ANFRAN skrev:Problemet är väl att dagens förare inte kan stava till respekt och disciplin. Tänk dig vinkande gulflagg vid Webbers bil och full racefart på övriga banan. Hur många av förarna hade saktat ner ordentligt så att funktionärerna kunde städa upp banan utan att riskera livet?
EUROPAS GP 2010 - VALENCIA CITY. Lopp 9 av 19
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
vad är ECUN?????
Men det håller jag med om, det tar för lång tid att få bestraffning eller att överhuvudtaget få reda på vad som gäller och om nu FIA är så säkra på sin sak, varför behöver de x antal timmar på sig.
En hockeydomare utdelar en två direkt om det är nåt osjysst och en 5a om det är grövre, hur svårt kan det vara?
Men det håller jag med om, det tar för lång tid att få bestraffning eller att överhuvudtaget få reda på vad som gäller och om nu FIA är så säkra på sin sak, varför behöver de x antal timmar på sig.
En hockeydomare utdelar en två direkt om det är nåt osjysst och en 5a om det är grövre, hur svårt kan det vara?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
ECU är electronic control unit, någon liten styrenhet för motorn som standardiserades för några säsonger sedan. (Jag har ingen aning ifall man kan koda in en maxfart i den – typ if kph > 100 then throttle = 0 – men visst är det en fin idé? Då slipper man både krångliga SC-regler och att fältet trycks ihop i onödan.)
Senast redigerad av ANFRAN den sön jun 27, 2010 22:09, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
ANFRAN skrev:Å andra sidan ogillar jag SC. För ett tag sedan föreslog jag att SC:n kunde ersättas med att FIA fjärrstyrde bilarnas maxfart via standard-ECU:n. Tyvärr verkar det som att FIA inte bryr sig ett skit om mina inlägg här.
Märkligt
Du tror inte att ett visst stall skulle kalla in Sapitzky eller vad han nu hette och fixa en meny 13 åt en viss tävlande?
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
De skulle kunna köra med "depåfarthållarknappen" runt hela banan, eller ännu hellre, genom olycksplatsen.ANFRAN skrev:Problemet är väl att dagens förare inte kan stava till respekt och disciplin. Tänk dig vinkande gulflagg vid Webbers bil och full racefart på övriga banan. Hur många av förarna hade saktat ner ordentligt så att funktionärerna kunde städa upp banan utan att riskera livet?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jo, det tror jag. Men tävlingsledningen övervakar väl bilarna med GPS-sändare numera, så varje hastighetsöverträdelse borde kunna avslöjas...Cheever skrev:ANFRAN skrev:Å andra sidan ogillar jag SC. För ett tag sedan föreslog jag att SC:n kunde ersättas med att FIA fjärrstyrde bilarnas maxfart via standard-ECU:n. Tyvärr verkar det som att FIA inte bryr sig ett skit om mina inlägg här.
Märkligt
Du tror inte att ett visst stall skulle kalla in Sapitzky eller vad han nu hette och fixa en meny 13 åt en viss tävlande?
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Mmm, faktiskt. Fast det känns ju inte lika high-tech.Cuscino skrev:De skulle kunna köra med "depåfarthållarknappen" runt hela banan, eller ännu hellre, genom olycksplatsen.ANFRAN skrev:Problemet är väl att dagens förare inte kan stava till respekt och disciplin. Tänk dig vinkande gulflagg vid Webbers bil och full racefart på övriga banan. Hur många av förarna hade saktat ner ordentligt så att funktionärerna kunde städa upp banan utan att riskera livet?
