Österikes GP

Kungaklassen av motorsport...
petri99

Inlägg av petri99 »

On 2002-05-12 16:39, regenmeister wrote:
Japp, kräks ju åt Montys depåomkörningar. En riktig omkörning sker ju under inbromsning endast.

Inbromsningen som RB gjorde på rakan innan mål så MS kom förbi.
Kunde inte låta bli att kommentera :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-12 19:17, Hannu wrote:
Men nu börjar ju även Schumi och Ferrari fansen att inse att MS och Ferrari är losers och har en dålig sportanda.
Dålig sportanda, javisst!

Men losers??? Det är ju tvärtom! Deras staktik funkar ju ypperligt, hur tråkigt och trist det ändå är...

Men ärligt talat? Var det någon som hade väntat sig annat?

Jag kunde iofs acceptera det förra året då DC ju låg väldigt nära... men i år??? Badwillen blir nog kostsam i det här fallet... varför inte låta Rubens vinna och ge honom lite självförtroende? MS lär väl köra ifrån honom ändå i det långa loppet...

Jag är nöjd att jag valde att inte haka på till A1-ring... hade varit ganska trist (även om det naturligtvis gläder mig att det blev en 1-2, det kan ju ingen ta ifrån Ferrari...)

/E
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Jag kan sträcka mig så långt att jag är glad att jag inte har nåt lopp inbokat senare i år.
När börjar nästa säsong?? :sad:
Hannu

Inlägg av Hannu »

Jag väntade mig faktiskt inte detta.

Tänkte att äntligen får Rubens en vinst efter allt slit och en hel del otur i början av säsongen.

Plus att MS redan skrapat ihop en hel del poäng i år.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

On 2002-05-12 20:10, regenmeister wrote:
Jag kan sträcka mig så långt att jag är glad att jag inte har nåt lopp inbokat senare i år.
När börjar nästa säsong?? :sad:
2005 som tidigast...
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

petri :grin:
den var bra

Det där var en liten känga till nån som anser att omkörningar i eller i utgången av en kurva inte är "riktiga". Idag fick Monty tredjeplatsen "uppkörd" efter safetycaren låtit honam ta in en hel del tid. :razz:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Håller med dig Enzo. Ferarriledningen kan låta MS och RB sköta poängfördelningen själva, det blir bäst så. Tycker att dom kan fundera på om detta är till skada eller nytta för Scuderia.

Mot oss åskådare är det ett hån.
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-12 20:15, zz wrote:
Håller med dig Enzo. Ferarriledningen kan låta MS och RB sköta poängfördelningen själva, det blir bäst så. Tycker att dom kan fundera på om detta är till skada eller nytta för Scuderia.

Mot oss åskådare är det ett hån.
Ja, som sagt, förra året var det ev. mer försvarbart men i år??? MS lär ju vinna lätt ändå.

En klen tröst var ju att återigen se vilken medelmåtta JPM är. Hade inte safetycaren kommit ut hade han troligen blivit varvad... När ska han börja köra ifrån sin stallkompis egentligen? Att säga att han kom före Ralf idag är lika sant som att MS kom före Rubens... alla vet ju vem som vara snabbast idag.

Jag lider med MS och Rubens. Varför inte skicka in Jean och Ross till presskonferensen och låta dem stå till svars.

IOFS har ju både MS och (förmodligen) Rubens feta löner och ska lyda order, men ibland undrar man...

/E
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Enzo, JPM 27p Grinig Ralf 23p :smile: Var det inte så du brukar mäta vem som gör bäst jobb?
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-12 20:44, Ozikahn wrote:
Enzo, JPM 27p Grinig Ralf 23p :smile: Var det inte så du brukar mäta vem som gör bäst jobb?
Men detta var riktat mot alla dem som kritiserar mig för den mätningsmetoden, det brukar ju ha andra kriterier och enligt dem skåpar Raffe ut JPM...

Då menar du att MS var rättmätig vinnare också idag???

