan sen är det ju så att dom som har mycket vill ha mer vare sig dom måste offra några suporters på vägen eller inte, men på kort sikt genererar det mer i plånboken för dom som leder genom att dom får med sig lite ny tittare som är villiga att betala och se något lopp nån gång då och då.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 2564
- Blev medlem: tor aug 23, 2007 12:05
- Ort: Stockholm
Men det har förut alltid varit förbjudet med rörliga arodynamiska delar.
Bråket om massadämparna handlade ju om det bla. (även om rörligheten inte syntes på utsidan och dämparna i sig har aerodynamiska egenskaper pga sin placering.)
Är detta så klokt egentligen?
Rörliga framvingar märktes ju inte av, och bakvingar som lossnar och flyger av brukar inte heller ge några bättre vägegenskaper.
Bråket om massadämparna handlade ju om det bla. (även om rörligheten inte syntes på utsidan och dämparna i sig har aerodynamiska egenskaper pga sin placering.)
Är detta så klokt egentligen?
Rörliga framvingar märktes ju inte av, och bakvingar som lossnar och flyger av brukar inte heller ge några bättre vägegenskaper.
Brain dead, total amnesia,
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister
Get some mental anasthesia.
And if I can't be wrong I could be right.
I.Kilmister