SYDKOREAS GP 2010 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

SYDKOREAS GP 2010 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX

Banbeskrivning: Korean International Circuit
Banlängd: 5.621 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.000 km, distans: 309.155 km
Bensinförbrukning: Inga data.

Depåfönster, 55 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43

Tidschema
Fredag 2010-10-22, CET
Träning 1 03:00-04:30
Träning 2 07:00-08:30
Lördag 2010-10-23, CET
Träning 3 04:00-05:00
Kvalificering 07:00-08:00
Söndag 2010-10-24, CET
Lopp 08:00-10:00
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Tre långa rakor "på raken", resten ser ut som RedBull-country..

Den som är snabb på långa rakan ligger nog bra till..
Saknar de gamla mästarna...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker att det ser intressant ut från kurva 10 och framåt, påminner lite om Suzuka och den helt ny banan gör att det är lika för alla förare. De ska bli intressant att se.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Om man kan utläsa nåt av en banskiss så är det som Lenny skriver "Red Bull country". Förhoppningsvis kan Alonso ändå sno lite poäng av Webber och Vettel, och med mycket tur ha Massa, Button och Hamilton mellan sig och RB. :up:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Ja även om Alonso säger att podiumplatser kommer räcka så börjar snaran dras åt, man får inte glömma att RBR vann både i Brasilien och Abu Dhabi ifjol.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Hm Alonso måste inte bara ta poduimplatser, han måste väl VINNA de sista loppen om RB är tvåa???
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jo, det kan räcka. Det skiljer 14 poäng och det är 75 att köra om.
Vinner han de tre lopp som är kvar och Webber kommer tvåa vinner Alonso med 21 poäng, så gapet är inte så stort som siffrorna antyder.

Men det lär inte bli lätt med Red Bull i storform.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men de jude ja menar, alonso måste ju vinna.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Men de jude ja menar, alonso måste ju vinna.
Om Webber slutar tvåa i de nästkommande racen ja. Men det finns en massa scenarior för hur Alonso ska ta in 14 poäng med 75 poäng att köra om.

Alonso har helt rätt, han behöver vara på pallen i de tre sista racen. Han behöver de poäng som man för för topp-3 och han behöver ta de poängen och samtidigt vara före Webber.

14 poäng är inte så stor skillnad. Med förra årets poängsystem motsvarar det c:a drygt 5 poängs skillnad med tre race kvar att köra ....

Alonso behöver ta mellan 15 och 25 poäng varje race och ha Webber bakom sig helt enkelt.

Sen ska vi inte glömma Vettel som är lika långt efter som Alonso och har en likadan bil som Webber. Det kan spela Alonso i händerna. Om ingen av de tre bryter något av de tre sista racen kommer detta bli en spännande avslutning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Med dom här långa raksträckorna (den långa måste vara minst en kilometer) tror jag snarast att banan i sin helhet är att betrakta som McLaren-land..
Saknar de gamla mästarna...
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Vågar man offra lite downforce så har man nog en jävligt bra chans för omkörningar. Men frågan är ju hur lidande man blir inne i kurvkomplexet.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.

Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Jögga skrev:Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Även jag har resoneraat så. Skulle vara kul om Alonso kunde vinna.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror inte man ska underskatta Ferrari för även om de är en bit efter i kvalet så är de med hyffsat då det är race. I detta loppet trodde man ju att RB skulle dra ifrån med mycket men det är ju klart så att de inte är lika överlägsna i racetrim som de är i kvalet. Mycket har ändrats sedan starten av året. Jag skulle vilja säga att RB hade haft detta som i en ask om de inte klantat sig i början och Vettel hade ju haft en ledning i VM om hans bil inte gått sönder.
stoff
Inlägg: 238
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Ort: Huddinge

Inlägg av stoff »

Blev imponerad av banan i F1 2010. Vet inte hur mycket det stämmer med verklighetens bana men i spelet är den bra. Svepande kurvor som går undan och en fin hairpin för omkörningar ala "Leeroy Jenkins" Kobayashi :)
(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

stoff skrev:(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
Tack, nu vet vi att det blir dubbelt Red Bull. De kommer vara överlägsna genom kurvorna 14–18 och då hinner ingen toppfart i världen ikapp dem till kurva 1. Tack vare bäst acceleration ut ur kurva 1 är de ohotade även på nästa raka.

Men jag förutspår en kul fajt mellan Kobayashi och Schumacher.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Hinner de bli klart med banan ?

Det har varit diskussioner om det....
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Den godkände av FIA i måndags.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421
"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421
"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
Och?

Den är FIA-godkänd och det blir race. Om det enda som saknas på banan en dryg vecka innan start är lite curbs är det ju hur lugnt som helst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Roligt att höra om att FIA godkänd denna banan.

Det blir mycket spännande se helt nytt banan.

Men jag undrar om banan ger lätta omkörningar ?

Jag vill inte se samma som Singapore GP.....
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jag gissar att det inte blir omkörningsfest, i likhet med de flesta andra banor.
Förhoppningsvis kan bromsningarna efter rakorna bjuda på en del, men då gäller det att ligga bra till ut ur kurvan innan, vilket inte är så lätt.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jögga skrev:Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.

Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
Ferrari har väl varit rätt bra allround under den senare delen av säsongen. Det kanske passar bra för en sådan här bana.

Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Få se om RB6ans bromsar pallar...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Skitig bana... eller ska jag säga skitbana?