Rubens var snabbare än MS idag, och Raffe snabbare än JPM, sedan gjorde yttre omständigheter att slutresultatet inte blev rättvisande.

Men visst, till syvende och sist är det poängen som räknas...

/E
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Jag trodde oxå att Ferrari skulle låta Rubens få vinna idag. Inser nu att det var naivt och korkat av mig att tro så.

Eje Elgh däremot hade bra koll på läget idag.
Robban

Inlägg av Robban »

On 2002-05-12 21:17, EnzoF1 wrote:

Rubens var snabbare än MS idag, och Raffe snabbare än JPM, sedan gjorde yttre omständigheter att slutresultatet inte blev rättvisande.

/E
Hade varit kul att se hur racet hade gått utan sc bilen.
och det är väl Synd att säga att rubens körde byxorna av schumi ?
+ Ferrari tog in rubens och schumi samtidigt i depån som rubens drog fördel av..

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: Robban den 2002-05-12 22:04 ]</font>
Gäst

Inlägg av Gäst »

On 2002-05-12 21:57, Robban wrote:
+ Ferrari tog in rubens och schumi samtidigt i depån som rubens drog fördel av..
Robban, jag ser att din cykel fungerar!!!

Rubens ledde loppet. Om båda kör på 2 stopp och SC är ute då skall man ta in båda sammtidigt i den ordning dom ligger. RB fick absolut ingen fördel av 1á service gentemot MS. Däremot fick JPM, RS och dom andra fördel av att SC gick ut då Ferarribilarna ledde med flera tiotal sekunder.

Att låta RB vänta och ge MS 1á service under SC hade varit ännu vidrigare än det som hände.
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

On 2002-05-12 21:17, EnzoF1 wrote:
[Men detta var riktat mot alla dem som kritiserar mig för den mätningsmetoden, det brukar ju ha andra kriterier och enligt dem skåpar Raffe ut JPM...

Men visst, till syvende och sist är det poängen som räknas...

/E
Nej, jag tycker knappast att MS var en rättmätig vinnare, var det någon som tyckte det?

Ralf och JPM är rätt jämn snabba, nej JPM har inte krossat Ralf ännu men det kanske kommer :smile:

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

JPM ska inte ha underkänt, han är en mycket duktig förare. Det är bara lite kul att påpeka att han inte utklassar Ralf som vissa var säkra på att han skulle göra. :razz:
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Var det inte vissa som sa ifjol att det är poängen i VM som räknas och inget annat???

Där ser jag att JPM är tvåa ... och har mer poäng än Ralf. Alltså är han bättre än Ralf so far ... enkelt.
Medlem 003 i Svenska Felipe Massa-klubben "Bortom all sans och vett"

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

JPM är bättre än Ralf än så länge, det kan jag nog hålla med om, fast det är riktigt jämnt och svårt att säga, oavsett vilken metod man försöker skilja dem åt med.
Nu lät det ju innan säsongen som om JPM skulla ta minst tredubbla Ralfs poäng och vinna kvalen med 14-3 eller nåt i den stilen.
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Det står 4-2 till Ralf i kvalen och 1-0 till Ralf i segrar. Detta är dom viktigaste siffrorna om man nu inte slåss om VM-titeln (vilket Williams-förarna inte gör).

Montoya har en blivande världsmästares psyke, men har han dom rätta förarkvalitéerna (snabbhet, taktik och anpassningsförmåga)? Jag är inte övertygad än.

Kimi Räikkönen är den av dom nya stjärnskotten som imponerat mest på mig i år.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Viss fick väl JPM sin tredjeplats lite uppkörd och det erkände han ju också, har jag för mig. Att Ralf var snabbare alltså. Var det inte så att JPM var på hårdare däck, vilket kanske inte var så optimalt.

När det gäller SC:n och Ferraris depåstopp så var det ju klart MS som tjänade på det och inte Rubens. Även om MS fick vänta så blev ju det tidsmässiga avståndet mindre fram till Rubens, eftersom fältet ändå samlades upp bakom SC:n. Med tanke på hur Rubens pressade idag så undrar jag om inte Rubens verkligen trodde att han skulle få vinna.