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Du skrev fel här. Det skulle vara tvärtom.Cuscino skrev:Desto större sannolikhet att det skulle fungera. Fast nu är ju inte huvudsyftet med säkerhetsbilen säkerhet utan att konstlat få till spänning i loppet.ANFRAN skrev:Mmm, faktiskt. Fast det känns ju inte lika high-tech.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Precis, man kan inte lita på att en förare trycker på en knapp. Och säkerhet... Jo, jag tror nog att det är syftet trots allt.LuckyStrike1 skrev:Du skrev fel här. Det skulle vara tvärtom.Cuscino skrev:Desto större sannolikhet att det skulle fungera. Fast nu är ju inte huvudsyftet med säkerhetsbilen säkerhet utan att konstlat få till spänning i loppet.ANFRAN skrev:Mmm, faktiskt. Fast det känns ju inte lika high-tech.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det var förresten i och med standard-ECU:n som man kunde förbjuda antispinn. FIA insåg under säsongen 2001 att de inte kunde kontrollera huruvida stallen använde antispinn i sina egna styrenheter och därför släpptes det fritt igen. Sedan kom man till slut överens om att införa en FIA-kontrollerad styrenhet och avskaffa antispinn för sportens bästa. Om jag minns rätt var en viss hatad herr Mosley ganska drivande i frågan...Crazy F1 skrev:vad är ECUN?????
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
Det är jättelätt att övervaka (och bestraffa) i så fall. Om det är säkerhet som är huvudsyftet varför ska man då tillåta vissa att köra förbi i högsta fart bara för att "samla upp" fältet. Varför ska bilen cirkulera en massa varv även när "faran" är över?ANFRAN skrev:Precis, man kan inte lita på att en förare trycker på en knapp. Och säkerhet... Jo, jag tror nog att det är syftet trots allt.LuckyStrike1 skrev:Du skrev fel här. Det skulle vara tvärtom.Cuscino skrev:Desto större sannolikhet att det skulle fungera. Fast nu är ju inte huvudsyftet med säkerhetsbilen säkerhet utan att konstlat få till spänning i loppet.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Eh, det är bra frågor som jag inte har några bra svar på.Cuscino skrev:Det är jättelätt att övervaka (och bestraffa) i så fall. Om det är säkerhet som är huvudsyftet varför ska man då tillåta vissa att köra förbi i högsta fart bara för att "samla upp" fältet. Varför ska bilen cirkulera en massa varv även när "faran" är över?
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 9131
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ja, precis, att andra får fördelar genom att bryta mot reglerna är naturligtvis ingenting förarna skall bry sig om, utan de skall finna sig i sin lott och glatt förlora poäng relativt sina fuskande kollegor.rejsbo skrev:Fjollonso...........Jäv..a gnäll på han jämt...Cheever skrev:Tja, det beror väl på, men personligen tycker jag att de två senaste loppen vart ganska bra. Kanada var visserligen ett strå vassare men bortsett från Vettel som ångade i väg så hände det ju en del idag, lite synd som det pratats om tidigare att man schabblade lite med SC:n.Pastis skrev:Jaha, då missade jag även detta lopp! Två lopp på raken... har inte hänt sedan 80-talet!
Missade jag något?
Sen har Alonso börjat gnälla i värsta Massa-stil, det var det som var nytt i Ferrari.
Nu tycker jag att Lewis kunde ha hajat att han inte kunde köra om SC:n, men ändå tycker jag att man kunde ha väntat med SC:n istället. Men man var väl ivriga att få ut den kanske. Tyvärr förstörde det mångas lopp.
-
- Moderator
- Inlägg: 11651
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det enklaste hade ju varit om tävlingsledningen hade meddelat Hamilton att han var tvungen att återta sin plats bakom säkerhetsbilen… Det som är så enkelt i Nascar är av någon anledning så komplicerat i F1.
Ordförande i MMAS, Max Mosley Appreciation Society.
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
Se nya regler: http://www.forza-motorsport.se/bbs/view ... 666#133666
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Då hade Whitmarsh tjafsat med Charlie Whiting i en kvart, varpå McLaren till slut hade lämnat in protest, varpå tävlingsledningen hade beslutat att de skulle inleda en utredning, varpå någon hade sagt att Det var aldrig tänkt att det var det här F1 skulle handla om. (Jag håller alltså med dig.)JTarnstrom skrev:Det enklaste hade ju varit om tävlingsledningen hade meddelat Hamilton att han var tvungen att återta sin plats bakom säkerhetsbilen… Det som är så enkelt i Nascar är av någon anledning så komplicerat i F1.
