BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 BELGIAN GRAND PRIX

Banbeskrivning: Spa-Francorchamps
Banlängd: 7.004 km, antal varv: 44, startförskjutning: 0.124 km, distans: 308.052 km
Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder

Depåfönster, 44 varv
1 stopp: 23-29
2 stopp: 15-20, 27-33
3 stopp: 9-12, 18-22, 29-34

Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-08-27, CET
Träning 1 10:00-11:30 (J.Trulli - Toyota 1:49.675)
Träning 2 14:00-15:30 (L.Hamilton - McLaren 1:47.201)
Lördag 2010-08-28, CET
Träning 3 11:00-12:00 (N.Heidfeld - BMW Sauber 1:45.388)
Kvalificering 14:00-15:00 (G.Fisichella - Force India 1:46.308)
Söndag 2010-08-29, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 42 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:23:50,995
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:22:59,394
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:20:39,066
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:30:01,295
2004: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:32:35,2741
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:21:20,634
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:08:05,002
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:28:14,494
1999: David Coulthard - McLaren # 1:25:43,057
1998: Damon Hill - Jordan # 1:43:47,407
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,717
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:15,125
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:47,875
1994: Damon Hill - Williams # 1:28:47,170
1993: Damon Hill - Williams # 1:24:32,124
1992: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:10,721
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:27:17,669
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:26:31,997
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:40:54,196
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:28:00,549
1987: Alain Prost - McLaren # 1:27:03,217
1986: Nigel Mansell - Williams # 1:27:57,925
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:34:19,893
1983: Alain Prost - Renault # 1:27:11,502
1970: Pedro Rodriguez - BRM # 1:38:09,900
1968: Bruce McLaren - McLaren # 1:40:02,100
1967: Dan Gurney - Eagle # 1:40:49,400
1966: John Surtees - Ferrari # 2:09:11,300
1965: Jim Clark - Lotus # 2:23:34,800
1964: Jim Clark - Lotus # 2:06:40,500
1963: Jim Clark - Lotus # 2:27:47,600
1962: Jim Clark - Lotus # 2:07:32,300
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:03,800
1960: Jack Brabham - Cooper # 2:21:37,300
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:37:06,300
1956: Peter Collins - Ferrari # 2:40:00,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:39:29,000
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:44:42,400
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:48:30,300
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 3:03:46,300
1951: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:45:46,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 2:47:26,000

Alla 42 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Giancarlo Fisichella - Force India # 1:46,308
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:47,338
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:45,994
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:46,391
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:56,232
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:43,726
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:52,072
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,646
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,329
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:48,682
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:49,450
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:50,574
1995: Gerhard Berger - Ferrari # 1:54,392
1994: Rubens Barrichello - Jordan # 2:21,163
1993: Alain Prost - Williams # 1:47,571
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:50,545
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:47,811
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,365
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,867
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:53,718
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:52,026
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:54,331
1985: Alain Prost - McLaren # 1:55,306
1983: Alain Prost - Renault # 2:04,615
1970: Jackie Stewart - March # 3:28,000
1968: Chris Amon - Ferrari # 3:28,600
1967: Jim Clark - Lotus # 3:28,100
1966: John Surtees - Ferrari # 3:38,000
1965: Graham Hill - BRM # 3:45,400
1964: Dan Gurney - Brabham # 3:50,900
1963: Graham Hill - BRM # 3:54,100
1962: Graham Hill - BRM # 3:57,000
1961: Phil Hill - Ferrari # 3:59,300
1960: Jack Brabham - Cooper # 3:50,000
1958: Mike Hawthorn - Ferrari # 3:57,100
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 4:09,800
1955: Eugenio Castellotti - Lancia # 4:18,100
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:22,100
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:30,000
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 4:37,000
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 4:25,000
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 4:37,000


© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
REP
Inlägg: 259
Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
Ort: Uppsala

Inlägg av REP »

Nu tror jag att McLaren kommer vara starka här.
Deras bilar är bäst på långa rakorna.

