Vem bär skulden till kraschen vid Turkiets GP?

Kungaklassen av motorsport...

Vem bär skulden för kraschen vid Turkiets GP?

Omröstningen slutade tis jun 15, 2010 10:53

Huvudsakligen Vettels fel
27
53%
Huvudsakligen Webbers fel
7
14%
Både Vettel och Webber bär lika stor skuld
17
33%

Antal röster: 51

Användarens profilbild
TurboF1

Vem bär skulden till kraschen vid Turkiets GP?

Inlägg av TurboF1 »

Eftersom det är sådan diskussion om detta så kanske vi ska göra en omröstning.

Tillägg.

Jag hade ju med ett fjärde alternativ också att det var en racingincident och ingens fel, men det alternativet föll visst bort.
Men det tredje alternativet med bådas skuld finns kvar, vilket kan tolkas som race incident.
Senast redigerad av TurboF1 den tis jun 01, 2010 13:39, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Race incident
Båda förarna kunde förhindrat kraschen.
Vem som bär mest skuld kan väl diskuteras, men båda bär skuld.
Användarens profilbild
rejsbo

Inlägg av rejsbo »

Vettel, solklart.
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
Lenny

Inlägg av Lenny »

Webber väljer att tränga Vettel ut i smutsen och ger inget utrymme trots att han redan är omkörd..

En märklig sak är att på Vettels kamera ser man aldrig att han styr emot..

Som jag ser det, en mycket riskabel manöver av Webber,, så i första hand..
Saknar de gamla mästarna...
aikaik

Christian Horners Ledarskap är otydligt

Inlägg av aikaik »

Att ha två förare sätter ledarskapet på prov.Denna katastof i Turkiet beror på att man ej haft några tydliga regler.Man behöver ej favoritisera någon förare utan helt enkelt ha en regel att den förare som tar starten ska ha segern. http://www.grandprix.com/ns/ns22310.html
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
Användarens profilbild
Silverkatten

Inlägg av Silverkatten »

Det är Red bulls fel, de borde ha ordning på sina förare. Jag röstade alltså på bägge förarna.
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Annat var det i Ferrari 2002 :wink:
Användarens profilbild
Cuscino

Inlägg av Cuscino »

Vettel har gott om plats men väljer ändå att styra rätt in i Webber. Solklart!
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Cuscino skrev:Vettel har gott om plats men väljer ändå att styra rätt in i Webber. Solklart!
Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.
Användarens profilbild
PC:

Inlägg av PC: »

FredrikE skrev:
Cuscino skrev:Vettel har gott om plats men väljer ändå att styra rätt in i Webber. Solklart!
Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.
Jag tror heller inte att Vettel medvetet skulle styra in i Webber, då vore han ju mer än lovligt korkad.
Å andra sidan krävs det inte mycket till rattrörelse i en formelbil för att ändra riktning och om man dessutom går ut i skiten utanför idealspår och bromsar så blir det svårt att kontrollera exakt hur bilen kommer att uppföra sig.
Vettel gjorde en överilad grej som han inte hade kontroll över helt enkelt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

PC: skrev:
FredrikE skrev:
Jag tror heller inte att Vettel medvetet skulle styra in i Webber, då vore han ju mer än lovligt korkad.
Å andra sidan krävs det inte mycket till rattrörelse i en formelbil för att ändra riktning och om man dessutom går ut i skiten utanför idealspår och bromsar så blir det svårt att kontrollera exakt hur bilen kommer att uppföra sig.
Absolut, sen att webber hade första parkett och kunde enkelt ha lagt sig lite längre till höger, mot vettel som antog att han kunde ha ratten i det läget han hade då hans framhjul var före webbers och inte lika lätt kunde se var webber befann sig, gör att jag tycker att omkörningen var överilad men gick bra, smällen kunde ha undvikits om webber erkände sig passerad.
Användarens profilbild
Gevalia

Inlägg av Gevalia »

Skulle vara intressant att se telemetrin.
Vinglade Vettel till i samband med inbromsning eller styrde han in innan?
Det är inte omöjligt att kursändringen är ett resultat utav att han bromsar.
Ojämnhet + smuts
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

FredrikE skrev:
PC: skrev:
FredrikE skrev: Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.
Absolut, sen att webber hade första parkett och kunde enkelt ha lagt sig lite längre till höger, mot vettel som antog att han kunde ha ratten i det läget han hade då hans framhjul var före webbers och inte lika lätt kunde se var webber befann sig, gör att jag tycker att omkörningen var överilad men gick bra, smällen kunde ha undvikits om webber erkände sig passerad.
Det fanns plats, Vettel körde in i Webber, det är grundatan. Sen kan man dividera i evighet för att man inte gillar Webber eller tyckte att han stängde dörren för hårt på sin stallkamrat - men faktum kvarstår fortfarande att det var Vettel som körde in i Webber som höll sitt spår mot kurvan. Hade Vettel hållt sitt spår hade inte kraschen skett, hade Vettel gått på utsidan hade det sannolikt inte skett någon krasch, hade Vettel saktat ner när han märkte att Webber inte vek ner sig som en andreförare i Ferrari hade inte kraschen hänt. Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Cheever skrev: Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.
Då skulle jag kunna hävda att Vettel var före Webber, och att Vettel också höll sitt spår, tyvärr korsades dessa spår, vem är den skyldige då?
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

FredrikE skrev:
Cheever skrev: Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.
Då skulle jag kunna hävda att Vettel var före Webber, och att Vettel också höll sitt spår, tyvärr korsades dessa spår, vem är den skyldige då?
Mycket enkelt, Vettel höll inte sitt spår, då hade dom inte krokat ihop. Det är ganska lätt att se på allehanda repriser.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Eller så kan man läsa Autosport ;)
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84085
"Mark held the inside line and adopted a defensive position, which he is entitled to do. When Sebastian was three quarters of the way past, he moved to the right.

"As Sebastian moved to the right, Mark held his position and the ensuing result was contact that resulted in Sebastian retiring, Mark damaging the front-end of his car and the team losing a one two finish. Ultimately both drivers should have given each other more room."
Användarens profilbild
FredrikE

Inlägg av FredrikE »

Cheever skrev:Eller så kan man läsa Autosport ;)
"Ultimately both drivers should have given each other more room."
På vilken halva av banan befann sig båda bilarna, vart fanns det mest plats åt vänster eller höger?
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Gevalia skrev:Skulle vara intressant att se telemetrin.
Vinglade Vettel till i samband med inbromsning eller styrde han in innan?
Det är inte omöjligt att kursändringen är ett resultat utav att han bromsar.
Ojämnhet + smuts
Jag stegade mig igenom bilderna från Vettels ombordkamera, bildruta för bildruta, och kom fram till följande rattrörelser:

vänster (för att svänga ut i spåret vänster om Webber)
höger
höger
höger
höger
höger (nu har han rätat upp bilen och framhjulen är i höjd med Webbers bakhul)
vänster (det är typ en decimeter mellan Vettels vänstra framhjul och den målade vita linjen)
höger (hjulet kommer närmare linjen)
höger (hjulet är helt på linjen)
höger (hjulet är fortfarande på linjen)
vänster (luft mellan hjulet och linjen, Vettels och Webbers framhjul är i höjd med varandra, Vettel inser väl att det börjar bli för trångt)
höger (för att räta upp bilen)
vänster (samma sak, framhjulen i höjd med Webbers framvinge)
höger
höger (nu börjar Vettels omdöme svika honom)
höger
höger
höger
höger (tills hjulen möter varandra och resten är historia)
Användarens profilbild
ANFRAN

Inlägg av ANFRAN »

Jag har förresten varit snäll mot Webber och lagt min röst på "Både Vettel och Webber bär lika stor skuld". ;)
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

FredrikE skrev:
Cheever skrev:Eller så kan man läsa Autosport ;)
"Ultimately both drivers should have given each other more room."
På vilken halva av banan befann sig båda bilarna, vart fanns det mest plats åt vänster eller höger?
På höger sida, där Vettel skulle ha befunnit sig.
Användarens profilbild
Cheever

Inlägg av Cheever »

Vettel får tjacka nya SAAB 9-5 och pricka i extrautrustningslistan:
Däremot vill Saab ha extra betalt för vingelvarning, skyltavläsning och "head-up-display".
http://www.svd.se/ego/mainColumn_s185/h ... 813035.svd
Användarens profilbild
platt

Inlägg av platt »

Bild

”shit happens”.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Petrol

Inlägg av Petrol »

platt skrev:Bild

”shit happens”.
Skjönt att RBR inte kör med arrangerade bilder, utan låter den flinka fotografen ta en autentisk bild, undrar jag om inte bilden är tagen direkt efter loppet i Turkiet, strax efter prisutdelningen eller så. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Crazy F1

Inlägg av Crazy F1 »

Hehehe men de har väl lugnat ner sig nu, de är väl inte ovanligt att det uppstår rätt mycket snack när sånt här händer. Hade de inte varit teamkamrater så hade det väl inte varit så mycket snack om detta utan då hade man sagt att det var en raceincident.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Racingincident. Webber gav inte Vettel mycket utrymme att spela på och då gick det som det gick.
"Jag kan se en fredsälskande kultur framför mig, och hur enkelt vi erövrar dem" - Hernán Cortez