-
- Inlägg: 223
- Blev medlem: tor dec 11, 2003 14:12
Halvspännande lopp och inte alls så tråkigt som man befarade
Dock var det lite konstiga beslut i och kring SC...Hamiltons fusk som tog 20 varv att utreda och som fick ett straff som inte blev något straff
Hehe..Hamilton har snart reprimander, varningar och bestraffningar i snart sagt varje lopp! Han får ju Schumi att likna en snäll korgosse
På tal om Schumacher.. varför i fridens namn stannade han inte ute?? en betydligt högre placering hade det ju kunnat bli..nee istället chansar de på att depån skulle vara öppen
Ferrari var väl de som blev grymt missgynnade men sån är ju rejsingen ibland men synd var det för speciellt Alonso var rejält på hugget innan SC kom ut. Synd bara att det skall vara så förtvivlat svårt att köra om på en del banor...Valencia ser ju ut att tillhöra de värre att köra om på?
Dock var det lite konstiga beslut i och kring SC...Hamiltons fusk som tog 20 varv att utreda och som fick ett straff som inte blev något straff
Hehe..Hamilton har snart reprimander, varningar och bestraffningar i snart sagt varje lopp! Han får ju Schumi att likna en snäll korgosse
På tal om Schumacher.. varför i fridens namn stannade han inte ute?? en betydligt högre placering hade det ju kunnat bli..nee istället chansar de på att depån skulle vara öppen
Ferrari var väl de som blev grymt missgynnade men sån är ju rejsingen ibland men synd var det för speciellt Alonso var rejält på hugget innan SC kom ut. Synd bara att det skall vara så förtvivlat svårt att köra om på en del banor...Valencia ser ju ut att tillhöra de värre att köra om på?
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Vem sa att Valencia var en skit bana?
det var ett suveränt spännande lopp med mycket roligt Webber stod för det häftigaste, men Koba vilken kille det är bara att gratta honom.
Det bästa av allt är att McLaren rusar mot att bli total vinnare i WM
det var ett suveränt spännande lopp med mycket roligt Webber stod för det häftigaste, men Koba vilken kille det är bara att gratta honom.
Det bästa av allt är att McLaren rusar mot att bli total vinnare i WM
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Det var jag som sa att Valencia är en skitbana och det står jag för.platt skrev:Vem sa att Valencia var en skit bana?
det var ett suveränt spännande lopp med mycket roligt Webber stod för det häftigaste, men Koba vilken kille det är bara att gratta honom.
Det bästa av allt är att McLaren rusar mot att bli total vinnare i WM
Trots att det är ett stadslopp så känns banan väldigt öde. Man ser knappt någon publik, genom rutan känner man inte någon rejs-atmosfär alls tycker jag...
och vad gäller själva rejsingen så verkar det som att det måste till krascher och SC för att man inte skall somna... pfff...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
ja det där är jävligt skumt, det känns lite så där godtyckligt att dela ut olika bestraffningar.
Ja de som förlorade mest på SC var ju absolut Ferrari och schumi då. Nu i efterhand verkar det som att de hade räknat med att schumi skulle tjäna på att göra stoppet under sc för de såg juhur fårvånade ut som helst när han inte fick köra ut. Och det verkar även som de räknat med att han skulle fått köra ut så nu i efterhand är det ju bara säga att Antingen har Merceders inte koll på reglerna eller så är det FIA som vanligt som inte har någon konsekvent bedömning i hur reglerna faktiskt ÄR.
