MONACOS GP 2010 - MONTE CARLO. Lopp 6 av 19

Kungaklassen av motorsport...
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PeppeF1 skrev:Enligt mig ser en målgång under säkerhetsbil ut på det här sättet med vinkade gulflagg och SC-skyltar.

http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g#t=7m20s
Gulflagg och SC-skyltar ska alltid vara ute under hela SC-perioden, oavsett bil eller ej. Åtminstone enligt FIAs egna regler. Enligt samma regler så ska inte SC följa med över linjen från och med i år, och det är väl där det har klickat.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Precis, där ser man tydligt att det står safteycar samt viftande gulflaggor.

Var det nån som såg viftande gulflaggor på start och målrakan, jag missa det.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Cheever skrev:
Pastis skrev:
Gurney skrev:Regel 40.13:
"if the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pitlane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking,"
Förutsatt att man inte grönflaggar!????!!????? Flaggorna är väl de viktigaste som förarna ska titta på. Ska de ha regelboken med sig ute i bilen och slå upp alla otydliga regler?

Det var FEL av funtionärerna att grönflagga! Säkerhetsbilen skulle ha åkt in i depån och gulflaggorna skulle varit kvar.
Precis, det visades gröna flaggor, då är det ok att köra om.

Man undrar ju hur det kommer sig att man inte lät SC.n vara ute ett varv till.
Därför att SCn aldrig kör över mållinjen. Den kör ALLTID in på sista varvet oavsett om det är grön eller gul flagg. I Australien i fjol gick SCn i depån på sista varvet, dock var det vinkande gul flagg över hela banan när Button passerade mållinjen efter 58 varv. Det var det inte nu och då skall omkörning vara tillåtet.

Jävla pappskallar.
Senast redigerad av Eau Rouge den sön maj 16, 2010 19:09, redigerad totalt 1 gång.
Ferrari.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

(Wow, kan man länka till valfri sekund in i klippet?! Du är min hjälte!!!)
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Crazy F1 skrev:Precis, där ser man tydligt att det står safteycar samt viftande gulflaggor.

Var det nån som såg viftande gulflaggor på start och målrakan, jag missa det.
Charlie j****la Whiting tydligen :evil:
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Crazy F1 skrev:Precis, där ser man tydligt att det står safteycar samt viftande gulflaggor.

Var det nån som såg viftande gulflaggor på start och målrakan, jag missa det.
Det var inte en flaggjävel som var gul på hela banan efter att SC gått i depå.
Ferrari.
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

Jögga skrev:
PeppeF1 skrev:Enligt mig ser en målgång under säkerhetsbil ut på det här sättet med vinkade gulflagg och SC-skyltar.

http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g#t=7m20s
Gulflagg och SC-skyltar ska alltid vara ute under hela SC-perioden, oavsett bil eller ej. Åtminstone enligt FIAs egna regler. Enligt samma regler så ska inte SC följa med över linjen från och med i år, och det är väl där det har klickat.
Ja det vet jag och det var vad jag ville påvisa med detta klipp på hur en målflagg under SC går till, tydligen gällde det ifjol med.

Det som fallerat är ju att man gett alla indikationer som man gör normalt under ett rejs när SC ska in, "SC in this lap", "Track all clear", SC släcker lamporna, SC-skyltarna tas ner och vinkade gul flagg byts mot vinkade grön flagg. Detta gjorde man inte vid målgången ifjol under SC och man undrar om reglerna har förändrats så mycket? Näe detta luktar riktigt illa.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

PeppeF1 skrev:
Jögga skrev:
PeppeF1 skrev:Enligt mig ser en målgång under säkerhetsbil ut på det här sättet med vinkade gulflagg och SC-skyltar.

http://www.youtube.com/watch?v=ekdNRjTU21g#t=7m20s
Gulflagg och SC-skyltar ska alltid vara ute under hela SC-perioden, oavsett bil eller ej. Åtminstone enligt FIAs egna regler. Enligt samma regler så ska inte SC följa med över linjen från och med i år, och det är väl där det har klickat.
Ja det vet jag och det var vad jag ville påvisa med detta klipp på hur en målflagg under SC går till, tydligen gällde det ifjol med.

Det som fallerat är ju att man gett alla indikationer som man gör normalt under ett rejs när SC ska in, "SC in this lap", "Track all clear", SC släcker lamporna, SC-skyltarna tas ner och vinkade gul flagg byts mot vinkade grön flagg. Detta gjorde man inte vid målgången ifjol under SC och man undrar om reglerna har förändrats så mycket? Näe detta luktar riktigt illa.
I upphetsningen svarade jag på fel inlägg, sorry.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Jögga skrev:
PeppeF1 skrev:
Jögga skrev: Gulflagg och SC-skyltar ska alltid vara ute under hela SC-perioden, oavsett bil eller ej. Åtminstone enligt FIAs egna regler. Enligt samma regler så ska inte SC följa med över linjen från och med i år, och det är väl där det har klickat.
Ja det vet jag och det var vad jag ville påvisa med detta klipp på hur en målflagg under SC går till, tydligen gällde det ifjol med.

Det som fallerat är ju att man gett alla indikationer som man gör normalt under ett rejs när SC ska in, "SC in this lap", "Track all clear", SC släcker lamporna, SC-skyltarna tas ner och vinkade gul flagg byts mot vinkade grön flagg. Detta gjorde man inte vid målgången ifjol under SC och man undrar om reglerna har förändrats så mycket? Näe detta luktar riktigt illa.
I upphetsningen svarade jag på fel inlägg, sorry.
Lugna daj nu Jögga ;)
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Nåväl, nu vet vi att avsikten med reglerna med säkerhetsbilslinjen aldrig var att man skulle ta in säkerhetsbilen på sista varvet. Det var ju jävligt synd att regelskrivarna inte klarade av att sätta ord på den tanken eller tala om för tävlingsledningen vad som gällde. Och det är riktigt tragiskt att tävlingsledningen och bandomarna inte kan förstå vad de har ställt till med och bestraffa sig själva i stället för Schumacher. Det minsta man kan begära är att de återställer ordningen och ger Alonso sjätteplatsen och sjundeplatsen, men det skulle kanske strida mot reglementet och den officiella tidtagningen och...
Senast redigerad av ANFRAN den sön maj 16, 2010 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Crazy F1
Inlägg: 4027
Blev medlem: fre feb 01, 2002 01:00
Ort: Växjö

Inlägg av Crazy F1 »

Men är det någon som hört om Merceders SKA överklaga? Det känns ju jävligt orättivist i detta läget, speciellt efter en bra körning. 25 sekunder innebär ju också i praktiken att han kommer sist nästan pga safteycaren...

JAG ÄR SÅ ARG PÅ CHARLIE NU! kollar på reprisen just nu och letar flaggor.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Cheever skrev:
Jögga skrev:
PeppeF1 skrev: Ja det vet jag och det var vad jag ville påvisa med detta klipp på hur en målflagg under SC går till, tydligen gällde det ifjol med.

Det som fallerat är ju att man gett alla indikationer som man gör normalt under ett rejs när SC ska in, "SC in this lap", "Track all clear", SC släcker lamporna, SC-skyltarna tas ner och vinkade gul flagg byts mot vinkade grön flagg. Detta gjorde man inte vid målgången ifjol under SC och man undrar om reglerna har förändrats så mycket? Näe detta luktar riktigt illa.
I upphetsningen svarade jag på fel inlägg, sorry.
Lugna daj nu Jögga ;)
Måste göra det, blir en kaffe på altanen.
Länge sedan jag blev så förbannad på FIA som lyckas klanta till avslutningen på ett underhållande rejs.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

ANFRAN skrev:Nåväl, nu vet vi att avsikten med reglerna med säkerhetsbilslinjen aldrig var att man skulle ta in säkerhetsbilen på sista varvet. Det var ju jävligt synd att regelskrivarna inte klarade av att sätta ord på den tanken eller tala om för tävlingsledningen vad som gällde. Och det är riktigt tragiskt att tävlingsledningen och bandomarna inte kan förstå vad de har ställt till med och bestraffa sig själva i stället för Schumacher.
Charlie sitter väl med i regelmakeriet och SKA veta vad som gäller. Han skulle inte ha meddelat att säkerhetsbilen vek in i depån, och han skulle inte meddelat flaggposteringarna att plocka in SC-skyltarna.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Crazy F1 skrev:Men är det någon som hört om Merceders SKA överklaga? Det känns ju jävligt orättivist i detta läget, speciellt efter en bra körning. 25 sekunder innebär ju också i praktiken att han kommer sist nästan pga safteycaren...

JAG ÄR SÅ ARG PÅ CHARLIE NU! kollar på reprisen just nu och letar flaggor.
Du behöver inte leta, allt var så grönt det kunde bli. Och Ross Brawn hade med sig bildbevis till domarna.
http://www.youtube.com/watch?v=cQerOq_7DcA
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Gröna flaggor kan man inte motsätta sig. Grönt är grönt och är alltid förknippat med full fart. Dömer man bort Schumacher efter detta är man så jävla veck man kan bli.

SÅ DÅLIGT!
Senast redigerad av Eau Rouge den sön maj 16, 2010 19:31, redigerad totalt 1 gång.
Ferrari.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

ANFRAN skrev:
Crazy F1 skrev:Men är det någon som hört om Merceders SKA överklaga? Det känns ju jävligt orättivist i detta läget, speciellt efter en bra körning. 25 sekunder innebär ju också i praktiken att han kommer sist nästan pga safteycaren...

JAG ÄR SÅ ARG PÅ CHARLIE NU! kollar på reprisen just nu och letar flaggor.
Du behöver inte leta, allt var så grönt det kunde bli. Och Ross Brawn hade med sig bildbevis till domarna.
http://www.youtube.com/watch?v=cQerOq_7DcA
Jag hade väntat mig en sekundlänkning, men okej då.
I was misled and that is the way it went
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Cheever skrev:Jag hade väntat mig en sekundlänkning, men okej då.
http://www.youtube.com/watch?v=cQerOq_7DcA#t=1m28s ;)
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Överklagan inlämnad:
Mercedes, however, has appealed the decision, which will now be handled by the FIA's Court of Appeal.

The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83686
PeppeF1
Inlägg: 3111
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00

Inlägg av PeppeF1 »

ANFRAN skrev:
(Wow, kan man länka till valfri sekund in i klippet?! Du är min hjälte!!!)
Datorer är fantastiska vettu.
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:Överklagan inlämnad:
Mercedes, however, has appealed the decision, which will now be handled by the FIA's Court of Appeal.

The FIA said the appeal is strictly against the decision, not the penalty itself as drive-throughs cannot be appealed.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/83686
Skitbra! Detta måste bara redas ut!
Bild
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

ANFRAN skrev:Nåväl, nu vet vi att avsikten med reglerna med säkerhetsbilslinjen aldrig var att man skulle ta in säkerhetsbilen på sista varvet. Det var ju jävligt synd att regelskrivarna inte klarade av att sätta ord på den tanken eller tala om för tävlingsledningen vad som gällde. Och det är riktigt tragiskt att tävlingsledningen och bandomarna inte kan förstå vad de har ställt till med och bestraffa sig själva i stället för Schumacher. Det minsta man kan begära är att de återställer ordningen och ger Alonso sjätteplatsen och sjundeplatsen, men det skulle kanske strida mot reglementet och den officiella tidtagningen och...
Tycker också att Alonso ska bli sexa och Schumacher sjua, så får domen bli om några veckor. Sedan ska domarna i Monaco tas i örat och hängas ut för allmän bespottning...
Bild
Användarens profilbild
Pastis
Mr Forza Motorsport
Inlägg: 8550
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Fjällen

Inlägg av Pastis »

Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Börja inte kladda med undantag för racingflaggorna, då är vi helt ute och cyklar! Flaggorna är nummer 1, sedan kommer andra regler!
Bild
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning


Jo, men SCn hade gått i depån, och det var grön flagg.
Hade det varit målgång bakom SC hade man inte slutat vifta med de gula flaggorna. Är det grön flagg = full fart = omkörning ok.
Ferrari.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Pastis skrev:
ANFRAN skrev:Nåväl, nu vet vi att avsikten med reglerna med säkerhetsbilslinjen aldrig var att man skulle ta in säkerhetsbilen på sista varvet. Det var ju jävligt synd att regelskrivarna inte klarade av att sätta ord på den tanken eller tala om för tävlingsledningen vad som gällde. Och det är riktigt tragiskt att tävlingsledningen och bandomarna inte kan förstå vad de har ställt till med och bestraffa sig själva i stället för Schumacher. Det minsta man kan begära är att de återställer ordningen och ger Alonso sjätteplatsen och sjundeplatsen, men det skulle kanske strida mot reglementet och den officiella tidtagningen och...
Tycker också att Alonso ska bli sexa och Schumacher sjua, så får domen bli om några veckor. Sedan ska domarna i Monaco tas i örat och hängas ut för allmän bespottning...
Tycker Alonso skall tas i örat. Släppa förbi Schumacher på det viset var slappt. Sen får domarna tycka vad dom vill.
Användarens profilbild
Cheever
Inlägg: 8583
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Cheever »

Pastis skrev:
Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Börja inte kladda med undantag för racingflaggorna, då är vi helt ute och cyklar! Flaggorna är nummer 1, sedan kommer andra regler!
Exakt, eller ska man ha regelboken i bilen och börja bläddra i loppet? Grön flagg, ok att köra om som sagt.
I was misled and that is the way it went
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Eau Rouge skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning


Jo, men SCn hade gått i depån, och det var grön flagg.
Hade det varit målgång bakom SC hade man inte slutat vifta med de gula flaggorna. Är det grön flagg = full fart = omkörning ok.
Ok ! "take the chequered flag as normal without overtaking" betyder alltså omkörning ok
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Cheever skrev:
Pastis skrev:
Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Börja inte kladda med undantag för racingflaggorna, då är vi helt ute och cyklar! Flaggorna är nummer 1, sedan kommer andra regler!
Exakt, eller ska man ha regelboken i bilen och börja bläddra i loppet? Grön flagg, ok att köra om som sagt.
Dom flesta förarna har ju en bild över banan klistrad i sittbrunnen. Så varför inte regelboken med... :D :D
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Geer skrev:Ok ! "take the chequered flag as normal without overtaking" betyder alltså omkörning ok
Inte under SC.
Men det var inte SC när målflaggen togs. Förstår du då?
Ferrari.
Användarens profilbild
ANFRAN
Inlägg: 5539
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00

Inlägg av ANFRAN »

Det är kanske det som är felet med Ross Brawn: han är läskunnig, den jäveln.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

Gulflagg eller inte. 40.13 gäller tydligen. Att man skall ta målflagg som normalt utan omkörning betyder väl...som normalt utan omkörning
Om 40.13 gäller så måste ju även 40.4 gälla, vilket innebär att SC-skyltar och vinkande gul flagg skall hållas ute tills SC inte längre gäller. Bevisligen vinkades inte med gul flagg och inga SC-skyltar hängde ute.
40.4 When the order is given to deploy the safety car the message "SAFETY CAR DEPLOYED" will be displayed on the timing monitors and all marshal's posts will display waved yellow flags and "SC" boards for the duration of the intervention.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Eau Rouge skrev:
Geer skrev:Ok ! "take the chequered flag as normal without overtaking" betyder alltså omkörning ok
Inte under SC.
Men det var inte SC när målflaggen togs. Förstår du då?
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

SC gick in i depån på sista varvet och då är det förbjudet att köra om.
Vad är det jag inte förstår ?
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

Ja, och när SC gick i depå upphörde de gula flaggorna och förbyttes till de gröna - alltså grön flagg som betyder full fart och omkörningar är ok.
Hade man däremot fortsatt vifta med gul flagg hade förbudet mot omkörningar fram till målflagg fortfarande gällt.
Ferrari.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:
Eau Rouge skrev:
Geer skrev:Ok ! "take the chequered flag as normal without overtaking" betyder alltså omkörning ok
Inte under SC.
Men det var inte SC när målflaggen togs. Förstår du då?
40.13 If the race ends whilst the safety car is deployed it will enter the pit lane at the end of the last lap and the cars will take the chequered flag as normal without overtaking.

SC gick in i depån på sista varvet och då är det förbjudet att köra om.
Vad är det jag inte förstår ?
Att så länge fältet är under SC så ska det vinkas gul flagg och alla posteringar ska hänga ut skylten med SC.

Det dom definitivt INTE ska göra under SC är att vinka med gröna flaggor, vilket dom gjorde :evil:
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
FIA sa att skomakaren gjorde fel.
Brawn sa att dom gjorde rätt.
Nu regeltolkar Forza expertpanel. Just nu är stämmningen barsk och vi befinner oss ett dödläge just nu med ingen vinnande sida

Fortsättning följer :wink:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
FIA har gjort en blunder, man tog in SC utan att egentligen mena det.

Meddelande till stallen att SC in this lap, man flaggade grönt och Schumi körde om ALO efter SC-linjen. Så långt allt bra.

MEN, FIA har låtit meddela att Schu får 20 sekunders bestraffning eftersom han körde om under SC, trots att grönflagg rådde vid tillfället.

Mercedes har överklagat, men FIA har meddelat att det inte spelar så stor roll i det här fallet eftersom drive through inte kan överklagas.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

olag skrev:
platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
FIA sa att skomakaren gjorde fel.
Brawn sa att dom gjorde rätt.
Nu regeltolkar Forza expertpanel. Just nu är stämmningen barsk och vi befinner oss ett dödläge just nu med ingen vinnande sida

Fortsättning följer :wink:
Tack och det var lätt uträknat att det skulle sluta så här.
Jag håller skomakaren bakom ryggen. han gjord det han skulle göra även om har gjort fel :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Jögga skrev:
Det dom definitivt INTE ska göra under SC är att vinka med gröna flaggor, vilket dom gjorde :evil:
Håller med.

Om SC gick i depå för att banan var fri så skall det vara grönflagg och 40.13 bör inte vara gällande.

Om SC gick i depå bara för att det var sista varvet borde det vara gulflagg 0ch 40.13 skall gälla.

Var inte Hill med i domarpanelen ?.
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

platt skrev:
olag skrev:
platt skrev:Oj här går man och äter en god Söndags middag och så hinner ni med att skriva hela tre sidor! Hur har det gått? Vem har gjort fel el. rätt? Det är för mycket att beta av.
En summering någon snälla :wink:
FIA sa att skomakaren gjorde fel.
Brawn sa att dom gjorde rätt.
Nu regeltolkar Forza expertpanel. Just nu är stämmningen barsk och vi befinner oss ett dödläge just nu med ingen vinnande sida

Fortsättning följer :wink:
Tack och det var lätt uträknat att det skulle sluta så här.
Jag håller skomakaren bakom ryggen. han gjord det han skulle göra även om har gjort fel :D
:up: :aha: :up:
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Geer skrev:
Jögga skrev:
Det dom definitivt INTE ska göra under SC är att vinka med gröna flaggor, vilket dom gjorde :evil:
Håller med.

Om SC gick i depå för att banan var fri så skall det vara grönflagg och 40.13 bör inte vara gällande.

Om SC gick i depå bara för att det var sista varvet borde det vara gulflagg 0ch 40.13 skall gälla.

Var inte Hill med i domarpanelen ?.
Hill var med, men jag tror inte han har så mycket med det här att göra.

FIAs beslut går ju i linje med 40.13, medan agerandet på banan visade att SC inte längre gällde. FIA klantar sig men törs inte stå för det.
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Användarens profilbild
Jögga
Inlägg: 985
Blev medlem: lör sep 01, 2007 13:59

Inlägg av Jögga »

Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Användarens profilbild
Eau Rouge
Inlägg: 925
Blev medlem: mån feb 28, 2005 16:51

Inlägg av Eau Rouge »

...och det verkar ju fungera jävligt bra. :down:
Ferrari.
Användarens profilbild
platt
Inlägg: 3718
Blev medlem: fre dec 02, 2005 22:47
Ort: Spånga

Inlägg av platt »

Jögga skrev:
Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Det är därför schumis vet om den nya regeln! eftersom han är en nykomling för i år :D
" Det var ett av de mest uppenbara övergreppen på en annan förare jag har sett. Det är ett förfärligt exempel av en man som vunnit sju VM-titlar. Det var översittartaktik, säger Stewart. "
Användarens profilbild
olag
Inlägg: 2469
Blev medlem: fre sep 14, 2007 17:30
Ort: Sveriges sydligaste stad

Inlägg av olag »

Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Hamilton utnyttja den i Kina och körde om(minns inte vem),
FIA = Ferrari International Assistance
Användarens profilbild
Nisse
Inlägg: 3027
Blev medlem: tor jan 31, 2002 01:00
Ort: Ankeborg

Inlägg av Nisse »

Jögga skrev:
Nisse skrev:Det här med SC-linjen känns som ett nytt påfund? När dök den upp? Tidigare gällde väl start/mållinjen?
Förstår varför man infört SC-linjen men har inget kläm på när.
Den dök upp till årets säsong, så det är sprillans nytt.
Men då är det väl ganska meningslöst att hänvisa till flaggviftningar föregående år.
Misstänker att 40.13 då är en helt ny regel också. En del tolkade den rätt en del fel. :D
Detta inlägg är kontrollerat av FRA.
Geer
Inlägg: 1021
Blev medlem: fre mar 04, 2005 17:13

Inlägg av Geer »

Jögga skrev:
Geer skrev:
Jögga skrev:
Det dom definitivt INTE ska göra under SC är att vinka med gröna flaggor, vilket dom gjorde :evil:
Håller med.

Om SC gick i depå för att banan var fri så skall det vara grönflagg och 40.13 bör inte vara gällande.

Om SC gick i depå bara för att det var sista varvet borde det vara gulflagg 0ch 40.13 skall gälla.

Var inte Hill med i domarpanelen ?.
Hill var med, men jag tror inte han har så mycket med det här att göra.

FIAs beslut går ju i linje med 40.13, medan agerandet på banan visade att SC inte längre gällde. FIA klantar sig men törs inte stå för det.
Dom kanske erkänner att dom klantat sig vid överklagandet, men det ändrar inte resultatet i loppet.
Användarens profilbild
Salo
Inlägg: 3531
Blev medlem: tor jan 03, 2002 01:00
Ort: Tittente

Inlägg av Salo »

Geer skrev:Dom kanske erkänner att dom klantat sig vid överklagandet, men det ändrar inte resultatet i loppet.
Men hur som helst så är det tur att det inte drabba någon oskyldig :D :D
Jag är inte ung nog för att veta allt...
Användarens profilbild
Petrol
Inlägg: 414
Blev medlem: fre sep 19, 2008 20:23
Ort: Uppsala

Inlägg av Petrol »

Så här går det när det ska hattas med reglerna hela tiden, kan ingen låsa det där jävla reglementet, ja som forumtrådar ungefär.. De behöver en moderator på FIA :lol:
BMW is no longer the shit - Renault is the new shit.. ;o)