En annan lite trist sak som visades med Rubens körning idag var hur överlägsen Ferrarin är även på denna bana. Verkar ju fullständigt hopplöst att någon skall kunna hota dem. Jag är verkligen helimpad av Rory Byrne och hans gäng, vilken kanonbil de fått till. I klass med Neweys Williams-92.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

On 2002-05-12 23:03, Lemon wrote:
Montoya har en blivande världsmästares psyke, men har han dom rätta förarkvalitéerna (snabbhet, taktik och anpassningsförmåga)? Jag är inte övertygad än.
Låt mig se .....
snabbhet - han är tvåa i VM-tabellen
taktik - han vann på taktik idag över sin stallkamrat
anpassningsförmåga - som idag, över 50 varv innan första stoppet.

Sen har han ju tagit poäng i alla lopp hitills .. rätt viktigt i en VM-jakt också :wink:

Vad är en seger värd om det är det enda man gör sa vissa här ifjol ... Montoya är jämnast och har mest poäng av de två, det är väl det som räknas? Han har 11 kval kvar att kvala före RAlf på också :grin:

Kimi - är inte det han som kör sönder materialet i varje race ? :grin:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: LuckyStrike1 den 2002-05-13 00:16 ]</font>
Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Onödigt att hacka på stackars Kimi! Han har faktiskt kört bra med sin något sköra bil! :wink:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Ja just det, Kimi, honom glömde jag. Det är ju helt osannolikt vilken otur han har. Han pushade DC ganska hårt ett tag, men det gav ju inte så mycket.
När det gäller Williamsförarna så tycker nog jag att de är ganska jämna, där JPM hade lite oflyt på kvalen ibland, men har nog annars ett bättre vinnarpsyke än Ralf. Men Ralf kan vara klart snabb, så inte är det någon utklassning precis.

Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Inte hackar jag på Kimi inte .. jag bara säger om honom vad vissa sa om Montoya ifjol för att visa hur fel det var då och hur fel det är nu...

PErsonligen gillar jag att se Kimi läxa upp DC lite :grin:

Nico Rosberg:I feel more German than I feel Finnish. I don't think of myself as being Finnish
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Men Kimi kommer från Sauber och där hade man likadana balansproblem ifjol som McLaren har iår, därför är Kimi van det och åker ifrån skotten lite då och då...

Så är det enligt F1-pensionären David Coulthard. :barf:
Zetor

Inlägg av Zetor »

On 2002-05-13 16:57, PeppeF1 wrote:

Så är det enligt F1-pensionären David Coulthard.
Fan va ni hackar på stackars DC! Han tar bilen i mål,
den är något skör detta år. Grabbar med rejs i blicken
göre sig ej besvär.
PeppeF1

Inlägg av PeppeF1 »

Har man kört 130 F1 GP'n och flertalet lopp i lägre klasser så ska man inte skylla sina "nederlag" på att stallkompisen (som kört ett 40-tal formelbils-lopp totalt) är van obalans i bilen, punkt. :cplain:

<font size=-1>[ Detta Inlägg ändrades av: PeppeF1 den 2002-05-13 22:05 ]</font>
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Läste nånstans att han skyllde på att Kimi hade fördel av att vara ny i stallet. Han kunde därför koncentrera sig på att bara köra bilen medan DC var tvungen att koncentrera sig på att lösa problemen med den.
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Det är ju rena Jari-klassen på de där ursäkterna. :grin:

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Bredbandsproblemen kanske är en cover, han agerar dubbelagent och jobbar för Kimi som DCs mentor och rådgivare. :wink:
Användarens profilbild
EnzoF1
Utvisad
Utvisad

Inlägg av EnzoF1 »

On 2002-05-12 22:35, Ozikahn wrote:
Ralf och JPM är rätt jämn snabba, nej JPM har inte krossat Ralf ännu men det kanske kommer :smile:
Det är ingen som underkänner JPM, däremot ser jag inte hur han krossar sin stallkompis (eller MS med för den delen) som flera skröt med inför säsongen... de är nog ganska jämna över det stora taget enligt mig...

