MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag tycker det är helt sjukt att de kan gå emot Merceders här, de har ju tydliga bevis på hur det ser ut. Mycket intressant länk.
Hur kan man gå ut och säga att det är irrelevant vad som visas i förardisplayen och vad funktionärerna visar? för det är ju det de gör och om inte förarna kan lite på gulflagg resp grönflagg så kan det ju bli katastrof på banan. Ska förarna inte bry sig om att nån viftar med gulflagg för att det finns en regel nånstans som säger att den kan upphäva gulflaggen..........
Nä FIA har gjort bort sig totalt och borde verkligen erkänna sitt misstag och minst återställa ordningen innan sista kurvan men det kommer ju inte ske...Ross hade ju tydliga bilder med sig som bevis och om de nu visar att safteycaren går in då är det inte SAFTEYcar i målgång och då får man racae och detta PÅTALAR ju Ross också!!! Fan så var denna kvällen förstörd.
Hur kan man gå ut och säga att det är irrelevant vad som visas i förardisplayen och vad funktionärerna visar? för det är ju det de gör och om inte förarna kan lite på gulflagg resp grönflagg så kan det ju bli katastrof på banan. Ska förarna inte bry sig om att nån viftar med gulflagg för att det finns en regel nånstans som säger att den kan upphäva gulflaggen..........
Nä FIA har gjort bort sig totalt och borde verkligen erkänna sitt misstag och minst återställa ordningen innan sista kurvan men det kommer ju inte ske...Ross hade ju tydliga bilder med sig som bevis och om de nu visar att safteycaren går in då är det inte SAFTEYcar i målgång och då får man racae och detta PÅTALAR ju Ross också!!! Fan så var denna kvällen förstörd.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
-
- Inlägg: 260
- Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
- Ort: Märsta
-
- Inlägg: 2469
- Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
- Ort: Sveriges sydligaste stad
Det var kanske Webber...ANFRAN skrev:Prejade Webber av banan, menar du.olag skrev:Hamilton utnyttja den i Kina och körde om(minns inte vem),Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Minns inte att det var något mot reglerna han gjorde.För då hade man dömt ut ett straf
FIA = Ferrari International Assistance
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Varför skulle det vara meningslöst, den enda skillnaden är ju varifrån man får börja köra om efter att SC har varit ute. Regeln om att SC ska in i depån på sista varvet oavsett om SC-reglerna fortsatt skall gälla loppet ut är desamma i år som ifjol. Därför tycker man det är märkligt att man under dom två lopp som gick i mål bakom SC ifjol fortsatt viftade med gulflagg och SC-skyltar fram till målflagg, vilket man inte gjorde idag trots att man enligt det här domslutet ansåg att dessa regler skulle gälla.Nisse skrev:Men då är det väl ganska meningslöst att hänvisa till flaggviftningar föregående år.Jögga skrev:Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Misstänker att 40.13 då är en helt ny regel också. En del tolkade den rätt en del fel.
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
Det stämmer.Fredrik i Trollhättan skrev:En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
I nästa lopp menar duANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.
Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Har dom inte vitflagg i F1?Fredrik i Trollhättan skrev:En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Va, nej? Mercedes kan inte vända sig till appellationsdomstolen och kräva att straffet han fått ersätts av ett annat. Däremot kan de hävda att Schumacher följde reglementet och kräva att bestraffningen ogiltigförklaras.platt skrev:I nästa lopp menar duANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.
Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Vit flagga
Uppmärksammar föraren om att ett eller flera långsamma fordon finns på banan.
Följ länkarna i Forza motor så ser du alla flaggor
Uppmärksammar föraren om att ett eller flera långsamma fordon finns på banan.
Följ länkarna i Forza motor så ser du alla flaggor
Senast redigerad av platt den sön maj 16, 2010 21:11, redigerad totalt 1 gång.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.PeppeF1 skrev:Varför skulle det vara meningslöst, den enda skillnaden är ju varifrån man får börja köra om efter att SC har varit ute. Regeln om att SC ska in i depån på sista varvet oavsett om SC-reglerna fortsatt skall gälla loppet ut är desamma i år som ifjol. Därför tycker man det är märkligt att man under dom två lopp som gick i mål bakom SC ifjol fortsatt viftade med gulflagg och SC-skyltar fram till målflagg, vilket man inte gjorde idag trots att man enligt det här domslutet ansåg att dessa regler skulle gälla.Nisse skrev:Men då är det väl ganska meningslöst att hänvisa till flaggviftningar föregående år.Jögga skrev: Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Misstänker att 40.13 då är en helt ny regel också. En del tolkade den rätt en del fel.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det lätt bättreANFRAN skrev:Va, nej? Mercedes kan inte vända sig till appellationsdomstolen och kräva att straffet han fått ersätts av ett annat. Däremot kan de hävda att Schumacher följde reglementet och kräva att bestraffningen ogiltigförklaras.platt skrev:I nästa lopp menar duANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.
Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Jag gick in på FIA'a sida och såg det och eftersom den inte betyder att det är sista varvet så kan man ju faktiskt missa att det är det sista varvet.platt skrev:Vit flagga
Uppmärksammar föraren om att ett eller flera långsamma fordon finns på banan.
Fölim länkarna i Forza motor så ser du alla flaggor
http://www.formula1.com/inside_f1/under ... /5282.html
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 4443
- Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
- Ort: Norrköping
Om vitflaggan hade betytt sista varvet(precis som i riktig racing) så hade inte föraren kunnat skylla på det.Fredrik i Trollhättan skrev:Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
-
- Inlägg: 8583
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Stockholm
I Amerkat betyder det sista varvet, i Europa långsamt fordon på banan.Fredrik i Trollhättan skrev:Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Va fan det här är ju grundläggande kunskap för en racingintresserad
Senast redigerad av Cheever den sön maj 16, 2010 21:20, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
-
- Inlägg: 590
- Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00
När det gäller målflaggen gäller antalet varv (eller 2 timmar). Detta har jag sett hända en gång i Brasilien när Pellé skulle vifta med den rutiga flagan, men han fick aldrig upp den... (han gjorde reklam för viagra vid ungefär samma tid).Fredrik i Trollhättan skrev: En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det var skitt roligt... PelléSilverkatten skrev:När det gäller målflaggen gäller antalet varv (eller 2 timmar). Detta har jag sett hända en gång i Brasilien när Pellé skulle vifta med den rutiga flagan, men han fick aldrig upp den... (han gjorde reklam för viagra vid ungefär samma tid).Fredrik i Trollhättan skrev: En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
Schumi blev felaktigt bestraffad pga raceledningstabbe som gick ut och sa att safetycaren skulle komma in i stället för att avsluta rejset under gulflagg.platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla
Schumi dömdes till 20s tidstillägg och hamnade nu tolva i stället för sexa och de har överklagat beslutet.
Regeln han dömts efter går så här:
Där det står att OM racet slutar bakom säkerhetsbil så ska säkerhetsbilen komma i depå på sista varvet och de tävlande ska gå i mål utan att köra om varandra.40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Det som hände nu var i stället att de från rejsledningen annonserade att säkerhetsbilen skulle komma in detta varv och rejset flaggades "på" igen och under grön flagg är det fritt efter ett sträck efter depåinfarten att köra om andra bilar. (Möjligen vill en del tolka efter den gamla regeln att rejset startas om igen först efter start och mållinjen efter det att säkerhetsbilen gått i mål.)
Men jag tycker att raceledningen för Monaco ska dömas ha haft fel, men att vi säljer Schumis skinn ändå. =)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
Jag har svårt att tänka mig att fia kommer ändra sig, är det något SOM TALAR för det?? Tveksamt då de nu gjort bort sig ytterligare genom att skriva otydliga regler. Fan!!!! Schumi slutar tolva, näst sist, det känns ju väldigt vettigt. Sen så säger Rosberg att han också fick order att Racae så uppenbarligen har ju Merceders sagt åt båda sina förare att det är okej att racea. En annan sak som talar till Merceders fördel är att alla förare faktistk gasar över linjen, om de hade trott att de var lugnt skulle ju alla crusieat.....
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
Det sist nämda ställer jag upp på till 100%. Men jag har redan ställt mig ett hörn och det är i schumis hörna han har rätt FIA har bara fel och det har dom alltid i allt eller hurJari skrev:Schumi blev felaktigt bestraffad pga raceledningstabbe som gick ut och sa att safetycaren skulle komma in i stället för att avsluta rejset under gulflagg.platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla
Schumi dömdes till 20s tidstillägg och hamnade nu tolva i stället för sexa och de har överklagat beslutet.
Regeln han dömts efter går så här:Där det står att OM racet slutar bakom säkerhetsbil så ska säkerhetsbilen komma i depå på sista varvet och de tävlande ska gå i mål utan att köra om varandra.40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Det som hände nu var i stället att de från rejsledningen annonserade att säkerhetsbilen skulle komma in detta varv och rejset flaggades "på" igen och under grön flagg är det fritt efter ett sträck efter depåinfarten att köra om andra bilar. (Möjligen vill en del tolka efter den gamla regeln att rejset startas om igen först efter start och mållinjen efter det att säkerhetsbilen gått i mål.)
Men jag tycker att raceledningen för Monaco ska dömas ha haft fel, men att vi säljer Schumis skinn ändå. =)
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 615
- Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
- Ort: Härnösand
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Erkänner. Jag är inte racingintresserad egentligen. Gillar fotboll. Vill bara hänga med de tuffa killarna därför låtsas jag...Cheever skrev:I Amerkat betyder det sista varvet, i Europa långsamt fordon på banan.Fredrik i Trollhättan skrev:Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Va fan det här är ju grundläggande kunskap för en racingintresserad
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
Hade Webber slagit av och gått åt sidan hade han blivit omkörd med stöd av den här:
Eller så hade alla fått 20 sekunders tillägg. Ingen vet.FIA skrev:With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits. Overtaking will only be permitted under the following circumstances :
- if any car slows with an obvious problem.
-
- Inlägg: 414
- Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
- Ort: Uppsala
Det är ju inte första gången FIA och domarna klantar sig rejält utan att kunna erkänna att ett fel har begåtts och att man ska syna sig själva och reglementet och bättra sig. Alla verkar ju tolka FIA,s besked med att det är race in över mållinjen, utom möjligen då Alonso.
Detta är riktigt pinsamt för F1 och för Bernie, gång på gång skitar reglementet och domarna ner sporten och i sammanhanget ger detta ett riktigt amatörmässigt intryck..
Man skäms ju nästan numera att säga att man gillar F!.
Detta är riktigt pinsamt för F1 och för Bernie, gång på gång skitar reglementet och domarna ner sporten och i sammanhanget ger detta ett riktigt amatörmässigt intryck..
Man skäms ju nästan numera att säga att man gillar F!.
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
-
- Inlägg: 972
- Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Nej, det går inte att överklaga en drive through, vilket det här är. Han är bestraffad för att ha kört om under gulflagg, och eftersom det är mindre än fem varv kvar till mål utdöms tidstillägg istället.ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.
Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
-
- Inlägg: 3718
- Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
- Ort: Spånga
I så fall, FAN jag hade felJögga skrev:Nej, det går inte att överklaga en drive through, vilket det här är. Han är bestraffad för att ha kört om under gulflagg, och eftersom det är mindre än fem varv kvar till mål utdöms tidstillägg istället.ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.
Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
-
- Varnad
- Inlägg: 9645
- Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
- Ort: Stockholms skärgård
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Problemet som jag ser det är inte att man gjort en liten miss i bedömningen, utan FIA har fumlat med allt från flaggviftning och regeltolkning till bestraffning.Cuscino skrev:För att en tysk blir tolva i stället för sexa i en biltävling? Lugn, feldomslut hör till alla sporter, bara att inse. Livet går vidare, det finns större problem här i världen.Crazy F1 skrev:Fan så var denna kvällen förstörd.
Det var tydliga gröna lampor, FIA har till i år ändrat reglerna för när man får börja köra om efter SC och man törs nu inte stå för att man gav fel direktiv till flaggposteringarna utan väljer att bestraffa den förare som stod för den smartaste omkörningen under helgen.
Resultatet blir att fler riktiga fans tappar intresset, slötittare har svårt att förstå varför den som kom i mål som sexa helt plötsligt är tolva. Man slår sig för bröstet och talar om hur man ska få fler omkörningar i sporten, men när någon tar tillfälle att köra om, ja då får han en bestraffning. De enda som ser korkade ut är Charlie och hans gäng, men det verkar dom inte fatta själva.
-
- Inlägg: 985
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59
Aj begg to differ...Jari skrev:Jo, det går att överklaga. Har domarna dömt fel så är det lätt att rätta till. Har någon gjort en drive through blir det ju lite svårare eftersmom han inte får backa tillbaks igenpm så att säga...
Men FIA har väl fel om det här med, jag skiter snart i vilket.The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.
-
- Inlägg: 4027
- Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
- Ort: Växjö
-
- Inlägg: 3531
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
- Ort: Tittente
-
- Inlägg: 1021
- Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13
-
- Inlägg: 5539
- Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Nja? Man kan överklaga beslutet men inte själva straffet. Om en förare bestraffas med tio platsers nedflyttning på gridden, då kan man säkert överklaga det och yrka för att böter är ett tillräckligt straff. Då har man överklagat själva straffet. Men det kan man inte göra när det rör sig om drivethrough/tidstillägg. Då finns det inga alternativa straff, men om överklagan mot beslutet att bestraffa föraren med tidstillägg går igenom får han tillbaka de 20 sekunderna. Är det inte så de menar? Jag tror det. Vi får väl se vad som händer.Jögga skrev:Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Men vad har detta områdes vara eller icke varande med hur man ska flagga att göra?Nisse skrev: Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Om man avser avsluta loppet bakom SC så ska den köra in i depån och bilarna får själva ta målflagg ja. Men det verkar ju då betydligt vettigare att göra som i Australien och Italien ifjol då man plockade av SC för att låta bilarna ta målflagg under vinkande gulflagg och SC-skyltar (eftersom det fortfarande är de reglerna som gäller men att man bara inte vill ha SC i bild framför).
Visst står det att gröna flaggor ska vinkas varvet efter att SC gått in men jag kan inte se rimligheten i att de skulle vinkas om bilen bara åker in trots att det fortfarande råder "full course yellow", det blir ju väldigt motsägelsefullt.
-
- Inlägg: 421
- Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02
-
- Inlägg: 3111
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
-
- Inlägg: 977
- Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12
-
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
- Ort: Ankeborg
Om vi försöker bena ut då.PeppeF1 skrev:Men vad har detta områdes vara eller icke varande med hur man ska flagga att göra?Nisse skrev: Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Om man avser avsluta loppet bakom SC så ska den köra in i depån och bilarna får själva ta målflagg ja. Men det verkar ju då betydligt vettigare att göra som i Australien och Italien ifjol då man plockade av SC för att låta bilarna ta målflagg under vinkande gulflagg och SC-skyltar (eftersom det fortfarande är de reglerna som gäller men att man bara inte vill ha SC i bild framför).
Visst står det att gröna flaggor ska vinkas varvet efter att SC gått in men jag kan inte se rimligheten i att de skulle vinkas om bilen bara åker in trots att det fortfarande råder "full course yellow", det blir ju väldigt motsägelsefullt.
Säkerhetsbilen skall åka in och åkte in. Vet ej men misstänker att då skall skyltarna SC-in visas som de gjorde.
Tidigare fanns inte möjligheten men från och med i år så finns en "zon" mellan SC-linjen och start/mållinjen. Helt ok att köra om där utom på sista varvet. Står klart och tydligt i reglerna.
Det luddiga är att loppet skall avlutas "normalt" men utan omkörningar i "zonen". Om det inbegriper gröna flaggor eller inte har jag inte kläm på. Men FIA har väl hittat på konstigare saker än så tidigare.
Min tolkning är att sista varvet är det inte ok att köra om på i "zonen". Möjligtvis visades det fel flagga men för mig är det inte solklart att de gjorde det.
Och skulle nu fel flaggor visats så är frågan vad gäller de "riktiga" reglerna eller flaggan. Bevisligen har det visats fel flaggor tidigare utan att nån brytt sig.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.