Troligen kommer de som etta och tvåa här...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Det blir nog kamp om det, Ferrari går bra, hur det blir med RBR är ju en gåta och sedan har ju Renault lovat hårda paket efter semestern så då vill nog både Renault och Merceds lägga sig i.. Att Hamilton blir giftig får vi nog räkna med, men vinner - tror inte det..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Felet med den här banan är att jag aldrig har varit på den.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Det enda felet kanske rent av?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Jari skrev:Det enda felet kanske rent av?
Nä. Enda felet i år är att Kimi inte startar...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

PC: skrev:
Jari skrev:Det enda felet kanske rent av?
Nä. Enda felet i år är att Kimi inte startar...
Nu kom jag på ett av årets andra glädjeämnen... :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Nisse skrev:
PC: skrev:
Jari skrev:Det enda felet kanske rent av?
Nä. Enda felet i år är att Kimi inte startar...
Nu kom jag på ett av årets andra glädjeämnen... :D
Japp, Kovalainen harvar längs bak i fältet :up:
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Lemon skrev:
Nisse skrev:
PC: skrev: Nä. Enda felet i år är att Kimi inte startar...
Nu kom jag på ett av årets andra glädjeämnen... :D
Japp, Kovalainen harvar längs bak i fältet :up:
Kovalainen, Kimi...? Vad ville du ha sagt...?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

PC: skrev:
Lemon skrev:
Nisse skrev: Nu kom jag på ett av årets andra glädjeämnen... :D
Japp, Kovalainen harvar längs bak i fältet :up:
Kovalainen, Kimi...? Vad ville du ha sagt...?
Ett styrsvar. Du får nöja dig med det så länge.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Lemon skrev:
PC: skrev:
Lemon skrev: Japp, Kovalainen harvar längs bak i fältet :up:
Kovalainen, Kimi...? Vad ville du ha sagt...?
Ett styrsvar. Du får nöja dig med det så länge.
Bara du är lycklig så...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Lemon
Inlägg: 5298
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av Lemon »

Vinner Webber VM är jag nog så nöjd jag kan bli.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Lemon skrev:Vinner Webber VM är jag nog så nöjd jag kan bli.
Då är vi två :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Notera gärna fjolårets polesitter =)
Ska han inte göra comeback om en tre fyra år?
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Imorgon beger jag mig hem till Sverige igen med en längtan till F1 i Belgien med Eje & Blomman som kommentatorer efter tre lopp med spagetti tugg. Skönt.......
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jari skrev:Notera gärna fjolårets polesitter =)
Ska han inte göra comeback om en tre fyra år?
Jag noterade också fjolårssegraren. Ska han också inte göra comeback om en tre fyra år?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tror inte vi behöver vänta så länge med tanke på vem som sponsrar hans framfart bland stock och sten i WRC.
Han har vunnit ganska mycket på Spa den killen under sin relativt korta karriär.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Fler lär det dock inte bli för den gode Kimi.

4 segrar är 2 ifrån Maestro och 1 ifrån Senna.

Det kunde ha blivit en 5:e om han inte haft såna glasnerver och satt bilen i muren efter Blanchimont 2008. Men blött väglag verkade ju inte vara Kimis starka sida...
Ferrari.
Användarens profilbild
Zwonk
Inlägg: 181
Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
Ort: Vasa, Finland

Inlägg av Zwonk »

4 segrar är hur som helst imponerande. Jag kommer att sakna Kimi i detta lopp.

Är det ens någon som märkt att Fisichella inte kör längre? :D
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Zwonk skrev:4 segrar är hur som helst imponerande. Jag kommer att sakna Kimi i detta lopp.

Är det ens någon som märkt att Fisichella inte kör längre? :D
Vem?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
Zwonk skrev:4 segrar är hur som helst imponerande. Jag kommer att sakna Kimi i detta lopp.

Är det ens någon som märkt att Fisichella inte kör längre? :D
Vem?
Kimi?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Vem?

Luca Badoer :D
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

LuckyStrike1 skrev:
Cheever skrev:
Zwonk skrev:4 segrar är hur som helst imponerande. Jag kommer att sakna Kimi i detta lopp.

Är det ens någon som märkt att Fisichella inte kör längre? :D
Vem?
Kimi?
Vem?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Eau Rouge skrev:Fler lär det dock inte bli för den gode Kimi.

4 segrar är 2 ifrån Maestro och 1 ifrån Senna.

Det kunde ha blivit en 5:e om han inte haft såna glasnerver och satt bilen i muren efter Blanchimont 2008. Men blött väglag verkade ju inte vara Kimis starka sida...
Huruvida det blir några fler vet vi ju inte ännu och fyra segrar är bra många fler än de allra flesta har på denna sista riktiga racerbana.
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Cheever skrev:
LuckyStrike1 skrev:
Cheever skrev: Vem?
Kimi?
Vem?
Vad hette han sa du?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tror att red bull kommer vara jälvigt snabba här eftersom deras fina areodynamik lär komma till pass, inte minst genom Eau Roughe. Har du med dig farten där så har du en himla massa fart med dig på kemmelrakan och är de inte först i starten så kan de nog köra om en och annan bil även om de inte har den bästa motorn.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Känns ju som Ferrari och Alonso är på gång på allvar, Redbull? Visst går bilarna bra, men jag tror inte att toppfarten räcker till på kemmelrakan, såvida man inte ändrar om helt i aerodynamiken vill säga..

