TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19

Kungaklassen av motorsport...
aikaik
Inlägg: 149
Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
Ort: Rotebro

Favorisering

Inlägg av aikaik »

Webber har mer rutin än Vettel men märkligt att dom är så olika.Skulle vara kul med en lista på årets lopp o kval vem som varit snabbast i dom hitills körda loppen.Wirdheim var väl i en av flera som var aktuella för RB efter Jaguar drog sig ur.Kanske det är så att man väljer en förare från det Land man vill marknadsföra RB i.Därför tog Christian Klien RB:s andra förarplats.Jag vet inte men nu kör han bra tycker jag.Jag vart väl besviken när Björn Wirdheim inte fick någon plats men hans fredagsträningar var ok ofta tider 1tiondel långs el snabbare än Cristian Klien o Webber.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Re: Favorisering

Inlägg av Depeche »

aikaik skrev:Webber har mer rutin än Vettel men märkligt att dom är så olika.Skulle vara kul med en lista på årets lopp o kval vem som varit snabbast i dom hitills körda loppen.Wirdheim var väl i en av flera som var aktuella för RB efter Jaguar drog sig ur.Kanske det är så att man väljer en förare från det Land man vill marknadsföra RB i.Därför tog Christian Klien RB:s andra förarplats.Jag vet inte men nu kör han bra tycker jag.Jag vart väl besviken när Björn Wirdheim inte fick någon plats men hans fredagsträningar var ok ofta tider 1tiondel långs el snabbare än Cristian Klien o Webber.
Christian Klien var inte ens i närheten av Webber i Jaggan under 2004.
16-2 i kval till Webber och i racen kom inte Klien före Webber i ett enda race när de båda kom i mål.
Wirdheim hade kanske kunnat fått en plats om Ford inte dragit sig ur och sålt Jaguar-stallet till Red Bull.
Tror inte att han nånsin var aktuell för Red Bull.
aikaik
Inlägg: 149
Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
Ort: Rotebro

Webber o Vettel Bröderna Einstein

Inlägg av aikaik »

Båda två lär ju inte ha några studieskulder i alla fall. http://www.youtube.com/watch?v=Kn2y4hvX ... re=related :lol: :lol:
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

PeppeF1 skrev:Nu har Horner kommit med ny information, nämligen att Webber varvet innan smällen bett teamet om att Vettel skulle lugna tempot lite. Detta var dock inte stallet villiga att göra då McLaren-bilarna låg tätt bakom.

Men det var förstås ren favorisering av Vettel och att nu gå ut med Webbers önskan är ett av stegen för att få Webber att lämna.
Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.

Det finns att läsa på BBC:s hemsida.

But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.

What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.

The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.

There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.

It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.

I hear another interesting fact, as well.

Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.

I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.

Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.

Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
Användarens profilbild
FredrikE
Inlägg: 257
Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
Ort: Nyköping

Inlägg av FredrikE »

Depeche skrev:
PeppeF1 skrev:Nu har Horner kommit med ny information, nämligen att Webber varvet innan smällen bett teamet om att Vettel skulle lugna tempot lite. Detta var dock inte stallet villiga att göra då McLaren-bilarna låg tätt bakom.

Men det var förstås ren favorisering av Vettel och att nu gå ut med Webbers önskan är ett av stegen för att få Webber att lämna.
Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.

Det finns att läsa på BBC:s hemsida.

But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.

What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.

The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.

There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.

It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.

I hear another interesting fact, as well.

Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.

I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.

Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.

Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
Jag förstår inte hur man kan köra ett "fuel saving program" och dessutom kunna använda "overtake button", men om det ändå går så förklarar ju det hur Vettel klarade av att köra om Webber trots hans "overtake button".
Användarens profilbild
PC:
Inlägg: 1564
Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03

Inlägg av PC: »

Om man vill köra om någon annan än Jenson, måste man trycka på någon annan knapp då...? :hmm:
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Depeche skrev:Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.

Det finns att läsa på BBC:s hemsida.

But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.

What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.

The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.

There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.

It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.

I hear another interesting fact, as well.

Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.

I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.

Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.

Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
Lite synd att inte Benson använder några källor utan mer kör på stilen "såhär är det", man får inget gigantiskt förtroende för det.

Var det meningen att Vettel skulle få vinna i Monaco också tro? :roll:
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Haha fick Christian lite för mycket kritik.
Red Bulls sida är ju överhopad med mycket stark kritik mot Horner.
Så dags att komma med detta nu.

"It's wrong for us, as a team, to apportion blame. We back both drivers equally. Mark knows the situation internally; he knows how popular he is within the team and he's always had a huge amount of backing from the team, like when he broke his leg.

"I think it was mistake, if blame was adjudged to be placed on Mark, because it was a racing incident. I think, certainly the view that I took, was that the drivers show give each other room and they should, as team-mates, show a little bit more respect for each other and I think that the problem is - in the heat of the moment and immediately after the event - a couple of opinions were made without sight of all of the facts and they have subsequently been dealt with.

Intressant att Vettel uttalat sig efter att han skulle göra samma sak igen om samma situation uppstod.
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jag tycker du ska läsa det han säger igen och igen tills du förstår vad han säger deppan.
Det är dags att börja se framåt nu, inte älta i sånt som varit. Som han säger, det var en raceincident och Webber har lika stöd inom stallet enligt Horner och han vet nog hur det ligger till på riktigt. Kanske till och med bättre än *.*
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Jari skrev:Jag tycker du ska läsa det han säger igen och igen tills du förstår vad han säger deppan.
Det är dags att börja se framåt nu, inte älta i sånt som varit. Som han säger, det var en raceincident och Webber har lika stöd inom stallet enligt Horner och han vet nog hur det ligger till på riktigt. Kanske till och med bättre än *.*
Ja han erkänner att han hade fel.
Men det är ju enbart för att han insett vilken skada hans och Helmuts uttalanden direkt efter racet gjorde för stallet.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Vad sa Horner som la skulden på Webber?