Vem bär skulden till kraschen vid Turkiets GP?
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Vem bär skulden till kraschen vid Turkiets GP?
Eftersom det är sådan diskussion om detta så kanske vi ska göra en omröstning.
Tillägg.
Jag hade ju med ett fjärde alternativ också att det var en racingincident och ingens fel, men det alternativet föll visst bort.
Men det tredje alternativet med bådas skuld finns kvar, vilket kan tolkas som race incident.
Tillägg.
Jag hade ju med ett fjärde alternativ också att det var en racingincident och ingens fel, men det alternativet föll visst bort.
Men det tredje alternativet med bådas skuld finns kvar, vilket kan tolkas som race incident.
Senast redigerad av TurboF1 den tis jun 01, 2010 13:39, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 149
- Blev medlem: sön sep 16, 2007 17:05
- Ort: Rotebro
Christian Horners Ledarskap är otydligt
Att ha två förare sätter ledarskapet på prov.Denna katastof i Turkiet beror på att man ej haft några tydliga regler.Man behöver ej favoritisera någon förare utan helt enkelt ha en regel att den förare som tar starten ska ha segern. http://www.grandprix.com/ns/ns22310.html
Varvrekord i Roslagstullsrondellen 2010 Tid 5,838sek.
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Jag tror heller inte att Vettel medvetet skulle styra in i Webber, då vore han ju mer än lovligt korkad.FredrikE skrev:Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.Cuscino skrev:Vettel har gott om plats men väljer ändå att styra rätt in i Webber. Solklart!
Å andra sidan krävs det inte mycket till rattrörelse i en formelbil för att ändra riktning och om man dessutom går ut i skiten utanför idealspår och bromsar så blir det svårt att kontrollera exakt hur bilen kommer att uppföra sig.
Vettel gjorde en överilad grej som han inte hade kontroll över helt enkelt...
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Absolut, sen att webber hade första parkett och kunde enkelt ha lagt sig lite längre till höger, mot vettel som antog att han kunde ha ratten i det läget han hade då hans framhjul var före webbers och inte lika lätt kunde se var webber befann sig, gör att jag tycker att omkörningen var överilad men gick bra, smällen kunde ha undvikits om webber erkände sig passerad.PC: skrev:Jag tror heller inte att Vettel medvetet skulle styra in i Webber, då vore han ju mer än lovligt korkad.FredrikE skrev:Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.Cuscino skrev:Vettel har gott om plats men väljer ändå att styra rätt in i Webber. Solklart!
Å andra sidan krävs det inte mycket till rattrörelse i en formelbil för att ändra riktning och om man dessutom går ut i skiten utanför idealspår och bromsar så blir det svårt att kontrollera exakt hur bilen kommer att uppföra sig.
Vettel gjorde en överilad grej som han inte hade kontroll över helt enkelt...
-
- Inlägg: 142
- Blev medlem: mån jul 07, 2008 13:21
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Det fanns plats, Vettel körde in i Webber, det är grundatan. Sen kan man dividera i evighet för att man inte gillar Webber eller tyckte att han stängde dörren för hårt på sin stallkamrat - men faktum kvarstår fortfarande att det var Vettel som körde in i Webber som höll sitt spår mot kurvan. Hade Vettel hållt sitt spår hade inte kraschen skett, hade Vettel gått på utsidan hade det sannolikt inte skett någon krasch, hade Vettel saktat ner när han märkte att Webber inte vek ner sig som en andreförare i Ferrari hade inte kraschen hänt. Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.FredrikE skrev:Absolut, sen att webber hade första parkett och kunde enkelt ha lagt sig lite längre till höger, mot vettel som antog att han kunde ha ratten i det läget han hade då hans framhjul var före webbers och inte lika lätt kunde se var webber befann sig, gör att jag tycker att omkörningen var överilad men gick bra, smällen kunde ha undvikits om webber erkände sig passerad.PC: skrev:Jag tror heller inte att Vettel medvetet skulle styra in i Webber, då vore han ju mer än lovligt korkad.FredrikE skrev: Lite bullshit i min öron, kollade på onboardkamera från vettel, han rör ratten lika lite som webber, så båda var på en kollisionskurs.
Å andra sidan krävs det inte mycket till rattrörelse i en formelbil för att ändra riktning och om man dessutom går ut i skiten utanför idealspår och bromsar så blir det svårt att kontrollera exakt hur bilen kommer att uppföra sig.
Vettel gjorde en överilad grej som han inte hade kontroll över helt enkelt...
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
Då skulle jag kunna hävda att Vettel var före Webber, och att Vettel också höll sitt spår, tyvärr korsades dessa spår, vem är den skyldige då?Cheever skrev: Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Mycket enkelt, Vettel höll inte sitt spår, då hade dom inte krokat ihop. Det är ganska lätt att se på allehanda repriser.FredrikE skrev:Då skulle jag kunna hävda att Vettel var före Webber, och att Vettel också höll sitt spår, tyvärr korsades dessa spår, vem är den skyldige då?Cheever skrev: Alla scenarion som gör Webber mest skyldig för kraschem innefattar att HAN skulle ha flyttat på sig. Varför, han höll sitt spår och blev påkörd.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Eller så kan man läsa Autosport
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84085
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84085
"Mark held the inside line and adopted a defensive position, which he is entitled to do. When Sebastian was three quarters of the way past, he moved to the right.
"As Sebastian moved to the right, Mark held his position and the ensuing result was contact that resulted in Sebastian retiring, Mark damaging the front-end of his car and the team losing a one two finish. Ultimately both drivers should have given each other more room."
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
På vilken halva av banan befann sig båda bilarna, vart fanns det mest plats åt vänster eller höger?Cheever skrev:Eller så kan man läsa Autosport
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84085
"Ultimately both drivers should have given each other more room."
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Jag stegade mig igenom bilderna från Vettels ombordkamera, bildruta för bildruta, och kom fram till följande rattrörelser:Gevalia skrev:Skulle vara intressant att se telemetrin.
Vinglade Vettel till i samband med inbromsning eller styrde han in innan?
Det är inte omöjligt att kursändringen är ett resultat utav att han bromsar.
Ojämnhet + smuts
vänster (för att svänga ut i spåret vänster om Webber)
höger
höger
höger
höger
höger (nu har han rätat upp bilen och framhjulen är i höjd med Webbers bakhul)
vänster (det är typ en decimeter mellan Vettels vänstra framhjul och den målade vita linjen)
höger (hjulet kommer närmare linjen)
höger (hjulet är helt på linjen)
höger (hjulet är fortfarande på linjen)
vänster (luft mellan hjulet och linjen, Vettels och Webbers framhjul är i höjd med varandra, Vettel inser väl att det börjar bli för trångt)
höger (för att räta upp bilen)
vänster (samma sak, framhjulen i höjd med Webbers framvinge)
höger
höger (nu börjar Vettels omdöme svika honom)
höger
höger
höger
höger (tills hjulen möter varandra och resten är historia)
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
På höger sida, där Vettel skulle ha befunnit sig.FredrikE skrev:På vilken halva av banan befann sig båda bilarna, vart fanns det mest plats åt vänster eller höger?Cheever skrev:Eller så kan man läsa Autosport
http://www.autosport.com/news/report.php/id/84085
"Ultimately both drivers should have given each other more room."
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Vettel får tjacka nya SAAB 9-5 och pricka i extrautrustningslistan:
http://www.svd.se/ego/mainColumn_s185/h ... 813035.svdDäremot vill Saab ha extra betalt för vingelvarning, skyltavläsning och "head-up-display".
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 5298
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00