MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag tycker det är helt sjukt att de kan gå emot Merceders här, de har ju tydliga bevis på hur det ser ut. Mycket intressant länk.

Hur kan man gå ut och säga att det är irrelevant vad som visas i förardisplayen och vad funktionärerna visar? för det är ju det de gör och om inte förarna kan lite på gulflagg resp grönflagg så kan det ju bli katastrof på banan. Ska förarna inte bry sig om att nån viftar med gulflagg för att det finns en regel nånstans som säger att den kan upphäva gulflaggen..........

Nä FIA har gjort bort sig totalt och borde verkligen erkänna sitt misstag och minst återställa ordningen innan sista kurvan men det kommer ju inte ske...Ross hade ju tydliga bilder med sig som bevis och om de nu visar att safteycaren går in då är det inte SAFTEYcar i målgång och då får man racae och detta PÅTALAR ju Ross också!!! Fan så var denna kvällen förstörd.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:
Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Hamilton utnyttja den i Kina och körde om(minns inte vem),
Prejade Webber av banan, menar du.
Användarens profilbild
rejsbo
Inlägg: 260
Blev medlem: tis jun 21, 2005 10:21
Ort: Märsta

Inlägg av rejsbo »

Va hände me Button då?? Ingengörerna glömde ta bort luftintagsskyddet?
De e väl en värre miss än om flaggan va gul eller grön??
Hejja den som vinner...
Tack Viasat motor.
Gamla gubbar blir som nya.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

ANFRAN skrev:
olag skrev:
Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Hamilton utnyttja den i Kina och körde om(minns inte vem),
Prejade Webber av banan, menar du.
Det var kanske Webber...
Minns inte att det var något mot reglerna han gjorde.För då hade man dömt ut ett straf 8)
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

olag skrev:Det var kanske Webber...
Minns inte att det var något mot reglerna han gjorde.För då hade man dömt ut ett straf 8)
Det är helt okej att preja folk av banan så länge man inte byter spår mer än en gång. Nytt för i år. ;)
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

rejsbo skrev:Va hände me Button då?? Ingengörerna glömde ta bort luftintagsskyddet?
De e väl en värre miss än om flaggan va gul eller grön??
Det var inget fel, för då hade man delat ut straff :wink:
Spöstraff borde vara relevant.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Nisse skrev:
Jögga skrev:
Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Men då är det väl ganska meningslöst att hänvisa till flaggviftningar föregående år.
Misstänker att 40.13 då är en helt ny regel också. En del tolkade den rätt en del fel. :D
Varför skulle det vara meningslöst, den enda skillnaden är ju varifrån man får börja köra om efter att SC har varit ute. Regeln om att SC ska in i depån på sista varvet oavsett om SC-reglerna fortsatt skall gälla loppet ut är desamma i år som ifjol. Därför tycker man det är märkligt att man under dom två lopp som gick i mål bakom SC ifjol fortsatt viftade med gulflagg och SC-skyltar fram till målflagg, vilket man inte gjorde idag trots att man enligt det här domslutet ansåg att dessa regler skulle gälla.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
Det stämmer.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Ha ha ha - verkar ju vara vettigt att dela ut ett straff som inte går att överklaga när man gjort bort sig så gruvligt.. Detta är ju precis lika värdelöst som vanligt i F1 nu för tiden - amatörmässigt på högsta nivå. :D
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
I nästa lopp menar du
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
Har dom inte vitflagg i F1?
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

platt skrev:
ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
I nästa lopp menar du
Va, nej? Mercedes kan inte vända sig till appellationsdomstolen och kräva att straffet han fått ersätts av ett annat. Däremot kan de hävda att Schumacher följde reglementet och kräva att bestraffningen ogiltigförklaras.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Vit flagga

Uppmärksammar föraren om att ett eller flera långsamma fordon finns på banan.
Följ länkarna i Forza motor så ser du alla flaggor :D
Senast redigerad av platt den sön maj 16, 2010 21:11, redigerad totalt 1 gång.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

PeppeF1 skrev:
Nisse skrev:
Jögga skrev: Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Men då är det väl ganska meningslöst att hänvisa till flaggviftningar föregående år.
Misstänker att 40.13 då är en helt ny regel också. En del tolkade den rätt en del fel. :D
Varför skulle det vara meningslöst, den enda skillnaden är ju varifrån man får börja köra om efter att SC har varit ute. Regeln om att SC ska in i depån på sista varvet oavsett om SC-reglerna fortsatt skall gälla loppet ut är desamma i år som ifjol. Därför tycker man det är märkligt att man under dom två lopp som gick i mål bakom SC ifjol fortsatt viftade med gulflagg och SC-skyltar fram till målflagg, vilket man inte gjorde idag trots att man enligt det här domslutet ansåg att dessa regler skulle gälla.
Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

ANFRAN skrev:
platt skrev:
ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
I nästa lopp menar du
Va, nej? Mercedes kan inte vända sig till appellationsdomstolen och kräva att straffet han fått ersätts av ett annat. Däremot kan de hävda att Schumacher följde reglementet och kräva att bestraffningen ogiltigförklaras.
Det lätt bättre :wink:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

platt skrev:Vit flagga

Uppmärksammar föraren om att ett eller flera långsamma fordon finns på banan.
Fölim länkarna i Forza motor så ser du alla flaggor :D
Jag gick in på FIA'a sida och såg det och eftersom den inte betyder att det är sista varvet så kan man ju faktiskt missa att det är det sista varvet.

http://www.formula1.com/inside_f1/under ... /5282.html
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Pepparkvarnen
Inlägg: 4443
Blev medlem: sön jul 28, 2002 02:00
Ort: Norrköping

Inlägg av Pepparkvarnen »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?
Om vitflaggan hade betytt sista varvet(precis som i riktig racing) så hade inte föraren kunnat skylla på det.
Except For Ending Slavery, Fascism, Nazism, and Communism, WAR has Never Solved Anything.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Fredrik i Trollhättan skrev:
Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?
I Amerkat betyder det sista varvet, i Europa långsamt fordon på banan.

Va fan det här är ju grundläggande kunskap för en racingintresserad ;)
Senast redigerad av Cheever den sön maj 16, 2010 21:20, redigerad totalt 1 gång.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
Silverkatten
Inlägg: 590
Blev medlem: mån feb 04, 2002 01:00

Inlägg av Silverkatten »

Fredrik i Trollhättan skrev: En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
När det gäller målflaggen gäller antalet varv (eller 2 timmar). Detta har jag sett hända en gång i Brasilien när Pellé skulle vifta med den rutiga flagan, men han fick aldrig upp den... :) (han gjorde reklam för viagra vid ungefär samma tid).
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Silverkatten skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev: En fundering. Är föraren verkligen skyldig att hålla reda på vilket som är det sista varvet? Kör man inte till den rutiga viftas. Om reglerna ska tolkas som du beskriver är ju föraren beroende av besked från depån om vad som gäller. Ganska onödigt tycker jag. Har också lite svårt att se risken med vad Schumacher gjorde. Varför är det så jätteviktigt att inte ha en omstart ett par kurvor före mållinjen?
Säger som Pastis, förarna måste kunna köra efter flaggorna utan besked från depån. Radion kan ju vara trasig...
När det gäller målflaggen gäller antalet varv (eller 2 timmar). Detta har jag sett hända en gång i Brasilien när Pellé skulle vifta med den rutiga flagan, men han fick aldrig upp den... :) (han gjorde reklam för viagra vid ungefär samma tid).
Det var skitt roligt... Pellé :D :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
Schumi blev felaktigt bestraffad pga raceledningstabbe som gick ut och sa att safetycaren skulle komma in i stället för att avsluta rejset under gulflagg.
Schumi dömdes till 20s tidstillägg och hamnade nu tolva i stället för sexa och de har överklagat beslutet.
Regeln han dömts efter går så här:
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Där det står att OM racet slutar bakom säkerhetsbil så ska säkerhetsbilen komma i depå på sista varvet och de tävlande ska gå i mål utan att köra om varandra.
Det som hände nu var i stället att de från rejsledningen annonserade att säkerhetsbilen skulle komma in detta varv och rejset flaggades "på" igen och under grön flagg är det fritt efter ett sträck efter depåinfarten att köra om andra bilar. (Möjligen vill en del tolka efter den gamla regeln att rejset startas om igen först efter start och mållinjen efter det att säkerhetsbilen gått i mål.)

Men jag tycker att raceledningen för Monaco ska dömas ha haft fel, men att vi säljer Schumis skinn ändå. =)
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Jag har svårt att tänka mig att fia kommer ändra sig, är det något SOM TALAR för det?? Tveksamt då de nu gjort bort sig ytterligare genom att skriva otydliga regler. Fan!!!! Schumi slutar tolva, näst sist, det känns ju väldigt vettigt. Sen så säger Rosberg att han också fick order att Racae så uppenbarligen har ju Merceders sagt åt båda sina förare att det är okej att racea. En annan sak som talar till Merceders fördel är att alla förare faktistk gasar över linjen, om de hade trott att de var lugnt skulle ju alla crusieat.....
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Mycket bra sammanfattning av läget Jari :up:
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jari skrev:
platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
Schumi blev felaktigt bestraffad pga raceledningstabbe som gick ut och sa att safetycaren skulle komma in i stället för att avsluta rejset under gulflagg.
Schumi dömdes till 20s tidstillägg och hamnade nu tolva i stället för sexa och de har överklagat beslutet.
Regeln han dömts efter går så här:
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.
Där det står att OM racet slutar bakom säkerhetsbil så ska säkerhetsbilen komma i depå på sista varvet och de tävlande ska gå i mål utan att köra om varandra.
Det som hände nu var i stället att de från rejsledningen annonserade att säkerhetsbilen skulle komma in detta varv och rejset flaggades "på" igen och under grön flagg är det fritt efter ett sträck efter depåinfarten att köra om andra bilar. (Möjligen vill en del tolka efter den gamla regeln att rejset startas om igen först efter start och mållinjen efter det att säkerhetsbilen gått i mål.)

Men jag tycker att raceledningen för Monaco ska dömas ha haft fel, men att vi säljer Schumis skinn ändå. =)
Det sist nämda ställer jag upp på till 100%. Men jag har redan ställt mig ett hörn och det är i schumis hörna han har rätt FIA har bara fel och det har dom alltid i allt eller hur :wink:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev:Jag har svårt att tänka mig att fia kommer ändra sig, är det något SOM TALAR för det??
Möjligen att Max inte är president längre ?
Användarens profilbild
Depeche
Inlägg: 615
Blev medlem: lör jul 05, 2008 15:55
Ort: Härnösand

Inlägg av Depeche »

Synd att inte Webber körde sakta mot mållinjen.
Då hade alltså alla som hunnit om fått bestraffningar.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Cheever skrev:
Fredrik i Trollhättan skrev:
Pepparkvarnen skrev:Har dom inte vitflagg i F1?
Nu erkänner jag att jag fick googla det där med vit flagga. Tolkar den som en generell variant av blå flagga. Vad hade det hjälpt i det här skedet?
I Amerkat betyder det sista varvet, i Europa långsamt fordon på banan.

Va fan det här är ju grundläggande kunskap för en racingintresserad ;)
Erkänner. Jag är inte racingintresserad egentligen. Gillar fotboll. Vill bara hänga med de tuffa killarna därför låtsas jag... :oops:
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Nä men MAX har säkert ett finger med i spelet ändå eller kanske en piska :D
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Det tar nog många år inan Max fingrar inte påverkar regelverket, vare sig han lever eller inte.
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Hade Webber slagit av och gått åt sidan hade han blivit omkörd med stöd av den här:
FIA skrev:With the following exceptions, overtaking is forbidden until the cars reach the first safety car line after the safety car has returned to the pits. Overtaking will only be permitted under the following circumstances :

- if any car slows with an obvious problem.
Eller så hade alla fått 20 sekunders tillägg. Ingen vet.
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Det är ju inte första gången FIA och domarna klantar sig rejält utan att kunna erkänna att ett fel har begåtts och att man ska syna sig själva och reglementet och bättra sig. Alla verkar ju tolka FIA,s besked med att det är race in över mållinjen, utom möjligen då Alonso.

Detta är riktigt pinsamt för F1 och för Bernie, gång på gång skitar reglementet och domarna ner sporten och i sammanhanget ger detta ett riktigt amatörmässigt intryck..

Man skäms ju nästan numera att säga att man gillar F!. :evil:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)
Användarens profilbild
Cuscino
Inlägg: 972
Blev medlem: tor mar 07, 2002 01:00

Inlägg av Cuscino »

Crazy F1 skrev:Fan så var denna kvällen förstörd.
För att en tysk blir tolva i stället för sexa i en biltävling? Lugn, feldomslut hör till alla sporter, bara att inse. Livet går vidare, det finns större problem här i världen.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
Nej, det går inte att överklaga en drive through, vilket det här är. Han är bestraffad för att ha kört om under gulflagg, och eftersom det är mindre än fem varv kvar till mål utdöms tidstillägg istället.

Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jögga skrev:
ANFRAN skrev:Beslutet att dela ut straff till Schumacher går att överklaga och bestrida. Däremot går det inte att kräva ett annat straff än drivethrough/tidstillägg om bestraffningen står kvar.

Jag tror att Schumacher får tillbaka sin sjätteplats.
Nej, det går inte att överklaga en drive through, vilket det här är. Han är bestraffad för att ha kört om under gulflagg, och eftersom det är mindre än fem varv kvar till mål utdöms tidstillägg istället.

Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
I så fall, FAN jag hade fel :evil:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
Jari
Varnad
Varnad
Inlägg: 9645
Blev medlem: sön jan 02, 2005 13:06
Ort: Stockholms skärgård

Inlägg av Jari »

Jo, det går att överklaga. Har domarna dömt fel så är det lätt att rätta till. Har någon gjort en drive through blir det ju lite svårare eftersmom han inte får backa tillbaks igenpm så att säga...
Nu får mumindalens invånare ge fan i att hacka på morran!
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Cuscino skrev:
Crazy F1 skrev:Fan så var denna kvällen förstörd.
För att en tysk blir tolva i stället för sexa i en biltävling? Lugn, feldomslut hör till alla sporter, bara att inse. Livet går vidare, det finns större problem här i världen.
Problemet som jag ser det är inte att man gjort en liten miss i bedömningen, utan FIA har fumlat med allt från flaggviftning och regeltolkning till bestraffning.

Det var tydliga gröna lampor, FIA har till i år ändrat reglerna för när man får börja köra om efter SC och man törs nu inte stå för att man gav fel direktiv till flaggposteringarna utan väljer att bestraffa den förare som stod för den smartaste omkörningen under helgen.

Resultatet blir att fler riktiga fans tappar intresset, slötittare har svårt att förstå varför den som kom i mål som sexa helt plötsligt är tolva. Man slår sig för bröstet och talar om hur man ska få fler omkörningar i sporten, men när någon tar tillfälle att köra om, ja då får han en bestraffning. De enda som ser korkade ut är Charlie och hans gäng, men det verkar dom inte fatta själva.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Jari skrev:Jo, det går att överklaga. Har domarna dömt fel så är det lätt att rätta till. Har någon gjort en drive through blir det ju lite svårare eftersmom han inte får backa tillbaks igenpm så att säga...
Aj begg to differ...
The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.
Men FIA har väl fel om det här med, jag skiter snart i vilket.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Det senaste verkar vara att man kan överklaga beslutet men inte bestraffningen :roll:

Så även om de skulle få rätt så kan man inte lyfta straffet? de låter ju sjukt.

Jögga, precis, min morfar ringde och fattade inte ett smak vad som hade hänt och jag förstår honom, jag fattar ju knappt :wink:
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Har dom inte vitflagg i F1?
Visst fan vifta de med den idag också, tror det var för Glock.
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Crazy F1 skrev:Det senaste verkar vara att man kan överklaga beslutet men inte bestraffningen :roll:

Så även om de skulle få rätt så kan man inte lyfta straffet? de låter ju sjukt.
Det skulle vara intressant om man kunde överklaga drive-through straff.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Jögga skrev:Man kan överklaga, men man kan inte få bestraffningen borttagen. Allt enligt FIA själva.
Nja? Man kan överklaga beslutet men inte själva straffet. Om en förare bestraffas med tio platsers nedflyttning på gridden, då kan man säkert överklaga det och yrka för att böter är ett tillräckligt straff. Då har man överklagat själva straffet. Men det kan man inte göra när det rör sig om drivethrough/tidstillägg. Då finns det inga alternativa straff, men om överklagan mot beslutet att bestraffa föraren med tidstillägg går igenom får han tillbaka de 20 sekunderna. Är det inte så de menar? Jag tror det. Vi får väl se vad som händer.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Salo skrev:
Har dom inte vitflagg i F1?
Visst fan vifta de med den idag också, tror det var för Glock.


Men den betyder tydligen inte samma sak som den gör i amerikansk racing...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Nisse skrev: Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Men vad har detta områdes vara eller icke varande med hur man ska flagga att göra?
Om man avser avsluta loppet bakom SC så ska den köra in i depån och bilarna får själva ta målflagg ja. Men det verkar ju då betydligt vettigare att göra som i Australien och Italien ifjol då man plockade av SC för att låta bilarna ta målflagg under vinkande gulflagg och SC-skyltar (eftersom det fortfarande är de reglerna som gäller men att man bara inte vill ha SC i bild framför).
Visst står det att gröna flaggor ska vinkas varvet efter att SC gått in men jag kan inte se rimligheten i att de skulle vinkas om bilen bara åker in trots att det fortfarande råder "full course yellow", det blir ju väldigt motsägelsefullt.
Användarens profilbild
Lenny
Inlägg: 421
Blev medlem: mån maj 05, 2008 16:02

Inlägg av Lenny »

Säkerhetsbil in.. grön flagg.. finns det nåt att diskutera???? :roll:
Saknar de gamla mästarna...
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jo, vi kan diskutera syftet med grön flagga. Om det är till för att uppmärksamma förarna att SC:n lämnar banan eller om den är till för att uppmärksamma förarna om att faran (gulflaggen) är över och att man kan börja rejsa igen.
Fredrik i Trollhättan
Inlägg: 977
Blev medlem: ons okt 08, 2008 00:12

Inlägg av Fredrik i Trollhättan »

Vilket tydligen beror på vilket varv man är på...
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

PeppeF1 skrev:
Nisse skrev: Därför att området mellan SC linjen och start/mållinjen inte fanns då.
Som jag tyder regeln så skall bilarna hålla positionen efter SC-linjen in i mål. Det står klart och tydligt i regeln.
Reglerna för hur det skall gå till när SC-car lämnar banan är också reglerade i texten. Och man kan tyda den till att flaggorna också skall viftas grönt.
Jag påstår inte att regeln är bra skriven och förstår att det är läge för missförstånd.
Men vad har detta områdes vara eller icke varande med hur man ska flagga att göra?
Om man avser avsluta loppet bakom SC så ska den köra in i depån och bilarna får själva ta målflagg ja. Men det verkar ju då betydligt vettigare att göra som i Australien och Italien ifjol då man plockade av SC för att låta bilarna ta målflagg under vinkande gulflagg och SC-skyltar (eftersom det fortfarande är de reglerna som gäller men att man bara inte vill ha SC i bild framför).
Visst står det att gröna flaggor ska vinkas varvet efter att SC gått in men jag kan inte se rimligheten i att de skulle vinkas om bilen bara åker in trots att det fortfarande råder "full course yellow", det blir ju väldigt motsägelsefullt.
Om vi försöker bena ut då.
Säkerhetsbilen skall åka in och åkte in. Vet ej men misstänker att då skall skyltarna SC-in visas som de gjorde.
Tidigare fanns inte möjligheten men från och med i år så finns en "zon" mellan SC-linjen och start/mållinjen. Helt ok att köra om där utom på sista varvet. Står klart och tydligt i reglerna.
Det luddiga är att loppet skall avlutas "normalt" men utan omkörningar i "zonen". Om det inbegriper gröna flaggor eller inte har jag inte kläm på. Men FIA har väl hittat på konstigare saker än så tidigare.
Min tolkning är att sista varvet är det inte ok att köra om på i "zonen". Möjligtvis visades det fel flagga men för mig är det inte solklart att de gjorde det.
Och skulle nu fel flaggor visats så är frågan vad gäller de "riktiga" reglerna eller flaggan. Bevisligen har det visats fel flaggor tidigare utan att nån brytt sig.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.