KERS på väg tillbaka

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

KERS på väg tillbaka

Inlägg av JTarnstrom »

Jaha, nu vill stallen ha tillbaka KERS... Verkar vara kloka huvuden i FOTA. Kommer förslaget från Mosley så är det dåligt, föreslår man det själv så är det bra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

"Showen" måste förbättras. Ta bort KERS varannat år bara, det gör mycket!

Allvarligt talat är KERS bra, bara reglerna för effektuttag är tillräckligt bra. Förra gången gav det inget då reglerna förhindrade att stallen hade olika bra system. Man måste våga släppa det lösare ifall skillnader mellan stallen ska synas. Men det är kanske inte bra i dagens Formel 1, att de bästa blir bättre?
Bild
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Exakt låter de skillnaderna i effektivitet bli tydligare för KERS så kommer det ge något annars kan det kvitta.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Förstår inte varför de ska behöva böka med det där för. Push-to-pass har aldrig lett till någon särskild vidare racing i någon klass som där det har införts.

F1 sin vana trogen gör det många år efter alla andra och med en dyrare lösning som ändå bara uppnår det andra billigare lösningar gör.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Jag gillar tanken om att spara energi. Ska motorsport på sikt överleva med något anseende kvar så måste de gå i bräschen för teknik som senare kan utnyttjas av bilindustrin. Det är den enda vägen, att leka samtidigt som man lär sig ny teknik är en perfekt miljö för utveckling. Men med dagens standardiserade Formel 1 har vi tappat allt detta.

En svår balansgång, man ska spara pengar samtidigt som man måste utveckla ny teknik. Det är här som FIA/FOTA haft fel under ett flertal år, de går inte att strypa utvecklingsmöjligheten inom Formel 1, för då har inte klassen något berättigande. Då kan vi lika gärna titta på GP2.

Det är därför som jag och många andra teknikintresserade mist intresset för Formel 1.
Bild
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Kers är bra för Formel 1 !

Då blir lättare att köra om, mer spännande alltså !
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det får absolut inte bli en push-to-pass för det ger inget, vilket vi såg förra året. Däremot som en tävling mellan konstruktörer för att få till den effektivaste lösning så kommer det defenetivt tillföra något. För F1 måste ligga i framkanten av tekniken och utnyttja och utveckla de senaste framstegen. Om de inte gör det så kommer F1 att förlora en stor del av deras fan-base. Ja, utan utvecklingen och inovationerna så kan man lika gärna kolla på GP2 eller Indycar.

Sen är ju miljösnacket ganska hårt numera och det är ju aldrig fel att hänga på den trenden. Även om jag inte för en sekund tror att F1 skulle vara mer miljövänligt med KERS än utan.
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

REP skrev:Kers är bra för Formel 1 !

Då blir lättare att köra om, mer spännande alltså !
Om alla får KERS som kommer den som ligger före använda kers för att förhindra att bli omkörd, sitter precis och kollar på Malaysia från 2009, Raikkonen/Alonso båda KERS, inga omkörningar före alonsos misstag.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Det verkar vara en enhets-Kers från EN leverantör som diskuteras.

Kul teknik som ligger rätt i tiden.
Men blir det lättare att köra om när alla har samma knapp?
När någon ligger nära bakom använder man väl den på de få platser där man kan bli omkörd.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Re: KERS på väg tillbaka

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Jaha, nu vill stallen ha tillbaka KERS... Verkar vara kloka huvuden i FOTA. Kommer förslaget från Mosley så är det dåligt, föreslår man det själv så är det bra.
Sammarbetet mellan FIA och FOTA om Kers började väl på allvar 21 oktober 2008 i Genéve när man gjorde en övverrenskommelse om att:
- Motorn skall hålla för fler race
- Det skall finnas kundmotorer för 10 M euro
- Standard Kers skall införas 2010 eller 2011
- Man skall fortsätta samtalen om införande av standardchassi

Stallen tyckte att kers var en bra idé och har kanske inte ändrat inställning sedan 2008. Max körde ett helt annat race och om införandet 2009 var succe eller fiasko är upp till var och en att bedömma.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

FredrikE skrev:
REP skrev:Kers är bra för Formel 1 !

Då blir lättare att köra om, mer spännande alltså !
Om alla får KERS som kommer den som ligger före använda kers för att förhindra att bli omkörd, sitter precis och kollar på Malaysia från 2009, Raikkonen/Alonso båda KERS, inga omkörningar före alonsos misstag.
Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

REP skrev: Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
Som KERS fungerade under 2009 så var det inte så. Uppladdning var inget som helst problem eller något som påverkade, tackvare den korkade regeln om uttag per varv.

Om de inför en standard enhet för KERS så kan de ju lika gärna ge mig pengarna för det ger ungefär lika många omkörningar (om det är det de vill ha).
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:Det verkar vara en enhets-Kers från EN leverantör som diskuteras.

Kul teknik som ligger rätt i tiden.
Men blir det lättare att köra om när alla har samma knapp?
När någon ligger nära bakom använder man väl den på de få platser där man kan bli omkörd.
Jättespännande.....not!
F1 går tydligen mer och mer mot enhetsklass och man kan ju fundera varför ett stall som Toyota inte körde med KERS ifjol. Dom om någon borde ju kunna bygga ett sådant system. Men ska det bli någon finess med KERS måste varje stall få utveckla sitt eget system så att det blir lite konkurrens, standardsystem gör ju ingen skillnad alls förutom att alla har 80 hästar extra i sex sekunder per varv.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Tveksamt om KERS ledde till bättre racing. en ;KERS var bra för F1! Kanska var man lite tidigt ute men det är den enda vägen att gå, utveckla teknik för återvinning av energi och den som lyckas bäst får mest energi tillbaka.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Cheever skrev:Tveksamt om KERS ledde till bättre racing. en ;KERS var bra för F1! Kanska var man lite tidigt ute men det är den enda vägen att gå, utveckla teknik för återvinning av energi och den som lyckas bäst får mest energi tillbaka.
KERS funkade bra att försvara positioner med, särskilt på långsammare banor. Så man får väl säga att utfallet blev precis tvärt emot vad dom trodde när det infördes. Antalet omkörningar ökade inte med en enda tror jag.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Silverkatten skrev:
REP skrev: Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
Som KERS fungerade under 2009 så var det inte så. Uppladdning var inget som helst problem eller något som påverkade, tackvare den korkade regeln om uttag per varv.

Om de inför en standard enhet för KERS så kan de ju lika gärna ge mig pengarna för det ger ungefär lika många omkörningar (om det är det de vill ha).
Jo visst ! Kimi kunde köra om Forze India bilen på lång raksträckan på Spa Francorchamps tack vare KERS och vann till slut
Användarens profilbild
JTarnstrom
Moderator
Inlägg: 11651
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av JTarnstrom »

Gärna KERS för min del, men FOTA framstår som ett skämt med tanke på den kampanj de förde mot Mosley och där avskaffandet av KERS var ett av vapnen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.

Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

JTarnstrom skrev:Gärna KERS för min del, men FOTA framstår som ett skämt med tanke på den kampanj de förde mot Mosley och där avskaffandet av KERS var ett av vapnen.
Sammarbetet mellan FIA och FOTA om Kers började väl på allvar 21 oktober 2008 i Genéve när man gjorde en övverrenskommelse om att:
- Motorn skall hålla för fler race
- Det skall finnas kundmotorer för 10 M euro
- Standard Kers skall införas 2010 eller 2011
- Man skall fortsätta samtalen om införande av standardchassi

Stallen tyckte att kers, enligt överrenskommelsen 2008, var en bra idé och har kanske inte ändrat inställning sedan dess. Max körde ett helt annat race och om införandet 2009 var succe eller fiasko är upp till var och en att bedömma.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Nej tack.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det är ju för tusan otroligt att de inte fattar varför jag, och många andra(antar jag), tittar på F1. DET är inte för att se 30 standardiserade bilar räjsa mot varandra. Jag vill ha en tävling mellan inovatörer, konstruktörer och förare i den ordningen. Jag vill att det ska vara tydligt att F1 är med i första ledet i utvecklingen... att F1 är leading edge.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

F1 har aldrig varit leading edge.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

LuckyStrike1 skrev:F1 har aldrig varit leading edge.
Nej, det har aldrig varit riktigt först i egentlig mening. Men det har i alla fall till största delen varit prototyprejsing och ju mer enhetsprylar man inför desto sämre blir F1 i förhållande till övriga serier. Det tycker i alla fall jag, och många med mig.

Men det har ju blivit så inom F1 också att miljötänk och budgetbegränsningar styr det mesta och då är ju enhetsprylar tydligen rätt väg att gå.
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

LuckyStrike1 skrev:F1 har aldrig varit leading edge.
Vet inte hur det har varit... men jag vet att det idag inom vissa områden är det.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Silverkatten skrev:
LuckyStrike1 skrev:F1 har aldrig varit leading edge.
Vet inte hur det har varit... men jag vet att det idag inom vissa områden är det.
Vilka områden då?
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Med tanke på att det är så pass nytt så får jag, så klart, inte nämna vad det är. Och det är ju också ett av problemen, om man vill hålla uppe teknikintresset, att de senaste tekniska lösningarna hålls hemliga och i skymundan.

Naturligtvis handlar det inte om att vara i framkant inom bilindustrin, den är ju ganska lowtech i allmänhet. Där handlar det ju mer om masstillverkning och image. Men racing är och förblir en bra testbänk för nya spännande lösningar (gäller inte enbart F1).
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Ja, KERS tillbaka nästa år.

Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece

"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "

Nähä 8) När har Ferrari vart för en förändring?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
Jag börjar faktiskt tro att publiken anpassar sig. Sedan lät det så klart bättre förr, men det har det väl gjort i etapper ända sedan 50-talet.
Vem minns till exempel inte det underbara ljudet från BRM:s V16-motor? De allra flesta.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Hoppas att du har rätt, jag trodde inte riktigt på ljudet när man gick till de nya motorerna heller men det känns som ett större steg den här gången...
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag vet bara att jag brukar vänja mig vid motorljudet under säsongens gång...
Användarens profilbild
Scorpio
Inlägg: 62
Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
Ort: Bara

Inlägg av Scorpio »

Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece

"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?

Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna.. :cry:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker det är SKANDAL!!! Hur jävla löjligt ska det få blir. Jag vill ha v10or de lät så jävla nice asså! Sen blev de v8 och snart 4or...snart är det ju fan bara 250 hk mer än i min bil, jag köper inte att detta blir billigare för det är stora utvecklingskostnader för sådana här saker och jag vet inte vad vi vinner på det....

Sedan undrar jag varför man tar kers igen, när alla har det kommer det ju bara innebära att det är skitsamma, så länge inte någon gör ett system som är bättre på något sätt en de andras....men annars är det ju sak samma.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Scorpio skrev:
Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece

"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?

Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna.. :cry:
Nja, ungefär samma effekt ska det vara:

"The new engines will be 1.6-litre turbocharged units that will feature extensive energy recovery systems. The aim is for there to be a drastic reduction in fuel consumption while still producing the same amount of power as current engine"

http://www.autosport.com/news/report.php/id/88639
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag är dock skeptisk...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Snart är dom på nivå Ford Fiesta 1,1 L.
Det börjar bli roligt det här.

Bild
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Få se nu tar oljan slut eller ska vi sluta använda den för att minska "utsläppen" av koldioxid?

Känns ju lite som att det ena är lösningen på det andra problemet.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Känns ju som det är ireelevant överhuvdtaget eftersom den del av utsläpp som f1 står för inte gör den minsta skillnad för den globala påverkan.
Användarens profilbild
Scorpio
Inlägg: 62
Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
Ort: Bara

Inlägg av Scorpio »

Cheever skrev:
Scorpio skrev:
Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece

"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?

Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna.. :cry:
Nja, ungefär samma effekt ska det vara:

"The new engines will be 1.6-litre turbocharged units that will feature extensive energy recovery systems. The aim is for there to be a drastic reduction in fuel consumption while still producing the same amount of power as current engine"

http://www.autosport.com/news/report.php/id/88639
Enligt den tidigare postade länken så var det:

"Trots detta kommer motorerna ha samma effekt som idag, alltså omkring 750 hästkrafter.

Men 150 av dem får bara användas 6,7 sekunder per varv. Det extra effektuttaget kommer från så kallade Kers, alltså den elmotor vars batterier laddas under inbromsning och ger extra fart vid exempelvis omkörningar."

Dvs c:a 600 hk(plus KERS i 6.7 sek/varv). Men vi får väl hoppas att detta inte stämmer.. :x
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte varför de ska hålla på att ändra reglerna på detta sätt, tycker det är för mycket shaffs hit och dit. Ja är absolut med på att vi ska tänka på miljön och sånt men detta är ju löjligt. Se istället till att de motorer vi har nu ska hålla längre eller säg att de ska vara bränslesnålare eller vad som helst men banta INTE ner motorerna!
jbs_is_back
Inlägg: 75
Blev medlem: mån apr 02, 2007 15:17

Inlägg av jbs_is_back »

Turbo och en motorstorlek som ett större mjölkpaket. Hm, känner igen det där. Det eran är ju känd för sin tråkiga racing...
/JBS
Användarens profilbild
Diversion
Inlägg: 17
Blev medlem: lör apr 03, 2004 22:19

Inlägg av Diversion »

Löjligt, jag har sett uppgifter på att en flygning till ett av de mer avlägsna länderna ger mer utsläpp än bilarna i sig under en hel säsong. Skippa ett Asienlopp så räcker det. Förmodligen behövs inte ens det utan man skulle ta igen det bara genom att stuva om i kalendern lite och köra närliggande lopp efter varandra samt använda sjötransport ett par gånger.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

jbs_is_back skrev:Turbo och en motorstorlek som ett större mjölkpaket. Hm, känner igen det där. Det eran är ju känd för sin tråkiga racing...
Det är väl faktiskt just det den är känd för?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Gerry
Inlägg: 32
Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11

Inlägg av Gerry »

Verkar som De vill att f1 ska bli en enhetsserie. Slutar med att de tar bort vingarna, turbon, begränsar varvtalet 4500 varv och börjar köra på diesel. Vad har vi då , jo en formelford med dieselknatter :D Det är ju spännande NOT. Verkar bara bli sämre för vart år med alla regelförändringar, tror de vill döda F1 till förmån för någon annan serie.
Bara min tanke och hoppas att jag har fel.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Jögga skrev:
Silverkatten skrev:
LuckyStrike1 skrev:F1 har aldrig varit leading edge.
Vet inte hur det har varit... men jag vet att det idag inom vissa områden är det.
Vilka områden då?
NASA !
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Titta bara på Alonso ! Han kunde har kört om Petrov med Kers om det var tillåten under 2010 och vinna VM !

Jag tror på Kers och ser fram emot säsongen 2011
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

REP skrev:Titta bara på Alonso ! Han kunde har kört om Petrov med Kers om det var tillåten under 2010 och vinna VM !

Jag tror på Kers och ser fram emot säsongen 2011
Om det varit tillåtet kunde Petrov använt Kers för att INTE bli omkörd av Alonso.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Geer skrev:
REP skrev:Titta bara på Alonso ! Han kunde har kört om Petrov med Kers om det var tillåten under 2010 och vinna VM !

Jag tror på Kers och ser fram emot säsongen 2011
Om det varit tillåtet kunde Petrov använt Kers för att INTE bli omkörd av Alonso.
Kers går inte använda hela tiden, det ska ju laddas upp. Just därför blir det spännande om någon gör det smart i rätt ögonblick. Alonso kan aktivera kers om Petrov växer för stort i backspeglarna. Alltså blir det mera rävspel..
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Nej, tyvärr som KERS reglerna ser ut nu så ger det inget specielt, om alla har det. Eftersom du har en viss tid per varv då du kan använda KERS så kommer alla använda KERS på samma ställe :(
Hade det däremot varit fritt att använda så mycket KERS man kunde när som helst så skulle ju någon kunna "spara upp" KERS laddning. Tex hade Alonso kunnat spara KERS under något varv, eftersom han ändå hängde med Petrov, sedan hade han haft en extra kraft att ta till. Det hade kanske kunna vara lite roligt.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Silverkatten skrev:Nej, tyvärr som KERS reglerna ser ut nu så ger det inget specielt, om alla har det. Eftersom du har en viss tid per varv då du kan använda KERS så kommer alla använda KERS på samma ställe :(
Men banan har väl några raksträckor ?
Jag hoppas att det går använda KERS på olika stället..... :-?
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

På de flesta banor finns det ett eller två ställen där det går att KERSa sig om. Om bägge förarna trycker på KERS knappen där så händer inget. Hade KERS varit friare tex fria hästkrafter eller fri tid eller bägge delarna så hade systemet gjort ordentlig skillnad.