KANADAS GP 2010 - CIRCUIT GILLES VILLENEUVE. Lopp 8 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Mercedes ser riktigt bra ut och kan med lite tur nå pallen på söndag. :up:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag var med också, men jag väntar med vidare kommentarer till i morgon när verkligheten visar sin rätta sida.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Aha, men då var jag ju inte alls ensam som jag först trodde. Jag tänkte att alla satt väl och åt en romantisk middag med sina flickvänner. Själv sa jag till min att jag behövde städa och så åkte jag och köpte godis och tittade på träningen :)

Nje Jögga, Merceders ser inte bra ut, Rosberg ser bra ut, schumi är ju 9! 5 tiondelar efter...Nu är dock Nico ute på de mjuka däcken.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Visserligen körde Hamilton 1'15.752 på FP2 sist dom var här, men det var ju en viss skillnad på bilarna. Aningen bättre än 1'16.877 bör dom ju nå och båda McLaren ligger ju lite illa till än så länge.

Det förutspås dessutom regn, så det kan ju hända en del oförutsett.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag har tittat på lite tider nu och Hamilton har mer varv som är snabbare än Button i detta passet, förra var det dock tvärtom. I merceders så är Nico den som har snabbaste tid men schumi har fler varv som är snabbare än nicos. I Ferrari verkar dock trenden klar, Alonso är snabbare i båda träningarna och han har även fler varv som är snabbare än Massa. Jag måste säga att Massa underpresterar eller så är han inte bättre än så här helt enkelt...skumt att en sån kille var en kurva från att vinna vm.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

2 min kvar. De verkar ha stora problem med däckslitage så den stora frågan som kan avgöra detta loppet är kanske vilken bil som är snällast mot däcken. De känns som att alla r ute på långa stinter just nu och ingen sätter några snabba varv längre.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Bambi på hal is när det mjuka gummit kom på, kan bli hur knepigt som helst om dom väljer att kvala på option.

RB verkar ha det under kontroll och Alonso blir nog att räkna med. McLaren och Schumi gjorde inga kanontider på FP2 men dom har nog gjort annan utvärdering. Rosberg visar ju i alla fall att Mercedes har rätt god fart och det kan räcka till andra startled.

Med det väntade regnet på söndag (och ev. i morgon) kan det bli en öppen historia.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Du har nog rätt om att schumi och mac körde andra program. Jenson förbättra sig ju bara 2 tiondelar till andra att jämföra med vettets 1.7 sekunder!!! Så man ska nog inte dra alltför stora växlar av det, Maccarna har fart och med lite tur kan även Merceders abonera på iaf 2a startled.
aikaik

Träning lördag morgon

Inlägg av aikaik »

Detta är min teori .Jag är ingen besservisser .Detta är enkom vad jag tror.jag vet (till 90%)antalet varv man ställer framvingens downforce och därigenom räknat när dom skruvat i depån. Problematiken för Schumi är att man testat på 30% downf av 100% på framvingen.Monza ,Villeneuvebanan;Hockenh banor med långa rakor och 20-50% downf för att hänga med på rakorna.Schumi fick 1a passet understyrt som vanligt fram.Man löser detta genom att antingen bredda fram alt smala avståndet mellan hjulen bak.Öka downf fram.I Ferrari jobbade man nästan enkom med att flytta hjulen fram samt höjja chassit fram o bak vid regn men nu jobbar man med alla 3 alternativen och då räcker helt enkelt inte träningstiden till på banorna.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
Jögga

Inlägg av Jögga »

Dessutom används ju FP1 och 2 till utvärdering av nya delar eftersom tester inte längre tillåts under säsong.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Nu har schumi tydligen gått ut och sagt att han hade problem under andra passet så han var kanske långsam då, jag vet inte riktigt. Men vi får se under 3e fria hur de ligger till.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Rosberg hade problem under 3e träningen, kopplingen...

Intressant att se att det skiljer bara1.5 tiondel mellan p3 och p6. De kan bli ett intressant kval.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

GO GO Hamilton :up:
Knappen är där han borde vara :down:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hamilton ser brutall ut, schumi ser långsam ut.... :down:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag tror RB har strypt Webbers motor speciellt för den här helgen så att Vettel inte börjar tjura i gen :D
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag njuter, fulständigt!!!!!!!!!!!
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Topp 15 för Schumacher, det är inte så pjåkigt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Så jävla dåligt kört...hur fan kan man misslyckas så kapitalt, varför körde han inte på de mjuka som Nico gjorde!! Fast Button verkar också ha det tufft. Men jag är förvånad för de verkade som schumi hade fart i bilen innan idag men nu är de ju kört i loppet :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Crazy F1 skrev:Så jävla dåligt kört...hur fan kan man misslyckas så kapitalt, varför körde han inte på de mjuka som Nico gjorde!! Fast Button verkar också ha det tufft. Men jag är förvånad för de verkade som schumi hade fart i bilen innan idag men nu är de ju kört i loppet :down:
Schumi körde ju lika snabbt nu som under senaste träningen. Så han hade samma fart som tidigare.

