KANADAS GP 2010 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 8 av 19
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Aha, men då var jag ju inte alls ensam som jag först trodde. Jag tänkte att alla satt väl och åt en romantisk middag med sina flickvänner. Själv sa jag till min att jag behövde städa och så åkte jag och köpte godis och tittade på träningen
Nje Jögga, Merceders ser inte bra ut, Rosberg ser bra ut, schumi är ju 9! 5 tiondelar efter...Nu är dock Nico ute på de mjuka däcken.
Nje Jögga, Merceders ser inte bra ut, Rosberg ser bra ut, schumi är ju 9! 5 tiondelar efter...Nu är dock Nico ute på de mjuka däcken.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag har tittat på lite tider nu och Hamilton har mer varv som är snabbare än Button i detta passet, förra var det dock tvärtom. I merceders så är Nico den som har snabbaste tid men schumi har fler varv som är snabbare än nicos. I Ferrari verkar dock trenden klar, Alonso är snabbare i båda träningarna och han har även fler varv som är snabbare än Massa. Jag måste säga att Massa underpresterar eller så är han inte bättre än så här helt enkelt...skumt att en sån kille var en kurva från att vinna vm.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Bambi på hal is när det mjuka gummit kom på, kan bli hur knepigt som helst om dom väljer att kvala på option.
RB verkar ha det under kontroll och Alonso blir nog att räkna med. McLaren och Schumi gjorde inga kanontider på FP2 men dom har nog gjort annan utvärdering. Rosberg visar ju i alla fall att Mercedes har rätt god fart och det kan räcka till andra startled.
Med det väntade regnet på söndag (och ev. i morgon) kan det bli en öppen historia.
RB verkar ha det under kontroll och Alonso blir nog att räkna med. McLaren och Schumi gjorde inga kanontider på FP2 men dom har nog gjort annan utvärdering. Rosberg visar ju i alla fall att Mercedes har rätt god fart och det kan räcka till andra startled.
Med det väntade regnet på söndag (och ev. i morgon) kan det bli en öppen historia.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Träning lördag morgon
Detta är min teori .Jag är ingen besservisser .Detta är enkom vad jag tror.jag vet (till 90%)antalet varv man ställer framvingens downforce och därigenom räknat när dom skruvat i depån. Problematiken för Schumi är att man testat på 30% downf av 100% på framvingen.Monza ,Villeneuvebanan;Hockenh banor med långa rakor och 20-50% downf för att hänga med på rakorna.Schumi fick 1a passet understyrt som vanligt fram.Man löser detta genom att antingen bredda fram alt smala avståndet mellan hjulen bak.Öka downf fram.I Ferrari jobbade man nästan enkom med att flytta hjulen fram samt höjja chassit fram o bak vid regn men nu jobbar man med alla 3 alternativen och då räcker helt enkelt inte träningstiden till på banorna.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Schumi körde ju lika snabbt nu som under senaste träningen. Så han hade samma fart som tidigare.Crazy F1 skrev:Så jävla dåligt kört...hur fan kan man misslyckas så kapitalt, varför körde han inte på de mjuka som Nico gjorde!! Fast Button verkar också ha det tufft. Men jag är förvånad för de verkade som schumi hade fart i bilen innan idag men nu är de ju kört i loppet
Det var bara ett litet problem med att de andra förbättrade sig ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Enkelt. Han är en föredeting som kippar efter luftCrazy F1 skrev:Så jävla dåligt kört...hur fan kan man misslyckas så kapitalt, varför körde han inte på de mjuka som Nico gjorde!! Fast Button verkar också ha det tufft. Men jag är förvånad för de verkade som schumi hade fart i bilen innan idag men nu är de ju kört i loppet
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Hade han ? Men då är de ju ännu skummare att de inte kör e mjuka däcken, tom RB gjorde ju det! Schumi har visserligen inte varit så snabb i q1 och q2 innan men sen brukar han plocka fram lite mer tid i q3 men är han så jävla nochalant att han chansar på att de nog ska fixa sig eller? ÅOkej, nu var de väl lite oväntat att Renault och var de Buemi skulle vara så snabba...men ändå!
