UNGERNS GP 2010 - HUNGARORING. Lopp 12 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

UNGERNS GP 2010 - HUNGARORING. Lopp 12 av 19

Inlägg av Pastis »

Bild

Loppets officiella namn: FORMULA 1 MAGYAR NAGYDIJ 2010

Banbeskrivning: Hungaroring
Banlängd: 4.381 km, antal varv: 70, startförskjutning: 0.040 km, distans: 306.63 km
Bensinförbrukning 2008: 2.16 kg/varv och 10 kg påverkar varvtiden med cirka 0.38 sekunder

Depåfönster, 70 varv
1 stopp: 44-48
2 stopp: 20-32, 45-56
3 stopp: 19-22, 35-39, 53-57

Tidschema (Bästa tid från 2009 inom parantes)
Fredag 2010-07-30, CET
Träning 1 10:00-11:30 (H.Kovalainen - McLaren 1:22.278)
Träning 2 14:00-15:30 (L.Hamilton - McLaren 1:22.079)
Lördag 2010-07-31, CET
Träning 3 11:00-12:00 (L.Hamilton - McLaren 1:21.009)
Kvalificering 14:00-15:00 (F.Alonso - Renault 1:21.569)
Söndag 2010-08-01, CET
Lopp 14:00-16:00

Alla 24 segrarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Lewis Hamilton - McLaren # 1:38:23,876
2008: Heikki Kovalainen - McLaren # 1:37:27,067
2007: Lewis Hamilton - McLaren # 1:35:52,991
2006: Jenson Button - Honda # 1:52:20,941
2005: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:37:25,552
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:35:26,131
2003: Fernando Alonso - Renault # 1:39:01,460
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:41:49,001
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:41:49,675
2000: Mika Häkkinen - McLaren # 1:45:33,869
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:46:23,536
1998: Michael Schumacher - Ferrari # 1:45:25,550
1997: Jacques Villeneuve - Williams # 1:45:47,149
1996: Jacques Villeneuve - Williams # 1:46:21,134
1995: Damon Hill - Williams # 1:46:25,721
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:48:00,185
1993: Damon Hill - Williams # 1:47:39,098
1992: Ayrton Senna - McLaren # 1:46:19,216
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:49:12,796
1990: Thierry Boutsen - Williams # 1:49:30,597
1989: Nigel Mansell - Ferrari # 1:49:38,650
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:57:47,081
1987: Nelson Piquet - Williams # 1:59:26,793
1986: Nelson Piquet - Williams # 2:00:34,508

Alla 24 kvalvinnarna. Klicka på årtalen för kompletta resultat från träningar, kvalificeringar och lopp.
2009: Fernando Alonso - Renault # 1:21,569
2008: Lewis Hamilton - McLaren # 1:20,899
2007: Lewis Hamilton - McLaren # 1:19,781
2006: Kimi Räikkönen - McLaren # 1:19,599
2005: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,882
2004: Michael Schumacher - Ferrari # 1:19,146
2003: Fernando Alonso - Renault # 1:21,688
2002: Rubens Barrichello - Ferrari # 1:13,333
2001: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,059
2000: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,514
1999: Mika Häkkinen - McLaren # 1:18,156
1998: Mika Häkkinen - McLaren # 1:16,973
1997: Michael Schumacher - Ferrari # 1:14,672
1996: Michael Schumacher - Ferrari # 1:17,129
1995: Damon Hill - Williams # 1:16,982
1994: Michael Schumacher - Benetton # 1:18,258
1993: Alain Prost - Williams # 1:14,631
1992: Riccardo Patrese - Williams # 1:15,476
1991: Ayrton Senna - McLaren # 1:16,147
1990: Thierry Boutsen - Williams # 1:17,919
1989: Riccardo Patrese - Williams # 1:19,726
1988: Ayrton Senna - McLaren # 1:27,635
1987: Nigel Mansell - Williams # 1:28,047
1986: Ayrton Senna - Lotus # 1:29,450


© Forza Motorsport 1998 - 2010. Det är förbjudet att kopiera detta upplägg och data utan tillstånd från Forza Motorsport.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Yamamoto får fortsatt förtroende (eller betalar bättre än sina teamkompisar) på Hungaroring.
Yamamoto to race for HRT in Hungary

Sakon Yamamoto will be in action for HRT at this weekend’s Hungarian Grand Prix. Yamamoto replaced Karun Chandhok at the last round in Germany and he will once again occupy the Indian driver’s seat to race alongside Bruno Senna in Budapest.

“I can’t wait to go back to the Hungaroring as I know the circuit already very well from my Formula One races with Super Aguri, Spyker F1 and with ART in GP2 series,” said the Japanese driver, who is a veteran of 16 Grands Prix starts.

“The races there are always very tough because there is no big gap between the corners. You need a good braking stability and good traction on the car. I keep on pushing for another challenge and I hope that we are luckier than in Hockenheim.”

Yamamoto qualified in 23rd at the German event but was forced to retire on Lap 20 following mechanical problems. He had previously replaced Senna at the British Grand Prix, where he qualified in 24th and finished in 20th.
http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 11081.html
Ferrari.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Felet med den här banan är att den börjar kännas som en klassiker fast den inte förtjänar det.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ett annat fel är att den ger nästan inga möjligheter till omkörningar, slingrar sig som spagetti ..
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Hur som helst, det lär bli ett spännande kval. Det kan ju sluta hur som helst det här. :roll:
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

1,2 sekunder till närmaste konkurrent på en av de kortaste banorna, sweet jesus.
Användarens profilbild
Dagon
Inlägg: 159
Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
Ort: Tyresö

Inlägg av Dagon »

Vettels nya smeknamn efter att ha sett hans pole-gest är nu Shooter McGavin
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

ANFRAN skrev:Hur som helst, det lär bli ett spännande kval. Det kan ju sluta hur som helst det här. :roll:
"Hur som helst" gånger två? Vad fint. :roll:
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Nu är det väl ändå dax att göra något åt RBs flexande vingar.
Jag vet inte exakt hur låg framvingen får vara men på TV-bilderna från träningen så släpade den ju i backen.
Jag har för mig att flexet får vara 10 mm vid en viss last, kan aldrig tänka mig att lägsta tillåtna rideheight skulle vara just 10mm... :o
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

PC: skrev:Nu är det väl ändå dax att göra något åt RBs flexande vingar.
Jag vet inte exakt hur låg framvingen får vara men på TV-bilderna från träningen så släpade den ju i backen.
Jag har för mig att flexet får vara 10 mm vid en viss last, kan aldrig tänka mig att lägsta tillåtna rideheight skulle vara just 10mm... :o
Det beror ju på hur man mäter eller belastar. Den kan flexa på ett sätt under mätning och på ett annat sätt "under drift". Röda Tjuren har väl kommit på nåt sätt att kringgå reglerna. Det var onekligen stor skillnad mellan dem och McLaren.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Cuscino skrev:
PC: skrev:Nu är det väl ändå dax att göra något åt RBs flexande vingar.
Jag vet inte exakt hur låg framvingen får vara men på TV-bilderna från träningen så släpade den ju i backen.
Jag har för mig att flexet får vara 10 mm vid en viss last, kan aldrig tänka mig att lägsta tillåtna rideheight skulle vara just 10mm... :o
Det beror ju på hur man mäter eller belastar. Den kan flexa på ett sätt under mätning och på ett annat sätt "under drift". Röda Tjuren har väl kommit på nåt sätt att kringgå reglerna. Det var onekligen stor skillnad mellan dem och McLaren.
Mätningen måste ju simulera förhållanden under drift, annars kan man ju slopa regeln helt.