Men visst fan med facit i hand hade det varit bättre att ligga ute, det satt jag och skrek i tvsoffan under halva loppet så de borde nog anlita mig som taktiker i Merceders, jag lovar att bara ta hälften så mycket som Ross gör
Ja de som förlorade mest på SC var ju absolut Ferrari och schumi då. Nu i efterhand verkar det som att de hade räknat med att schumi skulle tjäna på att göra stoppet under sc för de såg juhur fårvånade ut som helst när han inte fick köra ut. Och det verkar även som de räknat med att han skulle fått köra ut så nu i efterhand är det ju bara säga att Antingen har Merceders inte koll på reglerna eller så är det FIA som vanligt som inte har någon konsekvent bedömning i hur reglerna faktiskt ÄR.
Men visst fan med facit i hand hade det varit bättre att ligga ute, det satt jag och skrek i tvsoffan under halva loppet så de borde nog anlita mig som taktiker i Merceders, jag lovar att bara ta hälften så mycket som Ross gör
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
International Sporting Code 153.Lenny skrev:Nio förare fick fem sek. tillägg...
Fem sekunder??? Tar det fem sekunder genom depån här nere??
Vart tog den heliga regelboken vägen i dag då...
Antalet sekunder eller minuter ett tidsstraff ska uppgå till är inte bestämt utan kan bestämmas utifrån hur allvarligt man bedömmer regelbrottet är.
Köra för fort på invarvet när SC är på banan innebär inte per automatik ett drive-through straff.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Var det inte Schumacher som var så bra på strategi och taktik?Crazy F1 skrev:ja det där är jävligt skumt, det känns lite så där godtyckligt att dela ut olika bestraffningar.
Ja de som förlorade mest på SC var ju absolut Ferrari och schumi då. Nu i efterhand verkar det som att de hade räknat med att schumi skulle tjäna på att göra stoppet under sc för de såg juhur fårvånade ut som helst när han inte fick köra ut. Och det verkar även som de räknat med att han skulle fått köra ut så nu i efterhand är det ju bara säga att Antingen har Merceders inte koll på reglerna eller så är det FIA som vanligt som inte har någon konsekvent bedömning i hur reglerna faktiskt ÄR.
Men visst fan med facit i hand hade det varit bättre att ligga ute, det satt jag och skrek i tvsoffan under halva loppet så de borde nog anlita mig som taktiker i Merceders, jag lovar att bara ta hälften så mycket som Ross gör
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
Konstigt att Schumacher inte låg kvar ute. Han hade väl legat i lrdning efter SC vid omstarten. Visserligen hade han säkert blivit omkörd men det borde ju varit bättre med ett försök än att bara lägga sig sist i fältet. Brawn brukade ju vara kung på sånt här men det känns som om han är ur gängorna just nu.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag brukar titta på bilarna, inte på publiken. Men det är klart vissa kanske tycker det är kul att titta på människor och har man tur så kanske det är någon som har en rolig hatt som man kan skratta åt.PC: skrev:Det var jag som sa att Valencia är en skitbana och det står jag för.platt skrev:Vem sa att Valencia var en skit bana?
det var ett suveränt spännande lopp med mycket roligt Webber stod för det häftigaste, men Koba vilken kille det är bara att gratta honom.
Det bästa av allt är att McLaren rusar mot att bli total vinnare i WM
Trots att det är ett stadslopp så känns banan väldigt öde. Man ser knappt någon publik, genom rutan känner man inte någon rejs-atmosfär alls tycker jag...
och vad gäller själva rejsingen så verkar det som att det måste till krascher och SC för att man inte skall somna... pfff...
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Vet inte om det finns något gemensamt men när Ferraris förste förare körde för McLaren så gick det inte så bra då heller och nu kommer jag och tänka på en som var så jäkla dålig på att utveckla sin bil, var så dålig på feedback till stallet och framföralt inte intresserad och därför gick det så dåligt. Det går inte mycket bättre nu. Men det finn nog en jäkligt bra förklaring (försvar) för det också.Jari skrev:Ja, det går bara bättre och bättre för McLaren samtidigt som det går sämre för Ferrari. Undrar om det finns en gemensam faktor?