/E
Användarens profilbild
LuckyStrike1

Inlägg av LuckyStrike1 »

Ralf är inte dålig ... det är jämnt mellan JPM (med en säsong bakom sig) och Ralf (med 5 säsonger bakom sig...) och vid årets slut kommer JPM stå där med fler poäng än Ralf och jag stå där med ett vunnet vad över zz :grin:

Ozikahn

Inlägg av Ozikahn »

Enzo, det kommer, det kommer...

regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Vad handlar vadet om?? Inga fler fotbollsmatcher förmodar jag, du gillar ju inte heller sunkfotboll(VM undantaget).
Vad sägs om en bandymatch med bandyportfölj och allt, tror jag skulle falla i smaken. :smile:
Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

On 2002-05-13 00:16, LuckyStrike1 wrote:
Låt mig se .....
snabbhet - han är tvåa i VM-tabellen Jag skulle nog vilja påstå att det inte är den bästa värdemätaren för snabbhet. Snarare kvalen. Däremot kan man väl säga att JPM´s förmåga att ta bilen i mål i varenda lopp detta år tyder på att han spar på materialet (hej, zz :grin: )

taktik - han vann på taktik idag över sin stallkamrat Ja, den taktiken var grym. Två gånger lyckades JPM få ut säkerhetsbilen på banan när hans stallkamrat höll på att bygga upp ett rejält försprång. Hur bär han sig åt egentligen?

anpassningsförmåga - som idag, över 50 varv innan första stoppet. Ännu ett jättejobb. Man såg verkligen hur han Juan-Pablo ansträngde sig för att anpassa sig till säkerhetsbilens tempo
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

En bandymatch i div. 2 en vardagkväll i januari är ju en höjdare - har tyvärr genomlidit ett antal såna och då var det i 20 graders vinterkyla med snålblåst i Sundsvall och inget fjoll(träsk)väder. Det är då det visar sig vem som är en sann supporter(själv fick jag betalt för att vara där...).

Användarens profilbild
Lemon

Inlägg av Lemon »

Har gjort några sporadiska inhopp i bandy på den tiden jag spelade ishockey. Snålblåst och -15 grader (på den tiden hade vi vinter även i Stockholm). Att ansiktet blev helt nerisat kunde man leva med. Värre var det med fötterna som frös till isbitar. Fy fan.
regenmeister

Inlägg av regenmeister »

Då har man lyckats få en GP topic att spåra ur i bandy. Vinner man nåt för det? :grin:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Har tyvärr besökt ett antal bandyplaner i mitt liv och det har blåst svinkallt på varenda en av dem. Är det nåt sorts designkrav?

Hmm, lite OT blev det kanske... :grin:
Användarens profilbild
AndersF1

Inlägg av AndersF1 »

Back on track:

Här en kul kommentar ifrån DC( http://www.autosport.com ):
Q: What did you think of Jacques Villeneuve's move on you?

"He pulled a great move on me. Knowing how mad he is, I thought, 'Right, I'm making it quite clear where I'm going here,' and I braked as late as I could. With Jacques you know it's either going to be a great move, or it's going to end up in the gravel. And he pulled a great move."

Det var ju storsint att erkänna att det var en snygg omkörning. Många av de andra förarna verkar ju anse att Villeneuve är lite smågalen, så det blir nog lite extra spänning när han dyker upp i backspeglarna. Många andra verkar ju väga fördelarna mellan att chansa och hamna utanför banan, eller att ta det lugnt och avvakta depåstopp, eller bättre tillfälle, och då konstatera att det troligen är bättre att vänta. Ville verkar dock inte riktigt ha den analytiska förmågan, vilket nog gör den framförvarande lite extra nervös, eftersom ett omkörningsförsök kan komma när som helst. Kul är det iallafall ibland, speciellt när det lyckas. :smile: