Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX
Banbeskrivning:Korean International Circuit
Banlängd: 5.621 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.000 km, distans: 309.155 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Jag tycker att det ser intressant ut från kurva 10 och framåt, påminner lite om Suzuka och den helt ny banan gör att det är lika för alla förare. De ska bli intressant att se.
Om man kan utläsa nåt av en banskiss så är det som Lenny skriver "Red Bull country". Förhoppningsvis kan Alonso ändå sno lite poäng av Webber och Vettel, och med mycket tur ha Massa, Button och Hamilton mellan sig och RB.
Ja även om Alonso säger att podiumplatser kommer räcka så börjar snaran dras åt, man får inte glömma att RBR vann både i Brasilien och Abu Dhabi ifjol.
Jo, det kan räcka. Det skiljer 14 poäng och det är 75 att köra om.
Vinner han de tre lopp som är kvar och Webber kommer tvåa vinner Alonso med 21 poäng, så gapet är inte så stort som siffrorna antyder.
Men det lär inte bli lätt med Red Bull i storform.
Crazy F1 skrev:Men de jude ja menar, alonso måste ju vinna.
Om Webber slutar tvåa i de nästkommande racen ja. Men det finns en massa scenarior för hur Alonso ska ta in 14 poäng med 75 poäng att köra om.
Alonso har helt rätt, han behöver vara på pallen i de tre sista racen. Han behöver de poäng som man för för topp-3 och han behöver ta de poängen och samtidigt vara före Webber.
14 poäng är inte så stor skillnad. Med förra årets poängsystem motsvarar det c:a drygt 5 poängs skillnad med tre race kvar att köra ....
Alonso behöver ta mellan 15 och 25 poäng varje race och ha Webber bakom sig helt enkelt.
Sen ska vi inte glömma Vettel som är lika långt efter som Alonso och har en likadan bil som Webber. Det kan spela Alonso i händerna. Om ingen av de tre bryter något av de tre sista racen kommer detta bli en spännande avslutning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
Jögga skrev:Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Även jag har resoneraat så. Skulle vara kul om Alonso kunde vinna.
Jag tror inte man ska underskatta Ferrari för även om de är en bit efter i kvalet så är de med hyffsat då det är race. I detta loppet trodde man ju att RB skulle dra ifrån med mycket men det är ju klart så att de inte är lika överlägsna i racetrim som de är i kvalet. Mycket har ändrats sedan starten av året. Jag skulle vilja säga att RB hade haft detta som i en ask om de inte klantat sig i början och Vettel hade ju haft en ledning i VM om hans bil inte gått sönder.
Blev imponerad av banan i F1 2010. Vet inte hur mycket det stämmer med verklighetens bana men i spelet är den bra. Svepande kurvor som går undan och en fin hairpin för omkörningar ala "Leeroy Jenkins" Kobayashi
(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
Tack, nu vet vi att det blir dubbelt Red Bull. De kommer vara överlägsna genom kurvorna 14–18 och då hinner ingen toppfart i världen ikapp dem till kurva 1. Tack vare bäst acceleration ut ur kurva 1 är de ohotade även på nästa raka.
Men jag förutspår en kul fajt mellan Kobayashi och Schumacher.
LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
Och?
Den är FIA-godkänd och det blir race. Om det enda som saknas på banan en dryg vecka innan start är lite curbs är det ju hur lugnt som helst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Jag gissar att det inte blir omkörningsfest, i likhet med de flesta andra banor.
Förhoppningsvis kan bromsningarna efter rakorna bjuda på en del, men då gäller det att ligga bra till ut ur kurvan innan, vilket inte är så lätt.
Jögga skrev:Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
Ferrari har väl varit rätt bra allround under den senare delen av säsongen. Det kanske passar bra för en sådan här bana.
Idag så var de dags iaf och många förare verkade ju rätt positiva iaf. Måste dock säga att de är svårt att utläsa nått om tiderna. Webber såg dock bra ut.
Det gick ju bra det här. Nu byter de ut kerbsen i kurva 16 och kurva 18.
With the cars having bottomed out a lot at the Turn 16 apex, with the kerb lower than the track itself, race organisers are now re-profiling the kerb to make it higher. This should prevent drivers from being encouraged to cut the corner too much.
Work is also being done to re-profile the wall on the exit of Turn 16. The original design had the wall filtering in close to the edge of the track on the right hand side exit of the curve, and that has now been moved back so it runs parallel to the track.
Furthermore, the organisers are building a new apex kerb at the final Turn 18 apex, after drivers kept cutting the corner during free practice - which dragged dirt and stones onto the circuit.
The new kerb will be made lower than the apex of the turn, which will act as a deterrent so drivers do not cut the corner. This should also make the final Turn 17 much more of a kink, with drivers having to be more careful as they exit the long right-hander.
Förstår jag texten rätt ska de flytta sänkan från kurva 16 till kurva 18. Frågan är då vem som blir först att flyga baklänges mot depåmuren, för det är nog omöjligt att undvika kerben i kurva 18 hela helgen.
Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
ANFRAN skrev:
Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
Jag satt och funderade på det i termer som att:
Så innihelvete dumma kan dom/han inte vara att dom har missat att det kommer att hända grejer där?
Nån måste ju ha sett att depåinfarten är en katastrof? Eller har jag missat något uppenbart?
Singapores infart var inte helt hundra första året heller utan byggdes om till året efter. Nu skulle man väl se över infarten till imorgon och eventuellt tillåta förarna att korsa vita linjen för att dom inte skulle behöva släppa av lika tidigt. Men man tycker det borde varit smidigare att bygga infarten lite rakare mot depån, då hade man inte behövt ha den halvluriga vänstern (i själva infarten) så skarp och dessutom sparat yta.
Japp det var det, tyckte dock inte om att schumi missade så pass i q3 men annars verkar han bra med, var ju 3 tiondelar efter ros i både q1 o q2 och det var ju som i japan.
RB är grymma i de avslutande partierna men Alonso är ju dem precis i hälarna så frågan är om han kan slå båda två? Tveksamt, massa skulle också behövt vara lite högre upp så han hade kunnat hjälpa till, nu är han ju alldeles för långt bak och någon bra starter är han väl inte.
Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
Årets nagelbitare vad gäller kval i alla fall. Jag trodde att Alonso hade Pole när RB gjort sitt näst sista försök (som jag trodde skulle bli sista).
Trea är nog ändå bättre än tvåa här eftersom det lär skilja multum i grepp med ny asfalt. Jag tänkte också som Blomman att det gäller för Red Bull att samarbeta för att hålla Alonso och Hamilton bakom sig, men frågan är hur det lyckas med två titelkandidater.
Jaha, fan jag har alltid trott att de var tvärtom, eller jag vet ju att det spår de kört i är den med mest grepp men jag har alltid sett det som det smutsiga...
Men i vilket falls så startar polekillen på den sidan där de har kört mest iaf.
Crazy F1 skrev:Jaha, fan jag har alltid trott att de var tvärtom, eller jag vet ju att det spår de kört i är den med mest grepp men jag har alltid sett det som det smutsiga...
Men i vilket falls så startar polekillen på den sidan där de har kört mest iaf.
Kubika säger att den smutsiga sidan kan ha bättre grepp... om det regnar.