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag är faktiskt beredd att omvärdera min totalsågning, hade han varit 4 hundradelar snabbare så hade han varit elva och då hade han varit precis bakom rosberg. Det är lustigt för rosberg är ofta bra i q3 men sedan kan han inte plocka ut mer i q3 medan schumi innan har motsatt trend, långsammare i q1 och q2 men snabbare i q3. Klart är väl en sak och de är att Mercedersen inte är snabb, 10 och 13....Och var fick Liuzi fart ifrån
Men elva skulle schumi iaf varit! De luktar krock i första kurvan i mon.
Men elva skulle schumi iaf varit! De luktar krock i första kurvan i mon.
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: lör jan 16, 2010 19:26
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.
Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.
Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.
Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torskLuckyStrike1 skrev:Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.
Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.
Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?platt skrev:Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torskLuckyStrike1 skrev:Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.
Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.
Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Tycker inte jag, jag bryr mig inte om att förarna får åka skotter till depån. Om det är 70 varv dom ska köra så är det de. Sådeså!!LuckyStrike1 skrev:Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?platt skrev:Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torskLuckyStrike1 skrev:Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.
Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.
Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, fast nu finns det regler som dels säger att det ska finnas bensin kvar i bilen till ett bränsleprov och en regel som säger att man även i kvalet måste köra inom en viss tid från bästa tid om inte "force majoure" finns enligt de som kollat och skrivit om det. Så är det med det, och därför undersöker FIA om detta var tillåtet att göra eller inte. Är det tillåtet, och ingen regeländring görs kommer vi ha bilar som parkerar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.platt skrev:Tycker inte jag, jag bryr mig inte om att förarna får åka skotter till depån. Om det är 70 varv dom ska köra så är det de. Sådeså!!LuckyStrike1 skrev:Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?platt skrev: Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torsk
Det i sin tur innebär gulflagg för alla som ännu ej slutfört sina kvalvarv bakom när det står bilar längs banan med medveten soppatork ....
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det sist nämda håller jag med om det skulle resultera i sabotage för dom andra eftersläntrarna. Men om man går i mål så har man passerat mållinjen så gäller väll inte gulflaggen fören man kommer fram till hindret? Dom som ligger efter har ju inte passerat mål gången och dom som har fler varv kvar får enå inte slutföra loppet. Så vd är problemet ingentligen.LuckyStrike1 skrev:Ja, fast nu finns det regler som dels säger att det ska finnas bensin kvar i bilen till ett bränsleprov och en regel som säger att man även i kvalet måste köra inom en viss tid från bästa tid om inte "force majoure" finns enligt de som kollat och skrivit om det. Så är det med det, och därför undersöker FIA om detta var tillåtet att göra eller inte. Är det tillåtet, och ingen regeländring görs kommer vi ha bilar som parkerar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.platt skrev:Tycker inte jag, jag bryr mig inte om att förarna får åka skotter till depån. Om det är 70 varv dom ska köra så är det de. Sådeså!!LuckyStrike1 skrev: Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?
Det i sin tur innebär gulflagg för alla som ännu ej slutfört sina kvalvarv bakom när det står bilar längs banan med medveten soppatork ....
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
För att en bil kan göra sitt sista kvalvarv och parkera på banan medan det kommer andra bilar bakifrån som är ute på sitt sista kvalvarv.
Men vi får se vad FIA beslutar, som allt annat handlar det om att tolka de befintliga reglerna som vad gäller det sportsliga nästan aldrig är 100 % klara.
Mer info här: http://adamcooperf1.com/2010/06/12/hami ... -from-fia/
Men vi får se vad FIA beslutar, som allt annat handlar det om att tolka de befintliga reglerna som vad gäller det sportsliga nästan aldrig är 100 % klara.
Mer info här: http://adamcooperf1.com/2010/06/12/hami ... -from-fia/
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Varning och böter för Hamilton: http://www.autosport.com/news/report.php/id/84404
Han har väl samlat på sig ett gäng varningar nu i år?
Han har väl samlat på sig ett gäng varningar nu i år?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Tycker även jag det var kul att se men jag tycker det är intressant med alla varningar som inte leder någonstans Hur många varningar kan man få???
Jag läste att de bara är 30% chans för regn nu och då blir det nog ett tort lopp. Jag tror att de kommer att smälla i första kurvan,de brukar de ju göra rätt ofta där.
Jag läste att de bara är 30% chans för regn nu och då blir det nog ett tort lopp. Jag tror att de kommer att smälla i första kurvan,de brukar de ju göra rätt ofta där.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Sedan många år tillbaka strider all slags show mot andemeningen i F1-reglementet och Hamiltons agerande var ett solklart exempel på bringing the sport into disrepute (att Vettel log på presskonferensen var ett annat exempel)! FIA måste ta i med hårdhandskarna mot detta degenererade beteende!Cheever skrev:Jo, men han blev väl dömd för den där regeln om tid tillbaka till depån, då blir det inte nedflyttning utan böter och ev varning. Tycker att det var lite upplyftande att se lite show på invarvet för en gångs skull
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
On a more serious note, som man säger över där, nu får ni hjälpa mig att tänka. Visst är det så att Red Bull har valt fel strategi? De trodde det var smart att starta på hårda däck, men i själva verket var det riktigt dumt. Det är nämligen så att:
• Inom 12 varv kommer säkerhetsbilen ut på banan. Hamilton (och andra) går i depå, byter däck och hamnar bakom de få som startade på hårda. Red Bull ligger etta och tvåa vid omstarten.
• Inom 30 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. Fältet trycks ihop igen. Hamilton har säkert tjänat några placeringar. Säg att han ligger femma. Förarna framför honom har ännu inte gjort sitt obligatoriska stopp.
• Inom 28 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. De som startade på hårda däck måste i depå och kommer ut bakom det hoptryckta fältet. Hamilton leder och Red Bull... ja, var hamnar de egentligen?
Allt detta sätts förstås ur spel om regnet faller och tävlingsledningen stämplar loppet som ett wet race. Men yr.no spår 0 millimeters nederbörd och Kanadas Weatheroffice säger att det är 40 percent chance of showers this afternoon. Starten går klockan 12 lokal tid.
Grattis Hamilton?
• Inom 12 varv kommer säkerhetsbilen ut på banan. Hamilton (och andra) går i depå, byter däck och hamnar bakom de få som startade på hårda. Red Bull ligger etta och tvåa vid omstarten.
• Inom 30 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. Fältet trycks ihop igen. Hamilton har säkert tjänat några placeringar. Säg att han ligger femma. Förarna framför honom har ännu inte gjort sitt obligatoriska stopp.
• Inom 28 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. De som startade på hårda däck måste i depå och kommer ut bakom det hoptryckta fältet. Hamilton leder och Red Bull... ja, var hamnar de egentligen?
Allt detta sätts förstås ur spel om regnet faller och tävlingsledningen stämplar loppet som ett wet race. Men yr.no spår 0 millimeters nederbörd och Kanadas Weatheroffice säger att det är 40 percent chance of showers this afternoon. Starten går klockan 12 lokal tid.
Grattis Hamilton?
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Om ens strategi bygger på att den lyckas om säkerhetsbilen kommer ut är den per definition felaktig
Och om säkerhetsbilen kommer ut för andra gången inom 18 varv från den första är det ju lugnt, bara för Red Bull som är snällare på däcken att byta till mjuka däck när första säkerhetsbilen kommer ut och sen byta tillbaka till hårda när den andra kommer ut inom 18 varv senare.
Om McLaren kan köra 12 varv på mjuka klarar Red Bull 18 varv på mjuka däck. Det är sen gammalt.
Alltså är McLarens strategi fel.
Och om säkerhetsbilen kommer ut för andra gången inom 18 varv från den första är det ju lugnt, bara för Red Bull som är snällare på däcken att byta till mjuka däck när första säkerhetsbilen kommer ut och sen byta tillbaka till hårda när den andra kommer ut inom 18 varv senare.
Om McLaren kan köra 12 varv på mjuka klarar Red Bull 18 varv på mjuka däck. Det är sen gammalt.
Alltså är McLarens strategi fel.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Ah, jag trodde att jag hade sett fel, men det var alltså sant. Fantastiskt.ANFRAN skrev: (att Vettel log på presskonferensen var ett annat exempel)
Text-TV hade feresten stor nyhet igår kväll där Hamilton visserligen hade pole, men sen var det Vettel och Alonso, kanske det han log åt. "Äntligen har dom glömt den där irriterande australiensaren".
I was misled and that is the way it went