Skulle vara intressant att dissekera en RBvinge...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

PC: skrev:Mätningen måste ju simulera förhållanden under drift, annars kan man ju slopa regeln helt.
Enklare - och bättre - vore förstås att ta slopa vingarna helt. De tillför ingenting till sporten.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Om nu schumi hade ett set-up problem som gjorde att han var 6 tiondelar långsammare än Rosberg, varför testar han inte hans set-up då?

FÖrra loppet var de ju så nära man kan komma varandra och idag var det katastrof.
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Cuscino skrev:
PC: skrev:Mätningen måste ju simulera förhållanden under drift, annars kan man ju slopa regeln helt.
Enklare - och bättre - vore förstås att ta slopa vingarna helt. De tillför ingenting till sporten.
Nähä. Då kan vi ju kanske istället ha Formel Ford som kungaklass...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Crazy F1 skrev:Om nu schumi hade ett set-up problem som gjorde att han var 6 tiondelar långsammare än Rosberg, varför testar han inte hans set-up då?

FÖrra loppet var de ju så nära man kan komma varandra och idag var det katastrof.
Svaret stavas: EGO.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

ja det kanske är så...
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Det har väl blivit ganska uppenbart för alla att Schumacher inte kan använda Rosbergs setuper. De har ju helt olika preferenser, verkar det som. Hade kanske varit klokare med Button och Rosberg i samma stall.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Wettel och Webber kommer ju sannolikt använda söndagen till att knappa in på Hamilton i VM tabellen. Jävlar vad jämnt det kommer vara...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Undrar hur Vettel och Webber kommer hantera den här situationen? Om den ene kommer iväg och får en lucka så väl allt okej, men om det blir race på kniven igen så kan det ju bli intressant.. :)
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Och vad tusan hände med Kubica i Q3 :quest:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

Petrol skrev:Och vad tusan hände med Kubica i Q3 :quest:
Petrov körde ju bättre än Kubica hela kvalet, tyvärr så något problem verkade han ha.Positivt var att Renault såg starkare ut än tidigare.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Petrol skrev:Undrar hur Vettel och Webber kommer hantera den här situationen? Om den ene kommer iväg och får en lucka så väl allt okej, men om det blir race på kniven igen så kan det ju bli intressant.. :)
Vettel påstod ju att problemet med den dåliga starten i Tyskland nu var löst så kommer han bara iväg bra så gör Alonso och Webber upp om andraplatsen in i första böj. Vettel borde kanske hoppas att Alonso grejar Webber där för att sedan hålla ned tempot för honom (jag antar att Ferrarin fortfarande är minst halvsekunden långsammare i racetrim).
PerP
Inlägg: 440
Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41

Inlägg av PerP »

PeppeF1 skrev:
Petrol skrev:Undrar hur Vettel och Webber kommer hantera den här situationen? Om den ene kommer iväg och får en lucka så väl allt okej, men om det blir race på kniven igen så kan det ju bli intressant.. :)
Vettel påstod ju att problemet med den dåliga starten i Tyskland nu var löst så kommer han bara iväg bra så gör Alonso och Webber upp om andraplatsen in i första böj. Vettel borde kanske hoppas att Alonso grejar Webber där för att sedan hålla ned tempot för honom (jag antar att Ferrarin fortfarande är minst halvsekunden långsammare i racetrim).
Nja, vi har sett tidigare under säsongen att RedBulls övertag i race varit betydligt mindre än i kval vs McLaren och Ferrari.
Så vi får se hur det går, gissningsvis blir det dock en RedBull förare som står som segrare. Frågan är bara vem det blir. Vettel är favorit men han har ju haft svårt att vinna från pole. Alonsos chans är nog att Vettel gör ny dålig start och som gör som han gjorde förra veckan. Dvs täcka upp ruta två. Men det kommer han nog inte att göra för då blir Horner tokig.

Skall bli spännade att se hur långt Button kan klättra, också.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Ett tapp på upp till 0,7 sekunder är väl att betrakta som betydligt, fast kanske inte för RBR på den här banan. :wink:
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Petrol skrev:Och vad tusan hände med Kubica i Q3 :quest:
Renault gjorde väl bara ett försök i Q3? Och
Kubica skrev:It was looking better this morning during practice, but in Q3 I just didn't have enough grip and had a lot of bottoming with the car, which was quite strange. My lap in Q3 was very slow - half a second slower than my Q2 run, but I just didn't have the grip.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Alonso är ju rökt vid depåstoppet...
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det går bra med depobesöken i dag :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Liiite körigt kan man säga.

Blev mer kaos med SC på banan än utan.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Smart omstart av RedBull... Webber 100 m före Vettel som bromsar upp resten av fälltet.. Smart kört.
FIA = Ferrari International Assistance
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Hamilton parkerar. Perfekt för VM ställningen...
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nu kommer Vettels drive-through som jag efterlyste direkt i omstarten. Det tycks vara lite hög latency i domarrummet.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Redbulls taktik var nog att låta Vettel bromsa Alonso så Webber skaffa en lucka för sitt depåstopp. Bestraffningshot fimpar den strategin on Vettel gasar igen.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Nu kommer Vettels drive-through som jag efterlyste direkt i omstarten. Det tycks vara lite hög latency i domarrummet.
Det verkar alltid ta lite tid för domsluten, vad ska vi göra? Är det inte bättre att du och jag tar över?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

olag skrev:Smart omstart av RedBull... Webber 100 m före Vettel som bromsar upp resten av fälltet.. Smart kört.
Där satt den..Inte smart alltså :roll:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Där kom hans välförtjänta straff, och det är fem billängder va?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:
ANFRAN skrev:Nu kommer Vettels drive-through som jag efterlyste direkt i omstarten. Det tycks vara lite hög latency i domarrummet.
Det verkar alltid ta lite tid för domsluten, vad ska vi göra? Är det inte bättre att du och jag tar över?
Jo, det är bäst. Du som har kört Gula faran kan vara rejsingexperten.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jag sitter här fortfarande med en bristfällig italienska kan jag få lite info, snälla.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Förresten kan du väl kasta ut några från f1bb-chatten så jag kommer in igen. ;)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Haha, Vettel fattar ingenting. Why, why? Jag råkade ju bara skapa en liten lucka...
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Men Alonso kommer ju vinna det här...
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

platt skrev:Jag sitter här fortfarande med en bristfällig italienska kan jag få lite info, snälla.
Vettel låg 2:a bakom SC bilen. Och var jätte långt efter. Man måste vara max 10 billängder.

Han var så långt efter Webber för Webber har inte varit i depån. Så han skulle nog ge han ett fint försprång
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Vettel kommer köra in i någon backmarker innan det här är slut.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Vettel vet hur han ska bli mästare, han måste ha studerat en annan mästare.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:Förresten kan du väl kasta ut några från f1bb-chatten så jag kommer in igen. ;)
Va, är det fullt? Visste inte om begränsningen. Jag åker straxt, då kan du logga in.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

platt skrev:Vettel vet hur han ska bli mästare, han måste ha studerat en annan mästare.
Han e inte tysk för inget :wink:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nätet gick ner en snabbis och jag åkte ut. Men jag ska skynda mig in då. ;)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jag längtar efter Pirellis skitdäck nästa år. Det här är ju löjligt.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

platt skrev:Jag sitter här fortfarande med en bristfällig italienska kan jag få lite info, snälla.
Vad vill du veta?
Att Alonso kommer att få sitt andra lopp på raken hårt uppkört om inget oförutsett händer?
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Webber har inte varit i depå, det är allt man behöver veta. Barrichello har inte heller varit inne.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Webber kommer ju ut mitt i Alonso och Vettel.