Min gissning är att det kommer stå mellan Hamilton och Alonso med RBR strax bakom - å sen Polacken i den gula bilen.. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Beroende på hur stora förändringar de nya vingtesterna innebär kan det nog bli ett jämnt race. McLaren har nytta av sin F-duct i S1 och S3 medan RBR med sin ofantliga downforce borde gå som på räls i S2. Sen har vi Ferrari som är lite av mittemellan på båda områdena gör att dom borde vara rätt bra med också.

Men tiden är knapp om stallen måste göra några förändringar gällande vingarna så det blir nog inga optimala lösningar.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men borde inte rb fina aeropack lägga en bra grund för att vara snabba även på kemmelrakan?

Hur funkar F-DUCT i de långa svängarna som finns på spa? Ja menar, de tas ju med fullgas som en raka men de svänger ju fram o tillbaka..
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det kommer inte att hjälpa deras toppfart, de har hjälp av det i de kurviga partierna.

Se på Ungern, Vettel var klart snabbare än Alonso men kom inte om för att Ferrarin kunde hålla undan på den enda rakan som fanns.

På Spa med samma övertag skulle nog Vettel ha kommit om däremot, trots lägre toppfart. Red Bull kan ligga nära nog i kurvorna för att få slipstream på rakorna.

Som vanligt kommer det för Red Bull handla om att ta kvalet, ta ledningen i racet och hålla undan. Hamnar de bakom McLaren eller Ferrari kommer de nog att få det svårt.

Jag tror och hoppas på Vettel i det här racet. Tyckte synd om honom i Ungern även om det var hans egna misstag bakom SC.

För mästerskapet skulle det smaka mumma med en Alonsoseger, och med Vettel före Webber och Hamilton och Button högt upp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Jag hoppas Alonso tar en sån där riktig kämpaseger som på Hockenheim!

Det var jävlar i mig riktig vilja!

Klarar han inte det så hoppas jag på Vettel som blev bestulen på segern i Budapest. Att man får samma straff för detta som att köra om SCn (!) känns rätt befängt. Så han har ju en del revansch att utkräva!
Ferrari.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Det vore fint om Alonso tog en sån där riktigt herrejösses seger som i Österrike 2002 eller Australien 1998 eller Jerez 1997. En sådan där som kommer helt oväntat och helt plötsligt!

Det är ju något bara de allra största förarna klarar av.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det vore fint om Alonso tog en sån där riktigt herrejösses seger som i Österrike 2002 eller Australien 1998 eller Jerez 1997. En sådan där som kommer helt oväntat och helt plötsligt!

Det är ju något bara de allra största förarna klarar av.
Precis :up: :D
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Eau Rouge skrev:Klarar han inte det så hoppas jag på Vettel som blev bestulen på segern i Budapest. Att man får samma straff för detta som att köra om SCn (!) känns rätt befängt. Så han har ju en del revansch att utkräva!
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Geer skrev: Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
Om nu stallet hade det i planerna att bromsa upp Alonso så att Webber skulle klarat 2:a platsen så var det en rejäl underskattning av Webber och stor tabbe av dem eftersom de säkerligen räknade med en seger till Vettel.

Snacka om skön seger...att återigen se Vettel sura ihop som en liten snorunge och att se honom klanta sig i ytterligare ett race.

Helt klart är Vettel en klass sämre än Webber i racen.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Geer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Cheever skrev:
Geer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
:idea:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
Är du säker på det? Jag tror att förarna fortfarande måste "keep the formation as tight as possible". Kanske är så det så att "proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking" ersätter "keep the formation as tight as possible"? I så fall väl formuleringen inte glasklar.
40) SAFETY CAR
40.6 The safety car will join the track with its orange lights illuminated and will do so regardless of where the race leader is.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the “SAFETY CAR DEPLOYED” message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.
[---]
40.9 The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him.
Once behind the safety car, the race leader must keep within ten car lengths of it (except under 40.11 below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.
40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors and the car's orange lights will be extinguished This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it.
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.
As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and, other than on the last lap of the race, replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Geer skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
Om Vettel inte satt och sov så spelade han bra, både bakom ratten och framför kameran. Först var jag övertygad om att Vettel gjorde det medvetet, men så kollade jag på omstarten en gång till i söndags. Om jag minns rätt hade Vettel släppt en liten lucka till Webber strax efter chikanen, men han körde snart ikapp honom igen. I tredje sista kurvan, högerkurvan före vänsterhårnålen, saktade Vettel ner litegrann och värmde däck samtidigt som Webber satte full fart. Det såg faktiskt ut som om Vettel satt och sov och väntade sig ett varv till bakom säkerhetsbil.