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
JO LUCKY, de var han OCH BRAWN men precis som silverkatten skrev så verkar taktikern helt ur gängorna. Jag tror dock inte MS sitter och räknar sekunder i bilen utan det är nog teamet som gjort bort sig här de borde väl ha koll på läget bättre och kunna få en bra överblick om vad som är bäst, men uppenbarligen så hade de inte det. Eller rättare sagt hade det varit grönt hade de varit 2a eller trea men något står inte rätt till med tolkningen av reglerna och jag väntar spänt på att ett utlåtande från fia om vad reglerna verkligen säger här. FÄLTET VAR NÄMLIGEN INTE SAMLAT OCH DÅ SKA INTE RÖTT LYSA I DEPÅN men de finns kanske en annan regel....typ som att de är otillåtet att köra om på sista varvet även om de vinkas med grönflagg och det står att "safteycar is deployd thios lap".
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag syftar på atmosfären, men det tror jag nog att du begriper.platt skrev:Jag brukar titta på bilarna, inte på publiken. Men det är klart vissa kanske tycker det är kul att titta på människor och har man tur så kanske det är någon som har en rolig hatt som man kan skratta åt.PC: skrev:Det var jag som sa att Valencia är en skitbana och det står jag för.platt skrev:Vem sa att Valencia var en skit bana?
det var ett suveränt spännande lopp med mycket roligt Webber stod för det häftigaste, men Koba vilken kille det är bara att gratta honom.
Det bästa av allt är att McLaren rusar mot att bli total vinnare i WM
Trots att det är ett stadslopp så känns banan väldigt öde. Man ser knappt någon publik, genom rutan känner man inte någon rejs-atmosfär alls tycker jag...
och vad gäller själva rejsingen så verkar det som att det måste till krascher och SC för att man inte skall somna... pfff...
Som att se en fopollsmatch med tomma läktare... om man nu gillar sånt.
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det passerade bilar ute på banan på start/målrakan när Schumacher var i depå och när det då är SC ute så är det rött ljus i depåutfarten tills bilarna passerat som gäller.Crazy F1 skrev:JO LUCKY, de var han OCH BRAWN men precis som silverkatten skrev så verkar taktikern helt ur gängorna. Jag tror dock inte MS sitter och räknar sekunder i bilen utan det är nog teamet som gjort bort sig här de borde väl ha koll på läget bättre och kunna få en bra överblick om vad som är bäst, men uppenbarligen så hade de inte det. Eller rättare sagt hade det varit grönt hade de varit 2a eller trea men något står inte rätt till med tolkningen av reglerna och jag väntar spänt på att ett utlåtande från fia om vad reglerna verkligen säger här. FÄLTET VAR NÄMLIGEN INTE SAMLAT OCH DÅ SKA INTE RÖTT LYSA I DEPÅN men de finns kanske en annan regel....typ som att de är otillåtet att köra om på sista varvet även om de vinkas med grönflagg och det står att "safteycar is deployd thios lap".
Inget konstigt med det alls, så har det varit ganska länge nu. Det handlar inte om någon tolkning av reglerna alls.
Man vill inte släppa ut bilar på banan från depån under SC när det passar bilar ute på banan. Bilar från depån får ansluta efter att de som är på start/mål har passerat.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
5 sek. är ju ett närmast symboliskt straff..LuckyStrike1 skrev:International Sporting Code 153.Lenny skrev:Nio förare fick fem sek. tillägg...
Fem sekunder??? Tar det fem sekunder genom depån här nere??
Vart tog den heliga regelboken vägen i dag då...
Antalet sekunder eller minuter ett tidsstraff ska uppgå till är inte bestämt utan kan bestämmas utifrån hur allvarligt man bedömmer regelbrottet är.
Köra för fort på invarvet när SC är på banan innebär inte per automatik ett drive-through straff.
Här lurade man Alonso att ta det lugnt "gör inget överilat, fem bilar framför kommer få tidstillägg"..
Och Schumi fick stå vid trafikljusen och släppa hela fältet.. bad luck for you...
Det sportsliga gör stora framsteg (sorry ironi igen) må man säga.
Fy för sören för dessa djävla regler rent ut sagt.. som tur är närmast älskar jag ju den här sporten ändå
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om du gillar det sportsliga (ej ironi) uppskattar du säkert också det faktum att Button och de andra inte fick drakoniska straff för något de knappast kunde påverka.
Sen tror jag inte för ett ögonblick att Alonso gick i mål som nia för att man trodde/hoppades/satsade på att de framför skulle flyttas ner förbi honom.
Han slutade nia och blev klassificerad som åtta för att han var en av de få som hade otur och drabbades hårt av SC, Massa drabbades ännu värre, och att han inte lyckades köra om Buemi och sen blev omkörd av Kamikaze.
Sen tror jag inte för ett ögonblick att Alonso gick i mål som nia för att man trodde/hoppades/satsade på att de framför skulle flyttas ner förbi honom.
Han slutade nia och blev klassificerad som åtta för att han var en av de få som hade otur och drabbades hårt av SC, Massa drabbades ännu värre, och att han inte lyckades köra om Buemi och sen blev omkörd av Kamikaze.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Jodå.. generellt är jag emot en massa bestraffningar, de tillför ytterst sällan något positivt. Fördelar bara orättvisorna annourlunda..LuckyStrike1 skrev:Om du gillar det sportsliga (ej ironi) uppskattar du säkert också det faktum att Button och de andra inte fick drakoniska straff för något de knappast kunde påverka.
Sen tror jag inte för ett ögonblick att Alonso gick i mål som nia för att man trodde/hoppades/satsade på att de framför skulle flyttas ner förbi honom.
Han slutade nia och blev klassificerad som åtta för att han var en av de få som hade otur och drabbades hårt av SC, Massa drabbades ännu värre, och att han inte lyckades köra om Buemi och sen blev omkörd av Kamikaze.
Ang Button så tvingades han ju pressa på max de sista varven av samma orsak..
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Hade Fernando likt Hamilton kört om SC som inte är tillåtet hade han slutat på ca 3e plats.LuckyStrike1 skrev:Om du gillar det sportsliga (ej ironi) uppskattar du säkert också det faktum att Button och de andra inte fick drakoniska straff för något de knappast kunde påverka.
Sen tror jag inte för ett ögonblick att Alonso gick i mål som nia för att man trodde/hoppades/satsade på att de framför skulle flyttas ner förbi honom.
Han slutade nia och blev klassificerad som åtta för att han var en av de få som hade otur och drabbades hårt av SC, Massa drabbades ännu värre, och att han inte lyckades köra om Buemi och sen blev omkörd av Kamikaze.
Det jag tycker är att konsekvenserna blev stora av dessa "små" straff, eftersom överträdelsen gav så mycket, men är det inte så att straffet ska dömas lika oavsett hur mycket du tjänar på överträdelsen?
Om alla bilarna gått på led och Hamilton kommit sist i loppet, hade det varit ett rättvist straff, eftersom SC inte var "ute" på banan när han körde om?
5 sekunders tidstillägg kanske också var ett bra straff även om i det här racet så blev det knappt kännbart.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
I 99 fall av 100 förlorar man på att begå regelbrott som ger drive through.
Ferrari hade helt enkelt bara extrem otur. De bakom dem hann smita in i depån och de hade otur i att köra för fort på det varvet men hade ingen möjlighet att påverka det då SC kom ut när de var i slutet av varvet. Så 5 sek straff kan nog sägas vara ett straff som står i proportion till brottet.
Hamilton hade lika mycket tur som Ferrari hade otur i det här fallet. Hamilton råkade köra om SC och Sauber bestämde sig för att låta Kobayashi stanna kvar ute i 50 varv. Det är sådant som man inte kan planera. Så drive through straffet som i 99 fall av 100 är mycket kännbart blev denna gång av en rad omständigheter inte kännbart men så kan det helt enkelt bli ibland.
Ferrari hade helt enkelt bara extrem otur. De bakom dem hann smita in i depån och de hade otur i att köra för fort på det varvet men hade ingen möjlighet att påverka det då SC kom ut när de var i slutet av varvet. Så 5 sek straff kan nog sägas vara ett straff som står i proportion till brottet.
Hamilton hade lika mycket tur som Ferrari hade otur i det här fallet. Hamilton råkade köra om SC och Sauber bestämde sig för att låta Kobayashi stanna kvar ute i 50 varv. Det är sådant som man inte kan planera. Så drive through straffet som i 99 fall av 100 är mycket kännbart blev denna gång av en rad omständigheter inte kännbart men så kan det helt enkelt bli ibland.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Ja det är ju det som är det enda rimliga skälet till att ha säkerhetsbil! Det hände några allvarliga tillbud strax innan man började använda säkerhetsbilen på det sätt man gör idag. Jag tänker särskilt på en incident i Kanada då det var vinkande gulflagg men någon dånade in på rakan i alldeles för hög fart och det small ordentligt och loppet rödflaggades med några varv kvar.ANFRAN skrev:Problemet är väl att dagens förare inte kan stava till respekt och disciplin. Tänk dig vinkande gulflagg vid Webbers bil och full racefart på övriga banan. Hur många av förarna hade saktat ner ordentligt så att funktionärerna kunde städa upp banan utan att riskera livet?
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Hamilton säger till sina medtävlare att acceptera reglerna (dvs Alonso och Ferrari):
http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport ... 21711.html
http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport ... 21711.html
-
- Inlägg: 863
- Blev medlem: tis jun 15, 2010 16:34
Jag tror inte att han hade sagt så om det hade varit omvänt!Gurney skrev:Hamilton säger till sina medtävlare att acceptera reglerna (dvs Alonso och Ferrari):
http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport ... 21711.html
Jörgen
Har följt F1 sedan 70-talet!
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: mån apr 06, 2009 23:31
- Ort: Sörmland
Knappast, fast Alonso är lite för gnällig iblandKrassegrand skrev:Jag tror inte att han hade sagt så om det hade varit omvänt!Gurney skrev:Hamilton säger till sina medtävlare att acceptera reglerna (dvs Alonso och Ferrari):
http://en.espnf1.com/mclaren/motorsport ... 21711.html
Jörgen
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre nov 23, 2007 10:47
- Ort: Uppsala
Fy fan vad less jag blir på Hamilton! Mer ovärdig och okarismatisk F1-mästare finns fan inte. Drillad sen barnsben alá systrarna Williams i tennis, tror fan inte att han gillar bilar ens. Pappan hans valde nog ett yrke som ger mest pengar bara.
Tur som fan har ungen också, samt att han är favoriserad av domarna så det heter duga. Hur kul är det att ha en titel i bagaget då? När blev han bestraffad för en förseelse senast? Misstänker starkt att det är Bernies lilla toyboy...
Tur som fan har ungen också, samt att han är favoriserad av domarna så det heter duga. Hur kul är det att ha en titel i bagaget då? När blev han bestraffad för en förseelse senast? Misstänker starkt att det är Bernies lilla toyboy...
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Hmm menar du böterna eller drive-through han fick i detta loppet eller vilka straff har han inte fått då?toto skrev:Fy fan vad less jag blir på Hamilton! Mer ovärdig och okarismatisk F1-mästare finns fan inte. Drillad sen barnsben alá systrarna Williams i tennis, tror fan inte att han gillar bilar ens. Pappan hans valde nog ett yrke som ger mest pengar bara.
Tur som fan har ungen också, samt att han är favoriserad av domarna så det heter duga. Hur kul är det att ha en titel i bagaget då? När blev han bestraffad för en förseelse senast? Misstänker starkt att det är Bernies lilla toyboy...
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre nov 23, 2007 10:47
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre nov 23, 2007 10:47
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13