Det var bara ett litet problem med att de andra förbättrade sig ....

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Crazy F1 skrev:Så jävla dåligt kört...hur fan kan man misslyckas så kapitalt, varför körde han inte på de mjuka som Nico gjorde!! Fast Button verkar också ha det tufft. Men jag är förvånad för de verkade som schumi hade fart i bilen innan idag men nu är de ju kört i loppet :down:
Enkelt. Han är en föredeting som kippar efter luft :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hade han ? Men då är de ju ännu skummare att de inte kör e mjuka däcken, tom RB gjorde ju det! Schumi har visserligen inte varit så snabb i q1 och q2 innan men sen brukar han plocka fram lite mer tid i q3 men är han så jävla nochalant att han chansar på att de nog ska fixa sig eller? ÅOkej, nu var de väl lite oväntat att Renault och var de Buemi skulle vara så snabba...men ändå! :down:
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Nu är det spännaandde.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

:dance:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Vettel använde de hårda däcken väl?

I så fall ser det ju bra ut för honom.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Spännande kval. Snyggt av Hamilton och Webber slog gnällspiken i ett kval igen även om det blev lite bättre än det såg ut att bli där ett tag.

Länge sen man såg en förare sitta PÅ bilen när den rullar :D
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Dom är snåla med soppa i McLaren, men dom kanske tyckte att Lewis behövde träna lite och putta tillbaka bilen själv.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Cheever skrev: Länge sen man såg en förare sitta PÅ bilen när den rullar :D
Mer av det :up:
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Jag är faktiskt beredd att omvärdera min totalsågning, hade han varit 4 hundradelar snabbare så hade han varit elva och då hade han varit precis bakom rosberg. Det är lustigt för rosberg är ofta bra i q3 men sedan kan han inte plocka ut mer i q3 medan schumi innan har motsatt trend, långsammare i q1 och q2 men snabbare i q3. Klart är väl en sak och de är att Mercedersen inte är snabb, 10 och 13....Och var fick Liuzi fart ifrån :)

Men elva skulle schumi iaf varit! De luktar krock i första kurvan i mon.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Glömde, mycket bra varv av Hamilton måste jag säga, starkt att kunna ta tag i det så.
Användarens profilbild
olag

Inlägg av olag »

Webber var inte långt ifrån att sätta bilen riktigt i väggen....
Tur för han att det var mycket färglager som han kunde skrapa av.

Härligt varv av Hamilton.... :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
freddda

Inlägg av freddda »

Nu är det snart dags att lägga ner denna säsong, hoppas bara merca tänker lika dant, Så det kan bli ett bättre år nästa år :)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Sant Fredda, tiondeplasten är inte mycket att hurra över.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.

Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.

Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.

Ett par andra teams teamchefer har sagt att om det där är ok så kommer de hädanefter bara se till att de kör med ett varv mindre bränsle i kvalet och stannar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.

Verkar inte som det ser så bra ut för Hamilton och McLaren om man ska följa reglementet.
Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torsk :down:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev:Hamiltons poletid kan strykas eftersom han inte körde invarvet efteråt på egen hand och var för långsam. FIA utreder det.

Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torsk :down:
Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:

Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?
Tycker inte jag, jag bryr mig inte om att förarna får åka skotter till depån. Om det är 70 varv dom ska köra så är det de. Sådeså!! :D
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

platt skrev:
LuckyStrike1 skrev:
platt skrev: Det vore ju löjligt om att man skulle bli utdömd för att man kör soppa torsk :down:
Tycker inte jag, jag bryr mig inte om att förarna får åka skotter till depån. Om det är 70 varv dom ska köra så är det de. Sådeså!! :D
Ja, fast nu finns det regler som dels säger att det ska finnas bensin kvar i bilen till ett bränsleprov och en regel som säger att man även i kvalet måste köra inom en viss tid från bästa tid om inte "force majoure" finns enligt de som kollat och skrivit om det. Så är det med det, och därför undersöker FIA om detta var tillåtet att göra eller inte. Är det tillåtet, och ingen regeländring görs kommer vi ha bilar som parkerar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.

Det i sin tur innebär gulflagg för alla som ännu ej slutfört sina kvalvarv bakom när det står bilar längs banan med medveten soppatork ....

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

LuckyStrike1 skrev:
platt skrev:
LuckyStrike1 skrev: Det vore också löjligt om alla bilar efter sitt sista kvalvarv i Q3 parkerade ute på banan och inte kunde köra tillbaka till depån, vore det inte?
Ja, fast nu finns det regler som dels säger att det ska finnas bensin kvar i bilen till ett bränsleprov och en regel som säger att man även i kvalet måste köra inom en viss tid från bästa tid om inte "force majoure" finns enligt de som kollat och skrivit om det. Så är det med det, och därför undersöker FIA om detta var tillåtet att göra eller inte. Är det tillåtet, och ingen regeländring görs kommer vi ha bilar som parkerar ute på banan efter sitt sista kvalvarv.

Det i sin tur innebär gulflagg för alla som ännu ej slutfört sina kvalvarv bakom när det står bilar längs banan med medveten soppatork ....
Det sist nämda håller jag med om det skulle resultera i sabotage för dom andra eftersläntrarna. Men om man går i mål så har man passerat mållinjen så gäller väll inte gulflaggen fören man kommer fram till hindret? Dom som ligger efter har ju inte passerat mål gången och dom som har fler varv kvar får enå inte slutföra loppet. Så vd är problemet ingentligen.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

För att en bil kan göra sitt sista kvalvarv och parkera på banan medan det kommer andra bilar bakifrån som är ute på sitt sista kvalvarv.

Men vi får se vad FIA beslutar, som allt annat handlar det om att tolka de befintliga reglerna som vad gäller det sportsliga nästan aldrig är 100 % klara.

Mer info här: http://adamcooperf1.com/2010/06/12/hami ... -from-fia/

Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Jag tror han klarar sig, men att det möjligtviss kommer en regel ändring.
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Varning och böter för Hamilton: http://www.autosport.com/news/report.php/id/84404

Han har väl samlat på sig ett gäng varningar nu i år?

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Jo, men han blev väl dömd för den där regeln om tid tillbaka till depån, då blir det inte nedflyttning utan böter och ev varning. Tycker att det var lite upplyftande att se lite show på invarvet för en gångs skull :D
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Tycker även jag det var kul att se men jag tycker det är intressant med alla varningar som inte leder någonstans :-? Hur många varningar kan man få???

Jag läste att de bara är 30% chans för regn nu och då blir det nog ett tort lopp. Jag tror att de kommer att smälla i första kurvan,de brukar de ju göra rätt ofta där.
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Hamilton leder i varningar, det kan ingen ta i från han.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Men har han inte tre varningar i år redan, de känns dock som att de inte spelar nån roll med en varning hit o dit eftersom de inte får några konsekvenser i praktiken.
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Jo, men han blev väl dömd för den där regeln om tid tillbaka till depån, då blir det inte nedflyttning utan böter och ev varning. Tycker att det var lite upplyftande att se lite show på invarvet för en gångs skull :D
Sedan många år tillbaka strider all slags show mot andemeningen i F1-reglementet och Hamiltons agerande var ett solklart exempel på bringing the sport into disrepute (att Vettel log på presskonferensen var ett annat exempel)! FIA måste ta i med hårdhandskarna mot detta degenererade beteende!
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

On a more serious note, som man säger över där, nu får ni hjälpa mig att tänka. Visst är det så att Red Bull har valt fel strategi? De trodde det var smart att starta på hårda däck, men i själva verket var det riktigt dumt. Det är nämligen så att:

• Inom 12 varv kommer säkerhetsbilen ut på banan. Hamilton (och andra) går i depå, byter däck och hamnar bakom de få som startade på hårda. Red Bull ligger etta och tvåa vid omstarten.

• Inom 30 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. Fältet trycks ihop igen. Hamilton har säkert tjänat några placeringar. Säg att han ligger femma. Förarna framför honom har ännu inte gjort sitt obligatoriska stopp.

• Inom 28 varv kommer säkerhetsbilen ut igen. De som startade på hårda däck måste i depå och kommer ut bakom det hoptryckta fältet. Hamilton leder och Red Bull... ja, var hamnar de egentligen?

Allt detta sätts förstås ur spel om regnet faller och tävlingsledningen stämplar loppet som ett wet race. Men yr.no spår 0 millimeters nederbörd och Kanadas Weatheroffice säger att det är 40 percent chance of showers this afternoon. Starten går klockan 12 lokal tid.

Grattis Hamilton?
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Om ens strategi bygger på att den lyckas om säkerhetsbilen kommer ut är den per definition felaktig ;)

Och om säkerhetsbilen kommer ut för andra gången inom 18 varv från den första är det ju lugnt, bara för Red Bull som är snällare på däcken att byta till mjuka däck när första säkerhetsbilen kommer ut och sen byta tillbaka till hårda när den andra kommer ut inom 18 varv senare.

Om McLaren kan köra 12 varv på mjuka klarar Red Bull 18 varv på mjuka däck. Det är sen gammalt.

Alltså är McLarens strategi fel.

Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev: (att Vettel log på presskonferensen var ett annat exempel)
Ah, jag trodde att jag hade sett fel, men det var alltså sant. Fantastiskt.

Text-TV hade feresten stor nyhet igår kväll där Hamilton visserligen hade pole, men sen var det Vettel och Alonso, kanske det han log åt. "Äntligen har dom glömt den där irriterande australiensaren".
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

LuckyStrike1 skrev:och sen byta tillbaka till hårda när den andra kommer ut inom 18 varv senare.
Men... då lär de ju komma ut på banan bakom Hamilton?