BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
BELGIENS GP 2010 - SPA-FRANCORCHAMPS. Lopp 13 av 19
Loppets officiella namn: 2010 FORMULA 1 BELGIAN GRAND PRIX
Banbeskrivning: Spa-Francorchamps
Banlängd: 7.004 km, antal varv: 44, startförskjutning: 0.124 km, distans: 308.052 km
Bensinförbrukning 2008: 3.18 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.43 sekunder
Depåfönster, 44 varv
1 stopp: 23-29
2 stopp: 15-20, 27-33
3 stopp: 9-12, 18-22, 29-34
Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-08-27, CET
Träning 1 10:00-11:30 (J.Trulli - Toyota 1:49.675)
Träning 2 14:00-15:30 (L.Hamilton - McLaren 1:47.201)
Lördag 2010-08-28, CET
Träning 3 11:00-12:00 (N.Heidfeld - BMW Sauber 1:45.388)
Kvalificering 14:00-15:00 (G.Fisichella - Force India 1:46.308)
Söndag 2010-08-29, CET
Lopp 14:00-16:00
Alla 42 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:23:50,995
2008: Felipe Massa - Ferrari # 1:22:59,394
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:20:39,066
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:30:01,295
2004: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:32:35,2741
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:21:20,634
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:08:05,002
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:28:14,494
1999: David Coulthard - McLaren # 1:25:43,057
1998: Damon Hill - Jordan # 1:43:47,407
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:33:46,717
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:28:15,125
1995: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:47,875
1994: Damon Hill - Williams # 1:28:47,170
1993: Damon Hill - Williams # 1:24:32,124
1992: Michael Schumacher - Benetton # 1:36:10,721
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:27:17,669
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:26:31,997
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:40:54,196
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:28:00,549
1987: Alain Prost - McLaren # 1:27:03,217
1986: Nigel Mansell - Williams # 1:27:57,925
1985: Ayrton Senna - Lotus # 1:34:19,893
1983: Alain Prost - Renault # 1:27:11,502
1970: Pedro Rodriguez - BRM # 1:38:09,900
1968: Bruce McLaren - McLaren # 1:40:02,100
1967: Dan Gurney - Eagle # 1:40:49,400
1966: John Surtees - Ferrari # 2:09:11,300
1965: Jim Clark - Lotus # 2:23:34,800
1964: Jim Clark - Lotus # 2:06:40,500
1963: Jim Clark - Lotus # 2:27:47,600
1962: Jim Clark - Lotus # 2:07:32,300
1961: Phil Hill - Ferrari # 2:03:03,800
1960: Jack Brabham - Cooper # 2:21:37,300
1958: Tony Brooks - Vanwall # 1:37:06,300
1956: Peter Collins - Ferrari # 2:40:00,300
1955: Juan Manuel Fangio - Mercedes-Benz # 2:39:29,000
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 2:44:42,400
1953: Alberto Ascari - Ferrari # 2:48:30,300
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 3:03:46,300
1951: Nino Farina - Alfa Romeo # 2:45:46,200
1950: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 2:47:26,000
Alla 42 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Giancarlo Fisichella - Force India # 1:46,308
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:47,338
2007: Kimi Räikkönen - Ferrari # 1:45,994
2005: Juan Pablo Montoya - McLaren # 1:46,391
2004: Jarno Trulli - Renault # 1:56,232
2002: Michael Schumacher - Ferrari # 1:43,726
2001: Juan Pablo Montoya - Williams # 1:52,072
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,646
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:50,329
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:48,682
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:49,450
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:50,574
1995: Gerhard Berger - Ferrari # 1:54,392
1994: Rubens Barrichello - Jordan # 2:21,163
1993: Alain Prost - Williams # 1:47,571
1992: Nigel Mansell - Williams # 1:50,545
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:47,811
1990: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,365
1989: Ayrton Senna - McLaren # 1:50,867
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:53,718
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:52,026
1986: Nelson Piquet - Williams # 1:54,331
1985: Alain Prost - McLaren # 1:55,306
1983: Alain Prost - Renault # 2:04,615
1970: Jackie Stewart - March # 3:28,000
1968: Chris Amon - Ferrari # 3:28,600
1967: Jim Clark - Lotus # 3:28,100
1966: John Surtees - Ferrari # 3:38,000
1965: Graham Hill - BRM # 3:45,400
1964: Dan Gurney - Brabham # 3:50,900
1963: Graham Hill - BRM # 3:54,100
1962: Graham Hill - BRM # 3:57,000
1961: Phil Hill - Ferrari # 3:59,300
1960: Jack Brabham - Cooper # 3:50,000
1958: Mike Hawthorn - Ferrari # 3:57,100
1956: Juan Manuel Fangio - Ferrari # 4:09,800
1955: Eugenio Castellotti - Lancia # 4:18,100
1954: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:22,100
1953: Juan Manuel Fangio - Maserati # 4:30,000
1952: Alberto Ascari - Ferrari # 4:37,000
1951: Juan Manuel Fangio - Alfa Romeo # 4:25,000
1950: Nino Farina - Alfa Romeo # 4:37,000
© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
-
- Inlägg: 259
- Blev medlem: fre okt 19, 2007 17:14
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Det blir nog kamp om det, Ferrari går bra, hur det blir med RBR är ju en gåta och sedan har ju Renault lovat hårda paket efter semestern så då vill nog både Renault och Merceds lägga sig i.. Att Hamilton blir giftig får vi nog räkna med, men vinner - tror inte det..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ett styrsvar. Du får nöja dig med det så länge.PC: skrev:Kovalainen, Kimi...? Vad ville du ha sagt...?Lemon skrev:Japp, Kovalainen harvar längs bak i fältetNisse skrev: Nu kom jag på ett av årets andra glädjeämnen...
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Imorgon beger jag mig hem till Sverige igen med en längtan till F1 i Belgien med Eje & Blomman som kommentatorer efter tre lopp med spagetti tugg. Skönt.......
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag noterade också fjolårssegraren. Ska han också inte göra comeback om en tre fyra år?Jari skrev:Notera gärna fjolårets polesitter =)
Ska han inte göra comeback om en tre fyra år?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 181
- Blev medlem: sön aug 01, 2010 16:14
- Ort: Vasa, Finland
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Kimi?Cheever skrev:Vem?Zwonk skrev:4 segrar är hur som helst imponerande. Jag kommer att sakna Kimi i detta lopp.
Är det ens någon som märkt att Fisichella inte kör längre?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Huruvida det blir några fler vet vi ju inte ännu och fyra segrar är bra många fler än de allra flesta har på denna sista riktiga racerbana.Eau Rouge skrev:Fler lär det dock inte bli för den gode Kimi.
4 segrar är 2 ifrån Maestro och 1 ifrån Senna.
Det kunde ha blivit en 5:e om han inte haft såna glasnerver och satt bilen i muren efter Blanchimont 2008. Men blött väglag verkade ju inte vara Kimis starka sida...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tror att red bull kommer vara jälvigt snabba här eftersom deras fina areodynamik lär komma till pass, inte minst genom Eau Roughe. Har du med dig farten där så har du en himla massa fart med dig på kemmelrakan och är de inte först i starten så kan de nog köra om en och annan bil även om de inte har den bästa motorn.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Känns ju som Ferrari och Alonso är på gång på allvar, Redbull? Visst går bilarna bra, men jag tror inte att toppfarten räcker till på kemmelrakan, såvida man inte ändrar om helt i aerodynamiken vill säga..
Min gissning är att det kommer stå mellan Hamilton och Alonso med RBR strax bakom - å sen Polacken i den gula bilen..
Min gissning är att det kommer stå mellan Hamilton och Alonso med RBR strax bakom - å sen Polacken i den gula bilen..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Beroende på hur stora förändringar de nya vingtesterna innebär kan det nog bli ett jämnt race. McLaren har nytta av sin F-duct i S1 och S3 medan RBR med sin ofantliga downforce borde gå som på räls i S2. Sen har vi Ferrari som är lite av mittemellan på båda områdena gör att dom borde vara rätt bra med också.
Men tiden är knapp om stallen måste göra några förändringar gällande vingarna så det blir nog inga optimala lösningar.
Men tiden är knapp om stallen måste göra några förändringar gällande vingarna så det blir nog inga optimala lösningar.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det kommer inte att hjälpa deras toppfart, de har hjälp av det i de kurviga partierna.
Se på Ungern, Vettel var klart snabbare än Alonso men kom inte om för att Ferrarin kunde hålla undan på den enda rakan som fanns.
På Spa med samma övertag skulle nog Vettel ha kommit om däremot, trots lägre toppfart. Red Bull kan ligga nära nog i kurvorna för att få slipstream på rakorna.
Som vanligt kommer det för Red Bull handla om att ta kvalet, ta ledningen i racet och hålla undan. Hamnar de bakom McLaren eller Ferrari kommer de nog att få det svårt.
Jag tror och hoppas på Vettel i det här racet. Tyckte synd om honom i Ungern även om det var hans egna misstag bakom SC.
För mästerskapet skulle det smaka mumma med en Alonsoseger, och med Vettel före Webber och Hamilton och Button högt upp.
Se på Ungern, Vettel var klart snabbare än Alonso men kom inte om för att Ferrarin kunde hålla undan på den enda rakan som fanns.