Å andra sidan. Om radion just då fungerade så dåligt som Vettel påstod efter loppet, då borde han väl verkligen ha försökt hålla koll på Webber och när säkerhetsbilen släckte lamporna?
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf

Här står det ju inte vilket varv som bestraffningen gäller. Visades inte reprisbilder när SC och Webber passerade startrakan med Vettel långt efter? I så fall kan det ju inte vara omstarten.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Bopper skrev:http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf

Här står det ju inte vilket varv som bestraffningen gäller. Visades inte reprisbilder när SC och Webber passerade startrakan med Vettel långt efter? I så fall kan det ju inte vara omstarten.
Jo. Men om bilderna verkligen visade det han blev bestraffad för, då... Ja, man kan väl säga att det var ett lite hårt utdömt straff i så fall.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
Detta gäller väl bara för ledaren av loppet? Men som ANFRAN påpekar är det lite luddigt skrivet...
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hmm.

Offence: Breach of Article 40.9 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations.

40.9 innehåller, för Vettels del, i stort sett bara "all remaining cars must keep the formation as tight as possible".

Edit: Fast det var vi ju ense om. Frågan är bara hur länge 40.9 gäller. Nu när jag tänker efter så... ersätter kanske 40.11 40.9 rakt av? Jag ska sova på saken.
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

ANFRAN skrev:
Hmm.

Offence: Breach of Article 40.9 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations.

40.9 innehåller, för Vettels del, i stort sett bara "all remaining cars must keep the formation as tight as possible".
Gäller det omstarten borde de ju hänvisa till 40.11 istället.
Keep on Boppin´
Användarens profilbild
Bopper
Inlägg: 1364
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Vimmerby

Inlägg av Bopper »

ANFRAN skrev:Edit: Fast det var vi ju ense om. Frågan är bara hur länge 40.9 gäller. Nu när jag tänker efter så... ersätter kanske 40.11 40.9 rakt av? Jag ska sova på saken.
Som sagt, varför skriver man 40.9 om det är 40.11 som han bryter mot? Jaha, jag får väl sova lite jag också då :zz:
Keep on Boppin´
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

HTillbaka till SPA, är Renault motorn verkligen så kass att RB skulle kunna bli omkörda på rakorna? Det känns som att de har så mycket fart med sig ut ur svängarna att de bakom inte hinner slipstreama ikapp ädå. Okej att AMclaren går som ett spjut på rakan men den tar sig inte lika snabbt UT ur svängarna och på en sådan bana som spa ändå är så kanske det blir dött lopp. För övrigt har ju Maccarna varit ur form ett tag nu.

Fast det kanske var det du menade LSF1.
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Jag vet inte riktigt vad du yrar om nu Crazy?

Det enda jag menar, eller rent ut påstår rakt av som en bergsäker sanning, är att Renaultmotorn inte är lika effektstark som t.ex. Mercedes och Ferrari. Samt att Red Bull-bilarna av bland annat den anledningen har längre toppfart.

Vilket i förlängningen betyder att för att de ska kunna utnyttja de övertag deras bilar verkar ha över ett varv så är det helt avhängigt av att de kvalar längst fram och tar ledningen, och därmed kan skaffa sig en lucka.

Om de hamnar bakom en McLaren eller Ferrari får de svårt att ta sig om på grund av just handikappet i toppfart.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Okej då är jag med och du tror inte att deras överlägsna fart i kurvpartiet kommer ge dem tillräckligt med fart för att kunna ta sig förbi på de långa rakorna?
Användarens profilbild
LuckyStrike1
Inlägg: 13935
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Storstaden

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Okej då är jag med och du tror inte att deras överlägsna fart i kurvpartiet kommer ge dem tillräckligt med fart för att kunna ta sig förbi på de långa rakorna?
Problemet är ju att den överlägsna farten försvinner så fort de ligger bakom en annan bil i kurvorna. Då har de ingen överlägsen fart längre eftersom aerodynamiken störs.

Se bara på Hockenheim.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish