MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Nja, att man förtydligar en regel innebär inte detsamma som att man medger att man gjort fel.
Det verkar ju som FIA faktiskt anser att de gjort rätt enligt det regelverk de själva skapat, men att de nu ska förtydliga vad de menar med regeln.
Låt oss gissa på att man kommer med något av följande förtydligande:
- Ta bort SC-linjen
eller
- Ej tillåtet att köra om andra bilar om SC kör in i depån på det sista varvet. Då gäller omkörningsförbud resterande del av det sista varvet.
Det verkar ju som FIA faktiskt anser att de gjort rätt enligt det regelverk de själva skapat, men att de nu ska förtydliga vad de menar med regeln.
Låt oss gissa på att man kommer med något av följande förtydligande:
- Ta bort SC-linjen
eller
- Ej tillåtet att köra om andra bilar om SC kör in i depån på det sista varvet. Då gäller omkörningsförbud resterande del av det sista varvet.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Hur svårt kan det vara?
Är det gul flagg så är det bara att låta säkerhets bilen köra över mål linjen eller ser det dumt ut kanske att folk kanske tror att det är den som vinner.
Ska det vara så svårt att lösa.
Är det gul flagg så är det bara att låta säkerhets bilen köra över mål linjen eller ser det dumt ut kanske att folk kanske tror att det är den som vinner.
Ska det vara så svårt att lösa.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
Var det inte just den regel som var problemet. Eller vad menar du? Håll dig till Nordschleife du och låt oss experter tala om hur det ska vara.LuckyStrike1 skrev: - Ej tillåtet att köra om andra bilar om SC kör in i depån på det sista varvet. Då gäller omkörningsförbud resterande del av det sista varvet.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Så blir det, problemet löst.ANFRAN skrev:sön maj 16, 2010 18:55
Nu är jag snäll och bjuder FIA på en korrekt paragraf. Bara att kopiera och klistra in.40.13 If the safety car is deployed during the last lap it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Nja... Förarna måste förstå regeln. Den måste förtydligas.ANFRAN skrev:Så blir det, problemet löst.ANFRAN skrev:sön maj 16, 2010 18:55
Nu är jag snäll och bjuder FIA på en korrekt paragraf. Bara att kopiera och klistra in.40.13 If the safety car is deployed during the last lap it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Står det uttryckligen att det är omkörningsförbud sista varvet med SC även om den går in det varvet, och det är grönflagg?Cheever skrev:Var det inte just den regel som var problemet. Eller vad menar du? Håll dig till Nordschleife du och låt oss experter tala om hur det ska vara.LuckyStrike1 skrev: - Ej tillåtet att köra om andra bilar om SC kör in i depån på det sista varvet. Då gäller omkörningsförbud resterande del av det sista varvet.
Anfran skriver det alldeles utmärkt, det blir ett bra förtydligande det och så är alla glada och nöjda. Man behöver bara lägga till ett "under alla omständigheter" så täcker man in allt.
Senast redigerad av LuckyStrike1 den tor maj 20, 2010 22:29, redigerad totalt 1 gång.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Scummie vill vara den enda som får åka först över mållinjen i en Mercedes.platt skrev:Hur svårt kan det vara?
Är det gul flagg så är det bara att låta säkerhets bilen köra över mål linjen eller ser det dumt ut kanske att folk kanske tror att det är den som vinner.
Ska det vara så svårt att lösa.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
FIA praxis. De gör samma sak i WTCC för övrigt, ser alltid till att det inte blir målgång bakom SC.platt skrev:Säger vem?LuckyStrike1 skrev:I F1 vill man inte ha målgång bakom SC.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Kan det vara Gul flagg uttan SC?LuckyStrike1 skrev:FIA praxis. De gör samma sak i WTCC för övrigt, ser alltid till att det inte blir målgång bakom SC.platt skrev:Säger vem?LuckyStrike1 skrev:I F1 vill man inte ha målgång bakom SC.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Ja, det är det mycket mycket ofta. Inom all form av banracing.platt skrev:Kan det vara Gul flagg uttan SC?LuckyStrike1 skrev:FIA praxis. De gör samma sak i WTCC för övrigt, ser alltid till att det inte blir målgång bakom SC.platt skrev: Säger vem?
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Men herregud, om du tittar på TV så ser du att bilarna vid tillfällen ligger vid sidan om varandra. Oavsett vad som står i reglementet.PC: skrev:Nej.Jögga skrev: Även tidigare när mållinjen var gräns för när omkörning fick ske hände det att bilar låg jämsides vid omstart. Så länge den framförvarande passerar linjen före är det OK. Jag kan inte komma på någon som blivit bestraffad för en sådan förseelse, även innan SC är på väg in händer det att bilar kör i bredd och slutsatsen måste då bli att det är OK att köra i bredd kortare perioder även under SC.
...och om du läser följande text, som du själv refererar till, så har du svaret.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart.
Du kanske minns omstarten i USGP 2004?
-
- Inlägg: 102
- Blev medlem: mån aug 20, 2007 00:34
- Ort: Stockholm
Det visar ju bara ditt förakt för Schumacher. Har du hört talas om ordet objektitet? Nä, tänkte väl det.PerP skrev:Tja det rä väl en tolkningsfråga. I mitt tycke så är nog Schumacher endast sjua.Gösta skrev:Oavsett vad så är 6´te platsen moraliskt Maestros. Att sen sitter en bitter fd WDC i bedöminingskommitén visar bara på att den saknar legitimitet att "dömma" i sådana här frågor.
Andledningen till att den här historien äger rum är att FIA och arangörna gör fel inte Alonso eller Schumacher.
Därför är det man skall göra mycket enkelt. Ge Alonso sjätteplatsen och Schumacher sjunde så blir det som det borde och alla blir nöjda. Problemet med Skomakaren är att han nu får igen för allt det fula spel han tidiagre sysslat med.
-
- Inlägg: 440
- Blev medlem: mån sep 14, 2009 22:41
Jag är väl med et inläget synnerligen objektiv. Jag tycker som alla andra att arangören klantat sig. Men jag kan inte se vilket fel Alonso och Schumi har i det hela. Därför borde Schumi få tillbacka sjundeplatsen har inget med förakt att göra.TurboF1 skrev:Det visar ju bara ditt förakt för Schumacher. Har du hört talas om ordet objektitet? Nä, tänkte väl det.PerP skrev:Tja det rä väl en tolkningsfråga. I mitt tycke så är nog Schumacher endast sjua.Gösta skrev:Oavsett vad så är 6´te platsen moraliskt Maestros. Att sen sitter en bitter fd WDC i bedöminingskommitén visar bara på att den saknar legitimitet att "dömma" i sådana här frågor.
Andledningen till att den här historien äger rum är att FIA och arangörna gör fel inte Alonso eller Schumacher.
Därför är det man skall göra mycket enkelt. Ge Alonso sjätteplatsen och Schumacher sjunde så blir det som det borde och alla blir nöjda. Problemet med Skomakaren är att han nu får igen för allt det fula spel han tidiagre sysslat med.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Okej jag ger mig, min poäng sprackLuckyStrike1 skrev:Ja, det är det mycket mycket ofta. Inom all form av banracing.platt skrev:Kan det vara Gul flagg uttan SC?LuckyStrike1 skrev: FIA praxis. De gör samma sak i WTCC för övrigt, ser alltid till att det inte blir målgång bakom SC.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
Så vi ska bara strunta i reglementet då... och om du nu tycker så, varför refererar du då själv till det?Jögga skrev:Men herregud, om du tittar på TV så ser du att bilarna vid tillfällen ligger vid sidan om varandra. Oavsett vad som står i reglementet.PC: skrev:Nej.Jögga skrev: Även tidigare när mållinjen var gräns för när omkörning fick ske hände det att bilar låg jämsides vid omstart. Så länge den framförvarande passerar linjen före är det OK. Jag kan inte komma på någon som blivit bestraffad för en sådan förseelse, även innan SC är på väg in händer det att bilar kör i bredd och slutsatsen måste då bli att det är OK att köra i bredd kortare perioder även under SC.
...och om du läser följande text, som du själv refererar till, så har du svaret.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart.
Du kanske minns omstarten i USGP 2004?
När en man ljuger, dör en liten del av världen...
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Du frågade och jag svarade. Tycker nog att FIAs reglemente funkar bättre som svar än egna hittepå-reglerPC: skrev:Så vi ska bara strunta i reglementet då... och om du nu tycker så, varför refererar du då själv till det?Jögga skrev:Men herregud, om du tittar på TV så ser du att bilarna vid tillfällen ligger vid sidan om varandra. Oavsett vad som står i reglementet.PC: skrev: Nej.
...och om du läser följande text, som du själv refererar till, så har du svaret.
Du kanske minns omstarten i USGP 2004?
Baserat på domarnas agerande under en mängd av år kan jag konstatera att "in line" ska tolkas "efter varandra i den ordning man kommer fram till SC utan att köra om". När FIA börjar tolka den regeln strikt är det bye bye med däckvärmning och bromsvärmning. Det är dessutom något som förarna är medvetna om och agerar därefter.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Det står bara att bilarna ska inrätta ett led bakom säkerhetsbilen när säkerhetsbilen har kört ut på banan. Efter att bilarna i ledet har passerat säkerhetsbilslinjen för första gången gäller inte längre regeln om att inrätta ett led . Däremot är det förbjudet att köra om bilar ända till dess att säkerhetsbilen har gått i depå igen – med vissa undantag, varav det sista är ett incitament att upprätthålla ledet.PC: skrev:Så vi ska bara strunta i reglementet då... och om du nu tycker så, varför refererar du då själv till det?Jögga skrev:Men herregud, om du tittar på TV så ser du att bilarna vid tillfällen ligger vid sidan om varandra. Oavsett vad som står i reglementet.PC: skrev: Nej.
...och om du läser följande text, som du själv refererar till, så har du svaret.
Du kanske minns omstarten i USGP 2004?
/Boss Rån
40.6 The safety car will join the track with its orange lights illuminated and will do so regardless of where the race leader is.
40.7 All competing cars must then reduce speed and form up in line behind the safety car no more than ten car lengths apart. In order to ensure that drivers reduce speed sufficiently, from the time at which the “SAFETY CAR DEPLOYED” message is shown on the timing monitors until the time that each car crosses the first safety car line for the first time, drivers must stay above the minimum time set by the FIA ECU.
With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits. Overtaking will only be permitted under the following circumstances :
- if a car is signalled to do so from the safety car ;
- under 40.14 below ;
- any car entering the pits may pass another car or the safety car remaining on the track after it has crossed the first safety car line ;
- any car leaving the pits may be overtaken by another car on the track before it crosses the second safety car line ;
- when the safety car is returning to the pits it may be overtaken by cars on the track once it has crossed the first safety car line ;
- any car stopping in its designated garage area whilst the safety car is using the pit lane (see 40.10 below) may be overtaken ;
- if any car slows with an obvious problem.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Det enda vi kom fram till här är att det inte medför straff att köra upp vid sidan om en annan bil bakom SC så länge man inte kör om. Schumacher låg vid sidan om, aningen bakom Alonso i höjd med första SC-linjen och det i sig medför inte någon bestraffning.Crazy F1 skrev:SÅ vad kommer vi fram till? att fia inte har förtydligat sig så mycket som de borde ändå???
I övrigt vad gäller flaggfärger etc. när man har målgång med SC har FIA lovat att förtydliga regelverket. Förhoppningsvis även förfarandet på banan.
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Williams har nu bekräftat att Barrichellos krasch orskades av ett brunnslock i Sainte Devote som hade lossnat och träffat bilen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83774
Detta skrev Adam Cooper övertygande om redan i måndags. Bland annat skakade han fram ombordbilder från bilen som låg bakom Barrichello där man ser att brunnslocket for upp i luften.
http://adamcooperf1.com/2010/05/17/did- ... ello-crash
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83774
Detta skrev Adam Cooper övertygande om redan i måndags. Bland annat skakade han fram ombordbilder från bilen som låg bakom Barrichello där man ser att brunnslocket for upp i luften.
http://adamcooperf1.com/2010/05/17/did- ... ello-crash
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 1364
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Vimmerby
Nån som vet vad som gjordes medan säkerhetsbilen var ute för att brunnslocket lossnat? Plockade man bort det?ANFRAN skrev:Williams har nu bekräftat att Barrichellos krasch orskades av ett brunnslock i Sainte Devote som hade lossnat och träffat bilen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83774
Detta skrev Adam Cooper övertygande om redan i måndags. Bland annat skakade han fram ombordbilder från bilen som låg bakom Barrichello där man ser att brunnslocket for upp i luften.
http://adamcooperf1.com/2010/05/17/did- ... ello-crash
Keep on Boppin´
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Enligt Cooper så plockade man bara bort det då det var så litet och utanför rejslinjen. Det var alltså inte samma lock som Rubens körde över när han tappade kontrollen.Bopper skrev:Nån som vet vad som gjordes medan säkerhetsbilen var ute för att brunnslocket lossnat? Plockade man bort det?ANFRAN skrev:Williams har nu bekräftat att Barrichellos krasch orskades av ett brunnslock i Sainte Devote som hade lossnat och träffat bilen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/83774
Detta skrev Adam Cooper övertygande om redan i måndags. Bland annat skakade han fram ombordbilder från bilen som låg bakom Barrichello där man ser att brunnslocket for upp i luften.
http://adamcooperf1.com/2010/05/17/did- ... ello-crash
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
Ja, med det tillägget att vi nu alltså sett den sista omkörningen i F1..Lenny skrev:Nu är väl allt ändå klart som korvspad..
Omkörning under grönflagg bestraffas med 20 sek. tidstillägg.. punkt..
..bara att acceptera.. (vet att ironi inte gör sig i skrift).
(såvida inte någon "klantar till det" förstås..)
Saknar de gamla mästarna...
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad det var för poäng du försökte framföra ...platt skrev:Okej jag ger mig, min poäng sprackLuckyStrike1 skrev:Ja, det är det mycket mycket ofta. Inom all form av banracing.platt skrev: Kan det vara Gul flagg uttan SC?
Såvitt jag kan komma ihåg har du själv på plats upplevt att se gul flagg utan att det har varit en SC inblandad. Det var en väldigt kall men rolig dag.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Jag tror inte jag hade någon riktig poäng Jag var bara ute och rekade lite. Det är bara det att jag tycker det verkar löjligt att man inte kan ha en SC över mål linjen.LuckyStrike1 skrev:Jag måste erkänna att jag är lite nyfiken på vad det var för poäng du försökte framföra ...platt skrev:Okej jag ger mig, min poäng sprackLuckyStrike1 skrev: Ja, det är det mycket mycket ofta. Inom all form av banracing.
Såvitt jag kan komma ihåg har du själv på plats upplevt att se gul flagg utan att det har varit en SC inblandad. Det var en väldigt kall men rolig dag.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 1564
- Blev medlem: ons jul 02, 2003 11:03
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 257
- Blev medlem: mån jun 02, 2008 08:48
- Ort: Nyköping
-
- Inlägg: 13935
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Storstaden
Så är 2680 mm kort eller lång hjulbas?Crazy F1 skrev:Salo Skrev:
Fan vad jag älskar när folk kommer med tydliga uppgifter som inte går att tolkas på mer än ett sättSLS:en har 2680mm så avgör själv
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala