KERS på väg tillbaka
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
KERS på väg tillbaka
Jaha, nu vill stallen ha tillbaka KERS... Verkar vara kloka huvuden i FOTA. Kommer förslaget från Mosley så är det dåligt, föreslår man det själv så är det bra.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
"Showen" måste förbättras. Ta bort KERS varannat år bara, det gör mycket!
Allvarligt talat är KERS bra, bara reglerna för effektuttag är tillräckligt bra. Förra gången gav det inget då reglerna förhindrade att stallen hade olika bra system. Man måste våga släppa det lösare ifall skillnader mellan stallen ska synas. Men det är kanske inte bra i dagens Formel 1, att de bästa blir bättre?
Allvarligt talat är KERS bra, bara reglerna för effektuttag är tillräckligt bra. Förra gången gav det inget då reglerna förhindrade att stallen hade olika bra system. Man måste våga släppa det lösare ifall skillnader mellan stallen ska synas. Men det är kanske inte bra i dagens Formel 1, att de bästa blir bättre?
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Förstår inte varför de ska behöva böka med det där för. Push-to-pass har aldrig lett till någon särskild vidare racing i någon klass som där det har införts.
F1 sin vana trogen gör det många år efter alla andra och med en dyrare lösning som ändå bara uppnår det andra billigare lösningar gör.
F1 sin vana trogen gör det många år efter alla andra och med en dyrare lösning som ändå bara uppnår det andra billigare lösningar gör.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8551
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Jag gillar tanken om att spara energi. Ska motorsport på sikt överleva med något anseende kvar så måste de gå i bräschen för teknik som senare kan utnyttjas av bilindustrin. Det är den enda vägen, att leka samtidigt som man lär sig ny teknik är en perfekt miljö för utveckling. Men med dagens standardiserade Formel 1 har vi tappat allt detta.
En svår balansgång, man ska spara pengar samtidigt som man måste utveckla ny teknik. Det är här som FIA/FOTA haft fel under ett flertal år, de går inte att strypa utvecklingsmöjligheten inom Formel 1, för då har inte klassen något berättigande. Då kan vi lika gärna titta på GP2.
Det är därför som jag och många andra teknikintresserade mist intresset för Formel 1.
En svår balansgång, man ska spara pengar samtidigt som man måste utveckla ny teknik. Det är här som FIA/FOTA haft fel under ett flertal år, de går inte att strypa utvecklingsmöjligheten inom Formel 1, för då har inte klassen något berättigande. Då kan vi lika gärna titta på GP2.
Det är därför som jag och många andra teknikintresserade mist intresset för Formel 1.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det får absolut inte bli en push-to-pass för det ger inget, vilket vi såg förra året. Däremot som en tävling mellan konstruktörer för att få till den effektivaste lösning så kommer det defenetivt tillföra något. För F1 måste ligga i framkanten av tekniken och utnyttja och utveckla de senaste framstegen. Om de inte gör det så kommer F1 att förlora en stor del av deras fan-base. Ja, utan utvecklingen och inovationerna så kan man lika gärna kolla på GP2 eller Indycar.
Sen är ju miljösnacket ganska hårt numera och det är ju aldrig fel att hänga på den trenden. Även om jag inte för en sekund tror att F1 skulle vara mer miljövänligt med KERS än utan.
Sen är ju miljösnacket ganska hårt numera och det är ju aldrig fel att hänga på den trenden. Även om jag inte för en sekund tror att F1 skulle vara mer miljövänligt med KERS än utan.
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Re: KERS på väg tillbaka
Sammarbetet mellan FIA och FOTA om Kers började väl på allvar 21 oktober 2008 i Genéve när man gjorde en övverrenskommelse om att:JTarnstrom skrev:Jaha, nu vill stallen ha tillbaka KERS... Verkar vara kloka huvuden i FOTA. Kommer förslaget från Mosley så är det dåligt, föreslår man det själv så är det bra.
