SYDKOREAS GP 2010 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
SYDKOREAS GP 2010 - KOREAN INTERNATIONAL CIRCUIT. Lopp 17 av
Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Korean International Circuit
Banlängd: 5.621 km, antal varv: 55, startförskjutning: 0.000 km, distans: 309.155 km
Bensinförbrukning: Inga data.
Depåfönster, 55 varv
1 stopp: 27-33
2 stopp: 16-27, 35-41
3 stopp: 14-19, 25-30, 38-43
Tidschema
Fredag 2010-10-22, CET
Träning 1 03:00-04:30
Träning 2 07:00-08:30
Lördag 2010-10-23, CET
Träning 3 04:00-05:00
Kvalificering 07:00-08:00
Söndag 2010-10-24, CET
Lopp 08:00-10:00
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om Webber slutar tvåa i de nästkommande racen ja. Men det finns en massa scenarior för hur Alonso ska ta in 14 poäng med 75 poäng att köra om.Crazy F1 skrev:Men de jude ja menar, alonso måste ju vinna.
Alonso har helt rätt, han behöver vara på pallen i de tre sista racen. Han behöver de poäng som man för för topp-3 och han behöver ta de poängen och samtidigt vara före Webber.
14 poäng är inte så stor skillnad. Med förra årets poängsystem motsvarar det c:a drygt 5 poängs skillnad med tre race kvar att köra ....
Alonso behöver ta mellan 15 och 25 poäng varje race och ha Webber bakom sig helt enkelt.
Sen ska vi inte glömma Vettel som är lika långt efter som Alonso och har en likadan bil som Webber. Det kan spela Alonso i händerna. Om ingen av de tre bryter något av de tre sista racen kommer detta bli en spännande avslutning.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror inte man ska underskatta Ferrari för även om de är en bit efter i kvalet så är de med hyffsat då det är race. I detta loppet trodde man ju att RB skulle dra ifrån med mycket men det är ju klart så att de inte är lika överlägsna i racetrim som de är i kvalet. Mycket har ändrats sedan starten av året. Jag skulle vilja säga att RB hade haft detta som i en ask om de inte klantat sig i början och Vettel hade ju haft en ledning i VM om hans bil inte gått sönder.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Huddinge
Blev imponerad av banan i F1 2010. Vet inte hur mycket det stämmer med verklighetens bana men i spelet är den bra. Svepande kurvor som går undan och en fin hairpin för omkörningar ala "Leeroy Jenkins" Kobayashi
(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Tack, nu vet vi att det blir dubbelt Red Bull. De kommer vara överlägsna genom kurvorna 14–18 och då hinner ingen toppfart i världen ikapp dem till kurva 1. Tack vare bäst acceleration ut ur kurva 1 är de ohotade även på nästa raka.stoff skrev:(youtube klipp http://www.youtube.com/watch?v=Sr_LHQFjyDI)
Men jag förutspår en kul fajt mellan Kobayashi och Schumacher.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"LuckyStrike1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Och?platt skrev:"The final surface has been laid and they are finishing off the kerbs"LuckyStrike1 skrev:http://www.autosport.com/news/report.php/id/87421platt skrev:LS1. och hur fan kan dom godtjäna en F1 bana utan curbs?
Ja ha, dom hade fortfarande inte pulat dit kerbsen och då är inte banan komplett.
Den är FIA-godkänd och det blir race. Om det enda som saknas på banan en dryg vecka innan start är lite curbs är det ju hur lugnt som helst.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ferrari har väl varit rätt bra allround under den senare delen av säsongen. Det kanske passar bra för en sådan här bana.Jögga skrev:Rakorna är ju en nackdel för Red Bull, och kurviga partiet är ju en nackdel för McLaren. Frågan är om inte Ferrari har minst nackdel av den här layouten ändå.
Det blir intressant att se banan live i alla fall, och ett är klart och det är att det blir tätt mellan Alonso och Red Bull. Hamilton lär väl få ännu en nedflyttning för byte av växellåda gissar jag, och Button har ju haft svårt att kvala bra.
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det gick ju bra det här. Nu byter de ut kerbsen i kurva 16 och kurva 18.
Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
Förstår jag texten rätt ska de flytta sänkan från kurva 16 till kurva 18. Frågan är då vem som blir först att flyga baklänges mot depåmuren, för det är nog omöjligt att undvika kerben i kurva 18 hela helgen.With the cars having bottomed out a lot at the Turn 16 apex, with the kerb lower than the track itself, race organisers are now re-profiling the kerb to make it higher. This should prevent drivers from being encouraged to cut the corner too much.
Work is also being done to re-profile the wall on the exit of Turn 16. The original design had the wall filtering in close to the edge of the track on the right hand side exit of the curve, and that has now been moved back so it runs parallel to the track.
Furthermore, the organisers are building a new apex kerb at the final Turn 18 apex, after drivers kept cutting the corner during free practice - which dragged dirt and stones onto the circuit.
The new kerb will be made lower than the apex of the turn, which will act as a deterrent so drivers do not cut the corner. This should also make the final Turn 17 much more of a kink, with drivers having to be more careful as they exit the long right-hander.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87625
Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Jag satt och funderade på det i termer som att:ANFRAN skrev: Frågan är också vem som blir först att bli rammad bakifrån när han ska in i depå. En dummare depåinfart har nog aldrig byggts.
Så innihelvete dumma kan dom/han inte vara att dom har missat att det kommer att hända grejer där?
Nån måste ju ha sett att depåinfarten är en katastrof? Eller har jag missat något uppenbart?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Singapores infart var inte helt hundra första året heller utan byggdes om till året efter. Nu skulle man väl se över infarten till imorgon och eventuellt tillåta förarna att korsa vita linjen för att dom inte skulle behöva släppa av lika tidigt. Men man tycker det borde varit smidigare att bygga infarten lite rakare mot depån, då hade man inte behövt ha den halvluriga vänstern (i själva infarten) så skarp och dessutom sparat yta.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Japp det var det, tyckte dock inte om att schumi missade så pass i q3 men annars verkar han bra med, var ju 3 tiondelar efter ros i både q1 o q2 och det var ju som i japan.
RB är grymma i de avslutande partierna men Alonso är ju dem precis i hälarna så frågan är om han kan slå båda två? Tveksamt, massa skulle också behövt vara lite högre upp så han hade kunnat hjälpa till, nu är han ju alldeles för långt bak och någon bra starter är han väl inte.
Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
RB är grymma i de avslutande partierna men Alonso är ju dem precis i hälarna så frågan är om han kan slå båda två? Tveksamt, massa skulle också behövt vara lite högre upp så han hade kunnat hjälpa till, nu är han ju alldeles för långt bak och någon bra starter är han väl inte.
Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 380
- Blev medlem: fre jan 30, 2004 14:57
- Ort: Västerås - Sweden
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Enligt Jake Humphrey och de andra på BBC så är det extra viktigt att stå på den rena sidan på denna bana med sin alldeles nya asfalt.Crazy F1 skrev:Jag undrar om det har någon betydelse att stå på den rena sidan här? De borde ju vara lite bättre grepp där tycker man ju.
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Årets nagelbitare vad gäller kval i alla fall. Jag trodde att Alonso hade Pole när RB gjort sitt näst sista försök (som jag trodde skulle bli sista).
Trea är nog ändå bättre än tvåa här eftersom det lär skilja multum i grepp med ny asfalt. Jag tänkte också som Blomman att det gäller för Red Bull att samarbeta för att hålla Alonso och Hamilton bakom sig, men frågan är hur det lyckas med två titelkandidater.
Trea är nog ändå bättre än tvåa här eftersom det lär skilja multum i grepp med ny asfalt. Jag tänkte också som Blomman att det gäller för Red Bull att samarbeta för att hålla Alonso och Hamilton bakom sig, men frågan är hur det lyckas med två titelkandidater.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nej, det smutsiga spåret är det med sämst grepp.Crazy F1 skrev:o de rena spåret är väl sämst grepp?? eller
Det rena spåret är det där de har kört de senaste två dagarna.
Mycket damm och skit utanför det spåret och så ny asfalt på det.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Kubika säger att den smutsiga sidan kan ha bättre grepp... om det regnar.Crazy F1 skrev:Jaha, fan jag har alltid trott att de var tvärtom, eller jag vet ju att det spår de kört i är den med mest grepp men jag har alltid sett det som det smutsiga...
Men i vilket falls så startar polekillen på den sidan där de har kört mest iaf.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00