TURKIETS GP 2010 - ISTANBUL. Lopp 7 av 19
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Favorisering
Webber har mer rutin än Vettel men märkligt att dom är så olika.Skulle vara kul med en lista på årets lopp o kval vem som varit snabbast i dom hitills körda loppen.Wirdheim var väl i en av flera som var aktuella för RB efter Jaguar drog sig ur.Kanske det är så att man väljer en förare från det Land man vill marknadsföra RB i.Därför tog Christian Klien RB:s andra förarplats.Jag vet inte men nu kör han bra tycker jag.Jag vart väl besviken när Björn Wirdheim inte fick någon plats men hans fredagsträningar var ok ofta tider 1tiondel långs el snabbare än Cristian Klien o Webber.
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Re: Favorisering
Christian Klien var inte ens i närheten av Webber i Jaggan under 2004.aikaik skrev:Webber har mer rutin än Vettel men märkligt att dom är så olika.Skulle vara kul med en lista på årets lopp o kval vem som varit snabbast i dom hitills körda loppen.Wirdheim var väl i en av flera som var aktuella för RB efter Jaguar drog sig ur.Kanske det är så att man väljer en förare från det Land man vill marknadsföra RB i.Därför tog Christian Klien RB:s andra förarplats.Jag vet inte men nu kör han bra tycker jag.Jag vart väl besviken när Björn Wirdheim inte fick någon plats men hans fredagsträningar var ok ofta tider 1tiondel långs el snabbare än Cristian Klien o Webber.
16-2 i kval till Webber och i racen kom inte Klien före Webber i ett enda race när de båda kom i mål.
Wirdheim hade kanske kunnat fått en plats om Ford inte dragit sig ur och sålt Jaguar-stallet till Red Bull.
Tror inte att han nånsin var aktuell för Red Bull.
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Webber o Vettel Bröderna Einstein
Båda två lär ju inte ha några studieskulder i alla fall. http://www.youtube.com/watch?v=Kn2y4hvX ... re=related
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.PeppeF1 skrev:Nu har Horner kommit med ny information, nämligen att Webber varvet innan smällen bett teamet om att Vettel skulle lugna tempot lite. Detta var dock inte stallet villiga att göra då McLaren-bilarna låg tätt bakom.
Men det var förstås ren favorisering av Vettel och att nu gå ut med Webbers önskan är ett av stegen för att få Webber att lämna.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.
Det finns att läsa på BBC:s hemsida.
But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.
What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.
The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.
There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.
It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.
I hear another interesting fact, as well.
Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.
I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.
Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.
Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Jag förstår inte hur man kan köra ett "fuel saving program" och dessutom kunna använda "overtake button", men om det ändå går så förklarar ju det hur Vettel klarade av att köra om Webber trots hans "overtake button".Depeche skrev:Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.PeppeF1 skrev:Nu har Horner kommit med ny information, nämligen att Webber varvet innan smällen bett teamet om att Vettel skulle lugna tempot lite. Detta var dock inte stallet villiga att göra då McLaren-bilarna låg tätt bakom.
Men det var förstås ren favorisering av Vettel och att nu gå ut med Webbers önskan är ett av stegen för att få Webber att lämna.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.
Det finns att läsa på BBC:s hemsida.
But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.
What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.
The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.
There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.
It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.
I hear another interesting fact, as well.
Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.
I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.
Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.
Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Lite synd att inte Benson använder några källor utan mer kör på stilen "såhär är det", man får inget gigantiskt förtroende för det.Depeche skrev:Nog för att det kanske är tillräckligt tjatat om denna incident men mer information kommer upp nu som är lite intressanta.
Tydligen är det inte sant att Webber bett teamet att Vettel skulle lugna ner sig.
Det finns att läsa på BBC:s hemsida.
But not, sadly, perhaps the most telling conversation that appears to have happened in their team during that race - that, as Hughes reported in Autosport last week, of team principal Christian Horner telling Mark Webber's race engineer Ciaran Pilbeam to order the Australian to let Sebastian Vettel pass, a message Pilbeam did not pass on.
What is broadcast for the first time, though, is Pilbeam urging Webber to "use your overtake button for a boost on the straight" to help him defend against Vettel on the straight before Turn 12 on the fateful lap 40.
The more that comes out about the Webber-Vettel collision, the more it appears that Red Bull were trying to engineer a win for the German.
There is Horner's order to Pilbeam. I understand this was not passed on because Pilbeam was preoccupied with something else at the time.
It also transpires that in the post-race debrief - which Vettel did not attend because he had left the track - Horner, Marko and chief technical officer Adrian Newey "laid into" Webber and Pilbeam. And strong words were said in the other direction, too.
I hear another interesting fact, as well.
Red Bull said after the race that Webber had asked the team to slow Vettel down. But that is not accurate. Having noticed Vettel was quicker than him on the straight, Webber had actually asked whether Vettel was on the same engine settings as him.
I understand the team and Webber will make this clear in Canada this weekend.
Just as at McLaren, there appears to have been an element of confusion and mixed messages involved at Red Bull.
Nevetheless, it does look like Red Bull - who, like McLaren, profess to treat both drivers equally - were keen for Vettel to win? If so, why?
Var det meningen att Vettel skulle få vinna i Monaco också tro?
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Haha fick Christian lite för mycket kritik.
Red Bulls sida är ju överhopad med mycket stark kritik mot Horner.
Så dags att komma med detta nu.
"It's wrong for us, as a team, to apportion blame. We back both drivers equally. Mark knows the situation internally; he knows how popular he is within the team and he's always had a huge amount of backing from the team, like when he broke his leg.
"I think it was mistake, if blame was adjudged to be placed on Mark, because it was a racing incident. I think, certainly the view that I took, was that the drivers show give each other room and they should, as team-mates, show a little bit more respect for each other and I think that the problem is - in the heat of the moment and immediately after the event - a couple of opinions were made without sight of all of the facts and they have subsequently been dealt with.
Intressant att Vettel uttalat sig efter att han skulle göra samma sak igen om samma situation uppstod.
Red Bulls sida är ju överhopad med mycket stark kritik mot Horner.
Så dags att komma med detta nu.
"It's wrong for us, as a team, to apportion blame. We back both drivers equally. Mark knows the situation internally; he knows how popular he is within the team and he's always had a huge amount of backing from the team, like when he broke his leg.
"I think it was mistake, if blame was adjudged to be placed on Mark, because it was a racing incident. I think, certainly the view that I took, was that the drivers show give each other room and they should, as team-mates, show a little bit more respect for each other and I think that the problem is - in the heat of the moment and immediately after the event - a couple of opinions were made without sight of all of the facts and they have subsequently been dealt with.
Intressant att Vettel uttalat sig efter att han skulle göra samma sak igen om samma situation uppstod.
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Jag tycker du ska läsa det han säger igen och igen tills du förstår vad han säger deppan.
Det är dags att börja se framåt nu, inte älta i sånt som varit. Som han säger, det var en raceincident och Webber har lika stöd inom stallet enligt Horner och han vet nog hur det ligger till på riktigt. Kanske till och med bättre än *.*
Det är dags att börja se framåt nu, inte älta i sånt som varit. Som han säger, det var en raceincident och Webber har lika stöd inom stallet enligt Horner och han vet nog hur det ligger till på riktigt. Kanske till och med bättre än *.*
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
Ja han erkänner att han hade fel.Jari skrev:Jag tycker du ska läsa det han säger igen och igen tills du förstår vad han säger deppan.
Det är dags att börja se framåt nu, inte älta i sånt som varit. Som han säger, det var en raceincident och Webber har lika stöd inom stallet enligt Horner och han vet nog hur det ligger till på riktigt. Kanske till och med bättre än *.*
Men det är ju enbart för att han insett vilken skada hans och Helmuts uttalanden direkt efter racet gjorde för stallet.
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00