- Motorn skall hålla för fler race
- Det skall finnas kundmotorer för 10 M euro
- Standard Kers skall införas 2010 eller 2011
- Man skall fortsätta samtalen om införande av standardchassi
Stallen tyckte att kers var en bra idé och har kanske inte ändrat inställning sedan 2008. Max körde ett helt annat race och om införandet 2009 var succe eller fiasko är upp till var och en att bedömma.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.FredrikE skrev:Om alla får KERS som kommer den som ligger före använda kers för att förhindra att bli omkörd, sitter precis och kollar på Malaysia från 2009, Raikkonen/Alonso båda KERS, inga omkörningar före alonsos misstag.REP skrev:Kers är bra för Formel 1 !
Då blir lättare att köra om, mer spännande alltså !
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Som KERS fungerade under 2009 så var det inte så. Uppladdning var inget som helst problem eller något som påverkade, tackvare den korkade regeln om uttag per varv.REP skrev: Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
Om de inför en standard enhet för KERS så kan de ju lika gärna ge mig pengarna för det ger ungefär lika många omkörningar (om det är det de vill ha).
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Jättespännande.....not!Geer skrev:Det verkar vara en enhets-Kers från EN leverantör som diskuteras.
Kul teknik som ligger rätt i tiden.
Men blir det lättare att köra om när alla har samma knapp?
När någon ligger nära bakom använder man väl den på de få platser där man kan bli omkörd.
F1 går tydligen mer och mer mot enhetsklass och man kan ju fundera varför ett stall som Toyota inte körde med KERS ifjol. Dom om någon borde ju kunna bygga ett sådant system. Men ska det bli någon finess med KERS måste varje stall få utveckla sitt eget system så att det blir lite konkurrens, standardsystem gör ju ingen skillnad alls förutom att alla har 80 hästar extra i sex sekunder per varv.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
KERS funkade bra att försvara positioner med, särskilt på långsammare banor. Så man får väl säga att utfallet blev precis tvärt emot vad dom trodde när det infördes. Antalet omkörningar ökade inte med en enda tror jag.Cheever skrev:Tveksamt om KERS ledde till bättre racing. en ;KERS var bra för F1! Kanska var man lite tidigt ute men det är den enda vägen att gå, utveckla teknik för återvinning av energi och den som lyckas bäst får mest energi tillbaka.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Jo visst ! Kimi kunde köra om Forze India bilen på lång raksträckan på Spa Francorchamps tack vare KERS och vann till slutSilverkatten skrev:Som KERS fungerade under 2009 så var det inte så. Uppladdning var inget som helst problem eller något som påverkade, tackvare den korkade regeln om uttag per varv.REP skrev: Det går inte att använda KERS hela tiden, det ska ju laddas upp också.
Då kan man med rätt strategi köra om när framförvarande bil körde slut på KERS tillfälligt. Men det är svårt att veta... just därför tror jag ändå med KERS blir mer spännande.
Om de inför en standard enhet för KERS så kan de ju lika gärna ge mig pengarna för det ger ungefär lika många omkörningar (om det är det de vill ha).
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Gärna KERS för min del, men FOTA framstår som ett skämt med tanke på den kampanj de förde mot Mosley och där avskaffandet av KERS var ett av vapnen.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Sammarbetet mellan FIA och FOTA om Kers började väl på allvar 21 oktober 2008 i Genéve när man gjorde en övverrenskommelse om att:JTarnstrom skrev:Gärna KERS för min del, men FOTA framstår som ett skämt med tanke på den kampanj de förde mot Mosley och där avskaffandet av KERS var ett av vapnen.
- Motorn skall hålla för fler race
- Det skall finnas kundmotorer för 10 M euro
- Standard Kers skall införas 2010 eller 2011
- Man skall fortsätta samtalen om införande av standardchassi
Stallen tyckte att kers, enligt överrenskommelsen 2008, var en bra idé och har kanske inte ändrat inställning sedan dess. Max körde ett helt annat race och om införandet 2009 var succe eller fiasko är upp till var och en att bedömma.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Det är ju för tusan otroligt att de inte fattar varför jag, och många andra(antar jag), tittar på F1. DET är inte för att se 30 standardiserade bilar räjsa mot varandra. Jag vill ha en tävling mellan inovatörer, konstruktörer och förare i den ordningen. Jag vill att det ska vara tydligt att F1 är med i första ledet i utvecklingen... att F1 är leading edge.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, det har aldrig varit riktigt först i egentlig mening. Men det har i alla fall till största delen varit prototyprejsing och ju mer enhetsprylar man inför desto sämre blir F1 i förhållande till övriga serier. Det tycker i alla fall jag, och många med mig.LuckyStrike1 skrev:F1 har aldrig varit leading edge.
Men det har ju blivit så inom F1 också att miljötänk och budgetbegränsningar styr det mesta och då är ju enhetsprylar tydligen rätt väg att gå.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Med tanke på att det är så pass nytt så får jag, så klart, inte nämna vad det är. Och det är ju också ett av problemen, om man vill hålla uppe teknikintresset, att de senaste tekniska lösningarna hålls hemliga och i skymundan.
Naturligtvis handlar det inte om att vara i framkant inom bilindustrin, den är ju ganska lowtech i allmänhet. Där handlar det ju mer om masstillverkning och image. Men racing är och förblir en bra testbänk för nya spännande lösningar (gäller inte enbart F1).
Naturligtvis handlar det inte om att vara i framkant inom bilindustrin, den är ju ganska lowtech i allmänhet. Där handlar det ju mer om masstillverkning och image. Men racing är och förblir en bra testbänk för nya spännande lösningar (gäller inte enbart F1).
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, KERS tillbaka nästa år.
Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece
"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Nähä När har Ferrari vart för en förändring?
Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece
"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Nähä När har Ferrari vart för en förändring?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag börjar faktiskt tro att publiken anpassar sig. Sedan lät det så klart bättre förr, men det har det väl gjort i etapper ända sedan 50-talet.Cheever skrev:men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
Vem minns till exempel inte det underbara ljudet från BRM:s V16-motor? De allra flesta.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece
"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna..
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker det är SKANDAL!!! Hur jävla löjligt ska det få blir. Jag vill ha v10or de lät så jävla nice asså! Sen blev de v8 och snart 4or...snart är det ju fan bara 250 hk mer än i min bil, jag köper inte att detta blir billigare för det är stora utvecklingskostnader för sådana här saker och jag vet inte vad vi vinner på det....
Sedan undrar jag varför man tar kers igen, när alla har det kommer det ju bara innebära att det är skitsamma, så länge inte någon gör ett system som är bättre på något sätt en de andras....men annars är det ju sak samma.
Sedan undrar jag varför man tar kers igen, när alla har det kommer det ju bara innebära att det är skitsamma, så länge inte någon gör ett system som är bättre på något sätt en de andras....men annars är det ju sak samma.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Nja, ungefär samma effekt ska det vara:Scorpio skrev:Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece
"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna..
"The new engines will be 1.6-litre turbocharged units that will feature extensive energy recovery systems. The aim is for there to be a drastic reduction in fuel consumption while still producing the same amount of power as current engine"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88639
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 62
- Blev medlem: tis feb 18, 2003 01:00
- Ort: Bara
Enligt den tidigare postade länken så var det:Cheever skrev:Nja, ungefär samma effekt ska det vara:Scorpio skrev:Om dessa uppgifter stämmer blir alltså effekten i F1 c:a 600 hk. Skulle inte minimivikten höjas också?Cheever skrev:Och nya motorer framöver, fyrcylindriga motorer som varvar 10000 varv. Personligen struntar jag i antalet cylindrar men man undrar ju lite hur det går med det underbara ljudet.
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 034726.ece
"Enligt samma källa är Mercedes och Ferrari motståndare till de nya motorreglerna och "
Fortsätter det så här blir väl snart GP2:orna snabbare än F1:orna..
"The new engines will be 1.6-litre turbocharged units that will feature extensive energy recovery systems. The aim is for there to be a drastic reduction in fuel consumption while still producing the same amount of power as current engine"
http://www.autosport.com/news/report.php/id/88639
"Trots detta kommer motorerna ha samma effekt som idag, alltså omkring 750 hästkrafter.
Men 150 av dem får bara användas 6,7 sekunder per varv. Det extra effektuttaget kommer från så kallade Kers, alltså den elmotor vars batterier laddas under inbromsning och ger extra fart vid exempelvis omkörningar."
Dvs c:a 600 hk(plus KERS i 6.7 sek/varv). Men vi får väl hoppas att detta inte stämmer..
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Om jag ska vara ärlig så fattar jag inte varför de ska hålla på att ändra reglerna på detta sätt, tycker det är för mycket shaffs hit och dit. Ja är absolut med på att vi ska tänka på miljön och sånt men detta är ju löjligt. Se istället till att de motorer vi har nu ska hålla längre eller säg att de ska vara bränslesnålare eller vad som helst men banta INTE ner motorerna!
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: mån apr 02, 2007 15:17
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: lör apr 03, 2004 22:19
Löjligt, jag har sett uppgifter på att en flygning till ett av de mer avlägsna länderna ger mer utsläpp än bilarna i sig under en hel säsong. Skippa ett Asienlopp så räcker det. Förmodligen behövs inte ens det utan man skulle ta igen det bara genom att stuva om i kalendern lite och köra närliggande lopp efter varandra samt använda sjötransport ett par gånger.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det är väl faktiskt just det den är känd för?jbs_is_back skrev:Turbo och en motorstorlek som ett större mjölkpaket. Hm, känner igen det där. Det eran är ju känd för sin tråkiga racing...
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön sep 09, 2007 23:11
Verkar som De vill att f1 ska bli en enhetsserie. Slutar med att de tar bort vingarna, turbon, begränsar varvtalet 4500 varv och börjar köra på diesel. Vad har vi då , jo en formelford med dieselknatter Det är ju spännande NOT. Verkar bara bli sämre för vart år med alla regelförändringar, tror de vill döda F1 till förmån för någon annan serie.
Bara min tanke och hoppas att jag har fel.
Bara min tanke och hoppas att jag har fel.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Kers går inte använda hela tiden, det ska ju laddas upp. Just därför blir det spännande om någon gör det smart i rätt ögonblick. Alonso kan aktivera kers om Petrov växer för stort i backspeglarna. Alltså blir det mera rävspel..Geer skrev:Om det varit tillåtet kunde Petrov använt Kers för att INTE bli omkörd av Alonso.REP skrev:Titta bara på Alonso ! Han kunde har kört om Petrov med Kers om det var tillåten under 2010 och vinna VM !
Jag tror på Kers och ser fram emot säsongen 2011
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Nej, tyvärr som KERS reglerna ser ut nu så ger det inget specielt, om alla har det. Eftersom du har en viss tid per varv då du kan använda KERS så kommer alla använda KERS på samma ställe
Hade det däremot varit fritt att använda så mycket KERS man kunde när som helst så skulle ju någon kunna "spara upp" KERS laddning. Tex hade Alonso kunnat spara KERS under något varv, eftersom han ändå hängde med Petrov, sedan hade han haft en extra kraft att ta till. Det hade kanske kunna vara lite roligt.
Hade det däremot varit fritt att använda så mycket KERS man kunde när som helst så skulle ju någon kunna "spara upp" KERS laddning. Tex hade Alonso kunnat spara KERS under något varv, eftersom han ändå hängde med Petrov, sedan hade han haft en extra kraft att ta till. Det hade kanske kunna vara lite roligt.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
Men banan har väl några raksträckor ?Silverkatten skrev:Nej, tyvärr som KERS reglerna ser ut nu så ger det inget specielt, om alla har det. Eftersom du har en viss tid per varv då du kan använda KERS så kommer alla använda KERS på samma ställe
Jag hoppas att det går använda KERS på olika stället.....
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00