Asiens Barcelona... :down:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Idag så var de dags iaf och många förare verkade ju rätt positiva iaf. Måste dock säga att de är svårt att utläsa nått om tiderna. Webber såg dock bra ut.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det gick ju bra det här. Nu byter de ut kerbsen i kurva 16 och kurva 18.
With the cars having bottomed out a lot at the Turn 16 apex, with the kerb lower than the track itself, race organisers are now re-profiling the kerb to make it higher. This should prevent drivers from being encouraged to cut the corner too much.

Work is also being done to re-profile the wall on the exit of Turn 16. The original design had the wall filtering in close to the edge of the track on the right hand side exit of the curve, and that has now been moved back so it runs parallel to the track.

Furthermore, the organisers are building a new apex kerb at the final Turn 18 apex, after drivers kept cutting the corner during free practice - which dragged dirt and stones onto the circuit.

The new kerb will be made lower than the apex of the turn, which will act as a deterrent so drivers do not cut the corner. This should also make the final Turn 17 much more of a kink, with drivers having to be more careful as they exit the long right-hander.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/87625
Förstår jag texten rätt ska de flytta sänkan från kurva 16 till kurva 18. Frågan är då vem som blir först att flyga baklänges mot depåmuren, för det är nog omöjligt att undvika kerben i kurva 18 hela helgen.
Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev: Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
Jag satt och funderade på det i termer som att:
Så innihelvete dumma kan dom/han inte vara att dom har missat att det kommer att hända grejer där?
Nån måste ju ha sett att depåinfarten är en katastrof? Eller har jag missat något uppenbart?
I was misled and that is the way it went
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Singapores infart var inte helt hundra första året heller utan byggdes om till året efter. Nu skulle man väl se över infarten till imorgon och eventuellt tillåta förarna att korsa vita linjen för att dom inte skulle behöva släppa av lika tidigt. Men man tycker det borde varit smidigare att bygga infarten lite rakare mot depån, då hade man inte behövt ha den halvluriga vänstern (i själva infarten) så skarp och dessutom sparat yta.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Spännande kval :D
I was misled and that is the way it went
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Japp det var det, tyckte dock inte om att schumi missade så pass i q3 men annars verkar han bra med, var ju 3 tiondelar efter ros i både q1 o q2 och det var ju som i japan.

RB är grymma i de avslutande partierna men Alonso är ju dem precis i hälarna så frågan är om han kan slå båda två? Tveksamt, massa skulle också behövt vara lite högre upp så han hade kunnat hjälpa till, nu är han ju alldeles för långt bak och någon bra starter är han väl inte.


Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Jag tror att Alonso är först in i kurva 4 på första varvet imorgon!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Fp730a
Inlägg: 380
Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
Ort: Västerås - Sweden

Inlägg av Fp730a »

där vann alonso VM!
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
Enligt Jake Humphrey och de andra på BBC så är det extra viktigt att stå på den rena sidan på denna bana med sin alldeles nya asfalt.
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Okej men enligt den startbild som jag såg så skulle polesittern starta på innersidan....blir inte det fel då??????Borde inte han stå på höger sidan?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Pole i F1 brukar alltid läggas i idealspåret, dvs. ytterspåret.

I Korea är det i det rena spåret.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

LuckyStrike1 skrev:Pole i F1 brukar alltid läggas i idealspåret, dvs. ytterspåret.

I Korea är det i det rena spåret.
Man får hoppas det!
Har följt F1 sedan 70-talet!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

o de rena spåret är väl sämst grepp?? eller
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Årets nagelbitare vad gäller kval i alla fall. Jag trodde att Alonso hade Pole när RB gjort sitt näst sista försök (som jag trodde skulle bli sista).

Trea är nog ändå bättre än tvåa här eftersom det lär skilja multum i grepp med ny asfalt. Jag tänkte också som Blomman att det gäller för Red Bull att samarbeta för att hålla Alonso och Hamilton bakom sig, men frågan är hur det lyckas med två titelkandidater.
Användarens profilbild
Krassegrand
Inlägg: 863
Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34

Inlägg av Krassegrand »

Crazy F1 skrev:o de rena spåret är väl sämst grepp?? eller
Hehe! :wink:
Har följt F1 sedan 70-talet!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:o de rena spåret är väl sämst grepp?? eller
Nej, det smutsiga spåret är det med sämst grepp.

Det rena spåret är det där de har kört de senaste två dagarna.

Mycket damm och skit utanför det spåret och så ny asfalt på det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jaha, fan jag har alltid trott att de var tvärtom, eller jag vet ju att det spår de kört i är den med mest grepp men jag har alltid sett det som det smutsiga...

Men i vilket falls så startar polekillen på den sidan där de har kört mest iaf.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev:Jaha, fan jag har alltid trott att de var tvärtom, eller jag vet ju att det spår de kört i är den med mest grepp men jag har alltid sett det som det smutsiga...

Men i vilket falls så startar polekillen på den sidan där de har kört mest iaf.
Kubika säger att den smutsiga sidan kan ha bättre grepp... om det regnar.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Våt sand på ny asfalt låter halkigt tycker jag, men å andra sidan kanske vått gummi är halare?
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Jögga skrev:Våt sand på ny asfalt låter halkigt tycker jag, men å andra sidan kanske vått gummi är halare?
Nja, Vått gummi vet man ju hur halt det kan bli :wink:
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:
Jögga skrev:Våt sand på ny asfalt låter halkigt tycker jag, men å andra sidan kanske vått gummi är halare?
Nja, Vått gummi vet man ju hur halt det kan bli :wink:
Hahaha, hoppsan. Freudiansk felsägning :oops:
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Någon här som vet om det regnar på banan just nu?
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Så lyder alla rapporter i alla fall. Det ska regna framåt 12 lokal tid, tre timmar före start alltså.