På Spa med samma övertag skulle nog Vettel ha kommit om däremot, trots lägre toppfart. Red Bull kan ligga nära nog i kurvorna för att få slipstream på rakorna.
Som vanligt kommer det för Red Bull handla om att ta kvalet, ta ledningen i racet och hålla undan. Hamnar de bakom McLaren eller Ferrari kommer de nog att få det svårt.
Jag tror och hoppas på Vettel i det här racet. Tyckte synd om honom i Ungern även om det var hans egna misstag bakom SC.
För mästerskapet skulle det smaka mumma med en Alonsoseger, och med Vettel före Webber och Hamilton och Button högt upp.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Jag hoppas Alonso tar en sån där riktig kämpaseger som på Hockenheim!
Det var jävlar i mig riktig vilja!
Klarar han inte det så hoppas jag på Vettel som blev bestulen på segern i Budapest. Att man får samma straff för detta som att köra om SCn (!) känns rätt befängt. Så han har ju en del revansch att utkräva!
Det var jävlar i mig riktig vilja!
Klarar han inte det så hoppas jag på Vettel som blev bestulen på segern i Budapest. Att man får samma straff för detta som att köra om SCn (!) känns rätt befängt. Så han har ju en del revansch att utkräva!
Ferrari.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det vore fint om Alonso tog en sån där riktigt herrejösses seger som i Österrike 2002 eller Australien 1998 eller Jerez 1997. En sådan där som kommer helt oväntat och helt plötsligt!
Det är ju något bara de allra största förarna klarar av.
Det är ju något bara de allra största förarna klarar av.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.Eau Rouge skrev:Klarar han inte det så hoppas jag på Vettel som blev bestulen på segern i Budapest. Att man får samma straff för detta som att köra om SCn (!) känns rätt befängt. Så han har ju en del revansch att utkräva!
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Om nu stallet hade det i planerna att bromsa upp Alonso så att Webber skulle klarat 2:a platsen så var det en rejäl underskattning av Webber och stor tabbe av dem eftersom de säkerligen räknade med en seger till Vettel.Geer skrev: Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.
Snacka om skön seger...att återigen se Vettel sura ihop som en liten snorunge och att se honom klanta sig i ytterligare ett race.
Helt klart är Vettel en klass sämre än Webber i racen.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.Geer skrev:Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.Geer skrev:Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Är du säker på det? Jag tror att förarna fortfarande måste "keep the formation as tight as possible". Kanske är så det så att "proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking" ersätter "keep the formation as tight as possible"? I så fall väl formuleringen inte glasklar.Cheever skrev:I omstarten gäller inte de tio längderna. När SC:n släcker lamporna är det fritt fram att hålla valfritt avstånd så bestraffningen måste ha vart tidigare.
40) SAFETY CAR
40.6 The safety car will join the track with its orange lights illuminated and will do so regardless of where the race leader is.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the “SAFETY CAR DEPLOYED” message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.
[---]
40.9 The safety car shall be used at least until the leader is behind it and all remaining cars are lined up behind him.
Once behind the safety car, the race leader must keep within ten car lengths of it (except under 40.11 below) and all remaining cars must keep the formation as tight as possible.
40.11 When the clerk of the course decides it is safe to call in the safety car the message "SAFETY CAR IN THIS LAP" will be displayed on the timing monitors and the car's orange lights will be extinguished This will be the signal to the teams and drivers that it will be entering the pit lane at the end of that lap.
At this point the first car in line behind the safety car may dictate the pace and, if necessary, fall more than ten car lengths behind it.
In order to avoid the likelihood of accidents before the safety car returns to the pits, from the point at which the lights on the car are turned out drivers must proceed at a pace which involves no erratic acceleration or braking nor any other manoeuvre which is likely to endanger other drivers or impede the restart.
As the safety car is approaching the pit entry the yellow flags and SC boards will be withdrawn and, other than on the last lap of the race, replaced by waved green flags with green lights at the Line. These will be displayed until the last car crosses the Line.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Om Vettel inte satt och sov så spelade han bra, både bakom ratten och framför kameran. Först var jag övertygad om att Vettel gjorde det medvetet, men så kollade jag på omstarten en gång till i söndags. Om jag minns rätt hade Vettel släppt en liten lucka till Webber strax efter chikanen, men han körde snart ikapp honom igen. I tredje sista kurvan, högerkurvan före vänsterhårnålen, saktade Vettel ner litegrann och värmde däck samtidigt som Webber satte full fart. Det såg faktiskt ut som om Vettel satt och sov och väntade sig ett varv till bakom säkerhetsbil.Geer skrev:Han sov säkert inte. Webber fick många sekunder och Vettel var inte särskilt snabb dom första varven efter omstarten heller. Det är inte säkert att Webber klarat Alonso utan den hjälpen. Möjligt att teamet bad om detta. Fast det var nog inte meningen att han skulle bromsa mer en 10 billängder.Fredrik i Trollhättan skrev:
När jag såg loppet i repris är det faktiskt ganska enkelt att misstänka Vettel för att ge Webber en fördel genom att släppa iväg honom så han kan ta sitt depåstopp. I det läget var vi nog många som trodde Webbers stopp var nära förestående och Vettel hade inget att förlora på att släppa honom lite. Själva syftet med regeln kan man säga. Sitta och sova vid omstarten duger inte.
Å andra sidan. Om radion just då fungerade så dåligt som Vettel påstod efter loppet, då borde han väl verkligen ha försökt hålla koll på Webber och när säkerhetsbilen släckte lamporna?
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf
Här står det ju inte vilket varv som bestraffningen gäller. Visades inte reprisbilder när SC och Webber passerade startrakan med Vettel långt efter? I så fall kan det ju inte vara omstarten.
Här står det ju inte vilket varv som bestraffningen gäller. Visades inte reprisbilder när SC och Webber passerade startrakan med Vettel långt efter? I så fall kan det ju inte vara omstarten.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jo. Men om bilderna verkligen visade det han blev bestraffad för, då... Ja, man kan väl säga att det var ett lite hårt utdömt straff i så fall.Bopper skrev:http://fia.com/en-GB/mediacentre/f1_med ... ent-45.pdf
Här står det ju inte vilket varv som bestraffningen gäller. Visades inte reprisbilder när SC och Webber passerade startrakan med Vettel långt efter? I så fall kan det ju inte vara omstarten.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Hmm.
Offence: Breach of Article 40.9 of the 2010 FIA Formula One Sporting Regulations.
40.9 innehåller, för Vettels del, i stort sett bara "all remaining cars must keep the formation as tight as possible".
Edit: Fast det var vi ju ense om. Frågan är bara hur länge 40.9 gäller. Nu när jag tänker efter så... ersätter kanske 40.11 40.9 rakt av? Jag ska sova på saken.
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Som sagt, varför skriver man 40.9 om det är 40.11 som han bryter mot? Jaha, jag får väl sova lite jag också dåANFRAN skrev:Edit: Fast det var vi ju ense om. Frågan är bara hur länge 40.9 gäller. Nu när jag tänker efter så... ersätter kanske 40.11 40.9 rakt av? Jag ska sova på saken.
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
HTillbaka till SPA, är Renault motorn verkligen så kass att RB skulle kunna bli omkörda på rakorna? Det känns som att de har så mycket fart med sig ut ur svängarna att de bakom inte hinner slipstreama ikapp ädå. Okej att AMclaren går som ett spjut på rakan men den tar sig inte lika snabbt UT ur svängarna och på en sådan bana som spa ändå är så kanske det blir dött lopp. För övrigt har ju Maccarna varit ur form ett tag nu.
Fast det kanske var det du menade LSF1.
Fast det kanske var det du menade LSF1.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag vet inte riktigt vad du yrar om nu Crazy?
Det enda jag menar, eller rent ut påstår rakt av som en bergsäker sanning, är att Renaultmotorn inte är lika effektstark som t.ex. Mercedes och Ferrari. Samt att Red Bull-bilarna av bland annat den anledningen har längre toppfart.
Vilket i förlängningen betyder att för att de ska kunna utnyttja de övertag deras bilar verkar ha över ett varv så är det helt avhängigt av att de kvalar längst fram och tar ledningen, och därmed kan skaffa sig en lucka.
Om de hamnar bakom en McLaren eller Ferrari får de svårt att ta sig om på grund av just handikappet i toppfart.
Det enda jag menar, eller rent ut påstår rakt av som en bergsäker sanning, är att Renaultmotorn inte är lika effektstark som t.ex. Mercedes och Ferrari. Samt att Red Bull-bilarna av bland annat den anledningen har längre toppfart.
Vilket i förlängningen betyder att för att de ska kunna utnyttja de övertag deras bilar verkar ha över ett varv så är det helt avhängigt av att de kvalar längst fram och tar ledningen, och därmed kan skaffa sig en lucka.
Om de hamnar bakom en McLaren eller Ferrari får de svårt att ta sig om på grund av just handikappet i toppfart.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Problemet är ju att den överlägsna farten försvinner så fort de ligger bakom en annan bil i kurvorna. Då har de ingen överlägsen fart längre eftersom aerodynamiken störs.Crazy F1 skrev:Okej då är jag med och du tror inte att deras överlägsna fart i kurvpartiet kommer ge dem tillräckligt med fart för att kunna ta sig förbi på de långa rakorna?
Se bara på Hockenheim.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish