STORBRITANNIENS GP 2010 - SILVERSTONE. Lopp 10 av 19
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Fel på tekniken verkar det........
Eje är tillbaka nu...
Gubbarna börjar trilla bort nu verkar det.....
Eje är tillbaka nu...
Gubbarna börjar trilla bort nu verkar det.....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
ska det bli pallen för Nico, äntligen????
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Blir nog så om han inte tar det lugnare.....Cheever skrev:Man undrar ju om Hamilton håller på att göra en "Hamilton" och köra tokslut på ett framdäck.
Han har ju ingen chans mot Webber.....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
taskigt domslut mot alonso
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
LOL!olag skrev:Cheever skrev:SC för att ta bort grejor på banan eller?
Intressant, nu kan Hamilton göra en omkörning
Verkar inte få chansen
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Så sant.....Pepparkvarnen skrev:Det var lättare att hålla på Ferrari när Kimi körde för dom.
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Fan det är så varmt i enköping att det är svårt att tänka....
34 grader här...
Vettel är tuff nu... Skummis nästa.....
Hoppas att Rosberg kan hålla Button bakom sig....
34 grader här...
Vettel är tuff nu... Skummis nästa.....
Hoppas att Rosberg kan hålla Button bakom sig....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Skönt!
Nico på pallen!
Tuff kommentar av Webber.... (inte illa för en andra förare)
Nico på pallen!
Tuff kommentar av Webber.... (inte illa för en andra förare)
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Du och jag skulle bli lika förbannade i det läget.....olag skrev:Mycket pip av Webber om en framvinge han tydligen inte behöver...
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Sticker o kastar mig o jycke i en sjö...
Tittar in i kväll.....
Tittar in i kväll.....
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 156
- Blev medlem: ons nov 11, 2009 12:48
- Ort: Enköping
Precis...Depeche skrev:Jag tycker han har varit väldigt lugn.olag skrev:Mycket pip av Webber om en framvinge han tydligen inte behöver...
Hur tror du Vettel reagerat i samma situation.
Lipat hos ledningen och sagt att det va synd om honom
"This is the internet, where men are men, women are men, and little girls are FBI agents."
http://forum.rolfro.netai.net/
http://forum.rolfro.netai.net/
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Precis...Det är därför det är mycket pip för inget....Eau Rouge skrev:Är väl inte just att skillnaden mellan de både vingarna är så jättevital, utan snarare känslan av att vara förfördelad inom teamet. Det är väl principen som gör Webber förbannad.olag skrev:Mycket pip av Webber om en framvinge han tydligen inte behöver...
Det var för flera lopp sedan som det uppmärksammades att han var nr 2.
Varför pipa nu...
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Vilken seger för Webber, och revanch för gårdagens favorisering av Vettel. Vetel som fortsätter med sina prejningsomkörningar borde få bestraffning av omkörningen av Sutil.
Två som sakta men säkert klättrar i resultatlistorna är Barrichello och Kobayashi den senare visar att han är värd en bättre bil.
Två som sakta men säkert klättrar i resultatlistorna är Barrichello och Kobayashi den senare visar att han är värd en bättre bil.
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Schumi får nog ta på sig dagens resultatet själv. Han sa över radion att han var snabbare än de framför honom men när han kom ut ur depån och skulle göra de där kanontiderna som han gjorde i sin förra karriär så gjorde han ett misstag på sitt utvarv och tappade tid istället för att tjäna de 2-3 placeringar som han hade tänkt sig och detta avgjorde hans chanser från att bli topp fem till att bli 9a istället. Inte lätt för Blomman att se det i all tummult. Återigen är de schumis kassa kval som gör att han inte får ihop det, jag fattar inte att han inte stannade ute ett par varv till som nico de gick jubra men han tyckte väl att han hade mer fart...å andra sidan så har de ju inte haft lätt att prestera på nya däck så det borde vara smartare att ligga ute på de gamla sulorna.
Nico körde prickfritt och ska ha en eloge.
Webber klockren, tycker även button är jävligt stabil, han startade ju fan 14e man och var så när på att ta rosberg på slutet!
Vettel....njaaa
Nico körde prickfritt och ska ha en eloge.
Webber klockren, tycker även button är jävligt stabil, han startade ju fan 14e man och var så när på att ta rosberg på slutet!
Vettel....njaaa
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Vad jag är säker på är en situation (jag tror att det var på Silverstone) då Schumi fick en bestraffning för något han gjort mot Hakkinen och tog sin drive through efter att ha gått i mål. Detta avgjordes med att man bestämde att funktionärerna hade varit för långsamma med att bestämma straffet så det blev inget straff och därmed behövde man inte att avgöra om det var OK att ta en drive through enfter att man gått i mål.Krassegrand skrev:Jag tror dessutom att samma situation har har förekommit tidigare när Schumacher skulle lämna tillbaka en plats till en förare som hann att bryta innan det blev aktuellt och Schumi slapp straff!
Detta är från mitt grumliga minne så jag är inte helt säker.
Jörgen
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Button var tvungen att spara bränsle i slutet.Crazy F1 skrev:Schumi får nog ta på sig dagens resultatet själv. Han sa över radion att han var snabbare än de framför honom men när han kom ut ur depån och skulle göra de där kanontiderna som han gjorde i sin förra karriär så gjorde han ett misstag på sitt utvarv och tappade tid istället för att tjäna de 2-3 placeringar som han hade tänkt sig och detta avgjorde hans chanser från att bli topp fem till att bli 9a istället. Inte lätt för Blomman att se det i all tummult. Återigen är de schumis kassa kval som gör att han inte får ihop det, jag fattar inte att han inte stannade ute ett par varv till som nico de gick jubra men han tyckte väl att han hade mer fart...å andra sidan så har de ju inte haft lätt att prestera på nya däck så det borde vara smartare att ligga ute på de gamla sulorna.
Nico körde prickfritt och ska ha en eloge.
Webber klockren, tycker även button är jävligt stabil, han startade ju fan 14e man och var så när på att ta rosberg på slutet!
Vettel....njaaa
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Var det inte så att Schumi låg bakom Barrichello som han egentligen var mycket snabbare än och därför valde man att göra ett tidigt depåstopp för att på så vis få lite fritt ute på banan och senare kunna passera Rubens. Men de planerna ruinerades ju efter ett misstag som kostade mängder med tid.Crazy F1 skrev: jag fattar inte att han inte stannade ute ett par varv till som nico de gick jubra men han tyckte väl att han hade mer fart...å andra sidan så har de ju inte haft lätt att prestera på nya däck så det borde vara smartare att ligga ute på de gamla sulorna.
Ferrari.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Ett citat av Adrian Sutil efter loppet:
"It was good racing and I defended my position well against Vettel until the final lap, but then he just seemed to drive into me and I lost the racing line and had to move over. Otherwise I don't think he would have got past me. All the same eighth position was a good result in the end, it's more points and it keeps that momentum going. I'm really looking forward to my home Grand Prix in Germany next."
http://en.espnf1.com/greatbritain/motor ... 22941.html
"It was good racing and I defended my position well against Vettel until the final lap, but then he just seemed to drive into me and I lost the racing line and had to move over. Otherwise I don't think he would have got past me. All the same eighth position was a good result in the end, it's more points and it keeps that momentum going. I'm really looking forward to my home Grand Prix in Germany next."
http://en.espnf1.com/greatbritain/motor ... 22941.html
-
- Mr Forza Motorsport
- Inlägg: 8550
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Fjällen
Sorry, missade mitt tredje lopp på raken! Här kommer i alla fall en teknisk rapport...
Kod: Markera allt
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 05
To : The Stewards of the Meeting Date : 08 July 2010
Time : 12:17
Technical Delegate’s Report
The drivers entered in the 2010 Formula One Championship have used the below listed
number of new engines during this season up to now:
Number Car Driver New engines used so far
01 McLaren Mercedes Jenson Button 4
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 4
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 4
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 4
05 RBR Renault Sebastian Vettel 5
06 RBR Renault Mark Webber 4
07 Ferrari Felipe Massa 5
08 Ferrari Fernando Alonso 5
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello 5
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg 4
11 Renault Robert Kubica 4
12 Renault Vitaly Pertrov 4
14 Force India Mercedes Adrian Sutil 5
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi 5
16 STR Ferrari Sébastien Buemi 5
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari 5
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli 5
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen 5
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 4
21 HRT Cosworth Bruno Senna 4
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa 6
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 4
24 Virgin Cosworth Timo Glock 4
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 4
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 06
To : The Stewards of the Meeting Date : 08 July 2010
Time : 15:09
Technical Delegate’s Report
Between 10:00 and 14:55 today the following cars underwent preliminary scrutineering:
Car numbers Team
1, 2 : Vodafone McLaren Mercedes
3, 4 : Mercedes GP Petronas Formula One Team
5, 6 : Red Bull Racing
7, 8 : Scuderia Ferrari Marlboro
9, 10 : AT & T Williams
11, 12 : Renault F1 Team
14, 15 : Force India F1 Team
16, 17 : Scuderia Toro Rosso
18, 19 : Lotus Racing
20, 21 : HRT F1 Team
22, 23 : BMW Sauber F1 Team
24, 25 : Virgin Racing
All the above cars were found to be in conformity with the safety requirements of the 2010
FIA Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 20
To : The Stewards of the Meeting Date : 09 July 2010
Time : 17:00
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
After the first free practice session:
It was checked that all cars did not exceed 18000 rpm during the first free practice
session.
The fuel pressure of all cars during the first free practice session was checked.
A fuel sample was taken from car number 10.
After the second free practice session:
Car numbers 04 and 23 were weighed.
Car numbers 04 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Overall height
10) Overall width
It was checked that car numbers 07, 08, 09, 10, 17, 22 and 23 did not exceed 18000 rpm
during the second free practice session.
The fuel pressure of car numbers 07, 08, 09, 10, 17, 22 and 23 during the second free
practice session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car number 23.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 21
To : The Stewards of the Meeting Date : 09 July 2010
Time : 19:54
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will use a new engine for the remainder of the event:
Number Car Driver Previously used engines
01 McLaren Mercedes Jenson Button 4
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton 4
03 Mercedes Benz Michael Schumacher 4
04 Mercedes Benz Nico Rosberg 4
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber 4
11 Renault Robert Kubica 4
20 HRT Cosworth Karun Chandhok 4
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi 4
24 Virgin Cosworth Timo Glock 4
25 Virgin Cosworth Lucas Di Grassi 4
The engine used by the above drivers is one of the eight new engines allowed for the 2010
Championship season and this is in conformity with Article 28.4a of the 2010 Formula One
Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 22
To : The Stewards of the Meeting Date : 10 July 2010
Time : 19:57
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following drivers will start the tenth Event of the 2010 Formula One World
Championship with a new gearbox:
Number Car Driver
17 STR Ferrari Jaime Alguersuari
The above driver used his previous gearbox for five consecutive events in conformity with
Article 28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Number Car Driver
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
The above drivers did not finish the last race in Valencia and are in conformity with Article
28.6a of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 40
To : The Stewards of the Meeting Date : 10 July 2010
Time : 16:32
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The drivers permitted to take part in Q3 used the following dry tyre type during their fastest
lap:
Number Car Driver Tyre Type
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton Option
03 Mercedes Benz Michael Schumacher Option
04 Mercedes Benz Nico Rosberg Option
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel Option
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber Option
07 Ferrari Felipe Massa Option
08 Ferrari Fernando Alonso Option
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello Option
11 Renault Robert Kubica Option
22 BMW Sauber Ferrari Pedro De La Rosa Option
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 41
To : The Stewards of the Meeting Date : 10 July 2010
Time : 16:46
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the qualifying practice session:
It was confirmed for all cars that the nominated gear ratios for use during the reminder of
this Event belong to the 30 numerical change gear ratio pairs declared to the FIA technical
delegate at or before the first Event of the 2010 Championship.
The thickness of the brake discs of all cars taking part in the qualifying session was
checked.
During the qualifying practice session:
Car numbers 19 and 23 were weighed.
Car numbers 19 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
Fuel samples were taken from car numbers 16 and 20.
After the qualifying practice session:
Car numbers 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 11 and 22 were weighed.
Car numbers 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 11 and 22 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Stepped bottom
9) Diffuser height
10) Diffuser width
11) Overall height
12) Overall width
The chassis identification transponders have been confirmed for the top ten cars.
The maximum distance between the adjacent rear wing sections at any longitudinal plane
was checked on car numbers 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 11 and 22.
The brake air duct dimensions were checked for car numbers 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08,
09, 11 and 22.
A horizontal rear wing deflection test was carried out on car numbers 04 and 11.
A front floor deflection test was carried on car numbers 02, 04, 05, 08 and 11.
The logged pressure within the engine cooling system during the qualifying sessions was
checked on car numbers 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 11 and 22.
It was confirmed for all drivers taking part in the qualifying session that they have used
their sealed engine.
The units locking status was checked on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 02, 04, 05, 07, 08, 09, 11 and 22.
Software version checks have been carried out on all cars.
Gear shift data checks have been carried out for car numbers 02, 04, 05, 07, 08, 09, 11
and 22.
The gear shift configuration of car numbers 02, 04, 05, 07, 08, 09, 11 and 22 was checked.
Engine protections were checked on car numbers 02, 04, 05, 07, 08, 09, 11 and 22.
The maximum throttle target was checked for car numbers 02, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 11
and 22.
The driver torque demand map gradient was checked on car numbers 02, 04, 05, 06, 07,
08, 09, 11 and 22.
The front wing adjustment was checked for car numbers 02, 04, 05, 07, 08, 09, 11 and 22.
It was checked that car numbers 01, 02, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18,
19, 20, 21, 22, 23, 24 and 25 did not exceed 18000 rpm during the qualifying practice
session.
The fuel pressure of all cars during the qualifying session was checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
Fuel samples were taken from car numbers 04 and 05.
All the fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had been
approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
The following software versions have been used by the teams during the qualifying
sessions:
Team FIA Standard ECU system version
Ferrari V1.00.0078
Force India V1.00.0077
HRT V1.00.0078
Lotus V1.00.0077
McLaren V1.00.0078
Mercedes V1.00.0078
Red Bull V1.00.0078
Renault V1.00.0078
Sauber V1.00.0078
Toro Rosso V1.00.0077
Virgin V1.00.0077
Williams V1.00.0078
All the above items were found to be in conformity with 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 49
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 July 2010
Time : 11:14
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
A seal was broken on the gearbox of car number 19, driver Heikki Kovalainen, in order to
change the differential cap seal.
This was done in accordance with Article 9.5.2 of the 2010 FIA Formula One Technical
Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 50
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 July 2010
Time : 11:55
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
The following parts have been replaced during the Parc Fermé yesterday and today:
McLaren Mercedes:
Car 02: LHS front brake duct drum seal
LHS rear driveshaft and upright
LHS rear wheel speed sensor
Mercedes Benz:
Car 03: RHS rear tyre temperature sensor and associated loom
LHS airbox insulation pad
Car 04: Rubber F-duct seal on foot rest
Red Bull Racing Renault:
Car 05: LHS front wing endplate trailing edge gurney
Four nosebox attachment barrels
RHS exhaust quarter panel
Car 06: RHS exhaust temperature sensor
Four nosebox attachment barrels
LHS exhaust quarter panel
Ferrari:
Car 08: Engine air intake duct
Engine air intake pressure sensor
Williams Cosworth:
Car 09: Engine sump drain hose
Car 10: LHS rear damper potentiometer
Engine sump drain hose
Renault:
Car 11: LHS rear damper potentiometer
LHS front brake drum shroud
LHS lower exhaust bracket
RHS outer driveshaft boot
LHS front brake calliper
LHS front brake duct
RHS floor heat shield
LHS floor heat shield
Car 12: Exhaust collector tag bolt
LHS rear top wishbone
RHS front brake duct
Force India Mercedes:
Car 14: Auxiliary oil tnak AV mounts
Throttle pedal pad
Car 15: Anchor nut on switchable rear wing bypass tube exit
Headrest
STR Ferrari:
Car 16: TPMS antenna
Radio loom
Car radio
Car radio antenna
Lotus Cosworth:
Car 18: Sensor interface box on the back of the airbox
RHS rear pushrod and rod end
Water radiator
Car 19: LHS active front flap actuator assembly
Steering column
HRT Cosworth:
Car 20: Cam-lock at gearbox panel
Virgin Cosworth:
Car 24: Rear rain light bolts
LHS rear rim
Car 25: Nut on fuel cell to seatback stud
All above parts have been replaced with the approval of the FIA technical delegate
following a written request from the team concerned, this being in accordance with Article
34.1 of the 2010 Formula One Sporting Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
2010 BRITISH GRAND PRIX
From : The FIA Formula One Technical Delegate Document : 56
To : The Stewards of the Meeting Date : 11 July 2010
Time : 16:45
TECHNICAL DELEGATE’S REPORT
Before the race:
A fuel sample was taken from car numbers 06, 12 and 25 and analysed during the race.
On the grid it was checked that all cars had fitted their tyres when the 3-Minutes board was
shown.
After the race:
The following cars were weighed:
Number Car Driver
01 McLaren Mercedes Jenson Button
02 McLaren Mercedes Lewis Hamilton
03 Mercedes Benz Michael Schumacher
04 Mercedes Benz Nico Rosberg
05 Red Bull Racing Renault Sebastian Vettel
06 Red Bull Racing Renault Mark Webber
07 Ferrari Felipe Massa
08 Ferrari Fernando Alonso
09 Williams Cosworth Rubens Barrichello
10 Williams Cosworth Nico Hülkenberg
12 Renault Vitaly Petrov
14 Force India Mercedes Adrian Sutil
15 Force India Mercedes Vitantonio Liuzzi
16 STR Ferrari Sébastien Buemi
18 Lotus Cosworth Jarno Trulli
19 Lotus Cosworth Heikki Kovalainen
20 HRT Cosworth Karun Chandhok
21 HRT Cosworth Sakon Yamamoto
23 BMW Sauber Ferrari Kamui Kobayashi
24 Virgin Cosworth Timo Glock
The steering wheel of all classified cars has been checked.
Car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and 23 were checked for the following:
1) Bodywork around the front wheels
2) Front wing height and overhang
3) Rear wing height and overhang
4) Front and rear wing width
5) Rear wing configuration
6) Rear bodywork area
7) Rear winglet height
8) Skidblock thickness
9) Stepped bottom
10) Diffuser height
11) Diffuser area
12) Overall height
13) Overall width
A front floor deflection test was carried on car numbers 09, 14 and 23.
The clutch pedal mechanism was checked on car number 01.
The units locking status was checked on all cars.
The logged pressure within the engine cooling system during the race was checked on car
numbers 01, 02, 05 and 06.
Software version checks have been carried out on all cars.
The logger usage was checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and 23.
The start data of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and 23 have been
checked.
Engine protections were checked on car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and
23.
The gear shift data of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and 23 have been
checked.
The gear shift configuration of car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14 and 23 was
checked.
The front wing adjustment was checked for car numbers 01, 02, 03, 04, 05, 06, 09, 10, 14
and 23.
It was checked that car numbers 01, 02, 04, 06, 09, 10 and 23 did not exceed 18000 rpm
during the race.
The fuel pressure of car numbers 01, 02, 04, 06, 09, 10 and 23 during the race was
checked.
The tyres used by all drivers during the sessions today have been checked.
A fuel sample was taken from car numbers 01, 09 and 14.
The fuel samples have been checked for density and analysed by gas chromatography.
The results of all the fuel analyses show that the fuels were the same as ones, which had
been approved for use by the relevant competitors prior to the Event.
All car weights and the items checked were found to be in conformity with the 2010 FIA
Formula One Technical Regulations.
Jo Bauer
FIA Formula One Technical Delegate
-
- Inlägg: 159
- Blev medlem: ons sep 12, 2007 10:06
- Ort: Tyresö
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Dessvärre tycker jag att Liuzzi och Petrov, och i viss mån även Hülkenberg inte håller måttet. Petrov och Hülkenberg borde ju kanske få en hel säsong innan man dömer ut dem helt, men faktum är att de är långt efter sina teamkamrater i både kval och race. Även Liuzzi har tappat gentemot Sutil.
Kobayashi har visat lite samma glöd som i Toyotan förra året och gjort två riktigt bra insatser.
Även Hamilton och Button visar att man vill vara med och slåss om VM i år, grymma insatser trots att Webber var ostoppbar. Men det gäller att plocka poäng HELA tiden, och båda McLaren-förarna har visat på en hög lägsta-nivå.
Något Ferrari måste lära sig ifrån. Även om efterspelet kring Alonsos drive-through är lite tveksamt så måste man tänka mer taktiskt i ett sånt läge och gå på säkerhet istället för att chansa. Alonso har inte råd med att tappa poäng gentemot Red Bull om han ens skall ha skuggan av en chans. Jag tycker Alonso visar på stora brister i år, han är inte lika kall och beräknande som tidigare. I Renault var det just på kyla och taktik han i månt och mycket vann sina titlar eftersom han sällan var den som var snabbast på banan. Sånt saknar jag, där han istället blir irriterad och tar ganska irrationella beslut.
Kobayashi har visat lite samma glöd som i Toyotan förra året och gjort två riktigt bra insatser.
Även Hamilton och Button visar att man vill vara med och slåss om VM i år, grymma insatser trots att Webber var ostoppbar. Men det gäller att plocka poäng HELA tiden, och båda McLaren-förarna har visat på en hög lägsta-nivå.
Något Ferrari måste lära sig ifrån. Även om efterspelet kring Alonsos drive-through är lite tveksamt så måste man tänka mer taktiskt i ett sånt läge och gå på säkerhet istället för att chansa. Alonso har inte råd med att tappa poäng gentemot Red Bull om han ens skall ha skuggan av en chans. Jag tycker Alonso visar på stora brister i år, han är inte lika kall och beräknande som tidigare. I Renault var det just på kyla och taktik han i månt och mycket vann sina titlar eftersom han sällan var den som var snabbast på banan. Sånt saknar jag, där han istället blir irriterad och tar ganska irrationella beslut.
Ferrari.
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Det går ju hur bra som helst det här. Två McLaren i topp i VM precis som man hade förväntat sig innan säsongen. Det blir Hamilton, Button, Webber och Vettel som gör upp om det här.
Kommentatorerna pratade om att man inte fick köra med samma däckspar mer än 200 km på Silverstone och syftade på Vettel som bytte däck redan efter 1 varv. Någon som vet mer om detta? Jag såg inte eftersnacket.
Kommentatorerna pratade om att man inte fick köra med samma däckspar mer än 200 km på Silverstone och syftade på Vettel som bytte däck redan efter 1 varv. Någon som vet mer om detta? Jag såg inte eftersnacket.
Senast redigerad av TurboF1 den mån jul 12, 2010 17:01, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 567
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Eau Rouge skrev
Det må vara sant, tanken var ju god och utan misstaget hade han nog tagit en plats eller 2 men de gäller ju att leverera när de krävs o just nu går det mesta emot den gode michaels väg....Var det inte så att Schumi låg bakom Barrichello som han egentligen var mycket snabbare än och därför valde man att göra ett tidigt depåstopp för att på så vis få lite fritt ute på banan och senare kunna passera Rubens. Men de planerna ruinerades ju efter ett misstag som kostade mängder med tid.
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
En som har underpresterat hittills är väl Massa som inte kommit upp i den form han var de senaste åren. Nu senast fick han punktering efter kontakt med Alonso och harvade runt bland de "sämre" stallen. Tror inte han trivs som rollen som andre-förare i Ferrari-stallet och hamna i bakgrunden bakom Alonso.
Det är lite för stor fokus på Schumacher och hans comeback, det är bara att erkänna att han inte räcker till och dessutom i en Mercedes som inte är den bästa. Däremot är det roligt att Williams börjat visa resultat efter den dåliga inledningen och tydliga slitningar bland personalen. Kobayashi och De la Rosa har visat en spirande form de senaste racen och det med en bil och motor som inte tillhör de bästa.
Tyvärr har vi fortfarande tre stall som agerar rundningsmärken trots deras försäkringar om förbättringar, de skulle klart kunna göra det bättre om teststoppet togs bort.
Det är lite för stor fokus på Schumacher och hans comeback, det är bara att erkänna att han inte räcker till och dessutom i en Mercedes som inte är den bästa. Däremot är det roligt att Williams börjat visa resultat efter den dåliga inledningen och tydliga slitningar bland personalen. Kobayashi och De la Rosa har visat en spirande form de senaste racen och det med en bil och motor som inte tillhör de bästa.
Tyvärr har vi fortfarande tre stall som agerar rundningsmärken trots deras försäkringar om förbättringar, de skulle klart kunna göra det bättre om teststoppet togs bort.
-
- Inlägg: 925
- Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51
Vet inte hur mycket fog det finns för att Massa skulle vara andreförare. Tror de kör på rätt lika villkor.Gurney skrev:En som har underpresterat hittills är väl Massa som inte kommit upp i den form han var de senaste åren. Nu senast fick han punktering efter kontakt med Alonso och harvade runt bland de "sämre" stallen. Tror inte han trivs som rollen som andre-förare i Ferrari-stallet och hamna i bakgrunden bakom Alonso.
Däremot har ju både Massa och Alonso haft en del oflyt vilket kanske förklarar de uteblivna resultaten.
Massa fick som sagt senast en punktering, i Valenica hade de båda Ferrari-förarna problem med SC-bilen, i Kanada hade han en sammanstötning med Liuzzi på varv 1 vilket ruinerade hans chanser. Som om inte det vore nog hade han även en incident med Schumacher varpå han var tvungen att göra ett depåstopp innan målflagg och tappade poäng.
Tycker Massa gjorde en bra säsongsinledningen där han väl till och med var i VM-ledningen någon gång, men sedan har rätt mycket oflyt satt stopp för honom. Det sammanblandat med att Ferrarin inte riktigt håller samma nivå som Red Bull och McLaren, vilket Alonso helt klart hanterar bättre. Massa måste ha grejerna lite mer enligt hans preferenser för att han skall få ut max.
Ferrari.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Man får inte glömma Massas olycka förra året, den kan spela in.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666